Jump to content

Blir Skogsfugl mer skvetten senere på året?


Ghillie

Recommended Posts

Var på skogsfugljakt ganske nylig i Trysil og opplevde at fuglene lettet på veldig lang avstand. Det var nesten umulig å komme innpå. Er det sånn at fuglene blir mer lettskremte senere på året? Det var mye fugl så det var ikke en engangs hendelse heller. Selvfølgelig fløy de alltid inn i det tetteste krattet hver gang

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jo kaldere det er jo tammere blir dem. Vært på toppjakt i 37 minus å da fløy dem ikke langt når jeg støkte dem. Gikk inn i en vanvitti stor flokk da. Det ble noen fugler på den turen..

Å når det slår om fra kulde til mildvær syns jeg å dem blir litt tammere.

Link to comment
Share on other sites

Dager med temperatur rundt 0, litt "blautsnø" og forholdsvis lite vind synes jeg er de beste jaktforholdene på seinhøsten viss man skal tusle med hagle og hund. Har opplevd at fuglen kan trykke meget godt da.

 

Men uansett vær, det er alltid en som avviker fra "normalen"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg går mest etter skogsfugglen etter elgjakta (støkkjakt). Vi hører jo så mye om hvordan fuglen oppfører seg på forskjellig vær, men personlig synes jeg ikke å ha sett så mye til dette. Jeg synes den er like skvetten hele tiden og uansett vær, bortsett fra kanskje sprutende regnvær, men da gidder jeg ikke jakte lenger. Min konklusjon er at fuglen må gjøre en feil, og det gjør den av og til. Hvis du da ikke gjør feil er det fugl i sekken :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Opplevde det da jeg bodde på Finnskogen at storfugln stort sett ble varere dess lenger ut i sesongen vi kom. Men det er ingen regel uten unntak. :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har flere ganger kommet svært nær fugl under førjulsjakta. Går man godt synlig er min erfaring at fuglen er vanskelig å komme på hold av uansett, men om man tar det med ro, og sniker seg forsiktig frem, kan sjanser by seg uansett forhold. Men ser at fuglen trykker dårligere for bikkja nå,og letter som regel mens bikkja enda nøster spor. Fikk for øvrig en orre i dag, som letta rett på meg mens bikkja nøsta. Burda hatt en til, men benellien gikk over til ikke-funke modus... Har for øvrig skutt fugl på knekkebrødføre også, så ingenting er umulig. Sent på høsten synes helt klart mildvær, og gjerne litt regn å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Gikk etter orrfugl langt ut mot havet nå på søndag. Både svarte og brune trykket i lyngen til folk og (støtende) bikkjer var på 10-15 meters hold.

En orrhane ble oppdaget oppe i en furu. Holdet var altfor kort til å skyte, og når jegeren endelig fikk skremt fuglen på vingene fløy den rett bak tretoppen. Tretoppen ble i samme øyeblikk behørig felt. :lol:

Flaksen til denne orrhanen tok imidlertid slutt når den tok den skjebnesvangre besluttning å fly rett over meg. 8)

 

Vi har ikke felt mye fugl på de turene vi har hatt langs kysten rundt Bergen og omland de siste 3-4 helgene, men vi har ikke erfart at de stikker av langt utenfor skuddhold. Det er oftest springer spanielene som støkker dem. At de har god kontroll på våre bevegelser i det åpne terrennget og lurer seg unna, det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Bjartes erfaringer fra søndag er noe forskjellig fra min tur samme dag. Jeg var på jakt på Tysnes en øy sør for Bergen. Tre timers gange i skog/fjel/lynghei området gav 0 skudd muligheter. :(

De fuglene som vi fant MAJA (svart elghund) og jeg lettet på ca 100 m avstand. :shock:

Men turen var fin og svett ble jeg å. :P:P

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaringer som de fleste andre. Opplever at både rype og skogsfugl er lettere å komme inn på tidlig i sesongen. Om det er fordi de blir mer skremt/skutt etter, så er det forståelig.. Jeg hadde også tatt til vingene med en gang jeg såg ei børse om jeg ble skutt på :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er helt naturlig, at fuggel`blir vanskeligere utover høsten. Den blir jo eldre den og.

En annen ting er at det er mer skiftende føre utover høsten.

Fy føre for min del med jakt over stående hund er som følger:

*løvfall

*Kraftig vind

*Skarp barfrost

*for mye snø.

Utover dette, kan jakt over hund og/eller støkkjakt bedrives med godt hell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja....vet ikke det. I høst har jeg sett mer skogsfugl på terrenget jeg jakter i, enn noen gang før. Men i første jaktuka, var nesten all fuglen veldig sky. Kullene letta på 40- 100 meters hold.Så midt i oktober trykka de relativt bra en dag, for så å bli sky dagen deretter. Tidlig i november trykka de også relativt bra noen dager. Siste turen, andre helga i desember, var de sky første dag, for så å trykke ganske brukbart andre dag. :) Har ført "jaktlogg" siden -83, og må vel si at vanligvis trykker'n best i september, men at det ofte er veldig varierende utover høsten. Har også opplevd at fuglen trykker kjempebra under verste løvfallet, da det er opplest og vedtatt at det ikke er no vits i å jakte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...