Jump to content

Kan 32 S&W Long hylser omformes til 32 S&W short


Lobo

Recommended Posts

Hei der ute, en kjenning har en Iver Johnson 32 top break revolver. Den er kamret i .32 S&W (short), så spørsmålet er da som følger. Kan .32 S&W Long hylsene brukes til å lage hylser til denne ved å kortes ned ? Grunnen til spørsmålet er at ut fra det jeg har funnet ut ser det ut som 32 S&W har litt tynnere rim, og litt mindre hylsediameter selv om kulediameter ser ut til å være det samme. Noen som har tips og råd angående dette, så er jeg takknemlig. :?:

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret El Gringo, men det er ikke diameteren på rimmen som er spørsmålet har, men selve tykkelsen, den er litt mindre enn på 32 S&W Long. Har ikke hatt mulighet til å klå på våpenet enda, søkte bare på patronen 32 S&W og sammenlignet den med målene på Long, og fant da at det var litt forskjell på diameter på hylsekropp og tykkelse på rimmen i lengderetning. Derfor spørsmålet her, vet jo at det er masse erfaring ute å går. Alle svar mottas med takk. :)

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

32 acp er lengre enn 32 s&w short. Rimmen er halv-krage i stedet for full bredde og tykkelse. Hylsene bør nok da tas av i munningen. 32acp vil kanskje ikke dras ut riktig av utdrageren.

 

Les litt her:http://en.wikipedia.org/wiki/.32_S%26W

 

 

Med de mikroskopiske mengdene svartkrutt det er aktuelt å bruke i denne patronen, vil jeg tro at avdreide og halsfreste hylser burde gå bra. Hvis (noe jeg tviler litt på) kragen er for tykk for din revolver kan den jo tynnes litt, slik de beskrev produksjon av 455 webley hylser i gamle våpenjournalen. 0,3 mm er ikke mye når man tenker på produksjonstoleransene fra den gang. Iver Johnsen var ikke høykvalitetsprodusent.

 

(Dreie av forkanten av kragen, eller bak-kant med oppborring av tennhettehull.)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi seee.. rote rundt i den store haugen med diverse bokser og småposer med hylser, jeg fant jeg fant, en pose med 32smith(type winchester), og en kartong med diverse 32long hylser.

 

Vanskelig å måle nøyaktig, men jeg prøver så godt jeg kan med digitalt skyvelære.

 

WW "short" måler såvidt jeg klarer å måle ca 1,3mm på rimmen.

 

Diverse "long"-hylser måler litt mer, men det er variasjon mellom merkene.

 

Lapua har den tjukkeste rimmen, den måler mellom 1,34 og 1,36 på diverse hylser. Dette samsvarer godt med min erfaring om at lapuahylser ofte subber litt i revolveren.

 

Norma ser ut til å måle ca 1,33mm

 

Gfl varierer mellom 1,3 og 1,34mm.

 

Geco måler 1,28mm(den ene jeg målte, vet ikke noen om variasjon)

 

Magtech variere fra 1,27 til 1,34

 

Den ene sako-hylsa jeg fant måler 1,28.

 

fant desverre ikke noen WW eller RP, men jeg veit de finnes..

 

prøv å få tak på noen hylser med små og jevne dimensjoner..

 

Jeg er mer bekymret for at hylseveggen blir for tjukk når du kapper, men det går kanskje bra? Mulig du blir nødt til å bruke litt små kuler.

fant

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje sett så mange IJar, men dei eg har sett har ikkje vore smykke akkurat. Eg trur du kan forventa at han har romslege nok kammer til at det går med nedkappa Long-hylser. Kappa hylser vil uansett ha litt mindre volum enn originalen, og revolvaren er vel heller ikkje av den sterkaste på bruktmarknaden. Du har sikkert ikkje tenkt å lada så hardt at det blir nokon faktor. Legg gjerne inn erfaringane her, det er alltid moro å høyra om korleis det gikk når det skal smellast med gammalt jarn!

Link to comment
Share on other sites

Takker alle som har svart på mitt innlegg angående omforming av 32 long til short, men må beklageligvis melde at min kollega som arvet denne revolveren har besluttet å plombere denne. Så desverre blir det ingen lading til denne :( , men likevel vil jeg få lov å takke for alle gode innlegg fra kunnskapsrike mennesker her på nettet, det kan jo hende at det byr seg en anledning lenger fremme. :) Hvem vet hva fremtiden bringer? Så lenge det fins krutt er det håp, og lading av litt ukurante kaliber er jo morro. :D

 

Mvh Lobo

Link to comment
Share on other sites

Hei 35 WRM, nei sikker på at det er .32 S&W short kan jeg ikke være, da jeg ikke har sett våpenet, men ut fra det min kollega har beskrevet av våpenet, og det jeg har funnet på nettet under søk ser det for meg ut til at det var en .32 S&W break top. Når denne revolveren blir levert tilbake etter plombering :cry: håper jeg på at jeg kan få sett den, og da kan jeg være sikker.

 

Og hei til deg også Hans, takk for innspillet, det er interessant å høre, dersom en kapper ned en .32 S&W long til hylselengde 15 mm, hvor mye må jeg da ta av kraven for å få dette til å passe til 32 S&W? Er jo ikke aktuellt nå, men er interessert i gamle patroner, og noterer ned all informasjon til senere bruk. Kølsvart krutt er jo et prima drivmiddel, ikke sant? :lol:

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...