Jump to content

Reisebrev fra jaktreise til Kimberly


G.Larson

Recommended Posts

Fredag 15/10 dro vi 10 stk fra Aure via Kristiansund, Oslo, München og til Johannesburg.

4 jegere med følge av damer, sønner og en kollega. Turen var i utgangspunktet tenkt avviklet i våres, men pga askeskya ble den utsatt til nå. Det ble en lang reise og vi var ikke fremme i Johannesburg før lørdags morgen. Alt av bagasje og våpen var også kommet frem.

 

normal_1.JPG

Hele gjengen på Gardermoen.

 

normal_2.JPG

I Johannesburg ble vi hentet av Gerrit som driver Constantia Safaris i Daniëlskuil ett stykke utom Kimberly.

 

Turen til Kimberly tok 8 timer med pauser og det var allerede langs veien ganske bra med dyreliv.

normal_5.JPG

 

normal_4.JPG

 

normal_3.JPG

Da vi ankom campen ble vi ønsket velkommen av Gerrits kone. Siden det var blitt mørkt så var det på tide å finne romma, dusje og gå til middag.

 

Romma var helt topp og etter middag var det på tide å hilse på PH’ene Davy og Barry.

normal_6.JPG

Mye skulle planlegges for dagen etterpå. Fordeling av jegere på ph’er. Hvilke dyr som var på ønskelista til de forskjellige osv.

 

Dag 1 startet med frokost og så en tur på skytebanen for testskyting.

 

normal_7.JPG

Skjørtejegern i aksjon på banen.

 

normal_8.JPG

Arild og Jon Håvard klar for sin første safari.

 

Jakta foregikk på den måten at vi kjørte rundt i terrenget i Landcruisere og så etter dyra, for så å parkere og snike innpå. Etter ett par misslykkede forsøk på å finne en bra Black wildebeest til den andre jegern som var med på bilen fikk vi øye på ett par fine Eland som jeg skulle prøve meg på. Etter å ha sniki vårs innpå var dyra litt urolige og for litt hit og dit, men etter en liten stund stilt den største seg fri på ca 140 m hold. Skuddet fra skytestokken satt der det skulle og en flott Eland datt etter 40 m.

 

normal_9.JPG

Eland med trofélengde på 37 1/2 tomme. Dette blir bogmontasje. + backskin.

 

normal_10.JPG

I slakterommet.

 

normal_11.JPG

300 grains .375 H&H Swiftkula fra Eland.

 

Resten av dagen gikk med til å se etter Red Hartebeest og Waterbuck uten hell.

 

Dag 2 startet med at jeg skulle ut å leite etter Nyala. Denne dagen brukte vi ikke bil men gikk til fots og speidet. Flere ganger hadde vi ut hundyr og ungdyr på bare ett par meters hold. Jakta foregikk i skikkelig tett bush hvor alt hadde pigger.

 

normal_14.JPG

 

normal_13.JPG

 

normal_12.JPG

 

Etter en 4-5 timers gåing og speiding (hvor vi hadde sett Nyalaen ett par ganger) datt den endelig.

 

normal_15.JPG

Nyala 27 6/8 tomme. Skal bogmonteres på pidestall. + backskin

 

Etter lunsj skulle vi dra fra campen for å være med på cull-hunting i Kalahari så resten av denne dagen gikk med til kjøring.

Det vi forbinder med cull-hunting eller avskytingsjakt er jo som regel ifm avskyting av dårlige dyr, syke dyr, små dyr og hundyr/kalv. Det spesielle her var at vi kunne skyte skikkelig store trofédyr under denne jakta. Noe av grunnen til at hundyr ikke skulle skytes nå var at de hadde små kalver.

 

normal_16.JPG

Hele gjengen på vei til Kalahari

 

Om kvelden ankom vi ett flott hotell i en liten landsby(Van Zylsrus) i The green Kalahari.

 

normal_17.JPG

Middag og tidlig kveld.

 

normal_31.jpg

Solnedgangen over Kalahari.

 

Dag 3 startet med litt pakking av utstyr og klargjøring for dagens utflukt i ørkenen.

 

normal_18.JPG

 

normal_19.JPG

 

normal_20.JPG

Etter mye prøving og feiling ble det endelig en springbuck på meg. Kun skallemontasje.

