Jump to content

Beste jaktfilm?


tunderbrd

Recommended Posts

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjøpte ti videofilmer fra www.jeger.no nettopp. 100,- for alle ti var såpass billig at jeg slo til. Har ikke sett noen enda, men her er lista:

Hunters video:

- Jaktopplevelser i Skotland

- Riflejakt

- Sikajakt

- Bukkefeber

- ”Blå dager”

- Duejakt i Argentina

- Svenske eventyr

- Jaktfeber i New Zeland

- Svartbjørnjakt

 

Annet:

- Norske elgjegere i Canada og spennende løshundjakt fra Telemark

 

Regner med at noe kan være severdig, men at en del også blir spolet fint forbi……

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett Hjortejakt2, og det syns jeg var en brutal nedtur fra 1ern :( Nitrist natur blant annet.. Så også "Elgjakt i Kanada" ikke noe spesiellt den heller, de samme scenene jeg har sett fra Nord-Amerika før (gjesp). Jeg har vel kanskje jakta så mye og blitt for gammal, til å la meg begeistre av jaktfilmer :lol: , skjønt, det er jo litt kult å se Mark Sullivan svinge 600'n på sinte dyr da :wink: Nå får jeg nok høre det :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Hjortejakt 2 er elendig kontra Hjortejakt 1 som er eventyrlig bra.

Savner Martin Blom foran kameraet, føler han tilfører filmene en mengde kvalitet.

 

Har hørt ryter om at Martin Blom kommer med egen produserte filmer i løpet av 09!!!

GLEDER MEG TIL DET!!!!!!!!

 

Har desverre følelsen av at Clausen masse produserer filmer og gir litt slipp på kvaliteten på utgivelsene, og det kan jeg ikke skjønne hvorfor han gjør.

Det beste hadde vært om herrene Blom/Clausen hadde fortsatt med det sammarbeidet som vi kunne glede oss over tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Også kunne de laget en "Elgjakt 2". Der kunne de skildret litt av alt det rundt jakta. I "Hjortejakt 2" fremstilles det som om gutta rusler fra skuddsjans til skuddsjans, og det hele ser lett og kjedelig ut.

 

Men, men. Etter så mange bra filmer måtte det vel komme en nedtur til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Også kunne de laget en "Elgjakt 2". Der kunne de skildret litt av alt det rundt jakta. I "Hjortejakt 2" fremstilles det som om gutta rusler fra skuddsjans til skuddsjans, og det hele ser lett og kjedelig ut.

 

Men, men. Etter så mange bra filmer måtte det vel komme en nedtur til slutt.

 

Syntes det burde hvert opplyst om at de jaktet i hegn. Syntes prestasjonen datt flere hakk der,men de fikk jo sikkert mange scener på kort tid.Stor kontrast fra første filmen der gutta drev i skikkelig hjorte terreng.

Stå på Clausen,syntes du lager mange knallbra filmer..

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig sant at de jakter i hegn?

 

Stod det i bloggen hans,men finner det ikke igjen. Mulig han har slettet det :?::?:

 

Litt synd, det da. Minner meg om 70-åra store helt på NRK, Sverre M. Fjelstad, som var den "største" helt til han ble avslørt i å filme,jeg tror det var Gaupe, i dyrehage i Sverige. Mannen blånekta visst,men var ikke mer å se... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen som er litt skuffet over at Hjortejakt 2 er spilt inn i hegn og det er bra at folk sier sin ærlige mening:)

Alle kan lage jaktfilmer, både i og utenfor hegn og det er liten tvil om at det er lettere å lage film i hegn, men moro var det allikevel:) Det er også en del av jobben min å tåle kritikk, jakt er et ømtåelig tema og mange har sterke meninger og det viser bare at de er engasjerte, noe jeg synes er bra!

 

Det å bli sammenlignet med Sverre M Fjeldstad er et kompliment;)

 

Det er kanskje mange som blir skuffet nå, men realiteten at jeg produserer jaktfilmer og ikke dokumentarer. Forskjellen er åpenbar, men skulle man laget dokumentarer om jakt hadde de fort blitt kjedelige. Filmproduksjon handler om manipulasjon av tid og sted. Mange dager og uker i felt skal klippes ned til ca. en times film og slik blir en jakfilm veldig langt unna slik det virkelig var.

