Jump to content

Hvem spiser mus?


Münsterjeger

Recommended Posts

Etter årets første vinter i nytt hus skulle jeg ikke gjenta fjordårets musefadese i bilen... Kunne blitt svindyrt... Heldigvis handyman.. 8)

 

Uansett, jeg har gjennom hele året nå hatt musefelle i garasjen. Nå når kulda har begynt å komme sigende har ejg tatt flere og flere mus.

Det var en pariode på noen dager hvor det var opphold, så endret litt på hvor jeg satt fellene.

jeg fant et relativt aktivt områdeHvor jeg tok 4 mus over 2 dager.

Igår skulle jeg sjekke fellene igjen, og den ene var borte. Jaja, tenkte jeg, da ligger det vel ei ihjelpint mus en eller annen plass. Måtte på jobb, så tenkte ikke emre på det den dagen.

Idåg etter jobben bestemte jeg meg for å lete litt ekstra. Jeg fant musefelle-deler spredt på et område på ca 20m2. Den største delen var den drepene, og er fortsatt intakt. Den lå nedi en sprekk. Løfter den opp, og det detter et musehode ut av fella. Skvetter djevelsk.

Noe har altså laget et helvetes rabalder og revet fella i fillebiter, dratt den mot en sprekk hvor felle ikke fikk plass, og spist på det som var gjenengelig.

Fant noen svære avføringslarker på over centimetern og 3-4 mm tykke. Som en gigantisk muselort.

 

Noen som har anelse om hva dette kan være?

Rotte? Spiser de mus? Vånd? Røyskatt?

 

Vet vi har vånd rundt huset, men rotte eller røyskatt har jeg ikke sett.

Av størrelsen på lorten og regne er det kraftigere lut som må til.

Gift er uaktuelt pga hund.

 

 

Fella er av denne typen

Musefelle

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....

 

Angående fugl... Har et titalls fugl som har ligget til mørning som har forsvunnet. Utenfor garasjen, i bakkenivå, men relativt utilgjengelig. Kikka ut der i helgen kl 0400 på søndag. Endelig tenkte jeg, nå skulle jeg få fuglen i fred denne gangen. Stod opp 0845 for å flå dem. Søkk borte. Vil reven hamstre slik? SEr ikke for meg at den får med 4 og 4 fugl i slengen. Men røyskatta er jo ei slu jævel som hamstrer som gal... Har ikke merket liklukt rundt på tomta enda.. :mrgreen:

 

 

De er små nok til rottefelle de? Hvis jeg legger den utenfor sprekken jeg fant musefella?

Spørsmålet var forøvrig, som min far trodde, at det var makkverk etter ei mus. Men årstedet var rimelig ramponert... :roll:

 

 

Runde Rudberg... Vet hvertfall at det ikke står mus på menyen idag... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fang deg en ny mus en annen plass enn garasjen. Kjøp deg en rottefelle av typen Rapp. Denne er den kraftigste og mest pålitelige fella som er lett tilgjengelig på markedet. Del musa i 2, for å få den til å passe nogenlunde på utløseren. Fest fremparten med litt ståltråd på utløseren. Fest også fella med en ståltråd, der musefella ble raidet. Utløseren skal peke inn mot veggen. Dyret skal helst ta åtet fra siden. La den andre halvdelen av musa ligge helt på kanten på treplata, eller rett ved siden av fella, som innfôring.

 

Jeg trur du enten har ei rotte av det grøvre kaliberet i garasjen, eller ei røyskatt. Blir spennende å se. Du har ikke tilgang til et viltkamera?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Styrken til disse små mårdyrene sier meg at jeg alltid skal gå med hånda på sikringa når jeg ferdes i hermit-land.... :D

Seriøst: Hadde man hatt samme fokus på disse rakkerne som f.eks rev eller mink, da hadde vi hatt en del bedre bestander av matvilt rundt om.

Link to comment
Share on other sites

kan på ingen måte dokumentere dette, men gamlingen i huset,(er pasert 80 no) har drevet jakt og fangst heile sin tid,og han meiner dei lærte på skulen ,att røyskatten kunne ta tiur også,akkurat på samme måte som dette,med å henge seg fast i halsen på den,og bli hengende til tiuren deiste ned, en eller anna plass. andre som har hørt liknande? skal iallfall bli artig å vise han desse videoene!

ps har akkurat kjøpt meg 20 kraftige rottefeller på rema 1000 til ti kr stykke, :P so herren i kvitt skal ikkje føle seg for ovenpå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget en ukjent etterlatende i matkjelleren på hytta på fjellet. Siden jeg ikke ante hvem som hadde lagt den igjen monterte jeg en Rapp rottefelle, for å være på den sikre siden..... Festet den med et tau, så den ikke skulle bli borte nedi der. Ut på natta våknet jeg av et helvetes spetakkel, spratt opp og åpnet luka. Der hang en røyskatt og var på ingen måte død. Jeg knerta den med hammern, så den ble ferdig. Den hadde fått fella over ryggen, så den hadde nok levd en stund om jeg ikke hadde våknet. En tøff rakker er det!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...