 

Vi hadde muligheten til å skyte 2 Oryx per mann på denne turen og jeg hadde lyst til å skyte en med ett uvanlig trofé.

 

Da vi kom over denne så var jeg ikke lenge om å bestemme meg.

normal_21.JPG

Meg og Jorunn med Oryxen som jeg kun skal ha skallemontasje og halen fra. Skinnet var så slitt og stygt at det var ingenting å ta vare på.

 

Dag 4 skulle også tilbringes i Kalahari. I dag skulle ikke damene være med. Heller ikke sønnen til kjæresten min ville være med i dag. Han ville heller sove litt lenger. Utpå dagen var de på omvisning i landsbyen, skolebesøk og raste rundt på ATV.

 

Vi andre derimot for tidlig av gårde. Det første jeg fikk muligheten på var en Steenbuck.

 

normal_22.JPG

Steenbuck 4 ¼ tomme. Skal fullmonteres.

 

normal_23.JPG

Mens vi holdt på å kjøre innpå en ny flokk med Oryx fikk vi selvfølgelig punktering og alle hjalp til.

 

Litt seinere på dagen kom vi over en flokk med en god del fine Oryx og jeg benyttet muligheten for Oryx nr. 2

 

normal_24.JPG

36 ¼ tomme. Her blir det bogmontasje. + at jeg har tatt vare på halen.

 

normal_25.JPG

Kula fra Oryxen.

 

Etter lunsj så skulle vi dra tilbake til Constantia’s camp så resten av dagen gikk med til kjøring.

 

Dag 5 skulle skjørtejegern og jeg prøve oss på bavaian og vortesvin.

Skjørtejegern satt på post hele fm på en foringsplass for bavaian men så ingenting. Jeg skulle jakte vortesvin. Det første jeg fikk øyepå var en bavian men den oppdaget oss og for av gårde i det skuddet gikk. Litt etterpå satt den bak noen trær og kjefta på oss.

Vortesvin blei det heller ikke. Til dels lange hold som endte med overskyting eller for kort.

 

normal_26.JPG

Lunsj blei inntatt i skyggen fra ett stort tre og det blei tid for en siesta.

 

Etter lunsj ble det ett vortesvin på skjørtejegern før vi for tilbake til campen.

 

Dag 5 var selvtillitten på et lavmål etter bomskytingene dagen før og jeg klarte ikke å holde rifla rolig i skytestokken når vi sneik innpå Red Hartebeesten opptil flere ganger. Mulighetene hadde jeg men tok ikke sjangsen.

Det som var ekstra artig var at en av guttungene som var med og som hadde fått lov å skyte en blesbuck som matdyr for Gerrit dagen før fikk skutt en fin Impala som han hadde spart til selv. Skutt fra skytestokk og rett ned i smellen. Artig for en 13,5 åring som prøva seg på jakt for 1. gang.

 

Dag 6 var planlagt som en sightseeingtur i Kimberly med innlagt besøk i The Big Hole(diamantgruva) med museum, shopping osv. En av de som ikke jaktet var dessverre syk denne dagen og holdt senga. Gerrits kone var stadig innom og så til han og ordnet med medisin til han og utpå kvelden var formen betraktlig bedre.

To av oss jegere hadde igjen noen dyr på ønskelista så vi for på 1:1 jakt denne dagen.

 

Etter nervene dagen før skulle jeg testskyte rifla fra skytestokken før vi for ut. Denne gangen var jeg dønn rolig og testskytinga gikk perfekt.

Etter ett par misslykkede forsøk på å snike innpå flokkene med Red Hartebeest så fikk jeg endelig muligheten på en fin gammel en. Hartebeesten datt rett ned i smellen og leet ikke på ett øyelokk etterpå.

 

normal_27.JPG

24 ½ tomme. Skal ha sidemontert bogmontasje på denne. + backskin.

 

Deretter bar det tilbake til campen for lunsj og jakta mi i Afrika var over for denne gangen.

Siden de andre var i Kimberly og vi hadde god tid så for PH’en Barry og jeg på skytebanen og skøyt en del med pistolen hans.

