Jump to content

Partering av hjort/rådyr/elg.


bjhor

Recommended Posts

Har lite erfaring med finpartering av hjort.

legger ved eit bilde av ein hjortekalv eg har partert.

 

det eg lurer på er kva man kaller dei 3 kjøttstykkene som ligger nede til høgre, dei er fra låret.

og kva bruker man dei til .

 

"plomma" som ligger innenfor er og fra låret, lagde steik av den, men er det bedre å dele den opp i dens kjøttstykker å lage biffer?

 

alle tips og erfaringer er flott.

 

Bjørn

 

_A294760web.JPG

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskeleg å sjå på bildet, men me prøver:

Det nederste stykket frå låret er lårtunga. Den blir av mange rekna som litt seig og uegna til biff. Mi erfaring er at om dyret er skikkeleg mørna, er lårtunga absolutt egna som biffkjøt, særleg av yngre dyr.

 

Stykket over lårtunga ser ut som bankekjøtet. Det kjenner du best igjen på at kjøttgangen går delvis diagonalt på kjøttstykket, og må skjerast opp litt "på skrått" om du har heilsteikt stykket, noko som er heilt grei tilberedning. Min favoritt av bankekjøt er derimot å filetskjere (langs kjøttgangen) tynne skiver, marinere, træ på spyd og legge på grillen.

 

Det øvste av lårstykka du har lagt ut, trur eg er flatbiffen, men eg er usikker. Den kan du bruke til det aller meste, både heilsteiking eller som enkeltbiffstykke.

 

Plomma, som du kallar den, er rundbiffen. Den kan du sjølvsagt lage biff av, men den er ikkje ideell til det. Aller best er den å heilsteike som roastbiff, gjerne med litt høg temperatur (220 grader), slik at du får klart definerte skilje i kjøtet (grå ring ytst, rosa - og raud kjerne, nesten rå).

Bruk steiketermometer, og det kan umuleg bli feil - så sant du ikkje sovnar i sofaen, slik eg gjorde sist... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar..

 

det var mest bankekjøtet eg lurte på.. nå veit eg at eg har feilmerket det kjøtet .. :(

og min erfaring med lårtunga er og som du seier, fekk beskjed om at den var egna til kjøttdeig, men mørna kjøtet lenge, og denne var som smør når eg tilberedte den som biff.

 

den øverste trudde eg og var flatbiff.. :)

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Hei

Lårtunga må under ingen omstendigheter i kverna, den er super som roast beef eller speket.

Ellers så det helt greit ut, jeg deler lårene etter hinnene unntaket er rådyrlår/liten hjortekalv

som kan være hele om man har mange til bords. Øvelse gjør mester, viltkjøtt er en for fin råvare

til slarke med

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nå har jeg ennå ikke fått lagt ned noe dyr og gjort dette selv i praksis, men jeg har sett noen ganger på denne videoen fra Danmark. Det ser ut til at han får ut veldig mye fra dyret i hver fall..

 

https://www.youtube.com/embed/jXJWM-MeEjo

 

Ikke det at jeg forstår alltid hva han sier, men videoen viser jo veldig bra hva han gjør! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...