Jump to content

faksen Think! - S&W M&P9 Pro - Blogg


Think!

Recommended Posts

Sjekka tidligere ladedata, å disse patronene går ørlite saktere enn cronografering i konkurranse. På kongsvinger open ble patronene beregnet til faktor på 127,? (hastighet 1029). Letteste kule jeg har veid tidligere er på 123,7 grs.

 

Så da blir faktoren på 5 min varm ammo 126,42 og 126,91 på 10 min varm ammo. (snitthastighet på kald ammo er åpenbart feil, men faktoren er ok).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tilbake fra Peppes Pizza, mor henta meg på fergeleiet for feiring av morsdagen. Hadde vært i Moss på runde 3 av Winter Cup, også denne gangen rundt 66%, så jeg er stabil i alle fall.

 

Kjøpte Rudy Project Rydon i matt svart utførelse med ImpactX Clear Photochromatic glass (endrer farve), 1 par vanlige blanke glass (for innendørs) og ikke minst innstikk brille for styrkeglass. Eldste sønnen hoppet om halsen på far = vanlige briller ble ødelagt for annen gang = jeg trenger nye ordinære briller. Dermed passet det bra å få laget skikkelige skytebriller, hater linser fordi pga korrigering for skjeve hornhinner hender de at de ikke ligger på plass = bom bom. Har jo knapt brukt dem med elsker allerede de enkelt justerbare brillestenger og ikke minst justerbar nesebro.

 

Jeg begynte på stage 5 helt innerst. Tiden var 29,?? sec, 1xdelta, 2xcharley resten alfa. Jeg holdt på å drite på draget, fikk ikke godt grep (venstre hånd holdt magasin) så jeg slapp pistolen litt å vippet den på plass, det er oppskrift på å miste våpen. Forøvrig gikk det greit.

 

Stage 1 og 2 (hot range). Gikk helt greit på stage 1, hadde 1xdelta helt til høyre og 1xcharley. På stage 2 hadde jeg bestemt meg for ikke å ta mag skift (koster 2,5 sec) = kunne ikke bomme = skjøt rolig.

 

Stage 3. Stagen gikk helt greit men hadde noen charleyer (glemt antallet).

 

Stage 4. ødela en del. Mistet fiber på skive 2, ble forfjamset = stoppet opp, før jeg fortsatte enda roligere en planlagt, 3 av skivene stod litt mørkere enn øvrige skiver = erfaring for å bomme. Hadde 1xdelta og flere charey.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:( Har ikke holdt i pistolen siden forrige Winter Cup å det straffer seg for en med manglende rutine, bare 58 % idag.

 

Første uke etter WC i Moss har jeg sittet på ramma sammen med elste gutten, så jeg sløyfet trening både fysisk fostring og skyting. Dette innebar at jeg på 2 uker kun hadde drevet fysisk fostring 1 gang. Fysisk fostring er det som er viktigst for meg privat, vektreduksjon og for skyteressultat. Så fysisk fostring ble prioritert denne uka = ikke noe skyting. Jeg er nød til å redusere ambisjonsnivå når det gjelder antall skytetreninger pr uke. Planen er nå å skyte i Moss på mandager og Horten på onsdager. Hittil har jeg skulket alt av tørrtrening, å her har jeg mye å hente på både trekk og begredelige magskift.

 

Stage 2:

4 små skiver på ca 5 meter, Skjøt på 4,06 sec å hadde 5 alfa, 2 charley og 1 delta. Om jeg ikke husker feil så var dette 2 tideler treigere enn lignende stage i moss, da skjøt jeg bare alfa på trening.

 

Stage 3:

Her ropte jeg IDIOT til meg selv, Startet på 3 små tette skiver på 3 meter med NS'er mellom, langt steg bakover og 2 skiver i åpningen. Idiotiet var at jeg tok magskift før denne åpningen, helt unødvendig. Så tok jeg nytt magskift etter disse 2 skivene idet jeg runna hjørnet = alle magasin var brukt. Sprang til enden, stål, 4 skiver, å holder på å droppe det siste maget også men klarer å THINK! før det skjer. Tid 25,18 sec, 14 alfa og 9 charley.

 

Stage 4:

Stagen startet bak foult line til 1 skive, skjøt de to neste i sakte gange, firsprang, åpning til høyre med 2 små skiver, her har jeg hatt en bom iflg score sheet. Neste skive var åpen i åpning, mag skift, firsprang til åpning til høyre, sikter først på skive men kommer på at det er best å skyte stål først = skifter mål til popper (detter på 1 skudd). I neste åpning er det litt lureri, begynner på vanlig skive til venstre, bruker litt bedre tid på stål (detter på første), (så lureriet) tar det like rolig på småskive, setter opp farten på 2 vanlige skiver å har en bom på skiva til høyre. Tid 27,75, 18 alfa, 10 charley og 2 miss.

 

 

Stage 1:

 

Helt begivenhetsløs, tar meg god tid på siktene da det er langt hold. Tid 14,63 sec, 7 alfa og 9 charley.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

14 dg siden jeg sist holdt i våpnet, å det merktes, skal være glad om jeg er over 50 % når ressultatlista foreligger.