 

Det vil alltid være noen som ergrer seg når andre gjør suksess og jeg stikker også hodet mitt klart for hugg med jobben jeg har.

Det å kunne tilbringe største delen av året på jakt er selvfølgelig en drøm, og jeg innrømmer gjerne at jeg elsker det:)

 

Ønsker alle godt nyttår, som jeg skal tilbringe på toppjakt hos søta bror :))

 

Hilsen Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Penger har tatt over for mister Clausen, har kjøpt min siste film fra den typen der.

 

Penger og penger fru blom, så veldig stort marked er det ikke i Norge og teller man utgifter er det ikke særlig produksjonsbudsjett knyttet opp mot Clausens type filmer uansett kontra massive dokumentarfilmer som gjerne skulle hatt flere proffesjonelle fotografer på lønningslisten, innleid steadycam, flere opptak av hver skuddsjanse og ferdigsalg på BluRay.

 

Men det er jo en kjent sak at har man først fått litt, så vil man ha mer og mer, kanskje man rett og slett bare ikke er tilfreds med den samme oppskriften lenger?

 

Jeg skal ærlig innrømme at etter oppmerksomheten å dømme var jeg svært spent på å se Clausens verker og fordi jeg studerer filmproduksjon var skuffelsen ærlig nok tilstede når jeg så mangelen på virkemidler, men jaktfølelsene kom umiddelbart så skuffelsen satt ikke lenge inne og det er nettopp pågrunn av de nesten ikke eksisterende virkemidler og fancy effekter som gjør at jeg med hånden på hjertet kan si at det er helt supert av Clausen å ha funnet en oppskrift som fungerer.

 

Til å tilsynelatende "bare være en jeger og ett kamera" er dette knallbra, god kameraføring og valg av klipp i det jeg har sett, og ikke minst gjør youtube trailerene nettopp det de er laget for, vaker interesse. Jeg har sett en god del jaktfilmer, faktisk så støvsugde jeg hele listen som kom opp når jeg søkte etter "jakt" på piratbukta (men der var det "skuffende" lite Clausen gitt :P ) og det er mye skuffende fra diverse semi-pro hobbyskapere å se, ikke minst når man tenker at folk har brukt tid og penger på å sette det i sammen. Men en av de mest interessante jeg så inneholdt bare ètt skuddfall på 45 minutt, så i 40 minutt snek kameramann og jeger seg rundt i skog og mark etter hjort. Ikke akkurat noe for hyperaktive unger med konsentrasjonsvansker.

 

Jeg skal definitivt kjøpe flere DVD`er fra Clausen, men ikke til 300,- som flere butikker selger for, XXL har de jo til under 200 lappen nå =)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en tråd her på kammeret som het "jakt i hegn" jeg tror den tråden lever i beste vellgående enda.

Jeg skal ikke utdype mine synspunkter i den saken her, jeg har sagt mitt i den linken, men det som var helt klart er at veldig mangen av kammerets brukere synest det var helt greit med jakt i hegn i Norge, så at det nå er kommet en jaktfilm fra disse omgivelser er egentlig ikke så nergativt for mangen av jegerene som kjøper jaktfilmer. :wink:

 

Jeg skal ikke gi råd til en som Clausen, til det har han laget så mangen glimrende jaktfilmer med hjortejakt 1. som min favoritt, men jeg tør påstå at med å legge mer vekt på vill natur kombinert med flotte jaktsituasjoner og selve turopplevelsen vil en fenge et bredere publikum en å filme i et hegn, og kansje vill det være mulig å vise den type filmer på Nrk, Tv2, en gang i fremtiden også, :D

Link to comment
Share on other sites

Det burde vel da kanskje stått bak på coveret: "bli med jegeren ut på smygjakt i hegn" i stedet for "gammelskogen".... :roll: Da hadde det vært en ærlig sak, for mange som har betalt for filmen, kan det virke som om produsenten har prøvd og holde noe skjult..

