Jump to content

Nybegynner feil ?


Frikk

Recommended Posts

Hei alle dyktige hagleskyttere :D

 

Jeg har et problem jeg håper jeg kan få noen tips til å få bukt med, jeg treffer ikke fuglen !

 

Jeg er til tross for ung alder en nogenlunde ''erfaren'' jeger, er blitt lært opp av veldig dyktige folk og skyter mye til vanlig. Tidligere har jeg for det meste jaktet storvilt, skutt mye med rifle og endel på leirduer med hagle. Når jeg har skutt på leirduer tidligere har jeg gjennomsnittelig liggi på 19-23 treff av 25, så har følt at jeg har håndert hagla bra, men pga militærtjeneste har muligheten for storviltjakt forsvunnet, og muligheten for fuglejakt plutselig dukket opp.

 

Jeg har til nå løsnet skudd mot 8 ryper og 1 tiur i den tiden jeg har vært her. Men INGEN av de har ramlet :( tiuren og en rype har det sprutet fjær av, men de har flydd videre. Noe som har ført til at jeg har gått ettersøk og leitet etter de i noen timer etterpå for å prøve å finne de igjen å få avlivet de, men uten hell :(

 

Det store spørsmålet mitt er om det er noen typiske nybegynnerfeil som går igjenn hos ferske haglejegere ? eller om jeg rett og slett ikke egner meg som fuglejeger, for slik føles det nå ! :(

 

Viss jeg ikke får til ordentlig skyting snart kommer jeg til å sette bort hagla, for det er ikke noen god følelse slik det går nå :(:!:

 

Håper noen har noen tips :)

mvh en ganske fortvilet fersk fuglejeger !

Link to comment
Share on other sites

Ser du skyter bra på bane, ammoen du bruker skulle også være god ihvertfall tungsten matrixen, hører

mange klage på vismuten men. Har du testet ammoen på skive for å skjeke svermen/dekningen, viktig at

man tester ammunisjonen i våpenet man bruker, går ut ifra at det er fornuftige hold du skyter på så

man kan utelukke at lange hold er årsaken. Du får bare ta en tur på lerduebanen og friske opp svingen

lit så kommer nok treffene også, ville gåt opp til us4 tungsten matrix til tiuren eventuelt wingmaster nr4.

Link to comment
Share on other sites

du skyter nokk bak, eller du trekker av for tidlig.

det er mange nybegynnere som gjer. Når fuggelen fyker opp og du er i hundre er det ofte du blir for ivrig og du klemmer av for tidlig, altså bak fuggelen.

da kan du ofte skyte i stjerten sån at fjøra står og rypa fyker videre.

 

I år har treffprosenten gått til vers, men det var kansje fordi det var ny hagle som passer.

Men jeg bruker lengre tid, mye mer avslappet og klarer å dra korne forand fuggelen før jeg skyter.

Det er ikke lett i starten me den skytinga, det er noe nesten alle går igjennom.

Link to comment
Share on other sites

I skogen vil fokuset være 100 prosent på byttet, og før man får noe særlig erfaring med å skyte vilt i stedet for lerduer så vil dette gi vanskeligheter. Sier ikke at lerdueskyting er negativt tvert i mot, men man trenger en del forsøk før man klarer å videreføre teknikkene fra lerduer til vilt. Så det gjelder og prøve å feile litt på vilt før man blir like komfortabel med å følge instinktene som på lerduebanen.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å ikke være bastant her, men noen tips i forhold til det å få fuglen i bakken kan jeg vel prøve meg på.

 

Jeg tror du kan holde deg til tungsten og glemme igjen vismut'n hjemme/spare den til duejakt eller noe sånt.

Til tiur skal den tungsten patron holde lenge.

 

En liten tankevekker til å begynne med, hvis du ser på orrfugl, så sier alle at dette er skogens racer.