 

Vært hjelpegutt, springpoik, osv under bygging av stage 5.

 

Hadde glemt riggen, men det lå en CR-speed rigg tilpasset M&P9 Pro å ventet, snakk om flaks (det var en ordinær 1911/2011 utgave = en kunne dra våpnet selv om låsen var på).

 

Stage 1:

Sittende uladd, opp mot åpning mens en setter i mag (holdt i enden av magget = feil), tar siktebilde, kommer på at jeg har glemt å dra i sleiden, resten av stagen gikk greit nok.

 

Stage 2:

Masse vegger = lite lys = jeg skyter generelt høyt men det hadde jeg glemt å ta hensyn til. Jeg konsentrerte meg mest om å huske å beskyte alle skivene. Jeg hadde 3 miss på denne stagen fordi jeg skjøt over/høyt i skivene.

 

Stage 3:

På skive 2 skjøt jeg NS som skudd nr 2 (doubbel tap = fy og fy). I enden ble det rot med svinger og venteskive så svingeren fikk rikelig påfyll. Skriver hadde glemt å påføre NS, jeg etterlyste den (Think!), men han hadde nokk fått hjelp av andre til å huske den.

Link to comment
Share on other sites

Stage 4:

Jeg tok det med ro å stagen var helt begivenhetsløs. Også dette en lurestage hvor en må passe på å beskyte alle skiver.

 

Stage 5:

Fulgte planen, tok det med ro (8 sec treigere enn annen skytter jeg har vært omtrent likt med tidligere), kun 2 charley resten alfa.

 

Må nok trene før neste WC runde i Oslo så jeg får et sammenlagt ressultat på rundt 66 %.

 

Bilen er pakka for avgang i morgen kl 07 for å jobbe på stage.

Link to comment
Share on other sites

Ressultatlista jeg tittet på da jeg dro fra Moss sa 56%, bedre enn fryktet. Nå må det trenes før siste WC runde så jeg berger sammenlagt ressultat på rundt 66 %.

 

Jobbet før lunsj på stage 5, etter lunsj var jeg kjøkkensjef (hellstrøm ville fått hjertefeil tvert).

 

Hadde en pen samling .40sw hylser (lite i forhold til 9mm), så nå går hylsetrommel, måtte dele det opp i 2 kjøringer.

 

Mor har tødd opp litt å jeg får dra til Moss i morgen etter å ha vært på svømmekurs med eldstemann. Så det blir morro å skyte stagene på ny.

Link to comment
Share on other sites

Ressultatlista for klubbstevne igår (samme stager som WC5) foreligger ikke så det blir utfra husken.

 

Stage 1

Mener jeg skjøt 3 sec raskere, oppfattet ikke at jeg skjøt noe dårligere.

 

Stage 2

Under WC skjøt jeg høyt/over pga "mørke" skiver. Så dagens mål var å passe på at fremsikte kom ned i baksikte. Jeg heter ikke Think! for ingen ting, skiveskift å bevegelse gikk helt fint men ambisjonen om å passe på siktene sviktet. Korversjonen er at jeg skjøt raskere men med flere bom enn under WC. Etter konkurranse skjøt jeg stagen 4 ganger å også der ble det mye bom under første gjennomgang. På 3 gjennomgang fikk jeg tiden 12.05 og 3 charley, resten alfa. Så skulle jeg selvfølgelig toppe dette å skjøt på 12.91 med MASSE bom.

 

Stage 3

Det fløyt fint og raskere enn under WC men jeg rota noe forferdelig på siste svinger. Klarte ikke å finne den svingern i siktene å skjøt derfor 4-5 skudd med 2 gode treff.

 

Stage 4

 

Gikk raskt men mye bom. valgte en annen løsning. gikk mot høyre først.

Link to comment
Share on other sites

Stage 5.

Jeg skøt ca 3,5 raskere enn under WC å hadde 2 delta og 5 charley (kun 2 charley under wc). Det som var litt leit var at guttunge fikk prøve M&P9'ern å han skjøt 1,2 sec raskere enn meg å omtrent like bra poeng :(

 

Så er jeg oppdatert på at Ghost har kommet med en oppgradering til sine hylster. det er en plate + strammere fjær, så nå henger våpnet fast i hylsteret når enn reiser seg.

 

Guttungen som prøvde min M&P fikk også en grundig innføring i blodtrimma SVI Open. Vurdert utfra skytingen, tindrende øyne og auforiske bevegelser så blir det nok en dyr mnd for faren og fremtidig open skytter.

