Jump to content

Beste jaktfilm?


tunderbrd

Recommended Posts

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen til forumet Strandsåsen Dette var et kraftig debyinnlegg. "Jeg syntes filmene til Clausen blir alt for enkle, det han har filmet kan man oppleve i skogen hver eneste dag!" :?::?:

Hvor er det du jakter :?: I hegn, eller i dyreparken i Kristiansand :?: . Tror de fleste som har noen timer og år i heia vil si seg enig i at det er ikke bare å ta med kamera ut i skogen å filme litt, for så redigere å kalle det go jaktfilm. Har sett de fleste filmene til Clausen, å jeg tror nok det ligger en go del arbeid bak hver enkelt film, for å komme frem til de resultatene han har gjort. Selvfølgelig vil det variere en del fra film til film, hva man liker og hva hver enkelt vil karakterisere som en god film. Hvis du mener disse filmene Clausen lager kan filmes dagligdags, så foreslår jeg at du kan lage en film iløpet av uken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere medlem av Biofoto og rimelig opptatt av foto og film må jeg være enige med alle som reagerer på at det utgis en film som er filmet i hegn hvor dette ikke oppgis!!!!!!!!!

 

Det er naturfotografer som er blitt ekskludert av foreninger og nærmest har mistet sitt levebrød for mindre og jeg synes det er rart at ikke alle reagerer på dette!!!

 

Det skal jo ikke mer til enn at man nevner det i teksten så er saken uten av verden!

At Claussen ikke har skrevet på sine tidligre filmer hvor de er tatt opp har jo ingenting med denne saken å gjøre!

Vi går jo alle ut i fra at det er opptak fra den frie naturen vi ser og det må jo være unntaket fra denne regelen som det skal opplyses om!!!!! Det kan jo ikke være slik at det under et hvert natur/dyrebilde skal stå: "dette bildet er ikke tatt under kontrolerte former" !?

Link to comment
Share on other sites

At jaktfilmer er filmet i hegn er ikke noe nytt. Det er laget x antall filmer fra Afrika hvor det aldri er sagt noe om at det er filmet i hegn uten at noen reagerer på dette.

 

Når Aker går ut og kritiserer Claussen for å ikke oppgi dette, så er kritikken grei.

 

At han velger å gjøre det offentlig mot en av sine "konkurrenter" det må kunne kalles lavmål.

 

Tror nok ikke Claussen gjør dette igjen.

 

Ser ut til at han har funnet tilbake til den gode kvaliteten i Rådyrjakt 2.(Hjortejakt 2 var også av god kvalitet)

 

Forstår ikke hva Strandåsen mener med:"Jeg syntes filmene til Clausen blir alt for enkle, det han har filmet kan man oppleve i skogen hver eneste dag!"

 

Det er jo akuratt det jeg ønsker når jeg ser på jaktfilmer, kunne få se situasjoner som jeg selv kan forvente å oppleve. Det må ikke være ekstragavant.

 

Ps, det hjelper ikke med flere utropstegn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt ok at Aker kritiserer at jeg ikke har opplyst om at Hjortejakt 2 er filmet i hegn. Jeg har full respekt for at noen er imot hegnjakt og det må være lov å si meningen sin her på forumet.

Det er ikke den første filmen jeg har spilt inn i hegn og det blir helt sikkert ikke den siste.

All jakten i filmen Afrikafeber foregår også i hegn og det har ikke vært noe hemmelighet at Hjortejakt 2 er det.

 

Jeg føler meg på ingen måte forpliktet til å oppgi hvor filmene mine spilles inn og jeg kommer heller ikke til å begynne med det i fremtiden.

 

Det er nå engang slik at hvem som helst kan filme, produsere og selge jaktfilmer og det stilles ingen krav om at det skal opplyses hvor filmen er spilt inn.

 

Kristoffer Clausen

www.jaktogdvd.no

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel ikke hegnjakt som skulle diskuteres her, men i en diskusjon om kvalitetsfilmer er jo omstendighetene rundt jakta også viktig. "Hegn" kan jo være så mangt: Stort eller Lite? Naturlig populasjon eller utsatte dyr? Halvtamme kraftfòrørtere eller ville dyr som sjelden ser folk? Det er enkelt å kritisere andre når man bare ser verden i svart-hvitt!

Det er STOR forskjell på å skyte (les:slakte) et RR-rådyr i en liten innhegning og å jakte på ville dyr innenfor enorme arealer... På mange av de de afrikanske jaktfarmene har byttet aldri sett noe gjerde - likevel er det "hegnjakt" i enkeltes øyne fordi landeieren har gjerdet inn eiendommen. Denne gjerdingen er ikke alltid for å stenge noe inne, men kanskje viktigere for å holde uønskede kasus ute... Hva er forresten forskjellen på å jakte i hegn og det å jakte på ei øy?