Det går fort, ikke sant? I forhold til tiur, så er orrfuglen endel mindre og følgelig ser det ut som om den flyr

forferdelig fort igjennom skogen. Tiuren er en ganske stor fugl. Virker massiv når du kommer innpå den, men

det virker som det går fryktelig sakte i forhold til orrfugl (eller rype i dette tilfelle da)

Dette er feil. Tiuren har faktisk bortimot samme hastighet som orrfuglen. Men når det virker som det går sakte,

du har en stor blink å skyte på, så er det utrolig fort gjort at hagle skura går bak fuglen.(ubevisst så stopper du i smellen)

Jeg slet til å begynne med at jeg dro av skuddet med en gang jeg fikk kontakt med fuglen...og mye leirdue skyting

resulterte i at hagleskura gikk når kornet nådde halefjærene på fuglene. Rett og slett for heit på avtrekkeren.

 

For å motvirke litt av det problemet, så sa en gammel storfugljeger til meg: Sikt på nebbet, så ser du at du vil treffe oftere.

 

Jeg slo fra meg tanken om det gammel'n sa som "gammalmannsprat".

Driver jo tross alt aktivt med leirdueskyting, så ingen skulle komme her å lære meg osv osv...

Men jo mer jeg tenkte over hva han sa, jo mer skjønte jeg hva han mente.

 

Jeg skyter med fast forran hold på banen. På due åkeren fungerer det forferdelig dårlig... Til nød på stokk and, rett

venstre eller rett høyre har jeg hatt litt hell med forran hold. Men stort sett det meste andre, har treff prosenten vært

forsvinnende liten.

Jeg fortsatte så med å trekke igjennom, men synes der og at jeg hadde vekslende hell, pga tidligere nevnte

problem stilling.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du går på duene på banen. Hvis du går med forran hold, så tror jeg at jeg ville

droppet det. Hvis du drar igjennom og "napper" av i fuglen, så mistenker jeg også at

du ønsker å "se" målet du skyter på. Følgelig vil deler av skura havne under og bak. Hvis drar igjennom, så

blend fuglen med kornet. Fuglen blir delvis borte for deg når skuddet går. Da regner jeg med at treffprosenten vil øke.

 

Det er faktisk ikke så dum ide å tørrtrene på taklister og dør lister inne. Merk av med teip på et punkt midt på lista,

og tren ved å la skuddet (klikkpatron, hehe) gå i det du passerer punktet. Jeg trener fortsatt på denne måten den dag i dag.

Likedant å bruke speilet til å finpusse anlegg.

 

Men, hvis jeg nå prøver å forklare de ordene for meg selv, det å sikte på nebbet.

I de fleste situasjoner som fuglen reiser, så vil kornet mitt ligge forran fuglen, ikke sant? Sikte punktet (hvis vi kaller

det for det) vil alltid ligge forran fuglen.

 

Men etter litt tankevirksomhet, fant jeg ut at dette med å sikte på nebbet, kunne faktisk tolkes på i hvertfall et par måter.

Hvis jeg holder kornet fast på nebbet, så vil jeg jo lykkes hvis farten på fuglen ikke er den aller største..men hva hvis

farten er meget høy?

Jo, for å si det pent, drit i fuglekroppen... La nebbet være din leirdue. La nebbet være det du SKAL

treffe, og ikke den 4-5 kg kjøttbunten som henger bak.

Slik jeg har erfart, så er dette det saliggjørende med de ordene.

 

Så kanskje prøv som "gammer'n" sa, sikt på nebbet...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var nybegynner skjøt jeg mye på bane etter leirduer. Problemet jeg da fikk på jakt var at jeg hadde "leirdue rytmen" inne i kroppen. Skudde skulle liksom komme raskt. På fugl har jeg oppdaga at det ofte lønner seg å ta det betydelig roligere. Jeg skjøt veldig ofte bak fuglen da jeg stressa for mye, skuddet gikk for tidlig. Ta deg "god" tid før du løsner på fugl. (Om du får god tid på tiur en gang sett kryss i taket :mrgreen: )

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt både tungsten-matrix US 5, og Bismuth 5, bismuthen er 32 grams ladning.

Nå skal jeg skrive noe jeg har hørt fra erfarne bismuth brukere...