Link to comment
Share on other sites

En liten detalj jeg har glemt å fortelle; i løpet av langhelga så er det 2 stk tanfoglio eiere som har sett lyset å er i ferd med å melde overgang til 2011 (om ikke de mørke kreftene har trukket dem tilbake igjen)

 

Nå har jeg fått ressultatlista tilsendt fra klubbstevne mandag. Stage 1 har jeg 66 poeng (tapt 4 poeng = 2 charley) og tid 13,68 (vinner 10,8 sec og 60 poeng). Stage 2 har jeg tid 11,25 (altså bedre enn enn på treningsrundene) men 0 i poeng. Stage 3 har jeg tid 37,46 og 134 poeng (max 160 poeng), vinner har tid 27,03 og 142 poeng (denne stagen fløyt bra helt til den siste svingeren som ejg kort og godt ikke fant i siktene). Stage 4 er jeg overrasket over, tiden ble 15.02 og 55 poeng (max 80 poeng), jeg trur jeg hadde 2 bom så resten var bra treff. Vinner hadde 13.01 og 72 poeng, jeg er overrasket over at jeg bare var 2 sec treigere enn vinner. Stage 5, her har vinner fått i seg for mye Møllers tran idet han skjøt på 21,83 sec (125 poeng, max 160). Jeg skjøt på 30.03 sec og 148 poeng.

 

Jeg skal helt klart å trene praktisk i Horten idag.

Link to comment
Share on other sites

Pusset pistolen og oljet denne, den har nå gått ca 3000 skudd, ca 1000 siden forrige puss.

 

Vært å trent praktisk i Horten, stage på 16 skudd, jeg syntes det gikk riktig så bra med skytingen. På nært hold og gående skyting gikk det bra, gående og lang hold med NS gikk ikke så bra. Det var morro å skyte en stage som måtte skytes raskt.

 

Hadde litt våpenproblemer, så ut til å være for lang patron. Første skudd gikk som det skulle, så klikk, ladegrep, sjekk at kula er ute (det er hull i skiva), nytt klikk, nytt ladegrep, våpnet funker som det skal. På gulvet lå 2 patroner som hadde ørliten dent etter tennnål helt i kanten av hetta. Den ene kula hadde litt merker. Begge patronene ble lagt i magasinet å forsøkt matet igjen. Den første ville ikke kammre, sleiden ble dyttet på plass den siste halve cm, patron 2 matet automatisk som den skulle.

 

Den ørlille denten i kanten av hetta sladrer om at de 2 patronene ikke har kammret. Verre er det at hettene har dent enda sleiden ikke er helt fremme. Kan det være at returfjær (hvis våpnet har en slik) til tennål ikke er kraftig nok ??? Må ta opp dette med Winge våpen.

Link to comment
Share on other sites

Glemt å nevne at jeg skjøt onsdagens trening uten fiber i fremsiktet, med fiber hadde jeg nok skutt dobbelt så bra 8)

 

Så har jeg snudd festene på magholderne = magasinet kommer lavere ned på belte = lettere å ta korrekt grep (gripe om mag med pekefinger på kula = pekefinger styrer mag inn i mag kanal). Så idag blir det tørrtrening når ungene er i seng å det blir arbeidsro.

 

Har ikke hatt ork til å lade noe særlig utenom testladninger i vinter. Det jeg har skutt i vinter er i hovedsak produsert i vår/sommer. Jeg har igjen 2100 konkurranseladninger før WC6, så det skulle holde denne sesongen.

 

Slumseladninger har jeg bare ca 800 igjen av, så nå er pressa montert på plass, kruttmålet er justert opp til 4,3 grs (fra 4,2 grs, men det gir en faktor på ca 127 å jeg vil litt høyere). Jeg skal ta det med ro denne helga og uka for ikke å ødelegge meg selv før siste runde i WC. Men etter WC må jeg starte produksjonen av slumseladninger så jeg har noe å trene med.

 

Jeg har funnet frem H&N kule ladninger som også skal testes i M&P'en (de er tidligere testet i HK P30'en og HI-Power). Lyman T-mag karussellpresse vil bli satt oppfor H&N kuler til felt med N340 krutt når jeg får tid og ork på vårparten.

Link to comment
Share on other sites

Våpenproblem.

 

Sendte e-post til Rino på Winge våpen å henviste til beskrivelse i denne tråden. Han fjerndiagnostiserte problemet til at hettene ikke var satt helt inn på mine hjemmeladninger. Å ganske riktig, da jeg hadde klikk idag så var det hetta som var synderen (dvs synderen er lade operatøren = meg). Det forklarer dog ikke hvorfor enkelte hetter har ørlite hakk i kanten av tennål når sleiden slippes frem (uten at jeg er i nærheten av avtrekker). Videre ble det observert at sleiden slippes frem de siste mm når jeg slipper avtrekker.

 

Personlig synes jeg avtrekket er blitt hardere.

 

Våpnet er nå levert Rino for feilsøking.

Link to comment
Share on other sites

DAgen idag startet med 1 times møte. Siktet er stillt på lørdag 9 april, da skal vi ha heldagstrening med instruktør utenfra.

 

Av feil idag er klikk nevnt ovenfor. I tillegg mistet jeg fiber igjen, jeg viste jeg ikke hadde brent nok = den lå litt løst i sikte = den banker frem og tilbake.

 

Hovedfokus på dagens trening var presisjon for å bygge opp selvtillit til WC6 og lære å bruke pistolens kortere reset. HK P30 hadde reset på 14 mm = jeg slapp opp avtrekker for hvert skudd, å det har jeg fortsatt med. Kombinasjonen av presisjon og ny avtrekksbevegelse slo ikke heldig ut med tanke på å bygge selvtillit før WC. Jeg begynte nå å treffe lavt i skivene, tidligere har jeg truffet høyt i skivene. Det ble mye bom, charley og delta også, men det hente at en og annen skive var fyllt med alfa også. Vi skjøt på små skiver på fra 15 meter å lengre, 8 skudd på rundt 6,70 i mitt tilfelle.