Når det gjelder kritikken fra Mr.eksBiofoto må det jo skilles mellom profilerte naturfotografer som presenterer sine dyreparkverk som villmarksprodukter, og det å lage actionspekkede jaktfilmer med timesvis av viltopptak. Det er ikke mange jaktfilmer som ikke har vomfyll fra arkiv eller hegn for å binde sammen filmen og få flyt i fortellingen. Da er det etter mitt øye best med nye orginale hegnsnutter... Det er lite som er så ødeleggende som innflettet arkivfilm som har en helt annen bildekvalitet, eller enda værre - som du kjenner igjen fra en annen jaktfilm.

 

Clausens samlede verker troner høyt oppe på lista over toppfilmer og det er endelig kommet en skikkelig norsk jaktfilmprodusent. Stå på Kristoffer! Ser fram til mange gode filmer! De nye filmene fra Swedish Chasseur har også fått opp adrenalinet i godstolen men fantastiske jaktsekvenser på bjørn og gaupe. Mikael Tham har også gjort mange gode opptak, men han sliter litt med produksjonen og sammenflettingen av materialet. Lokkejakt på rev var iallefall en höydare som har vekket mange pipeblåsere.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke Clausen jeg siktet til når det gjalt det med hegn. Men Strandsåsens påstand om at det Clausen har filmet kan oppleves dagligdags :?: Da mener jeg at Strandsåsen må befinne seg i et hegn hvis det skal være så enkelt som han hevder.

 

 

 

Jeg jakter ikke i hegn, det skal jeg love dere jeg sikter til Rådyrjakt filmene hans. Jeg har dachs selv og jakter mer enn normalt mye, jeg vet ikke hvor mange timer jeg har vært i skogen i år men det er mange. Jeg har opplevd veldig mange av de situasjonene som Clausen har filmet, men de Aker har filmet det er de jeg drømmer om å oppleve!!

Link to comment
Share on other sites

Strandsåsen: Du har jo ikke skjønt hva jeg mente med lavmål. Det var ikke filmene til Aker som er lavmål, men måten han går ut mot Clausen på jeg sikter til. Det virket bare litt barnslig og et snev av misunnelse i måten dette kom på......

 

Har selv Lokkejakt på rådyr-filmen til Aker. Meget severdig. Han bør la sine produksjoner tale for seg og ikke komme med nedlatende kommentarer til konkurrenter offentlig, mener jeg.

 

Ellers får du ha en god dag......

 

 

Jeg syntes det er en helt grei måte Aker går ut på, jeg syntes det er lavmål å jakte i hegn. Det er sikkert mange som ikke er enig med meg i når jeg sier at å jakte på hjort i hegn er ikke det å forbinde med jakting, direkte oversatt kaller jeg det slakting.. Det er min mening, vil gjerne høre andres mening å!?

Link to comment
Share on other sites

Syns dere er dyktige begge to.. dere lager to forskjellige typer filmer.. og det er BRA

Lokkejakta er spennende.. gleder meg til å få teste dette ut til sommern/høsten

 

Ellers..

så kan du Kristoffer prøve å få med deg lillebroren til Martin Blom og lage film

så kan vi se om noen ser forskjell

 

kanskje noe offtopic

 

men tilbake til beste film

Liker veldig godt Elgjakt i Jervens rike...

Link to comment
Share on other sites

Dersom Aker ikke kan se at han er i samme markedet som Clausen så får han se etter en gang til. Selvfølgelig har du full rett til å kommentere Clausen, men du må også tåle at noen reagerer på dine uttaleser.

 

Jeg synes ikke to konkurrenter (i mine øyne) bør komme med negativ omtale av hverandre(ikke at jeg kan se Clausen har gjort det om deg Aker). Det synes jeg forbrukerne kan få komme med.

 

 

Strandåsen: Vi har alle forskjellig ståsted jaktmessig. Mener du at en film som omhandler jakt du har vært på gjør den dårlig?

 

Jeg har opplevd flere av de situasjonene som du finner i både Aker og Clausen sin film, men jeg synes fortsatt Rådyrjakt 2 er en veldig god og bedre film.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Aker ikke kan se at han er i samme markedet som Clausen så får han se etter en gang til. Selvfølgelig har du full rett til å kommentere Clausen, men du må også tåle at noen reagerer på dine uttaleser.