Ellers må jo Claussen få det tøft framover. Jeg syns jo førsteversjonen av jaktfilmene over forskjellige emner var bra, og det skal jo litt til og toppe dette hver gang.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Til Jaktfalken:

Det virker som du har sett de fleste filmene mine og det er hyggelig:) Som du sikkert har lagt merke til opplyser vi svært sjelden hvor vi jakter og som jeg nevnte tidligere så lager jeg film og film er ikke virkeligheten.

 

Med all den strålende kritikken jeg har fått for filmene mine så sier det seg selv at det skal litt til å toppe dette hver gang, men uansett så er Hjortejakt 2 den mest solgte filmen jeg har produsert og det er selvfølgelig svært gledelig:))

 

Du lurer på om jeg vil få det tøft fremmover? Hvis du synes å tilbringe største delen av året på all slags jakt med trivelige folk er tøft så vil jeg helt klart det;)

 

Jakt og filming er jobben min, det er lidenskapen min og det er rett og slett livet mitt og jeg ville ikke byttet det mot noe.

Link to comment
Share on other sites

Hegn kan sant nok være så mangt, men uansett så etableres hegn nettopp for å gjøre jakta enkel. Regelrett å holde dyrene innenfor relativt kontrollerte rammer. Jakt i hegn - i sin allminnelighet - ( og ja, jeg vet at det finnes hegn i Afrika som muligens er større enn Luxenburg.. ) har etter mitt syn ingen ting med jakt å gjøre.

 

Observante lesere av Villmarksliv, Jakt, eller Jeger, hund & våpen har kanskje tidvis merket seg følgende tekst under enkelte bilder "Foto tatt under kontrollerte forhold" - hvilket vil si at de er tatt i hegn, dyrepark eller lignende. Et godt bildes "verdi" måles ikke kun utfra dets tekniske kvalitet, men også utfra hvor vanskelig det er å ta. For at leseren ikke skal føle seg lurt så spiller redaksjonene med åpne kort. Underforstått så sier de " Ja - det er et fint bilde, men det er "juksa" litt.... I etterkant kan leseren synes hva han vil. Han er i hvert fall ikke lurt så lenge han har blitt informert om varens verdi.

 

I de tilfeller jakt-filmkjøpere ikke på forhånd blir orientert om nevnte snarveier til "suksess" og produsenten smører både film, jakt og hegn sammen - så er bedraget etter mitt syn fullkomment.

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

He he, et forum er jo til for debatt så det ville jo vært urimelig om ikke folk kunne si sin mening her inkludert Pierre Aker.

At Pierre Aker ikke støtter meg i denne saken er heller ingen stor overraskelse;)

Som jeg nevnte tidligere er det alltid vanskelig å se andre gjøre stor suksess...

Forøvrig synes jeg Lokkejakt på rådyr av Pierre Aker er en meget fin film:)

 

Kristoffer Clausen

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 6 stk av clausens filmer, Men hadde jeg hvist at Hjortejakt 2 var tatt opp i et hegn,ja da .....Synes filmene med Martin B er klart best...Tror nokk at di fleste filmkjøperne av hjortejakt 2 ikke hadde kjøpt filmen om di hviste at den var filmet i et hegn,Jeg hadde ikke kjøpt den..

Link to comment
Share on other sites

Bra du ikke ble overrasket Kristoffer! Det setter jeg stor pris på! Da vet du tydeligvis hvor du har meg.

Og takk for rosende omtale av filmen min!

 

Kanskje nettopp fordi jeg synes at du filmatisk har videreformidlet mange fine og spennende jakter så ble jeg skuffet når jeg hørte at det ble "jaktfilmet" i hegn. Men heldigvis er det fritt for folk å velge, men jeg tror - og inderlig håper - at norske jegere vil ha ekte vare.

 

Stå på videre Kristoffer! Du trenger da ikke noe hegn for å gjøre en god jobb!

 

I all vennskaplighet

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Det er laget mye bra film i løpet av de siste to årene, og det kommer helt sikkert flere i framtiden.

