Jump to content

faksen Think! - S&W M&P9 Pro - Blogg


Think!

Recommended Posts

Tilbake fra steel challenge NM2011 Open divisjon med min kjære S&W M&P9 Pro. Tror det ble 24 plass, det ble i alle fall premie, Blackhawk rappelerings belte og caps (std/prod).

 

Det var en klar taktisk bommert å skyte std/prod lørdag og open idag. Det smarte hadde vært å trene i open på lørdag å så skyte std/prod på søndag. Jeg vil tro at denne muligheten blir vurdert avskåret ved neste revisjon av regelverket. Føles litt unfair å "trene" ene dagen å så skyte match, f.eks kunne en fastsette at en måtte bruke forskjellig våpen i klassene.

 

Har ikke noe film fra i dag men har jo skutt vesentlig raskere å bedre idag (det var jevnere lysforhold).

 

Det er til vurdering om det skal arrangeres nytt steel challenge samme helga som SM2011 går i slutten av august :clap: Håper jeg har STI'en da. Konkurranse formen anbefales for alle med "stål skrekk" i praktisk (mange som er nervøs for stålplater og poppere på avstand)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekka resultatlista, skjøt på 176,57 sec på lørdag (std/prod) og 153,16 sec på søndag i Open men med samme pistol. Altså treningen gjorde at jeg skjøt 23 sec raskere på søndag, stage 2 var temmelig lik begge dager og stage 7 skjøt jeg 1 sec saktere på søndag. Så forbedringen på øvrige stager var røfflig 1 sec pr string (5 stringer pr stage hvorav de 4 beste teller).

 

Ringte Olav på Pedersen våpen å informerte om at jeg var eier av kjøpetillatelse på 1911 i 9 mm så nå venter jeg bare på prisoverslag/tilbud fra han. Han foreslo rustfri ramme å krom sleide, jeg vil helst ha krom ramme og sleid, men det er vanskelig fordi han må laborere krom tykkelsen til våpnet (I sør-afrika har han forkrommet flere pistoler men i norge har han ennå ikke funnet/avtalt en som gjør jobben).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor krom; for egen del så har jeg STI i krom - lett å holde rent og se hvor våpen er møkkete.

 

I følge Olav skulle alle våpen vært i krom, slitesterkt og våpnet går jevnt. Dette med "jevnt" gjør at han ikke anbefaler original fjærstyring, han anbefaler lang evt Dawson sin "captive" fjærstyring som gjør at våpnet kan demonteres uten verktøy. Jeg vil i utgangspunktet ha original fjærstyring fordi det er enkelt å demontere og laborere med fjærer.

 

Jeg utropte min STI i krom finish som Pimp-gun, det viste den seg ikke å kvalifisere til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke holdt i pistolen på 1,5 mnd før idag på Sandaknallen (Årjäng) Sverige. Det har gått overraskende bra, synes selv jeg har satt opp farta litt, men det må analyseres litt nærmere når resultatlista foreligger. 140 Alfa, 41 Charley, 3 Delta, 5 Miss, 0 NS, 1 Prosedyre (ankel utenfor designated area i knestående på stage 8). Rota bort noen sec på stage 10, da jeg "snudde" fordi jeg trodde jeg ikke hadde 2 treff i en skive. Droppa mag på feil sted på stage 4 men det hadde ikke noe konsekvenser. Ellers tror jeg det har gått rimelig greit.

 

Har trekt meg fra World Shoot på Rhodos. Har fått betydelige plager med ankler og akilles på høyre side, så hompe rundt i 4 dager på Rhodos er ikke aktuelt, 2 dager på vanlig level 3 match holder i masse vis. Hovedproblemet er ikke anklene men at jeg ikke får sove uten medisiner som ikke er forenlig med skyting og bilkjøring. 1 natt med dårlig nattesøvn er greit nok men en uke er uholdbart. De sparte pengene skal gå til langtur sykkel i Nederland, den eneste aktiviteten med trimeffekt jeg fortsatt rimelig greit kan utføre.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Sandaknallen. Vært fremme ved premiebordet å plukket premier for "venner", det medførte lang tids forklaring til min snart 4 år gamle sønn hvor vennene mine var. Jeg fikk 44 plass og 55 %, problemet er at en svenske er 10 % poeng bedre enn de øvrige, så resultatet ble vel godkjent til meg å være. Samlet på meg 5 bom idag og 1 PT (No Shoot), så da har jeg full pott.

 

På siste stage måtte jeg dra i sleiden, i hht planen skjøt jeg tom, satt i nytt magasin, sleiden falt ikke frem (som den skal om du bruker nok kraft), Jeg ga mag bunnen en smekk og sleiden falt frem, klikk, jeg måtte dra i sleiden å kammer var tomt. Tenk å måtte dra i sleiden 1 gang på 5-6000 skudd (slumse ammo teller ikke som feil), tror verden holder på å falle i grus for meg. Heldigvis var dette på siste stage for dagen.

Link to comment
Share on other sites

Titta litt på resultatlistene for Kongsvinger open og Gøteborg open og sammenlignet disse med Sandaknallen.