Skal du bruke bismuth, skal du bruke 36g ladning. Denne er vistnok mye bedre enn de andre ladningene.

Hvorfor vet jeg ikke, kan noen andre bekrefte/avkrefte dette ?

 

Er det skogsfugl i terrenget bruker jeg tungstein.

 

Edit:

Ser nå at trådstarter begynner med, "hei alle dyktige hagleskyttere".

Se da helt bort fra mitt innlegg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg skrive noe jeg har hørt fra erfarne bismuth brukere...

Skal du bruke bismuth, skal du bruke 36g ladning. Denne er vistnok mye bedre enn de andre ladningene.

Hvorfor vet jeg ikke, kan noen andre bekrefte/avkrefte dette ?

Bare tull! Tyngre ladninger gir ofte dårligere fart, og dermed mindre anslagsenergi pr. hagl. Da snakker vi om samme haglestørrelse.

Hvis du derimot bytter ut 32g nr6 med 36g nr5, så kan det hjelpe. På den måten får hvert hagl større vekt uten at du endrer antallet hagl vesentlig. Større hagl bevarer farten bedre.

 

De siste årene har jeg skutt med Venatum Bi 32g nr6. Disse har vært ansett som noe av det beste av vismutskudd, og har vært best i diverse tester. Disse har en utgangshastighet på ca 420m/s i testen jeg leste. Til sammenligning, så har Eley Rype slappe 380m/s om jeg ikke husker feil(jeg har prøvd de også). Jeg har også brukt en del Venatum Bi 36g nr6, og mitt intrykk er at de kommer til kort mot 32g. Grunnen kan være at de har noe lavere utgangshastighet. (Ca 400m/s tror jeg)

 

Det virker på meg som om passe hold for vismut ikke finnes. Når holdet er så langt at spredningen begynner å bli passe, så dreper ikke vismuten rypa. Den skadeskytes og løper, evt. flyr, videre. På dødelig hold, så får man for mange hagl i rypa, og det siste man trenger er flere hagl. Fart er det man trenger på lette hagl.

 

Nå har det riktignok, etter blyforbudet, vært så lite rype å skyte, at mine erfaringer ikke er mere verdt enn ren synsing.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt 5 ryper og et par grågås med vismut med blandede utfall, rypene døde i smellen

,de ble skutt tidlig i jakta på korte hold med alpahamax nr5. Vismut på gås komer jeg aldri til å

bruke mer, finns patroner som er mye bedre egna som jeg heller bruker på hardskutt vilt. Har

forøvrig funnet en ny favoritt til rypa og det er fiocchi tundra, billig tungsten patron, problemet

med vismuten er vel sprøe hagl og tundra har seige og mjuke hagl.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips :)

 

Er et lite problem til her og det er tilgang på ammo, det som er og få tak i her er enten stål, bismuth nr. 5 med enten 28 eller 32 gr. ladning og en gang i blandt tungsten 5.

 

Det jeg da burde bruke er allerhelst tungsten 5 ? eller så er bismuth med 28 gr. ladning det beste alternativet ? :)

Link to comment
Share on other sites

ween, du kan prøve å gå over til tungsten matrix eller tungsten/hd hagl nr3 de har en bedre

inntregnings evne på hardskutt vilt en vismut. Ulempen med vismuthagl er at de er ganske sprøe, har

hørt mye klaging på vismut, og at de blir pulver ved treff og knapt går igjennom pelsen på et rådyr.Har

for liten erfaring med vismut for at jeg kan ta det for god fisk, men har funnet andre patroner jeg er svært

fornøyd med til hardskutt vilt så det frister lite å eksperimentere mere med vismut til slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

Treffer du fuglen så fjæra fyker og den flyr videre, så er ikke marginene på din side. God ammo vil bedre marginene.

Det er ikke mye feil å si at tilgangen på god og anstendig priset hagleammo er mangelfull i Norge.

Bismut og stål holder ikke. Samme hva slags vekt og hastighet som tilbys. Det er et stort jegerkorps som har fastslått dette.

