Jump to content

Den mest unødvendige tingen på jakt er...?


Palinder

Recommended Posts

På søsterforumet Robsoft går det nå en morsom tråd om utstyrsjegere og hva som er det mest unødvendige man kan dra med seg ut på jakt. Såpass underholdende at jeg like godt gjør en liten copycat:

 

Hva syns dere? Er det hostedemperen :shock: eller lokkeluktflaska som er det mest unødvendige, eller kommer noen på noe enda verre? Selv heller jeg mot kamoflasjeteip på en børse i svart stål og treverk :roll: . I hvert fall på jakt som ikke krever at man er hvit som en snømann..

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA, sistnevnte er ikke dum, men det må i så fall være tofot som bare er lang nok til liggende skyting :lol: (har selv brukt tofot i sittehøyde på jakt med maks 150m avstand, og finner det meget behagelig)

 

Rango; KAFFE??? Det er da noe av det viktigste! Uten den blir jeg alt for utålmodig. Slave av koffeinet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, slike pølsepinner har faktisk foreldrene mine. Min mor som kjøpte dem, og hun som orker å drasse dem med seg på tur. De er virkelig gode kandidater til århundrets kjøp. Det jeg savner på dem er en liten motor som hjelper deg med å trekke ut teleskopdelen, og et utfellbart stativ de kunne stå på. Det hadde gjort dem fullkomne :lol:8)

Link to comment
Share on other sites

Skulle til å si krølltang... men ser at det er seriøst ment. Da går min stemme til tofot. Sekken fungerer vel så bra på jakt, og en børse med tofot på er uhåndterlig synes jeg! Tofot hører hjemme på banen, og kanskje på seljakt eller predatorjakt i åkerkanten. Til bevegelig jakt synes jeg det er en uting.

Link to comment
Share on other sites

Tofot hører hjemme på banen, og kanskje på seljakt eller predatorjakt i åkerkanten. Til bevegelig jakt synes jeg det er en uting.

 

På bevegelig jakt har den selvfølgelig ikke noe å gjøre nei, men på elgpost/rådyrpost beveger jeg meg minst mulig, og det er ofte bare snakk om en bitte liten marsj før jeg er framme på post. Da er det deilig å sette seg ned, ta tofoten ut av sekken og la børsa hvile på den. Det forutsetter selvfølgelig at tofoten er lang som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Mobler_Lenestolerstresslesser_Stressless.jpg

..noen elgjegere presterte å sette igjen en slik (Høgåsvaldet i Leksvik for noen år siden)

 

31.jpg

..slet litt med mareritt og søvnproblemer etter å sett en jeger med en slik i hånda og børse på ryggen

 

 

Må ellers si meg enig i at det uttrekkbare grill spydet i skinn futural må være en svært god kandidat :)

Link to comment
Share on other sites

MP3-spiller. Jeg er helt sikker på at noen har med det.

 

På et fluefiskeforum gikk en tråd hvor folk diskuterte hvilken musikk de hørte på når de fiska :roll: Så lenge de har en fin opplevelse så bør man vel ikke le av de, men jeg synes at de har mista litt av poenget når de står i elva med plugger i ørene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis er det våpen og ammunisjon :lol:

 

Her må jeg dessverre si meg enig! Har nå vært åtte turer på jakt etter skogsfuglen i høst, med hagle i henda og rifle i sekken, og jeg har neiggu ikke fått med noe som helst hjem! Da snakker vi nærmere sju kilo dødvekt. Tenk så mye bedre det hadde vært og hatt med noen kalde halvlitere i stedet! For en blir jo varm og småsliten i all traskingen... Dessuten blir jo innholdet borte, så vekta minker jo i løpet av turen og!

 

Så dermed. Våpen og ammunisjon er totalt unødvendig. Kalde halvlitere er et must! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, slike pølsepinner har faktisk foreldrene mine. Min mor som kjøpte dem, og hun som orker å drasse dem med seg på tur. De er virkelig gode kandidater til århundrets kjøp. Det jeg savner på dem er en liten motor som hjelper deg med å trekke ut teleskopdelen, og et utfellbart stativ de kunne stå på. Det hadde gjort dem fullkomne :lol:8)

 

Kjempeidè! Pølsepinne med tofot! Da slipper man å holde og! :lol:

 

Men alvor; det mest unødvendige på jakta jeg har hatt med er et par fiskesluker! Av en eller annen grunn hadde de havnet i sekken uten at jeg oppdaget det...

Link to comment
Share on other sites

Turgåere,bærpukkere og folk som skravler for mye... :mrgreen:

Husk på at dei har like stor rett til å være der som du, som regel ialleafall.. Dessuten så kan dei være til god hjelp, dersom dei har sett dyr, eller støkt dyr, og når dei støkker dyr rett mot posten din...

 

Mest unødvendige tingen på jakt, vel det må vel være å drasse på ein tuba eller kontrabass på ryggen.. Aldri sett det før seier du, nei det er nettopp det eg skriv her, det er totalt unødvendig å ha med på jakt.. :arrow::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det mest unødvendige man kan ha med seg på jakt,kommer helt ann på hvilke type jakt man er på. Men jeg hadde en tirligere kompis som tok med en flaske med 1.5 liter Coca Cola på rypejakt..både li og fjell...det var vann i massevis rund oss. Han fikk drikke den alene.

 

Har ganske ofte brus med meg på fjellrypejakt. En flaske på hver side av sekken. Når de er tomme så fyller jeg på med vann. Ikke alle fjelltopper man finner vann på.

Link to comment
Share on other sites

tja, det dummeste jeg selv har hatt med er en litt for god bok :lol:

Ble sittende å lese isteden for å følge med.. Fin tur, men ikke noe smell gitt.

 

At drikke eller hørselvern skal være feil eller unødig er jeg sterkt og dypt uenig i.

Jeg har begynnede tinnitus, og bruker nå konsekvent elektroniske hørselvern på allslags jakt hvor jeg ikke kan bruke lyddemper.

At lyden blir noe forvrengt er en liten pris for å unngå enda tettere forhold til Tone.

Drikke er aldri feil, som regel kan vann man finner brukes, men slett ikke alltid. ekstra sukker på en slitsom tur ser jeg heller ingen problemer med.

 

At utstyrsjaget kan ta litt av er derimot ingen tvil. Jeg har gjerne med meg gåstaver i kajakken (det er ikke så tullete som det høres ut) jeg bruker dem både til å stake meg inne og ut fra steinete fjære, og også som skytestaver når jeg drar fram rifla mot ei gås på litt lengre hold. Mobil, GPS, lasermåler, i hvert fall ei børse for mye, "nok" patroner i tilfelle mye fugl...

 

Har kjørt noen turer med minimumsløsninng for moro skyld, enkeltløpet hagle og 4 patroner, vann og vanlig sikkerhetsutstyr til padling.

Har ikke hatt noe lavere jaktutbytte på de turene der.. :oops:

 

edit:skirvefil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

No til dags er det berre kjøpedram frå nabolandet i vest som gjeld. Men eg hadde med genever som slaktedram ein gong for tolv år sidan. Den vart dårleg motteken. Ikkje noko "takk som byr" eller "kremt, det var ein, æh, interessant smak". Berre eit kort og unisont "ditta va ufjelgt". Den dag i dag blir det ymta frampå om at han oryxen har hatt brukande dram med seg i det sista. Snakk om perler for svin. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...