 

Valgt å måle meg mot 2 erfarne skyttere med årelang erfaring = rimelig stabile. Valgte Morten Kløv og Rino Olsen (vi snakker nå om %-poeng).

 

Morten Kløv: På Sandaknallen ligger jeg 31 % etter. På Kongsvinger open og Gøteborg open lå jeg ca 35 % etter.

 

Rino Olsen: på Sandaknallen ligger jeg 27 % etter. På kongsvinger ligger jeg 31 % etter.

 

Så forbedringen er altså 4 %-poeng med 1,5 mnd uten å røre våpen og alt annet enn ideel oppladning. Lurer på om jeg skal slutte å trene gitt.

 

Oppladingen bestod i å gjennomføre en årelang drøm, sykle rallarveien Haugastøl - Flom på 1 dag. Har syklet den tidligere med overnatting på Finse, kondisen var ikke noe bedre enn nå, men gikt plagene var adskillig svakere. Så vi kom da til at det burde gå greit å sykle i et. Men idag blir enn sur, tverr å lite medgjørlig når enn har veldig vondt, dårlig nattesøvn mv, så prosjektet ble gjennomført mens kone og barn var i NL og jeg hadde hjelperytter. Da hadde jeg 5 dager for meg selv etter sykkelturen for å slikke mine sår. Jeg å hjelperytter var ikke helt kompatibel sykkelmessig, han likte motbakker (jeg gikk), jeg likte nedoverbakker (han likte bremser), men snittet ble bra. Men vi klarte det, sykkeltiden ble 4:33, men vi hadde masse problemer med bagasjebrett til kr 150 til å feste på setepinnen (På Finse fikk jeg et praktisk eksempel på teorien om tilbud og etterspørsel, betalte kr 100 for pose med 20 strips). Vi kom til Flom 15 min før toget gikk, jeg var så sliten at jeg ikke klarte å feste sykkelbilletten selv på sykkel engang. Enda idag, 3 uker etter, sliter med ettervirkninger fra den turen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tilbake fra "Mona Lisa" restaurant på løten, nydelig pestomarinert biff + 3 øl (føles ikke som jeg trenger noe medisinering ikveld gitt). Vært der med 2 andre skyttere å fått servert historier fra gamle dager, morsomt, HMS tankegangen har nok kommet litt lengre idag.

 

Knapt holdt i våpenet på 2,5 mnd, sliter fortsatt med ettervirkninger etter rallarvei turen. Første stage var skyten fra baksete i en bil, jeg var nervøs, liker ikke å skyte i tunnel osv hvor du føler trykket for hvert skudd. Men det gikk kjempefint både med tanke på tid og treff, ikke umulig dette blir min beste stage. Neste stage fikk meg raskt ned på jorda, 4 stål på langhold i kraftig motlys, jeg så ikke hvor jeg bomma = fikk ikke korrigert siktepunkt = måtte springe frem og henge i tauet. Fikk også behov for magshift mens jeg hang i tauet = dårlig planlagt. Vurdert i etterkant har jeg trolig skutt i nerkant siden jeg ikke så nedslagene. Stage 5 fløt også veldig bra. Det har blitt endel bom på stål i motlys. Har ingen NS idag ihvertfall.

 

Når jeg får problemer så er det første jeg tenker på fingeren, på stage 13 droppet ikke sleiden frem med nytt magasin, denne gangen dro jeg i sleiden for å slippe den frem (Sandaknallen så smekket jeg bare til mag bunnen slik at sleiden droppet som den skulle, men det ble manglende mating). Det som plager meg er at jeg ikke husker at jeg helt sikkert hadde fingeren ute av avtrekkerbøyle, men RO hadde god posisjon å sa ingenting. Forøvrig har direkte farlige "fingre" og sviping sklidd gjennom kontroll hos andre skyttere jeg har observert.

 

I morgen er det ventet kraftig regnvær så det kan jo bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne en liten hendelse på stage 12. Jeg hadde sneia en skjært skive i nedkant av en kulepenn tegnet borderline (tolkekant), jeg hadde aldri sett en slik skive med tegnet "bord" i nedkant så jeg mente at det var en Alfa. Men jeg ville snakke med "gamle kara" først før jeg klaget på dømmingen. Etterhvert komme RO på besøk å viste meg paragraf 4.2.4.2 så da ga jeg meg. Som sagt så har jeg aldri sett en slik tegnet strek på skjært skive, muligens derfor de fleste skivene i moss er tapet som "hard cover".

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Angry Moose, veldig fin match med endel uvanlige stager = morsomt. Regnfull dag uten at det fikk noe særlig å si for sluttresultatet.

 

Sluttresultatet ble 57,01 %, det er vel sånn ca 12 og 15 % dårligere enn resultatet fra Sandaknallen sett i forholdt til Morten Kløv og Rino Olsen. Så taktikken med å ikke trene har ikke ført frem :wink: Men som jeg hadde følelsen av så gikk det bra på stage 10 (bilen) - 9 plass og stage 5 - 7 plass. Overraskende var 12 plass på stage 4 - her var det løping, kneling, 2 x håndtak, magshift og fare for sviping - alt oppskrift på dårlig resultat for en ute av trening. Med hode på rett sted kunne jeg enkelt senket tiden med 1 - 2 sec til - på nærmeste skive helt til høyre står jeg med løpet max 1 m fra skiva - men beskyter ikke før venstre hånd har dradd i håndtak og festet grep om pistolen.