Misunnelse kommer alltid til og oppstå så lenge noen lykkes.

Det at man bruker flere uker på og lage opptak, og kun sitter igjenn med en rund time som sluttprodukt, stemmer nok i stor grad for denne typen film, da vi må ta utgangspunkt i at ikke viltet er "betalte aktører" :wink: Personlig syntes jeg Claussen`s tidligere produksjoner nærmest stiller i en klasse for seg, og kan gis "klassiker" omtale når som helst. Men i senere tid, så syntes jeg at den tidligere kvaliteten har uteblitt.

Første gangen jeg så hjortejakt 2, så ble jeg umiddelbart lite imponert! Min personlige oppfattelse av det jeg så, handlet om snarveien til resultat. Det gav meg kun følelsen av enda en film. Jeg håper bare ikke at det nå kommer "enda en" og "enda en" o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må aller først gratulere Clausen med nok en flott film om hjortejakt :D

 

Vi satt her i "ELGFALL" redaksjonen og så den for noen uker siden og vi likte det vi så, spenningen var der og opptakene er jo krystallklare, så pengene vi betalte for underholdningen fikk vi igjen mange ganger :D

 

Noe av det første jeg kommenterte da vi satte på filmen var at jeg syntes hjorten på coveret minnet litt om en "hegn" bukk men ble raskt bjeffet tilbake i godstolen og fikke en iskald Carlsberg for å stoppe kjeften :lol:

 

Vi koste oss gjennom filmen, som jo er flott, ja vi så den sågar enda en gang på nachspielet og var godt fornøyd.

 

Men så melder Elgfall makkeren min meg i dag og forteller meg at den er filmet i hegn, og da ble jeg litt forbannet og trist :cry:

 

Forbannet fordi jeg føler meg lurt, og trist fordi det går på troverdigheten til filmskaperen...

 

Men lyspunktet er at makkeren min er dypt uenig og nå leter vi etter et bra hegn med elg i :D

 

Stå på Kristoffer, vi kommer til å kjøpe alle filmene dine likevel, men styr unna hegn, du er altfor dyktig til å produsere slike lurefilmer....

 

Takk for det gamle og Skitt-Jakt i 09!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Kan opplyse at flere av hunter filmene (villsvin jakt)er filmet i hegn men dette gjør vel ikke opplevelsen mindre for de som ser filmen og er uvitende om at den er filmet i ett hegn :roll: forøvrig ei super hjorte film clausen :mrgreen:

 

Så du mener at om du blir lurt, så gjør ikke det noe, bare du ikke får vite det. Huffameg, nei jeg må si meg enig med Pierre Aker.

Link to comment
Share on other sites

Det burde jo vært et minimum at man opplyste tydelig nok på coveret at det er filmet i hegn, og i menyen på DVDn bør det finnes en snutt om hva jakt i hegn går ut på, hvor mange mål område, ca antall dyr, terrengets beskaffenhet osv.

For mange høres det jo umiddelbart ut som det er bare å stå ved et gjerde, skyte, "skritte" over gjerdet og hente dyret. Regner med det ikke er fullt så enkelt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har film No.1 og dette er film No.2... Long Range Hunting... Jeg gleder meg :mrgreen:

 

Dato: Klokke: Sted:

31.12.08 10.36 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL DRAMMEN

31.12.08 06.49 VIDERESENDT 0024 OSLO

31.12.08 06.33 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO

30.12.08 19.52 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

30.12.08 19.52 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

20.12.08 06.55 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner en ting i jaktfilmene dine Clausen. Og det er at jeg gjerne vil vite kaliber og hvilken kule som er brukt.

Dette kan legges som et ekstra spor evnt hvis det er samme våpen/kaliber/kule som i Hjortejakt 2, så kan det komme tilslutt evnt. stå på coveret.

 

Jeg vil gjerne vite :D Kanskje ikke interessant for alle, men jeg er sikker på at flere enn meg gjerne ville vist.

 

Jeg føler meg ikke lurt av at det er filmet/jaktet i hegn. Men det skal vel innrømmes at det burde stått på coveret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva i alle dager er det Aker har sagt som er lavmål?

