Jump to content

Hvilke spesialpistol i 22.


Tjukken

Recommended Posts

Hämmerli X-esse som er kortet ned i alle bauger og kanter er vel det som er ”hot” akkurat nå.

HammerliKurtz_4b7c012063f7b.jpg

Du kan jo gjøre som Jon A. i klubben, han la vekk GSP’n og brukte spesialpistolen (Beretta 71 tror jeg) til alle finpistol øvelser en hel sesong, det er ikke ofte han ikke fyller løypa i spesialpistol etter det :mrgreen:

 

~Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Angående M76/M71 (har en M71), om man får tak i en M76 ramme med innmat. Er det da bare å montere sleide og løp fra M71 rett på (som når en har hatt av sleiden på en M71 for puss)?

 

Ellers enig med deg, men siktene på M71 er ikke av de beste. Og en tilpasset exesse skyter rundinger rundt en M71 (ikke fordi M71 ikke har presisjon, men fordi exessen er mye mere letthåndterlig for de fleste med sin maks størrelse i forhold til spesialpistol kassa). Som ren lommepistol, er M71 helt konge.

Link to comment
Share on other sites

Tilpasningen mellom ramme og løp er mye tightere på M76 enn M71, det måtte brynes litt av M71 pipa for å få den på plass i ramma.

Baksiktet på M71 er jo ikke justerbart, så det sveisa jeg igjen, og freste om, og filte det slik at den treffer der man sikter.

 

Bruker sear/hane fra M76, og avtrekkerskoen fra M71. Avtrekkerskoen til m76 er beregnet på det store tregrepet, passet meg dårlig med grepsplatene fra M71. Returfjæren for avtrekket måtte bøyes litt for å få avtrekket opp over grensa.

 

Om noen har tenkt å gjøre en slik ombygning, vær klar over at det finnes to typer(ny og gammel) 70-serie breretta, med to forskjellige sikringer. disse har forskjellige grep og rammer.

Link to comment
Share on other sites

Lette lenge før jeg fant spesialpistolen jeg absolutt skulle ha, en Walther PP kal .22 Etter masse jobb med funksjonering og avtrekk er jeg kjempefornøyd, og kommer sikkert aldri til å selge den, men om jeg skulle gått ut i markedet etter en spesialpistol nå hadde det vel blitt en kappa X-esse.. Ser ingen store bakdeler med denne, bortsett fra at min personlige mening er at det burde være forbudt å kappe ned våpen for å få dem i kassa...

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke jeg ble misforstått dit at reglene burde endres.. Jeg er absolutt enig med Gringo at vi har regler nok.

 

Det jeg mener er at reglene i utgangepunktet ikke burde tillatt kapping og store inngrep, men kan selvfølgelig ikke endre noe på det nå når mange våpen er tilpassa gjeldende regler.

 

Reglene var tiltenkt små orginale våpen i utgangspunktet, men som alt annet blir det spesialtilpassinger og ombygginger så langt reglene tillater, så lenge reglene ikke er spesifikke nok.. Alt som ikke er forbudt er jo tillatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er flere andre klategorier i felt og da jeg forløbig ikke har den store sansen for frislippet, har jeg ikke prioritert å bygge noe spesifikt. Dersom jeg vet at jeg med et spesialtilpasset våpen vil skyte bedre enn med hva jeg har, blir prioriteringa enkel (vinne gjør jeg neppe, men vil gjerne gjøre mitt beste i grenen). Rekker uansett ikke mer enn 3-4 starter på ett en dags stevne (jo noen klarer fler)

Imidlertid det hender innen andre idrettsgrener at man går tilbake på regelverk, eller endrer, slik at "årets hotte nyvinning" plutselig ikke kna benyttes lenger. Kanskje det er åpent for to nye spesial kategorier? både original og spesial spesial kan da delta i hver sin :D:?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...