 

På kvelden når de andre hadde kommet tilbake var det på tide å ta noen samlebilder av alle troféa.

 

normal_28.JPG

 

normal_29.JPG

 

Etterpå var det middag og papirarbeidet med troféavgifter og taxidermy papirer. Innimellom gikk det i drinker og kaldt øl.

normal_30.JPG

 

Utpå kvelden var det pakking og klargjøring for å reise hjem neste dag.

Morgenen etterpå var det på tide å ta farvell med ett utrolig hyggelig vertskap og utveksling av e-mail adresser.

Innsjekking i Johannesburg gikk greit og turen gikk via London,Oslo og Kristiansund. Alt av bagasje og våpen kom vel fram

 

De som var med:

Undertegnede, Jorunn og Arild

Skjørtejegern og Tove

308W Brno og Unni

Morten og Jon Håvard

Inge( som synes dette var såpass artig og interessant at han vurderer å ta jegerprøva til vinteren)

 

Jeg regner med at de andre legger inn bilder og kommentarer også etter hvert.

Jeg tror jeg kan snakke på de flestes vegne når jeg sier at dette var en helt topp tur.

For min del i hvert fall så har jeg ingen problemer med å anbefale både Exotic Hunting Adventure og Constantia Safaris.

Opphold, campen, maten og folket var helt topp og jeg kommer gjerne tilbake igjen.

Da gjenstår bare å planlegge hvor troféa skal stå og så vente på at de kommer.

I tilleg så har vi en storjobb forran oss med redigering av video og bilder.

 

Totalt ble det skutt 35 dyr på turen. 33 på oss 4 voksne og 2 dyr på Jon Håvard som prøvde seg som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for rapport og flotte bilder Ståle.

Jeg syns du fikk deg noen skikkelig fine trofeer.

Spesiellt den største og den minste (eland og steenbok) :D

Bra at alt endte godt tilslutt :D

 

Går ut fra at skjørtejegern også hiver innpå noen bilder (blir aldri for mange av de ... )

Link to comment
Share on other sites

Var nede hos Hanlie og Gerrit ifjor sommer. Fantastisk vertskap

 

Ja, du nevnte det her tidligere at jeg måtte hilse til de så jeg printet ut tråden din og tok med sammen med en hilsen. Skulle hilse tilbake. Du var hjertelig velkommen igjen.

 

Fantastisk :D Tusen hjertelig takk ! Skylder deg ei øl eller to :wink:

Du nevnte i tråden at dere hadde en punktering ute i bushen. Var ute for det samme med Gerrit sjøl bak rattet. Nå er ikke jeg så

stiv i afrikaan, men skjønte fort at glosene som kom ikke var hentet fra noen salmebøker :D

Da vi var nede snakket Hanlie om å åpne en butikk på farmen, og bla. selge jaktklær osv. Hadde de kommet noe videre med idèen ?

Link to comment
Share on other sites

28102010030941hF298ho8ej6L.jpg

Første dagen ble det bestemt at jeg skulle prøve meg på black wildebeast som er en art som er typisk for Sør-Afrika. Forøvrig ett utrolig tøfft dyr etter min mening

281020100311296ixQ73XL977Q.jpg

Det var meg og 308W Brno som var ute og prøvde oss første dagen. 308W Brno jaktet Blesbokk første dagen og jeg black wildebeast. 2:1 jakt

28102010030941YwuJRWMAHtJD.jpg

Etter å ha sett på flere flokker med wildebeast fant vi en enslig okse som såg rettelig bra ut, men den ble var oss, og sprang før jeg fikk en reel skuddsjansje på den. Litt senere kom vi inn på en flokk det var 2 bra okser i. Jeg spurte PH Barry om dette var virkelige store okser, og fikk til svar at den første enslige oksen var en del større. Jeg bestemte meg for å vente og se om vi fant en som var større. Vi gikk videre i retning der den store gamle oksen hadde dratt og vi fant igjen en enslig stor okse på en åpen slette. Også nå ble vi oppdaget og oksen sprang. Den stoppet imidlertid et øyeblikk og snudde seg mot oss på ca 200 meters hold, og det var synd for oksen :D da den fikk en 250gr Accubound i skuldra, og løp sine siste 100 meter. Det var en kjempeokse som jeg har all grunn til å være fornøyd med.