 

Jeg syns det er lavmål av Kristoffer å filme "jakt" i hegn, og likevel selge det som en jaktfilm.

 

Jeg har ikke sett hjortejakt 2, og har heller ikke planer om det etter den siste tids nyheter. Jeg syns likevel at bl.a. tiurjaktfilmen er svært bra, og ser frem til tiurjakt 2 som kommer i vår!

 

For å sitere Pierre Aker:

... Hegn kan sant nok være så mangt, men uansett så etableres hegn nettopp for å gjøre jakta enkel. ... I de tilfeller jakt-filmkjøpere ikke på forhånd blir orientert om nevnte snarveier til "suksess" og produsenten smører både film, jakt og hegn sammen - så er bedraget etter mitt syn fullkomment.
Link to comment
Share on other sites

Synest Hjortejakt 2 var en stor skuffelse i forhold til Hjortejakt 1 :(

 

Kristoffer, gjenoppta samarbeidet med Martin Blom i Hjortejakt 3, så blir det nokk orden på sakene :) Han er en meget livlig fyr, med en sinnsykt innlevelse i jakta. Har ikke tallet på hvor mange ganger jeg har sett brølejakta i klippet på youtube, der martin brøler på bukken ! :)

 

Men all honnør, kanonbra filmer du lager Kristoffer! Hold deg til Sogn og Fjordane og vestlandsfjell ;)

Link to comment
Share on other sites

Må dessverre skuffe de som ønsker jeg skal lage flere filmer med Blom. Jeg avsluttet samarbeidet med Martin fordi jeg hadde lyst å jobbe med andre venner og angrer ikke på det.

Når det er sagt så hadde Martin og jeg et meget hyggelig samarbeid og han er en særdeles dyktig jeger i tillegg til at han er flink til å formidle ekte jaktglede.

 

Jeg synes det er hyggelig at så mange synes filmene jeg spilte inn med Blom forran kamera er av god kvalitet, det setter sikkert Martin pris på også:) Personlig er jaktfilmene Drømmen om storoksen, Reinsdyrjakt, Skogsfugljakt med stående hund og Afrikafeber de jeg er mest fornøyd med i tillegg til min nye film Rådyrjakt 2 som kommer for salg i midten av januar.

 

Kristoffer Clausen

www.jaktogdvd.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og så, endelig..........!

De seneste utgivelsene til Klausen, har ikke innfridd mine forventninger, men nå, er endelig dette gjort noe med.

Jeg er kjempefornøyd! Den siste filmen, rådyrjakt 2 kan på det absolutt varmeste anbefales, og er på høyde med det beste jeg har sett!

Dette er nok den beste filmen jeg har sett om rådyrjakt, og gjennom årene, har jeg sett mange av de.

Bare og gratulere Klausen med et meget godt produkt!

 

Tiur`n.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å bruke ordet lavmål om Pierre Aker er noe av det dumeste jeg har hørt på veldig lenge, filmen han ga ut nå for litt siden er ikke en film av kategorien "lavmål"! Rådyrjakt filmene til Kristoffer Clauen er helt greie filmer, men ikke noe mer enn det. Jeg syntes filmene til Clausen blir alt for enkle, det han har filmet kan man oppleve i skogen hver eneste dag! Men "Lokkejakt på rådyr" av Aker syntes jeg er en fantastisk film, du lærer veldig mye av den og sånne situasjoner som han har fått filmet er ikke så lette å få til. Å man har ikke mange slike situasjoner i skogen, så å si at Aker er lavmål det er helt på tryne!

Link to comment
Share on other sites

Strandsåsen: Du har jo ikke skjønt hva jeg mente med lavmål. Det var ikke filmene til Aker som er lavmål, men måten han går ut mot Clausen på jeg sikter til. Det virket bare litt barnslig og et snev av misunnelse i måten dette kom på......

 

Har selv Lokkejakt på rådyr-filmen til Aker. Meget severdig. Han bør la sine produksjoner tale for seg og ikke komme med nedlatende kommentarer til konkurrenter offentlig, mener jeg.

 

Ellers får du ha en god dag......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...