 

Pga regnvær har jeg tørket pistol og magasiner i skapet med VV-tanken = hurtigtørk. Så er våpen og magasin pusset, Bore-snake i løpet og Hopes bronse børste rundt utdrager og barrelhood gjør livet som våpenpusser vesentlig lettere.

 

Har ikke byttet fiber kjøpt fra Double Alpha = den er holdbar men ikke så lyssterk som fiber jeg kjøpte fra CZ Custom i USA (tror det er Truegloe). Så til Innendørs sesongen skal jeg kjøpe ny fiber fra CZ Custom, så får jeg heller bytte ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I utgangspunktet var tanken å la M&P'en gå i opplag i 2012 sesongen. Men nå er på mitt andre 3 ukers rehabiliteringsopphold i 2011. Det har resultert i at jeg ikke kommer til å legge jobb i å lade 10-12.000 patroner pr år. Jeg skal derfor gå helt over til å skyte 9 mm fabrikk å hjemmeladd konkurranseammo i konkurranser.

 

Dermed vil STI Edge'en komme for salg på tross av alt jeg har brukt av tid å penger på den. Så skal jeg i utgangspunktet bruke S&W SW1911 Pro i classic division, alt skyte med dette våpenet i standard division som trening til Classic division blir fast på stevner i Norge.

 

Men før alt er på plass så er det ikke umulig at M&P'en må fortsette å gjøre tjeneste i deler av 2012.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

I morgen overtar vi nytt hus = jeg var på våpenrommet å begynte å pakke litt. Da dukket det opp en vekt som svigerfar laget til meg i sommer for veiing av avtrekksvekt. Avtrekksvekta skal være 5 pund = 2267 gram. På Kongsvinger formelig føyk pistolen gjennom vektsjekk (= han var ikke spesielt forsiktig idet han løftet våpenet), så jeg har følt meg helt trygg. Men idag har jeg testet min egen vekt å det er med nød og neppe jeg klarer å løfte 2234 gram. På smithen er det veldig kritisk hvor du plasserer "eggen" på avtrekkeren fordi avtrekker er hengslet på midten. Frykter for at Rino må få pistolen inn igjen for justering av avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Vært hos Winge idag å levert inn våpenet for ny avtrekksjustering. Nå skal de bytte avtrekksblokken å så veie avtrekket på nytt. Jeg skal hente pistolen på fredag, så får vi se.

 

Jeg vurderer å selge denne pistolen, jeg har tidligere prøvd HK P30, CZ Shadow og nå M&P9 Pro, så nå har jeg lyst å prøve noe annet bare for morro skyld. Tanken er først og fremst på Glock 17, men også Caracal dersom det blir norsk importør (er vistnok på trappene) eller et annet merke som skulle vært lansert i norge i mai kan være aktuelle.

 

Da selges den i tilfelle med 6 magasiner (hvorav 2 er tilnærmet ubrukt) og CR-speed hylster. Kommer til å ta i bruk Double alpha hylster slik at jeg slipper unna med ca kr 320 for ny block hver gang jeg skifter pistolmerke. Fikk sett på en slik på Winge idag å jeg klarte ikke å få våpenet ut av hylsteret (uten låsen på) selv om jeg holdt den på hode og ristet.

Link to comment
Share on other sites

Det tok ikke lang tid fra jeg skrev at jeg vurderte å konvertere til Glock før første forespørsel om kjøp kom. Noen beslutning er ikke tatt å jeg må først få S&W 1911'en til å funke 100% i konkurranse = jeg må konkurrere. Jeg må ha 2 pistoler som funker 100% i praktisk konkurranse, plutselig en dag så blir det en feil på en av dem.

 

Vært å hentet pistolen hos Winge, de har skiftet hele bakre blokka, jeg fikk med den originale = jeg har 2 sett avtrekk til pistolen. Prisen for det hele ble kr 0, jeg har en stående avtale at de skal løpende fikse avtrekksvekt dersom den blir for lett. M&P9 Pro er kjent for å ha noen pistoler med for lett avtrekk. Jeg har målt avtrekket til mellom 2571 og 2673 gram, brukt vekter, så det holder kravet godt og vel. Kravet er 5 pund (2268 gram), jeg har regnet avtrekksvekta til mellom 5,67 og 5,89 pund. Ettersom avtrekket er helt nytt så vil det bli lettere etterhvert.

 

Kjøpte også en pakke med Frontier 147 grs kuler som i flg Rino skal gi en faktor på 127 i en CZ shadow med 3,3, grs N320 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Da er pistolen solgt, dens nye hjem er i Rogaland. Det passer bra å spille melankolsk Johnny Cash på web radio.

 

Prisen ble kr 5000 om noen skulle lure. (inkl CR-speed rigg med 4 magholdere og totalt 6 magasiner).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...