28102010030941265p4TcN2J25.jpg

Etter jakta som vi avslutta ganske tidlig første dagen, ble det anledning til å slappe av litt i bassenget. Fassilitetene i campen var utrolig flotte.

28102010030944KPe128581Rk5.jpg

På kvelden fikk vi servert den beste biffen jeg noen gang har smakt. Maten var forøvrig 6 stjernes hver dag.

 

281020100309446V4J4LgcQo2I.jpg

Etter å ha vært med G.Larson på nyalajakt på formidagen på dag 2 bars det til Kalahari på cullhunting på springbukk og oryx. Gerrit hadde avtale med ett luxushotel i nærheten av der vi skulle jakte. Vi ankom hotellet på kvelden andre dagen og vi var ikke sene med å komme oss i baren for å få oss en kald øl etter en lang biltur med dårlig vei.

28102010030944U6DQbI865Dx6.jpg

Det ble Meg og G.Larson som kom på samme bil i kalahari i lag med Barry som PH

28102010030944uw4UNX34SDgc.jpg

Vi fikk beskjed om at skyteholda ble lange så jeg klikket opp kikkertsiktet 15 knepp. Det skulle jeg imidlertid ikke ha gjort da det resulterte i skudd over på noen springbukker til å begynne med. Jeg stilte så ned siktet igjenn og da gikk alt mye bedre selv på hold ut til 300 meter.

2810201003094452XN97TDsG1j.jpg

Denne springbukken var veldig flott og skal bogmonteres :D . Jeg skjøt 3 springbukker.

28102010031554G95265F955vi.jpg

 

28102010030944fC5PMi25cgwX.jpg

Denne lille tassen fikk vi se på kort hold under en busk. Det er en steenbukk med horn på litt over 4" som jeg skal ha fullmontasje av. Gikk ganske greit å få livet av denne med 9,3'n.

2810201003094388d1OtPv8qJ9.jpg

Vi kunne og jakte oryx til meget fordelaktige cullhuntingpriser i Kalahari, så ettet lunsj ble det oryxjakt. Det som var litt spesielt var att vi fikk velge oss ut store sterke dyr på cullhuntinga. Det ble G.Lason som den spessielle herremannen han er som fikk skutt seg sin noe spessielle oryx først :mrgreen:

281020100311301JYfyh92xIga.jpg

Etterpå kom vi inn på en flokk med en stor flott hannoryx. Vi fulgte etter flokken lenge uten å få skuddsjans på den. Det er utrolig vanskelig å plukke ut rett dyr i en flokk på 30-40. Jeg klarte ikke å få skuddsjans på den store hannoryxen. Men det er en mening med alt. Etter å ha fulgt etter flokken enda en stund slo den seg sammen med en annen flokk. I den flokken var det en helt enorm oryxhanne som vi begynte å konsentrere oss om. Men flokken for stadig unna oss over den ene åskammen etter den andre. Det begynte å bli sen kveld og det hele holdt på å renne ut i sanden da den endelig stoppet opp ett øyeblikk oppe på en åskam med breisida til på 300meters hold. Jeg skjøt tvert og kula traff rett bak bogen og knuste bogen på andre siden. Oryxen gikk bare 30 meter før den deiset død om. Da vi kom bort til den, såg vi hvor flott den egentlig var. Hannoryx på 40" er ikke hverdagskost :D

 

28102010030945GO8jmK91U63S.jpg

 

28102010031129MFv5X4PUOYhd.jpg

Kula satt i skinnet på utgangsiden. 250gr Accubound

 

skjørtejegern skyter Oryx <---LINK

 

28102010031129V68JrTnM8Lor.jpg

Her er 2 karer vi traff i Kalahari

281020100311308lOkv3p1S8Dp.jpg

Det var ett utrolig fint område vi jaktet i.

281020100309414ukSUvK8n7X2.jpg

Her er en kostbar herreman på farmen til Gerrit. Utrolig flott men ikke noe for min lommebok.