 

Så alt i alt ikke noe god dag.

Link to comment
Share on other sites

Hentet pistolen på Winge. Feilen var vistnok spur i underkant av tennålshull som hylsene hektet seg opp i. Rino's våpen var også mulig å avfyre selv om løp/sleiden ikke var 100 % "in battery". Fant ikke noe anslag av tennål når sleiden slamret fremover (skjøt 14 skudds stage med 15 skudd i mag = jeg kunne sjekke de fleste siste skudd). Ikke noe tull idag med våpen eller ammo.

 

Skjøt uten fiber på fremsikte, det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å sette på fiber. Å nå sitter den uten slark.

 

Trekk går på 1,87 sec (overraskende mange trekk på denne tiden), skiveskift gikk tregt og det samme med skudd 2 på skiva. Med fiber hadde det gått raskere fordi jeg lette etter fremsikte.

 

WC5 stage 2 skjøt jeg på 11,94 med 3 Charley, andre gjennomkjøring ga tiden 12,76 og 3 Charley. Så det var ikke så værst i mørke og uten fiber på fremsikte.

Link to comment
Share on other sites

Her i huset er det planlagt keisersnitt (ikke på meg selv om det ser slik ut) 4. april. Men da jeg kom fra jobb ble jeg informert om at vannet var gått. Så da var det å få plassert barna i sikkert hjem å på sykehuset. Så mens hun lå å ventet luftet jeg ideen om at dersom barnet ble hentet ut i natt eller i morgen så kunne jeg vel dra på WC6 på søndag. Noen ganger sier blikk mer enn ord.

 

Vi er hjemme nå men mor har små rier så det spøker for WC6.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt tråden angående mp9 pro en stund, flott med den tråden for nye brukere som lurer på hva de skal handle av våpen. Men mp9 pro er jo ikke lett å få tak i da, Winge har mp9 L på lager, er det kun avtrekk og sikter som er forskjellen på de ?

Link to comment
Share on other sites

Fått reisetillatelse til Moss for deltagelse i dugnad, hadde meldeplikt med jevne mellomrom.

 

Fikk høre at 6 plass i WC Production klasse C medførte pengepremie, kr 1100 skulle det vise seg. Rino hadde tatt hånd om mine penger, unødvendig å si at han ikke dukket opp på dugnad idag 8)

 

På ferga over kom jeg på at jeg hadde glemt å ta medisin, men det gikk bra. Det eneste som ikke gikk bra var å sitte på knær å plukke kuler. Bære dekk var god trim, å etter det var jeg sagfører.

 

Synes vi fikk gjort masse, det var vist bra oppmøte i følge de som har greie på det. Utover vanlig rydding og renhold så ble flere poppere laget ferdig og skjermer montert foran lamper slik at rikosjeter ikke skal knuse lysrør.

Link to comment
Share on other sites

Om noen lurer på hva jeg pjusker med om dagen så er oppskriften her. Det tar på en gammel mann, men jeg får forsøke å holde ut, mandag morgen blir gutten henta ut enten han vil eller ikke.

 

Mellom øktene sitter jeg i ladebua å lader slumseladninger til trening, håper på å bli ferdig med 2500 patroner til påske, skal prøve å lade litt hver dag.

 

Igår var vi 5 timer hos lege/jordmor og sykehus. Mor og eldste gutten på fødeavdelingen, jeg og minstemann på røntgen og skadestue. Så det reiseforbudet jeg allerede hadde ble ytterligere innskjerpet = dermed ikke noe dugnad i hula på meg.

 

Premiepengene er på konto, så neste år er jeg B skytter under winter cup'en, i utgangspunktet med STI Edge'n i Standard klassen. Blir jeg og smith'en gode venner i løpet av sesongen så kan det være jeg tar nok en sesong i Production.

 

Det var 2 tanfoglio skyttere som jeg mente hadde sett lyset (=2011). Den ene er dratt ettertrykkelig inn i mørket ved at han har kjøpt nok en jammomatikk. Den andre er usikker på om han har sett lyset eller skal prøve å frelse mørkets fyrste litt til. Tanfoglio eiere er det noe spesielt med, mens jeg mister nattesøvn for å ha måttet dra i sleiden 1 gang hvert 2-3000 skudd (HK P30'en), så tilgir de jammomatikken gang på gang å stadig like optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

Mandag ble jeg pappa for 3 og siste gang, 3 gutter tilsammen, denne gutten er jeg lurt til å være far til, jeg var lovet jente og mor og svigermor hadde laget et "skjema" jeg har fulgt til punkt og prikke sist ferie i Belgia. Keisersnittet var planlagt kl 10 eller 12 (før etter lunsj), men etter diverse utsettelser (bl.a 1,5 t venting på kirurgisk avdeling) kom vi inn på operasjonsbordet kl 18. Jeg hadde egen sykepleier som bare skulle passe på meg i tilfelle jeg svimte av. Det var en ung student så jeg vurderte å svime av å håpe på munn til munn metoden. Selve keisersnitt fødselen gikk langt raskere enn forespeilet så det gikk bra. Da jeg sene kvelden skulle ta bussen hjem satt "min" sykepleier å ventet på busstoppet, hyggelig jente som faktisk hadde vært på jakt i Tana i høst, så da hadde vi noe til felles i allefall.

