Jump to content

Enda en "Hvilken pistol-tråd" (.22 & 9mm)


L33t lurker

Recommended Posts

Heisann.

 

Da har jeg omsider fått levert inn og godkjent søknad på mine to første (skarpe) våpen, og nå melder kjøpe-spørsmålene seg i fleng – og jeg ber derfor de trivelige kammerater om noen tips, vink og råd. Jeg har søkt masse, både her og på utenlandske forum, og har kommet frem til et relativt beskjedent antall konkrete kandidater, som jeg gjerne mottar meninger om.

 

Jeg har fått invilget to pistoler, én .22 (til mengdetrening – 25m presisjon og finfelt) og én 9mm (grov/militærfelt). Jeg er en typisk midt-på-treet-skytter med ambisjoner om å trene jevnlig, og delta i lokale stevner uten å være flau over resultatet. Det betyr at jeg trenger verktøy som hjelper meg med å i det minste sørge for at det står en del navn nedenfor mitt på resultatlistene. Jeg vil helst ha noe nytt, og kommer i utgangspunktet ikke til å ønske å ”tweake” noe selv. Med andre ord, så trenger jeg noe som funker fint ”ut av boksen” og som smeller hver gang uten at jeg trenger ”mastergrad i årnings.”

 

Men det aller første jeg lurer på (og nå beklager jeg på forhånd om dette er et idiotspørsmål uten sidestykke) er rett og slett: kan jeg bruke samme søknad (med to godkjente kalibre i et og samme dokument) hos to forskjellige forhandlere – eller må jeg ”bruke opp” søknaden på samme sted? Tenker da på at det er en fysisk umulighet i så måte for to forskjellige forhandlere å sende originaler tilbake til Polititet hvis jeg handler forskjellige kalibre hos forskjellige forhandlere til forskjellig tidspunkt, basert på en og samme søknad. Nå er jeg sikkert tjukk i huet, men setter i allefall pris på svar rundt dette. :oops:

 

Når det gjelder .22’n så har jeg planer/drømmer om å kjøpe en ny Walther SSP når økonimien tillater det, men vurderer nå en både en ny og en brukt S&W 41 som første våpen. Litt rimeligere enn SSP, men altså uten anatomisk grep. Noen innspill? Jeg vil helst unngå å kjøpe brukt, og er usikker på om jeg ”trenger” en Walther SSP eller om jeg kan skyte like godt med S&W 41. Har også sett at det skulle la seg gjøre å ettermontere anatomisk skjefte på disse, om behovet skulle melde seg. I følge verdensveven så skyter S&W’n bedre enn de fleste forum-baserte-amerikanske-midt-på-treet-skyttere, og smeller hver gang – og det er det jeg er ute etter i første omgang, men hyl gjerne ut om jeg er helt på bærtur. Jeg har også vurdert en Ruger Mark III Target (som i så fall vil få ettermontert Volquartsen semi-anatomisk grep) og en brukt Baikal IJ35, så det er litt ymse utvalg – men har mest trua på S&W’n for øyeblikket.

 

Når det gjelder 9mm så har jeg lenge vurdert en Glock 34 (3. gen), men har ikke skutt med denne selv. Jeg har imidlertid forstått det dithen at grepet er mer eller mindre identisk med en G17, og G17 sitter fint i hånden min. Jeg vurderer også en Glock 17. ”Problemet” med Glockene er rett og slett det at jeg synes de ser ut som juling (selvfølgelig en sekundær prioritering, men allikevel en faktor når man skal svi av en bunke tusenlapper), og at jeg frykter at de pga lett vekt er ”hissig” i rekylen. Jeg har derfor vurdert en Springfield Loaded (1911) 9mm. I følge ymse fora er denne særdeles mild i rekylen ettersom den er full size 1911 og dermed ”inherently blytung”. Jeg har også en forkjærlighet for 1911-grepet (single stack) og synes for øvrig denne Springfielden er usedvanlig vakker rent estetisk. Men da blir spørsmålet om noen vet hvem som forhandler disse, og om noen har noen innspill eller alternativer jeg bør kikke på. (Kimber Target II Stainless 9mm, kanskje?) Eller er det like greit å gå for en Glock 17? (Billigere, styggere, men ”traktor-solid” og anstendig presis? Den er jo en del tusenlapper rimeligere også, og jeg forventer i så fall "kun" tjenestepistol-avtrekk)

 

Er det noen som har førstehåndserfaring med disse kanditatene? Og som har noen anbefalinger (basert på min famlende beskrivelse av bruksområde og behov)?