28102010030945mUBrt9qgjKao.jpg

Når vi kom tilbake til Constantia igjenn skulle jeg og G.Larson ut og jakte bavian og vortesvin. Jeg posterte en plass der det brukte å komme bavian, satt i 4 timer uten å se noe som helst. G.Larson var med Gerrit, fikk imidlertid sett bavian uten å få has på den. På ettermidagen jaktet vi i lag igjen, da fikk vi se denne karen på enden av en stor åpen slette. Der ente den sine dager :) . Grisen skal skallemonteres.

281020100309452MCj5C1HQH83.jpg

Vannbukk var egentlig det som var nr.1 på prioritetslista mi. Var ute etter vannbukk forrige gang jeg var i Afrika, uten og få sjansen. Ph Berry hadde ett bra kontaktnett og han organiserte at jeg kunne bli med han på en farm i Freestate hvor det var gode sjanser for å finne bra vannbukker.

281020100309453ELK3Le94KNN.jpg

Etter å ha kjørt rundt og observert en del på farmen, fikk vi øye på denne karen som såg veldig bra ut. Jeg var litt skeptisk for dyra virket så rolig når vi kjørte rundt og observerte fra pickuppen. Jeg tenkte att dette bare kom til å bli slakting, men Ph'en forsikret meg om at når vi kom til fots så endret dyrene adferd straks. Det viste seg att han fikk rett i det. Når vi gikk frem mot plassen vi hadde oppservert den store bukken, var den søkk vekk. Vi snek oss videre frem og fikk såvidt sett snurten av den mange hundre meter lenger framme på veg bort fra oss. Vi snek på den i flere timer før vi endelig klarte å snike oss inn på den. Jeg fikk på den ett skudd fra ca 200 meters hold. Merket med det samme skuddet gikk, att det gikk litt for langt bak på dyret. Vannbukken sprang så rett mot oss og stilte seg opp inne i ett tett kratt. Jeg skjøt ett skudd til gjennom krattet og det gikk rett i skuldra på den. Vannbukken gikk rett ned.

28102010031128y58GA3krkura.jpg

Det var en flott vannbukk med horn på 31"

28102010031128PD8i3XMa2ijl.jpg

Siste jaktdagen ble jeg med damene, gutten,Inge og Morten på tur til Kimberley på shopping, og for å se på diamantgruven "The Big Hole"

281020100311296O11FA2mw77g.jpg

Her er G.Larson, Ph Barry og meg etter en fantastisk jakt-uke i Kimberleyområdet. Alle var strålende fornøyd med jakta, utbyttet og opplegget :D

28102010031129Ju786Vsh98Nn.jpg

Mesterkokkene Gerrit og Ph Davy ved grillen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Accubound for første gang nå i år og har ikke veldig mye erfaring med den enda. Fant igjenn noen kuler i Afrikadyra, og alle de var som reklamekuler å regne med fin soppform og bra restvekt. Andreskuddet på vannbukken fikk mye juling da jeg skjøt gjennom ganske tett kratt. Den minnett mye om partitionkula når vi fant den igjenn. Har vel skutt 4-5 hjorter med Accuboundkula i år med godt resultat. Ble veldig fine slakt i forhold til 15g Oryx som jeg har brukt i en par år tidligere. Så med det litt tynne grunnlaget jeg har til å uttale meg om den vil jeg anbefale 250gr Accubound i 9,3x62. En annen ting jeg liker med den er att den har høy BC som er en fordel på ett såpass tregt caliber som 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kommer det endelig noen bilder fra jaktturen til Sør Afrika.

Første dagen var det skjørtejegeren og jeg som skulle vere på samme bil.

Vi kom rimelig kjapt i kontakt med dyr.Jeg skulle prøve meg på Blesbukk.Vi fant to fine eksemplar ute på en åpen slette,men det var litt for langt hold.Så vi prøvde å gå irundt for å komme nærmere.Kom oss på ca 190m .Fikk da en god mulighet på den ene bukken og det gjekk bra.

01_11_10_033.jpg

 

Når første økta var ferdig ble dyra kjørt til slakteplassen.