Diverse andre ammotyper har vist underlig oppførsel (klysesammlinger, ujevnt), men er kanskje i positiv produktutvikling.

 

Når jeg jakter i utlandet er det en glede å ha tilgang på god ammunisjon, og en ser kontrasten til det som er godkjent her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig funnet en ny favoritt til rypa og det er fiocchi tundra,..............

Dette var interressant! Vet du prisen på den tyngste typen? 39g nr 6 av dette burde holde til tiur også. I såfall kunne man jo ha en patron til både stort og smått fuglevilt. Det hadde vært ideellt.

Link to comment
Share on other sites

nok en gang, takk for tips :D var litt redd jeg kom til å få klar beskjed om å legge hagla på hylla, så er veldig gla for å kunne få god veiledning istede :!::)

 

Men antar jeg kan legge inn en ''bestilling'', hos han som selger ammo her, så har dere et tips til type, størrelse og ladning ? så jeg i hvertfall kan være helt sikker på at det jeg bruker er bra saker ? vil gjerne ha alle fakta om ammoen slik at jeg er helt sikker på at han bestiller akkuratt det jeg vil ha :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa vismuth på rugde. Fjøra spruta og fugl'n fløy like herlig så langt det var mulig å se den. Dette skjedde flere ganger. Så ble jeg forbanna + en god porsjon frustrert...ikke minst pga. at jeg hadde skadeskutt flere rugder, så jeg tok med noen leirduepatroner fra tidlig 90 tall med 28 gr. ladning og hagl. nr. 7. Ja, jeg veit det var bly, men jeg måtte bare sjekke hva som var galt. Meg, hagla eller ammo'n. Da datt rugdene på stedet gitt, så min mening er at vismuth aldri kommer i noen av mine våpen mer. Da blir det nok noe tungsten greier ja 8)

 

Når det gjelder fugl og leirduer, så drar jeg meg gjennom, forbi og kliner på. Stopp aldri svingen er min erfaring. På leirduene ligger jeg normalt på 20+

Når det gjelder uttelling på fugl, så er jeg veldig fornøyd. Men som jeg har nevnt i tidligere tråder, så har jeg begynt å veie skudda mine for å være mest mulig 110% safe, siden jeg gjenopptok jakta i 2007. Litt kyllingtaktikk kanskje, men dog likevel. Angrer ikke på et skudd jeg holdt igjen ihvertfall, men jeg har nok mista noen gode sjanser på det, men jakt er rekreasjon, og hobby nå. Ikke den sporten jeg så på det som da jeg var ung.

 

Ønsker deg lykke til, og håper du får noen gode råd her, så du får dreisen på fugl'n :D

Link to comment
Share on other sites

Vømmøl, vil anbefalle deg og lese den egne tråden som finns om dene patronen, har fåt testet

28grams us nr6 ld ladning av den, veldig fint skuddbilde i min franchi ihvertfall. Prisen for den

er 169 på abc fritid for 10stk, tror ikke det kommer flerre ladninger av den før til neste år,den

kraftigste ladningen blir knall på gåsa tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nok en gang, TUSEN TAKK for råd :D:D Jeg har prøvd å senke skuldrene og å ''sikte på nebbet'', dette har ført til at en rype ramlet på første turen etter tipsene ( samt en rev ) og som ikke det var nok fløy det ut to tiurer samtidig på den forrige turen. Å jaggu datt BEGGE døde om i snøen ! :o:D Kanon moro ! Nå venter forhåpentligvis tur til sverige i januar :D

 

Forøvrig har jeg testet litt annet enn bismuth disse gangene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa vismuth på rugde. Fjøra spruta og fugl'n fløy like herlig så langt det var mulig å se den.

Her er resultatet av svimlende 26,5 Vismuth Grand Prix 16/70 str. 4 i jerpe (litt mindre enn rugde, men dog).. +/- 30 meter sideskudd ga faktisk gjennomskyting av vinge, bryst, delvis brystbein, bryst og vinge :wink:

jerpe.jpg

Bare for å vise at det er mulig med vismuth også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...