Jump to content

Våpenskap/ammunisjonsskap med bare hyller?


Lars_o

Recommended Posts

Våpenskapet mitt til 12 våpen har (selvfølgelig) blitt altfor lite. Har plass til riflene, men ikke alt av ammunisjon, kruttbokser og tennhetter. Kunne derfor tenkt meg et eget skap til dette med kun hyller i, slik at det kan stå ved siden av. Jeg har søkt etter slike på nett, men ikke funnet noen. Er det noen som har tips? Skapet bør vare 150 cm høyt, slik at det passer med eksisterende skap.

Link to comment
Share on other sites

Om du finner ett passende skap er det relativt raskt og enkelt å lage hyller selv av hobbyplater og gjengestag. Se litt ned på siden i linken under.

 

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=6789

 

Laget noe tilsvarende selv til DDSAFE 510. Men hyller bare på den ene siden og plass til våpen på den andre. Mesteparten av jobben var å skru alle mutterene inn på stengene :) .

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt på siden av spørsmålet, det her. Men....

Er det ikke sånn at det ikke er krav om våpenskap for å oppbevare ammunisjon, men krav om at skapet skal være låsbart? Altså at man kan bruke ett hvilket som helst skap til oppbevaring, så lenge det kan låses?

 

Eller er det jeg som har misforstått? Igjen....... :roll::)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at det ikke er krav om våpenskap til ammunisjon, men jeg begynner å ha så mye av forskjellige krutt, svartkrutt, diverse ferdigladet ammo samt tennhetter, at jeg ønsker å ha et våpenskaptype til dette også. Men joda, jeg kunne jo bare brukt et vanlig skap.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff, §7;

 

uten særskilt tillatelse kan følgende mengder (netto eksplosivinnhold) allikevel oppbevares:

a) Inntil 5 kg røksvakt krutt

b) Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

c) Inntil 5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.-31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

d) Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separerte enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt på siden av spørsmålet, det her. Men....

Er det ikke sånn at det ikke er krav om våpenskap for å oppbevare ammunisjon, men krav om at skapet skal være låsbart? Altså at man kan bruke ett hvilket som helst skap til oppbevaring, så lenge det kan låses?

 

Eller er det jeg som har misforstått? Igjen....... :roll::)

Neida, du har ikke misforstått. Selv bruker jeg Ikea sine PS skap (De vite går noenlunde sammen med Duun skapene fargemessigt :wink: ). Men enhver låsbar skuff etc. holder etter lovens krav.

 

Forøvrig er Duun SGS17 og SGS4 (identiske mål uten om høyde), både stablingsbare og deler innredning. Der kan man sette inn orginale hyller i fleng om man ikke skal ha langvåpen i de.

 

Problemet med å "lade" så sterke og relavtivt tette skap med krutt, burde vel si seg selv. Men Bombe er den enkleste beskrivelsen.

Derfor bruker jeg Ikea Skapet til krut og tennhetter, for det skapet er lite tett. Svakt og av tynne blekkplater (garderobeskap kvalitet), som er hektet sammen. Slik at der aldri vil bli noen mulighet for trykk oppbygging ala krutt i tønne.

 

Ferdig amo kan man stable til taket i ett våpenskap/sikkerhetsskap som man ikke oppbevarer våpen i, og man kan ha inntil 2000 patroner (før 1/7-09 var det inntil 500) med ferdigladet amo sammen med våpen i våpenskap (om ikke skapet er særskilt godkjent for samlagring av amo og våpen, da er det godkjenningen som setter begrensningen innenfor de 10000/15000 skuddene man kan ha i hus).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...