 

På skytefronten har det ikke skjedd stort. Jeg har fått nye "vanlige" briller å da skulle jeg få glass i mine Rudy Project skytebriller "på kjøpet". Jeg blir helt "hu-gærn" med disse glassene på, det er brytningsindeksen som ikke er god nok for mine skjeve hornhinner (-2 over 30 grader på høyre og -2 over 165 grader på venstre. Jeg ser klart med dem men bakken kommer "mot" meg og jeg blir svimmel. Heldigvis kjøpte jeg "store" vanlige briller så det skal gå greit til jeg i sommer kan få satt skikkelige glass i skytebrillene.

 

Om 14 dager har jeg onsdags vakt i Horten, det er bare personer med egne våpen og sikkerhetskurs så det burde gå greit.

 

Mysteriet med rand nederst på flere 9 mm hylser er trolig løst. Det er trolig brukt undersize die fra Lee. Jeg har kastet flere S&B hylser med en betydelig rand 2-3 mm inn på hylsa. Jeg ble idag vist slike hylser, de var ikke så ille som de jeg har plukket i moss. I følge eier av disse hylsene skulle han slutte fordi det ikke var noe sjakktrekk i Tanfoglio fordi bak kula blir hylsa for smal til å passe ved rib på tanfomagasiner = patronen slarker i magasinet.

 

Av de 2 tanfo eierne jeg trodde hadde sett lyset, så er begge blandt de "sorte" krefter. En "ny" skytter er riktignok i ferd med å kvitte seg med plagene.

Link to comment
Share on other sites

Da er slumseladningene med 4,3 grs N320 prøveskutt, Alle hylsene er GFL, men av forskjellig årgang = slums.

 

Prøveskytingen ga snitthastighet på 1050 og 1073 (mot ca 1034 med 4,2 grs krutt). Så fra nå av blir kruttmålet å stå på 4,3 grs N320.

Link to comment
Share on other sites

Hatt "vakt" på dagens skyting, var bare meg og en jeg skulle crone ammo for.

 

Testet pressisjonen i M&P'en og den var meget bra med hjemmeladd konkurranse ammo, beste 3 skudd samling var innenfor 2 cm, nok en innenfor 3,5 cm i høyde. Alt skutt 2 hånds frihånd. Det må være noe galt med pistolen 8) , beste enhånds var 5 x 9'ere, resten var så som så.

 

Ladet siste rest av Archipelago 124 grs RN kuler. Pressa er nå innstillt for Archipelago 124 grs TC.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vært å trent praktisk i Horten, vi var bare tre stykker, så det gikk raskt.

 

Jeg konsentrerte meg først og fremst om trekk, å det gikk sakte, røfflig 2 tideler treigere enn vanlig. Etterhvert begynte jeg å trekke slik at våpnet lugget i hylster = bør vel trene trekk, siktebilder og mag skift frem til KO2011. Treffene var bra også når jeg gikk.

 

Fiber løsna, det må være at fremsikte kolliderer med hylstret, skal gå til innkjøp av CR-Speed når feriepengene kommer.

 

Brukte vanlige briller, å det funker langt bedre enn linser, muligens derfor jeg treffer såpass bra.

 

Permisjon for å trene i Moss i morgen er inndratt, jeg må følge eldstegutten til/fra bursdag.

Link to comment
Share on other sites

Vært på banen i Horten å trent på 25 m banen. Glemt å sette på fiber så siktebilde ble helt umulig. Så da jeg kom hjem pusset jeg pistolen og magasiner. Aner ikke hvor det blir av det fettet jeg bruker i rail på sleiden, skal gå over til olje å heller olje før hver trening.

 

Virker på meg som finish'en på M&P'en er langt hardere enn på HK P30'en, knapt slitasje på bl.a pipa. Våpenet har vel gått ca 3000 skudd.

 

Tenkte jeg skulle forsøke skytebrillene med styrkeglass. Ble ikke svimmel, men hadde problemer med å se at det var 9mm og ikke 22 jeg hadde skutt med da jeg skulle lappe skiva. Så jeg skifta til vanlige briller.

 

CR-speed hylster er på vei fra www.sportsvapen.no, det rakk ikke frem til Horten idag men da er det her onsdag morgen.

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Da kom CR-Speed riggen, brukte ca 1,5 t på å montere å stille den inn. Det er forslag inne til neste "generalforsamling" i IPSC (oktober 2011) om å endre reglene vedr sweeping (føre våpnet over noen kroppsdel). Fra du får kommando ladd og gjør klar og holder i våpnet, til du har våpnet hylstra etter at stagen er ferdig, sweeper du en kropsdel så er det DQ (billett hjem). Det innebærer at fremover så er det kun race-hylster som gjelder i IPSC. Regel trer vel i kraft fom 1.1.2012.

