Jump to content

Våre forfedres forvaltning


Funnsjødalen

Recommended Posts

Hadde lyst til å legge inne en liten kuriositet jeg kom over i kveld, som beskriver tiltak innen småviltforvaltningen, på "gammelmåten" :lol:

 

Legg merke til at både stat, fylke og kommune inngikk et spleiselag her. Man kan vel også lett tenke seg at disse summene kunne gi et betydelig ekstratilskudd i heimen, når man tenker på at dette er takster fastsatt i det herrens år 1948.

 

30wa3rk.jpg

 

Kilde: Meråker JFF's 100-års jubileumsbok

 

edit; klikk på bildet for større utgave

Link to comment
Share on other sites

Skuddpremie, hva er det ?

Ser også at dersom man skulle bli feit av kråkejakt ville det beste være å spise den.

Premien tilsvarer ikke mer enn 18 kroner i dagens valuta.

 

Njaaa, hvis timelønn for en menigmann var 2,5kr, så tror jeg nå jeg hadde satt opp noen kråkefeller på dyngene da. Tror jeg hadde satt opp omtrent så mange som jeg kunne gitt. Greit å få en dagslønn uten å måtte jobbe stort for den. I tillegg hadde det selvfølgelig vært revebåser, revesakser og alskens fangstredskaper for samtlige arter. Fellene kunne stått for seg selv, og så kunne jeg jaktet aktivt på noe annet i mellomtiden.

 

Måtte være bedre enn å slite for et industriselskap.

 

Men hva vet jeg. Det var harde tider.... Glad jeg lever nå og ikke da.

Link to comment
Share on other sites

Njaaa, hvis timelønn for en menigmann var 2,5kr, så tror jeg nå jeg hadde satt opp noen kråkefeller på dyngene da. .

 

Spørs om det var så mye spiselig på dyngene i 1948 :lol: Ser for meg at de var litt flinkere til å forvalte maten på den tiden.

 

Nå kastes og forbrukes det kvalmende mye..Kråkene og måkene eter seg nestn ihjel på enkelte dynger 8)

Link to comment
Share on other sites

[...]Njaaa, hvis timelønn for en menigmann var 2,5kr, så tror jeg nå jeg hadde satt opp noen kråkefeller på dyngene da. Tror jeg hadde satt opp omtrent så mange som jeg kunne gitt. Greit å få en dagslønn uten å måtte jobbe stort for den.[...]

 

Så om du bare greier 20 kråker om dagen 6 dager i uka i 50 uker i året, så vil du matche den 1948-gjennomsnittsmannen i utbetalte kroner (ca. 6000 kr for ett normalårsverk den gangen). Tviler på at slike fangster var/er mulig uten "å måtte jobbe stort" særlig lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Kan også legge til at det ble betalt kr. 10,- for revevalper, og på den tiden var det slett ikke uvanlig at revehi ble lokalisert og utgravd mens valpene var små. Valpene ble så avlivet, og med store kull kunne det bli adskillige kroner i skuddpremie.

 

Nabokona fortalte meg og om det. Hun sa også at faren hennes holdt revevalpene i live tilde ble røde, så han skulle få mer i skuddpremie.

Link to comment
Share on other sites

Høvdingen jobba i skogen etter krigen, og ein dag kom han over måre spor i snøen, han slept svansen og øksa og fugde spora til ei ur og tillfeldivis så fekk han tak i den måren, han fortalde meg att han fekk 600kr for skinnet og han kunne ta det med ro resten av vinteren!!!! :roll::roll: :shock:for då hadde han pengar til mat til seg og resten av fam :D:shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...