Jump to content

los (bjeff) på fot...


Beago

Recommended Posts

Er det vanlig at en valp kan begynne å lose når han har fot? Han har nå hatt los(?....) i opp mot 15 min, noen ganger sammenhengende og andre ganger oppstykket... Men har ikke sett dyret, bare spor så trur ikke han har tatt ut noe..

Han skvakker som bare det og fyker rundt på spor... Noen ganger nære meg andre ganger drar han ut...

Link to comment
Share on other sites

Litt begrepsforvirring ute og går her... :) Det kalles å støte på fot når bikkja bjeffer før uttak. Det er et varsel om at bikkja har bra med godlukt fra en "fot", og at man kan (forhåpentligvis) vente et uttak med påføgende los.

 

En los er når hunden har fått viltet på beina og forfølger det med bjeffing. Ideelt skal bjeffinga være hyppigere og mer intens i losen enn ved støting på fot, slik at man klart skal kunne skille på dette når man lytter i skogen.

 

Losliknende støting på fot er ikke ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

ok.. da kan jeg ikke med sikkerhet si hva bikkja mi gjør ennå da, siden jeg ikke er hundre prosent sikker på om han har tatt ut dyr ennå. Bjeffinga han driver med på for er veldig i rykk og napp. Plutselig kommer det noen jevne bjeff i et minutt og to-tre og så blir det stille å kommer noen boff innimellom. Da har han mest sannsynlig ikke tatt ut noe ennå. Han er 7mnd gammel.

Link to comment
Share on other sites

Greit det SuperZ, tenkte bare det var kjekt å vite. :)

 

Til Beago:

Bikkja KAN jo ha tatt ut noe, er det hare du snakker om? Det er atskillig vanskeligere for en hund, og i særdeleshet en valp, å følge hare kontra feks rådyr eller rev. De sistnevnte avgir mye mer duft.

 

Om det er hare så vil losen ofte gå i rykk og napp, med småtap. Du vil også kunne se på hvordan bikkja beveger seg (har du Astro?) om det er los eller fot. Vil ofte være mer tempo og mer terreng som blir brukt, enn hvis det er støting på fot, et mer tydelig drev.

 

Når det er sagt, så kan det være vanskelig nok for en valp å følge et rådyr også. De mangler rett og slett erfaring og er umodne i hodet.

 

Hvis det er mye lyd på foten uten at det blir uttak så er det mye som tyder på at bikkja er nokså laus i målet, dvs avgir litt for mye lyd på heller gammel fot.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker Garmin Astro Beago kan man ganske enkelt lese utifra peilieren om bikkja går på fot eller los. Farten øker som regel og rettingen blir mere målbevist når de tar ut dyr. At den støter litt på foten trenger ikke å være noe negativt. Det handler bare om å lære seg å lese bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med mitt første innlegg var at beaglen min også støter jevnt på fot, litt avhengig av forrholdene.

Uttaket markeres med en helt annen låt enn de kontrollerte støtene han avgir på fot.

Losen som følger uttaket er mye likt støtene på fot, men han tar med seg den hysteriske låten fra uttaket, som gjor låten mer intens enn støtene på fot.

 

Hvis det er lenge mellom uttakene, synes jeg ofte det er vanskelig å vite om han har los eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker Garmin Astro Beago kan man ganske enkelt lese utifra peilieren om bikkja går på fot eller los. Farten øker som regel og rettingen blir mere målbevist når de tar ut dyr. At den støter litt på foten trenger ikke å være noe negativt. Det handler bare om å lære seg å lese bikkja.

 

Bruke peiler på bikkja!? Det neste blir vel at vi må dra på både børsa og ammo :D :D

 

Gml.harejeger

Link to comment
Share on other sites

He he, man kan lære utrolig mye om bikkja ved å bruke Garmin Astro. :wink: Storparten av tiden ser man jo ikke bikkja ellers. Det kan vel illustreres med en historie, fritt gjenfortalt:

 

Det var visst en jaktprøve, og hundeeieren sendt bikkja ut i skauen med stor tro på at dette skulle bli saker. Bikkja for ut, og de venta på de forløsende støtene på harefoten. Som uteble. Og det varte og det rakk. Hundeeieren trøstet både seg sjøl og dommeren om at det nok var en gammel nattfot som måtte nøstes lenge og vel før det ble lyd i skauen. Men etter halvannen time begynte begge å bli litt undrende og utålmodige.

Da kom det et høylytt gjesp fra støveren under grana to meter bak dem, hvor den hadde ligget og sovet siden ett minutt etter slipp! :lol:

 

DET unngår man med Garmin Astro. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig at en valp kan begynne å lose når han har fot? Han har nå hatt los(?....) i opp mot 15 min, noen ganger sammenhengende og andre ganger oppstykket... Men har ikke sett dyret, bare spor så trur ikke han har tatt ut noe..

Han skvakker som bare det og fyker rundt på spor... Noen ganger nære meg andre ganger drar han ut...