 

Gikk over CR-speed hylsteret til STI'en også men her mangler jeg 1 av de lengste skruene, i tillegg mangler jeg 2 skruer til det hylsteret som jeg har liggende å vente på 1911 divisjon i IPSC.

 

Fikk testet oppsettet idag på banen, konsentrerte meg om trekk å det gikk riktig så bra, ble rundt 240 skudd. Når enn trekker som meg med å heve handa og så senke den over grepet presser enn våpnet inn mot beinet så muligens skal jeg cante pipa litt mere fremover, ulempen er at da kommer grepet ytterligere bakover. Alternativt kan jeg legge på brikke som canter løpet utover. Må nok eksperimentere mere.

 

Vi hadde besøk av Ade, IPSC skytter fra Australia som skal skyte på KO2011 (kongsvinger open). Fikk prøve Berettaen hans å ble ikke imponert, samme trange siktene som jeg hadde på HK P30'en. Ble utfordrett på å ta opp fra bord, lade og 4 skiver. trakk 0,5 sec raskere enn utfordrer, å skjøt like raskt og godt.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en svært dårlig periode helsemessig, det begynte torsdag og begynte å slippe mandag = dårlig med trening. Onsdag måtte jeg på foreldremøte for dem skal begynne i 1 klasse til høsten. Mor meldte seg frivillig til å sitte i FAU, så det er ikke muligheter for å skulke sine faderlige plikter selv om enn snart skal på første stevne.

 

Sameleir med lavu å greier er prøvemontert og pakket. Meningen er at vi er 3 stk som skal bo i nærheten av banen til KO2011. Det er 3 år siden sist jeg brukte lavu, nå har jeg kjøpt feltseng pga gikta så får vi se hvordan det går. Det har å skal fortsatt regne så det bør gå bra med bål innvendig i lavu, det øker kosen betydelig å noe av hensikten med lavu. Droppet skytebag/sekk å pakket alt i fiskeutstyr kasse (vanntett) som enn kan sitte på.

 

Ser at jeg er påmeldt på lagkonkurransen også, så dak kan jeg ødelegge for flere 8)

 

Fått purring på kontigent til NFPS, men jeg hadde fått 2 fakturaer (var registrert som medlem 2 ganger med litt forskjellig navn) å har selvfølgelig betalt feil faktura.

 

Nå har jeg lært å sjekke e-post før jeg drar over fjorden, det var ikke noe trening idag. Dermed har jeg ikke fått tatt en siste trening før KO2011 (kongsvinger open).

 

Men jeg fikk snakket Rino på Winge våpen. Før meg i køen var en dame som kjøpte komplett praktisk pakke, positivt med flere av sorten i sporten. Når det ble min tur var det først og fremst "revolver" for "sivilpistol 4" - dvs max 80 mm løp (3") ellers er det temmelig fritt. Night guard og 686 var for store for mine hender, de som var små nok for mine hender hadde bare 5 skudds tønne. Han fant en brukt 357 mag med 6 skudds tønn som var kjøpt og betalt for 3 år siden men ikke avhentet. Han skulle høre med selger om han ville selge. Mest aktuelt er en Colt Detective special, de er små og med 6 skudds tønne.

 

Han hadde fortsatt ikke fått inn de 2 siste magasinene, men jeg skal få låne et av han så jeg har 5 til steel challenge (om jeg får plass).

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett litt på den nye Tanfoglio Stock III, den var fin men skulle returneres til importør, det var noe krøll. Winge har også startet med "custom" CZ Shadow, med "gull" grep å greier.

 

De har nå inne bestilling på SW1911 Pro i 9mm med stillbart sikte. Det er en aktuell kandidat men har mest lyst på Les Baer Premier II. Det er tryggest å kjøpe en i tradisjonelt 1911 design, det er den sikkreste løsning med tanke på regelverket som det jobbes med i IPSC.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra KO2011 å kan ikke si annet enn at jeg hadde bruk for sametrening. Ettersom jeg ikke bodde med "Crocodile dunde", selv om han gjorde et hederlig forsøk, ble det røykfyllt. Hovedproblemet var manglende vind, og den vinden som var dreide hele tiden = vanskelig å få til trekk fra rett side av lavu (har du trekk på feil side av lavu drar den røyken ned i teltet). I tillegg valgte vi latmannsvarianten - vi samlet "stor" ved istede for tørre kvister som fortsatt var på tre = det ble røykfyllt. Men jeg syntes det var gøy så det blir nok mere sametrening.