01_11_10_056.jpg

 

Det ble ikke flere dyr på meg før vi reiste til Kalahari.Der var det et helt forskjellig landskap...Mye sand og godt å varmt. et par pungteringer ble det også

01_11_10_186.jpg

 

Den første springbukkenen felt.Det ble i alt fire stk på meg :)

01_11_10_191.jpg

 

01_11_10_244~0.jpg

 

Helt på tampen av første dagen i ørkenen ble det en kjempefin Oryx på meg

01_11_10_267~0.jpg

 

IMG_2260.JPG

 

IMG_2265.JPG

 

Dag to var vi oppe kl 5 på morgenen. Da skaut jeg denne lille krabaten.En stenbukk på 4,5"

01_11_10_342.jpg

 

På ettermiddagen reiste vi tilbake til Constantia cafaris. Neste dag skulle jeg ut og jakte på Kudu og Blesbukk.

Jeg fikk tak i en kjempefin Blesbukk på nesten 18"

01_11_10_379.jpg

 

Så endelig på kvelden klaffa det.Vi hadde vert nære påflere ganger.Plutselig var den der.En fin Kudu på knappe 48"

01_11_10_404.jpg

 

Da hadde jeg to dyr igjen påønskelista mi.Bushbukk og Impala.Og det begynnte å bli knapt med tid.For no var vi kommet til nest siste jaktdagen....

På morgenen skulle jeg Og Davy,som var den ene PH en(han ar forresten fantastisk til å finne dyr)Ut å se etter Bushbukk.

Vi var innpå bukken flere ganger.Faktisk helt innpå 15 meter.Den var ikke enkel å jakte på,for bare å snek i buskene.Sinnsykt spennende.

01_11_10_434.jpg

 

Siste jaktdagen skulle Gerrit og jeg til et annet område og se om jeg kunne få has på en Impala .Vi såg to fine bukker i en flokk og begynnte å smyge etter ,men de var ekstremt skye.Etter 3-4 timet klaffa det imidlertid

01_11_10_454.jpg

 

 

Så var eventyret slutt for denne gang og vi var kommet hjem til det kalde nord,men med mange varme og fine minner

IMG_2622.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med sistemann, Morten sin tillatelse kommer det noen bilder fra han også.

 

Morten startet med en fin Waterbuck første dagen.

DSCF4913.jpg

 

Dag 2 fortsatte med en fin gammel Black Wildebeast.

IMG_0844.JPG

 

Førtse dagen i Kalahari ble det en Oryx og ett par Springbuck'er.

IMG_0945.JPG

IMG_0988.JPG

IMG_1005.JPG

 

Dag 2 i Kalahar fortsatte med en Steenbuck, en Springbuck og en hun-oryx.

IMG_1040.JPG

IMG_1094.JPG

IMG_1056.JPG

 

Tilbake hos Gerrit var det Morten's sønn, John Håvard som skulle prøve seg.

Han fikk skyte gratis en Blesbuck som matdyr for Gerrit.

Siden dette var hans debut som jeger ble han malt i ansiktet med blod.

IMG_1109.JPG

IMG_1121.JPG

 

Impala hadde han spart til selv og da han fikk en god sjangse på denne fine Impalaen var det gjort.

Impalaen flatet ut tvert på første skuddet.

IMG_2862.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd med mange fine bilder :D

Jeg setter stor pris på at dere legger ned tid og arbeid i en slik tråd som kan deles med oss andre jaktidioter.

Kjenner bare Afrika feberen river i kroppen men medisinen er klar.... håndvåpenjakt Kalahari tidlig i juli :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
:shock: vi brukte joe regal 1 gang og aldrig mer!!tok ca 16 måneder før trofeer ble sendt videre og da var det masse tull med cites papirer og lisenser men de gjør brukbart arbeide :wink: med trofeene.vi jakta ett par dager på joes private terreng etter oryx og nedla noen meget bra dyr!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da var trofèa kommet hjem.

 

Annkommet Oslo

IMG_1271.jpg

 

Endelig hjemme

normal_IMG_4106.jpg

 

Alt var godt pakket og skrudd fast

normal_IMG_4108.jpg

 

Endelig på veggen(kuduen, impala og blesbuck på plate var der fra før)

normal_IMG_4111.jpg

normal_IMG_4112.jpg

 

I tillegg kom det en del skinn og skaller som jeg skal montere selv.

Alt i alt så må jeg si meg fornøyd med jobben Joe Regal har gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...