 

Jeg synes ikke to konkurrenter (i mine øyne) bør komme med negativ omtale av hverandre(ikke at jeg kan se Clausen har gjort det om deg Aker). Det synes jeg forbrukerne kan få komme med.

 

 

Strandåsen: Vi har alle forskjellig ståsted jaktmessig. Mener du at en film som omhandler jakt du har vært på gjør den dårlig?

 

Jeg har opplevd flere av de situasjonene som du finner i både Aker og Clausen sin film, men jeg synes fortsatt Rådyrjakt 2 er en veldig god og bedre film.

 

 

 

Nei mener ikke det, men er jo litt moro å piske opp stemmningen litt. Jeg syntes Clausen er veldig flink på det han driver på med og det samme gjelder Aker, men jeg skrev bare det jeg mente. Stå på videre!

Link to comment
Share on other sites

Har sett både rådyrfilmen til Aker og til Clausen.

Synes filmen til Aker var helt ok, men dessverre hemmet av mye dårlig filming.

 

Og hvis du Strandsåsen regner deg som en meget habil jeger med utallige timer i skogen, så skjønner jeg vel ikke helt at de situasjonene i Akers film er så uoppnåelige? Å skyte småbukker i rådyrtette Tyskland bør vel la seg ordne. Er bare å betale det. At du opplever situasjoner som Clausen filmer hver eneste dag du er ute i skogen høres interessant ut. Da bør du ha mange gullbukker på veggen, og de 15 fryserene dine bør være temmelig fulle av gås, duer, tiur etc..

 

Nei, for min del rager Clausen laaangt over de fleste andre jaktfilmprodusenter. Kun sett noen amerikanske produsenter som kan sammenlignes med Clausen.

 

Gleder meg til neste skogsfugl- og elgfilm. Stå på Clausen :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har to rimelig oppegående jaktfilmskapere i Norge - begge velger å bruke litt av tiden sin på kammeret, det er hyggelig. Skal vi øse ut sure oppgulp og sleivete kommentarer, kan dere se noen av filmene til Mark Sullivan, han blir antagelig spist av en løve eller nedtrampet av en flodhest før han rekker å kommentere noe særlig her inne...

 

Det er en mening å ha at det burde vært opplyst om hegnjakt, det er også en mening å ha at en preferanse for at den samme filmen er verdens åttende underverk.

 

Diskuter filmene - ikke personene... OK ? :wink:

 

Jeg har ikke sett noen av de, men begge står etterhvert på kjøreplanen... Og jeg tror jeg har noe å se frem til :D

Link to comment
Share on other sites

Strandåsen, du skriver :"Jeg jakter ikke i hegn, det skal jeg love dere jeg sikter til Rådyrjakt filmene hans. Jeg har dachs selv og jakter mer enn normalt mye, jeg vet ikke hvor mange timer jeg har vært i skogen i år men det er mange. Jeg har opplevd veldig mange av de situasjonene som Clausen har filmet, men de Aker har filmet det er de jeg drømmer om å oppleve!!"

Dersom du skal få oppleve det Pierre har filmet i denne omtalte filmen, må du parkere bikkje hjemme. Samme hvor mange døgn du bruker,med hund, det blir ikke lokking :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må bare si at den nye revejaktfilmen til Clausen får meget gode kritikker av filmskaper Høgfoss.'

Han sier at evnen Kristoffer har til å formidle og ikke minst klippe det sammen er helt suveren, der har mange noe å lære. Gleder meg til å få se den i kveld. Dette er på en måte et samarbeid, mellom Kristoffer og Runar. Runar har mange av opptakene på filmen, men Kristoffer har klippet det sammen med sine egne opptak.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke Clausen jeg siktet til når det gjalt det med hegn. Men Strandsåsens påstand om at det Clausen har filmet kan oppleves dagligdags :?: Da mener jeg at Strandsåsen må befinne seg i et hegn hvis det skal være så enkelt som han hevder.

 

Nå har jeg bare sett traileren til rådyrjaktfilmene, og vil vel egentlig si meg litt enig i det Strandsåsen sier, om at situasjonene som vises på filmene ikke er så enormt spesielle. Nå skal jeg holde meg unna å kommentere nedskyting av steinkåte bukker på innjorda, for det har jeg slutta med for lengst ( :twisted: ) men hvis ingen på tremannslaget har opplevd rådyr innafor 50 meter på en normal jaktdag har vi hatt en gjennområtten dag, og hvis det går to uten felling tar vi oss en bolle. Det er ikke _så_ vanskelig å jakte rådyr. I allefall ikke hvis en har en hund som ligger litt over snittet...