 

Jeg hadde ikke noe ressultat mål utover å slå en bestemt klubbkammerat i Moss. Men ettersom konkurransen skred frem kvantifiserte jeg ressultatmålet til 65 % av Rino. Den differansen har vært temmelig konstant i vinter å jeg regna med at han "hevet seg" til NM. Jeg følte i allefall at jeg skjøt jevnere å bedre enn tidligere, det virker som det er jevnheten som berger meg, sluttressultatet ble som håpet rundt 65 % av Rino. Konkurransemomentet mot klubbkammerat plaget meg ikke særlig, det fikk bli som det ble (han har tidligere alltid slått meg), men denne gangen lyktes det å ta skalpen hans (Han hadde endel problemer med våpnet). Desto mere gledelig at jeg også slo en annen fra klubben som ikke hadde unormalt med problemer. Det eneste som plaget mine konkurransenerver var en oppstanasen unggutt fra Horten som stadig var innom å sammenlignet scoresheet, alltid kom jeg dårlig ut av disse sammenligningene, men jeg slo han grundig.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at alle våpen måtte chrone ammo og production våpen sjekka avtrekksvekt. Selv har jeg beregnet faktor til 127, men jeg ble litt nervøs når kula ble veiet til 122,9 og hastighet på første skudd 960, men så ble hastigheten 1053 og 1060+ = faktor ble beregnet til 131+ (samme ammo ble i 2010 målt til 127 i faktor)

 

Våpnet ble levert med for lett avtrekk, sikkert bra for felt ol, men Winge fikk våpnet inn igjen for justering. Etter sjonglering med div fjærer fikk jeg den tilbake men etter en stund ble avtekket lettere og tennhettene fikk merker av tennål som ikke burde være der. Så de fikk pistolen inn igjen å nå holder avtrekket godt å vel kravet på 5 pund. Avtrekket ble sjekket med lodd nå på KO2011 så jeg vet ikke hvor mye over 5 pund.

Link to comment
Share on other sites

Vært i moss å trent, mista fiber IGJEN, den varer ikke mere enn 2-300 skudd. Trente på superrask svinger, på det meste klarte jeg 4 treff i svinger (på 1 visning). Å det klarte jeg flere ganger så dermed gikk jeg over til å bare skyte 2 skudd å da helst bare alfa. Det gikk jo ganske så bra fordi jeg fikk jo plutselig veldig god tid. Etterhvert ble det lagt inn trekk med lading før popper og svinger, trekk med lading og skudd i popper tar rundt 3,2sec (uten fiber = litt kronglete å finne fremsikte). Vanlig trekk er stabilisert på 1,7 sec (uten fiber).

 

Det ble snakket om ressultater på kafferommet. Gunnar påstod han ikke var nervøs pga min fremgang, men jeg syntes blikket hans flakket. Morro er det i allefall å nå gleder jeg meg til Gøteborg 11-12 juni, mor har bestillt familierom så det blir familietur med langhelg. Synes Gøteborg er flinke med å velge dato, et år hadde de valgt 17 mai å det passet utmerket for en som hater tog.

 

Har gått over scoresheets fra KO2011 å statistikken viser 0-NS (de var det rikelig av), 3-miss, 6-delta (hvorav 1 i bonusskive (+en miss på den skiva, men den missen teller ikke)), 49-charley og resten Alfa (sånn ca 190 stk). Jeg mista fiber på 1 stage, men det var også det eneste på våpenfronten. Jeg hadde en virkelig "dritt" omlading, på Gunnar sin stage. Det mest spennende var 2 treff i et hull, Kyrre mente med en gang at det var 2 skudd i 1 hull å fikk støtte av engelskmannen (det ble 2 charley). Sander mente jeg nå hadde begynt med praktisk skyting og ikke bare laffe rundt. Av morsomheter må det være at Capsicums utskremte medarbeider prøvde å få meg inn i en large skjorte, det er i vel 2 år misnt med slanking før den passer.

Link to comment
Share on other sites

Idag brukte jeg vrak ammo = ammo som ikke har blitt godkjent etter en tur i patrontolken. Jeg har blitt strengere med sorteringen etter at både HK P30 og M&P'en ikke likte alt de fikk servert. 2 ganger ville ikke sleiden helt frem under lading, det gikk med lite dytt i sleiden. 1 gang ville ikke tomhylsa ut selv om jeg slapp sleiden frem flere ganger slik at utdrager skulle få tak. Jeg turte ikke plage våpnet mere så jeg plaga heller Rino med problemet, han brukte aluminium stang som squib rod (jeg har kjøpt en plast sak fra arredondo men den hadde jeg selvfølgelig ikke med) å presset mot murveggen. Ut kom kun tomhylse ikke noe kule, det var en S&B hylse med den forhatte ringen ca 2 mm innpå hylsa (etter sigende et ressultat av lee undersize die).

 

Men ettersom jeg brukte vrak ammo så "teller ikke" disse feilene, har fortsatt halve isboksen igjen så det blir nye muligheter for feil på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Travel dag, vært på Jaktdepotet å kjøpt CCI small pistol hetter. Det er litt dyrere enn Remington hetter, men noen klager over dem å jeg akter ikke å finne ut om det er grunn til det. CCI hettene har fungert upåklagelig hos meg, ikke så myke som federal, men du får en god følelse når du setter i hetta.

 

Bare skutt vrak-ammo, ca 350 stk. Fikk 6 stopp, alle slapp utdrager taket i hylsa, Tomhylsa måtte bankes ut, Alle var S&B hylser med rand ca 2 mm inn på hylsa. Fremgangsmåten var å låse sleiden i bakre stilling, ta ut magasinet, stikke inn pussestav å måle hvor langt inn den kom, sette finger på pussestav ved munningen, ta ut pussestav å måle om det er kule i løpet, slippe sleiden forsiktig frem til den møter hylsa, sette beavertail og backstrap i bordet, sette i pussestav å slå med hammer, nå hadde hylsa løsnet fra kammer og utdrager fått tak så nå var det bare å dra i sleiden.

