Jump to content

hva har hendt her?


havbris

Recommended Posts

Hadde en opplevelse i helga.

satt på hjortejakt på fullmånen, da det kommer 5 dyr innpå bøen, det er kun koller med kalv, og siden vi sku ha bukk så fikk dem beite rolig forbi på ca 50 meters hold, dem vandrer forbi og går opp på eit beite ca 70 meter bak meg, der oppe er dem ca 3-4 minutter før dem kommer løpende nedover som om dem hadde sett fanden selv der oppe, løper forvirret rundt på bakken foran meg før dem raser til skogs, kommer tilbake etter ca 2 timer men er fortsatt veldig urolige og skjerre, lurer da på om det er meg dem har oppdaga.

eg bestemmer meg for og klatre til fjells og jakte og gjør dette, på veg ned fra fjellet går eg over beitet der dyra kom løpende ned fra, langs gjerdet på dette beitet ligger en død hjortekalv, en fin kollekalv med anslått slaktevekt på ca 20-25kg. eg blir seff forundret, går bort og løfter i den og den er fortsatt myk, ikkje dødsstiv, MEN den mangler hode, hodet er borte fra skuldrene så både hode og hals er tygd av helt inne ved skuldra.

det er ingen spor etter noen kamp, men gjerdet bærer preg av at kalven har blitt jaga inn i det i stor fart, kolla har hoppet over gjerdet i like stor fart og landet hele 4 meter fra gjerdet, dette er tydelig pga snø, så ikkje rart hjortene var redde tidligere på natta.

kontaktet viltnemda som mente dette dreide seg om gaupe uten og være sikker, det er nå satt opp eit viltkamera ved hjortekalven for og se hvem som eventuelt kommer for og spise på det.

 

Hva mener kammerfolket kan ha tatt den? og hvorfor var hodet borte, har leita i området men finner verken hodet eller slepespor etter det.

Link to comment
Share on other sites

Min første innskytelse er at det kunne vært jerv, den har dyreverdenens kraftigste kjever (ved siden av hyene) og kunne nok klipt av det hodet kjapt og effektivt. Riktignok klarer reven det også, med litt arbeid. Normalt ville nok en jerv helst dratt med seg en kalveskrott på 20-25 kg, så kanskje det er gaupe likevel.... Blir bare teorier...

Link to comment
Share on other sites

Det er rapportert tilfeller av at rev tar fullvoksne rådyr på bar mark, så kan nok hende. Men vil tro det hører til skjeldenhetene at rev tar såpass store dyr...

Oppklaring hadde vært gull! :)

 

Fiffig:P

Tror nok også att det er ganske skjelden att det skjer.

Har sett katter jage rev fra åtet=)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

takker for mange svar, venter spent på og høra fra grunneiger når han har fått sjekka kameraet om det er noe der.

selfølgelig kan kalven ha løpt i gjerdet og brekt nakken eller lignende og blitt tygd på i etterkant, men hadde vært innteresant og vist hvilket dyr det var.

det var minus og veldig hard snø den natta så nesten umulig og finne spor etter noe dyr på snøen, hard skara oppå snøen.

Link to comment
Share on other sites

Finner man dyr som mangler hode, om det så er elg, hjort eller sau for den del, så er det jerven som har vært på ferde. Ble tatt en voksen hjort nær huset vårt for en stund tilbake, tatt av jerv.

 

Vel, her har vi et kadaver etter rådyr, som ble tatt av gaupa for et par år siden, ikke langt unna mitt terreng. Dyret var varmt, og ikke dødstivt, da det ble funnet, og ble tatt midt på lyse dagen.

 

drept_r%C3%A5dyr_2-1.JPG

 

drept_r%C3%A5dyr_1-2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har vært heldig å få være med å mærke gauper med gps sender og følge disse i nesten 1 år. Men har tilgode å finne et rådyr som er ganske ferskt som hodet er fjernet på gaupa bruker ikke energi på dette. Men reven er ofte å sjekker disse plassene etter at gaupa har gått videre. Vinterstid tar nok reven mer rådyr en vi aner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...