 

Takker på forhånd for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Glock 34 går i regelen bra, problemet er at skytteren må trene seriøst for å skyte godt med Glock (og bytte deler i avtrekket, noe som er relavtivt enkelt).

 

Min dom, for lett til jobben (men vanvittig funksjonssikker). I alt å gi seg selv ett handikapp.

 

22lr: Pardini SP (om du liker grepsvinkelen) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25117193

Gode Matchvåpen som holder verdien godt.

Link to comment
Share on other sites

med to godkjente kalibre i et og samme dokument
Ka sei du? Har du levert EN søknad med to kalibre og fått godkjent den? Normalen er at du leverer en blankett pr våpen! (Du betaler det samme uansett hvor mange blanketter / søknader du leverer...) Har du virkelig fått onkel til å velsigne to våpen på samme blankett, bør det nok ikke være store problemet å få samme godkjenning på to (nye) blanketter hvis du trenger det!

Du BØR for din egen del kjøpe deg en bra .22, dette er jo det våpenet du kommer til å skyte / lære mest med!

Du vil finne mange tråder om akkurat dette her på forumet forøvrig. Men de aller fleste rådene går ut på å kjøpe en av 'stiftemaskinene'! :wink:

9mm: Glock (alle modeller) er en utrolig presis og solid pistol, men som du sier ikke akkurat pen.. Den krever (pga avtrekk / rekyl / vekt) mye avskytteren...

Bruk gjerne litt tid på å bestemme deg her, og prøv først! (Prøving gjelder uansett da!)

Jeg vil av en eller annen grunn anbefale Pardini... :D Både i .22 og 9mm! Herlige og presise våpen! (Men de koster...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Ja, jeg har faktisk to våpen på samme blankett(!). Jeg tenkte ikke over det, og fruen i skranka nevnte ingenting. Men jeg får evt ta en prat med politiet og få utstedt en ny blankett, om jeg ikke finner to våpen på samme sted, da! :D

 

Nå sitter jeg og sliter ut internett i jakten på mer info om cz 75 sp 01 shadow (husket jeg riktig...?). Så i dag er jeg om mulig enda mer forvirret enn i går. Men det er jo moro, læll!

Link to comment
Share on other sites

OBS! Den delen glemte jeg, to våpen på samme søknad er feil utfylt søknad. Og som nevnt, man betaler per gang man søker, ikke per søknad (det meste jeg har levert inn er 9 søknader på engang for totalt 430kr, og til slutt gikk de da gjennom). :wink:

 

Men den dama skulle aldri ha latt den passere, er du forresten sikker på at den passerte? Det kan være at hun har skrevet på siden av søknaden, at søknaden er innvilget for ........ kun det ene av våpnene.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Børselars tar sikkert i mot en blankett for to pistoler av merket Pardini! Spøk til side: du har jo ett år på å bestemme deg.. Jeg VET at det uansett haster veldig etter at du nå har fått ok på søknaden, men en så viktig investering som håndvåpen tar du ikke veldig mange ganger.... Der for bør du gjøre det så bra som mulig første gang.. Det betyr at du må PRØVE litt forskjellig! Hva med lokal klubb? Der er det sikkert endel forskjellig pistoler du kan spørre om å få prøve (mener da blandt medlemmenes våpen..)? Hvordan er muligheten din til å skyte med 9mm inne i vinter? Kan det være lurt å utsette det kjøpet et halvt års tid, og heller lære deg å skyte bra med en .22 først? :)

Les litt i trådene her på kammeret før du løper & kjøper!!!

Uansett: Lykke til! Det er utrolig kos å få første pistolen hjem!

Link to comment
Share on other sites

Woff: jeg er helt enig. Jeg har skutt i to år, så jeg har egentlig bare vært litt treg med å få levert inn søknaden. Jeg har prøvd en del i klubben jeg tok sikkerhetskurs i, så noen preferanser har det blitt.

 

Men .22 står øverst på pri-listen, det er snickers og twist.

 

Men S&W 41 er det ingen som heier på? :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...