Jump to content

våpensøknad sin sene teknologiske fremskritt


243 winchester

Recommended Posts

Har igjen vært på kammeret og hentet våpensøknaden min. Det gikk kjapt og smertefritt. MEN

 

Jeg har nå skiftet ut en del våpen i det siste, så jeg spurte om det ikke var litt gammeldags, alla den siste sovjetstat og ha denne papirblekka man måtte fylle ut for hånd hver gang. Var det ikke på tide med en web basert tjeneste, der man søkte online, og betalte online, i one go!!

 

Svaret : Nei, den måtte fylles ut slik, side det var flere eksemplarer som skulle til forskjellige steder!!

 

Klarte ikke og skjule det mega hakesleppet mitt, etter det svaret. La ballen "pent" dø der!!!!

 

Vet at våpen art, kaliber, nummer skal skrives på i ettertid. Hadde ikke drept meg om jeg måtte fyll ut våpennummer, og data på flere printerskrevene sider.

 

Man skal kanskje være glad for at man slipper og meisle søknaden inn i en stein.... Det vi driver med nå er jo et trinn foran :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk godkjent søknaden min på ei .308 rifle etter seks uker.

Bor i en kommune uten "våpenkontor" så søknaden min må til nærmeste kontor. Men vi har lensmannskontor. Med tanke på en hurtig saksgang på søknaden så sendte jeg søknaden direkte til nærmeste våpenkontor. Har de siste gangene tatt under ei uke for å få godkjent søknadene, og ved å betale gebyret få ut den innvilgete søknaden. Denne gangen varte og rakk det, så en dag ringte en lettere flirfull lensmann, han hadde fått søknaden min fra våpenkontoret med følgende beskjed: Søkerene må dokumentere at vedkommende har våpenskap. Så jeg måtte ta bilde av skapet mitt og sende til lensmannen, som igjen måtte sende søknaden tilbake til våpenkontoret. Jaja, tenkte jeg. Igjen gikk dagene, til slutt ringte jeg våpenkontoret og lurte på hva som tok så lang tid. Joda, søknaden lå der den, men uten betalt gebyr, så da kunne den ikke behandles. Men det det har da gått greit de siste gangene jeg har søkt sa jeg. Men, nei. Her var det en frøken med litt for mye makt tydeligvis, her skulle det følges de fire ukene som var behandlingstiden. Hun sa at hun var ny i jobben og gjorde ting på sin egen måte, at det var samme frøken som hadde behandlet mine siste søknader på under en uke i fjor var tydeligvis glemt. Så begynte hun å stille spørsmål om hvorfor jeg hadde to salongrifler, som forøvrig var innvilget for 15 år siden...Da brummet jeg litt i telefonen, så ble det stille om den saken.

Men på datoen hun sa at søknaden skulle være ferdig behandlet var den i postkassa.

 

Måtte bare få det ut... =0}

Link to comment
Share on other sites

Litt fremover har det da gått her.

Jeg fikk epost med epostfaktura på søknaden samme dag som den var behandlet. Betalte denne omgående og hadde søkanden i kassa dagen etter. Sparte nesten ei uke i postgang her.

Fra levering på kammeret til den kom tilbake gikk det nå 7 dager, og dette er utrolig. Normalt ligger det på 4-6 uker.

Link to comment
Share on other sites

Dataproblemer kan jo også være et gode i blant :P

 

Leverte søknad om ny halvauto hagle på mandag på mitt lokale lensmannskontor. Betalte gebyr og fikk beksjed om at det var mange søknader inne nå så jeg måtte nok påregne litt saksbehandlingstid. Rusler så tilbake på jobb, og 2 timer senere ringer damen fra lensmannskontoret og forteller at pga dataproblemer hadde hun ikke fått gjort det hun skulle i dag, MEN systemet hun brukte i forhold til behandling av våpensøknader var ikke rammet av disse problemene. Fikk derfor beskjed om at søknaden var behandlet og innvilget :D . Dagen etter lå den i postkassen!

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er litt klaging på politiet og behandling av søknader. Jeg må bare få rose politikontoret i Bodø. To ganger har jeg vært og fått våpensøknad. Begge gangene har det skjedd på følgende måte:

1. Trekk kølapp og stå pent i kø. Nå sist ymtet jeg frampå om det satt noen i våpenavdelingen siden jeg så at stolen der var tom.

2. Etter et par minutter slapp jeg inn.

3. Fikk utlevert skjema

4. Fylte ut skjema

5. Denne gang, siden ny våpenlov trådte i kraft med hensyn på våpenskap, måtte jeg vise bilde av våpenskapet mitt.

6. Personen bak skranken tok skjemaet med seg inn på kontoret, tastet litt på dataen, stemplet litt og skrev under.

7. Jeg betalte med kort i skranken.

8. Jeg stod der med ferdig utfylt og innvilget våpensøknad :D

 

Alt i alt tok dette ca 15. min. Første gangen var det søknad om hagle, andre gangen rifle.

Et eksempel til etterfølgelse for andre politikontor.

Link to comment
Share on other sites

Og på våpensøknadskjemaet står det fortsatt at den har en gyldighet på 6 mnd selv om det ble endret ifjor med den nye forskriften. Da til 1 år.

På den jeg fikk tilbake var det strøket over 6mnd og skrevet 1 år med kulepenn de bruker vel opp gamle skjemaer. Tok 14 dager fra jeg leverte til alt var i orden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...