 

Det jeg derimot har all respekt for, er å kombinere jakta med en mumrik som står og veiver med et kamera bak postkaren. Det er noe jeg sjeldnere opplever... Så for min del ser filmene absolutt severdige ut, trailerne gir inntrykk av meget god filming av flotte jaktopplevelser, og som alltid med slike filmer kjenner jeg godt at pulsen stiger når rådyra kommer på post. Men særlig spektakulært er det nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Clausen er bra, men synes Mikael Tham sine villsvin filmer er vel så bra - mye action. Mange bra uttrykk også, svensk er jaktspråk nr 1. Afrika jakt er bra filmer som Sudden Death og Shot to kill bra valg, produsert av Mark Sullivan. Jakt på giantisk elg i Yukon leveres av Jim Shockey...

Link to comment
Share on other sites

Har selv mange jaktfilmer, men det er vanskelig å sette fingeren på hvem av de som er best. De er jo bra alle sammen.

Men de filmene jeg drømmer meg bort sammen med mest er vel;

Svensk lodjursjakt nr.1

Lockjakt på rev

Åtejakt på rev

Revejakt, Kristoffer Clausen

Skogsfugljakt med stående fuglehund, Kristoffer Clausen

Rådyrjakt 2, Kristoffer Clausen

I skogsfuglens rike 2, Kristoffer Clausen

Det var alle jeg de kom på i farten.

Som dere ser så er det mye Kristoffer Clausen, men det er ikke så rart for han er en filmskaper uten sidestykke når det kommer til denne sjangeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg har sett denne filmen http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2412 et par tre ganger nå.....

 

Og denne kan jeg anbefale for de som liker se skikkelig drevjakt.....og med scener som du ellers ikke ser på andre filmer jeg sett iallefall. Viser mange realistiske scener fra jaktsituasjoner under slik jakt..

 

er mye heftig action her....men du bør ha sansen for drevjakt og slik jaktform for like slike filmer....

Link to comment
Share on other sites

Den beste jaktfilmen jeg har sett er uten tvil "Hjortejakt med en vill mann" av Clausen. Denne filmen er bare helt rå. Spennende fra første stund og du får virkelig følelsen av at du er med Clausen ut på jakt. Lyden og bildekvaliteten er helt fantastisk (med unntak den bukken han skyter når han filmer med kameraet som er påmontert rifla.) Hvordan han greier å filme så bra når han både er kameramann og jeger er for meg helt ubegripelig. Resultatet er i allefall en kanon jaktfilm :D

 

En annnen film jeg synes er bra er "Jakten på fjellets fugl" av Per Forsetlund. Dette er en fonøyelig film hvor vi er med et rypejaktlag i et særdeles godt rypeterreng. Det som gjør filmen ganske morsom er at filmen inneholder en del scener hvor ikke alt går etter planen. Bomskyting og hunder som er overiverrige og støkker for tidlig. En herlig film hvor du får følelsen av at jegerne i filmen er vanlige personer, og ikke slike proffer som aldri gjør en feil forran kameraet :)

Link to comment
Share on other sites

Beste jaktfilmen er den som går på jeger TV:

Fire.gif

 

Meeen... Det meste med los, gjerne litt snø på bakken og damp i lufta, får meg i godstemmning! Claussen har mye bra. Drivjakt-filmer er ikke min smak, synes det er en type action som må oppleves, og vanskelig fanges på film.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Av alle jaktfilmene jeg har sett er "Bare blåbær" dvd-en til Kristoffer Clausen definitivt den beste jeg har sett.

 

Selv om dette ikke er en utpreget jaktfilm griper den om noe så viktig som rekrutteringen til jegerstanden. Kjøpte den i julegave til meg selv og ungene og den ble sett flere ganger.

 

Rett og slett en fantastisk film som jeg anbefaler alle med barn å se :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg sett en ny jaktfilm: "Elgjakt med løshund" (eller noe sånt) av ikke helt ukjente Martin Blom og Runhild Gjelsvik.

 

Skikkelig bra film, syns jeg. Mange fine scener, og de to greier å formidle ekte jaktglede i filmen. (Om det er "Den aller Ypperste" innen jaktfilmer vet jeg ikke. Der troner nok fortsatt "Drømmen om storoksen", tror jeg..)

 

Terningkast fem :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk ""Lokkejakt på rådyr" i posten i dag. Nyeste til Kristoffer Clausen. Aldri sett maken til spennende lokkejaktfilm!

Er så mange rå sekvenser med bukk på kort hold at jeg holder på å besvime. Dette er en høydare!!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...