Rart,men mistenker det er en Beagle..?Uansett:Den er ung ennå,men uansett ikke ønskelig!Den er det vi kaller laus..Slike hunder begynner å støte så tett med engang de finner en fot,at det nærmest hører ut som den har tatt ut!Ofte vil dem drive slik ved tap også,Losdyret har lurt hunden,men den fortsetter likevel i los..Håper det bedrer seg,ideelt,og særlig på jaktprøver,bør den være taus i fotarbeid før uttak og ved tap.

Link to comment
Share on other sites

Lause hunder vil (dessverre) tjene losminutter av de fleste dommere, hvis de ikke blir tatt på fersken. Så lenge det er lyd, så streker de losminutter i skogsprotokollen. Jaktmessig er det ingen god ting heller, man kan etterhvert ikke stole på om bikkja faktisk driver losdyr. Ja takk til ærlige bikkjer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er sannsynligvis normal støting på fot. Ser at de andre her inne skriver at det ikke er ønskelig. Enig i dette hvis det er en ren harehund du vil ha, men for en rådyrhund er dette en verdifull egenskap. Jeg vil iallefall ikke ha en rådyrhund som er helt taus før uttaket.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med herrene over her. Dachsen min støtet på fot før uttak, og uttakene ble mye roligere og losdyrer hadde en tendens til å komme roligerr enn når bikkjen slapp nærmere innpå. Fikk oppleve dette en jakt der det var mye is og skare, med lite vitring. Da uttaket kom var hun så nærme rådyrene at de kom som skutt ut av skogen....

 

Jeg så det ihvertfall ikke som noe negativt at hun støtet. Men som nevnt over: det var stor forskjell på det og vanlig los. Etterhvert kunne jeg skille mellom rådyr- rev- og harelos utfra målet på bikjen.

Link to comment
Share on other sites

til info så er det en strihårs dachs på 7mnd det er snakk om... Usikker på om det er hare eller rådyr den har hatt fot på, men det kan ha vært begge deler da det finnes begge deler der jeg har trent hunden...

Den har helt garantert hatt fot på rådyr da jeg så klare og tydelige rådyrspor etterpå.. Da varte støtinga/bjeffinga/losen i 20 min og tura rundt i en avstand på 60-200m fra meg... så aldri dyret så er usikker på om det var fot eller los... lyd var det vertfall..

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid du får sett losdyret heller. Husk at rådyr kan ligge flere minutter foran hunden. Min dachs begynte å lose ved 7 mnd alder, men de var ikke så jevne og fine som de ble etter som hun fikk erfaring. Så jeg tror du bare kan slappe av.

 

Men må si meg enig at en Astro er et suverent hjelpemiddel som gir deg en mulighet til å "bli med på losen".

 

Lykke til med en spennende jaktform.

Link to comment
Share on other sites

har vært med å jaktet rådyr med "ærlige" drevere, når de skriker til 10 meter bak rådyra så kan du legge en linjal på streken på astroen. de dyra går ikke runder på riktig terreng ihvertfall . jeg vil ihvertfall at en hund som skal brukes på rådyr skal være "laus". man hører da stort sett forskjell på fot og los

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på støting og uttak er ofte et markant påskrik, mye likt som om hunden skulle satt seg på ei glovarm kokeplate. Da er du sikker på at hunden har losdyret på beina.

 

Jeg har i dag ei dachstispe som er "trang" dvs er 100% ærlig losføring, jeg vil si at en dachs som gir på litt mer har lettere for å få rådyr til å ture i terrenget.

 

Før hadde jeg ei som var "løs" ga mye lyd før et uttak og kunne ofte av folk som var med misforstås som los; dvs helt til hun fikk uttak da, da var en hver tvil fjernet. Stussa av og til på hvordan den bikkja fikk luft... :D

Link to comment
Share on other sites

Før hadde jeg ei som var "løs" ga mye lyd før et uttak og kunne ofte av folk som var med misforstås som los; dvs helt til hun fikk uttak da, da var en hver tvil fjernet. Stussa av og til på hvordan den bikkja fikk luft... :D

Herlig musikk! :D

Når ungbikkja mi støter jevnt er det bare å ta tida til losen virkelig er i gang. Spenninga øker fra første støt, og postjegerne får også mer "valuta" i form av bikkjelyd i skauen i ventetida til det virkelig skjer noe.

 

Det jeg ikke er like glad for er støting på bakfot etter at bikkja har gitt seg, og går jaget sitt på vei tilbake til sin herre og mester. Men en hører jo forskjell på bjeffinga, da...

Link to comment
Share on other sites

Klart det er håp for bikkja di! :D Ingen her kan si at den har gjort noe galt, vi vet jo ikke sikkert om det er fot eller los eller hva det er. Litt lyd på foten er helt OK, det er alle enige om. Den er jo bare valpen, og med erfaring både hos hund og eier så lærer du fort å "lese" bikkja di. :wink: Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...