 

Trente trekk, på 12 m utgjorde det ca 1,70 sec ("trener" lurte på om jeg trakk med svak hånd), Så forsøkte jeg å lære meg å ikke ta lange avtrekk men utnytte det korte reset som M&P'en har. Det gikk såder, med en tydelig trend på at skuddhastighet og skiveskift gikk raskere på slutten av magasinet.

 

Har avtale om å teste Colt Mustang i .380acp, prisen er OK på våpnet men ammo koster enn formue, så får vi se om det blir kjøp.

 

På veggen i Moss henger crono som har fått nådeskuddet, skytter kjøpte ny til klubben. Så forøvrig at jaktdepotet har flere på lager :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mista fiber idag også, når jeg kom hjem lette jeg litt i verktøy kista å der dukket det opp nålefil. Denne har jeg brukt i hullet til fiber i begge ender = avrundet kanten å håper med det at jeg kan bevare fiber bedre.

 

Løpet har fått en dose forest skum, så i morgen blir det puss av våpen. Onsdag er det ny trening = test av våpen før jeg reiser til Gøteborg.

Link to comment
Share on other sites

En klubbkammerat ringte å spurte om jeg kunne ta skytevakta idag, Ja det skulle gå greit å hentet nøkkel. Etter litt om og men så viser det seg at det er jeg som hadde vakta idag :shock: . Håper de sender ut vaktliste på PAPIR istedefor lugubre kalendere på internett. Forøvrig var det ingen som møtte opp så jeg dro kl 18.55. Men det lå IPSC-skiver fremme og magtech hylser på standplass, tru om det er en oppstanasen unggutt som tjuvtrener .

 

Våpenet mitt fungere upåklagelig, magasinene tar 18 skudd greit, det blir ikke noen hverdags opplasting av magasinene men måtte prøve om ryktet stemte.

 

Det beste med dagen er at jeg dro med 1 mere av mine GFL hylser enn da jeg kom, det slikt som setter en ekstra spiss på dagen.

Link to comment
Share on other sites

En klubbkammerat ringte å spurte om jeg kunne ta skytevakta idag, Ja det skulle gå greit å hentet nøkkel. Etter litt om og men så viser det seg at det er jeg som hadde vakta idag :shock: . Håper de sender ut vaktliste på PAPIR istedefor lugubre kalendere på internett. Forøvrig var det ingen som møtte opp så jeg dro kl 18.55. Men det lå IPSC-skiver fremme og magtech hylser på standplass, tru om det er en oppstanasen unggutt som tjuvtrener .

 

Våpenet mitt fungere upåklagelig, magasinene tar 18 skudd greit, det blir ikke noen hverdags opplasting av magasinene men måtte prøve om ryktet stemte.

 

Det beste med dagen er at jeg dro med 1 mere av mine GFL hylser enn da jeg kom, det slikt som setter en ekstra spiss på dagen.

 

Går det greit med en pdf på mail eller? må spare miljøen om dagen vettu... :P

Link to comment
Share on other sites

PDF skal jeg kunne klare å håndtere.

 

Forøvrig har jeg fått PM fra "oppstanasen unggutt", han kaller meg for "tvangsnevrotiske byråkraten", å jeg kan ikke tolke mailen som noe annet enn et "varsel" om at han snart vil være over meg på ressultatlisten.

Link to comment
Share on other sites

PDF skal jeg kunne klare å håndtere.

 

Forøvrig har jeg fått PM fra "oppstanasen unggutt", han kaller meg for "tvangsnevrotiske byråkraten", å jeg kan ikke tolke mailen som noe annet enn et "varsel" om at han snart vil være over meg på ressultatlisten.

 

pokker, må jeg begynne å trene også da... :S

Link to comment
Share on other sites

Vært å prøvd Colt Mustang i .380auto, den funka bra å samla innenfor 9'er på 15 meter. Samlingen var litt høyt, rett i overkant av svarten. Våpenet leveres med 6 magasiner, hylster og magholder (som funker på et vis). Finishen er slik jeg liker det, rustfri med polerte sider og matt "rounds". Håper å levere søknad på våpenkontoret i morgen (søker samtidig om 1911 og revolver) så i prinsippet er den kjøpt. Jeg har ingen våpen som er lovlig i sivilpistol 2 så den søknaden burde gå greit (det samme gjelder sivilpistol 4 (revolver)).

 

Så da er jeg på jakt etter 380 ammo og hylser om noen har (må bare ha papirene i orden først).

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport fra Göteborg open. Höy standard på byggingen av stager, de hadde laget "system" vegger som så veldig stabile og solide ut. Vi skjöt raskere en skjema = det litt lange lunsjer, men utover det flöt det bra på.

 

Sluttressultatet mitt ble 53 %, 3% dårligere enn på Kongsvinger, om nivået var höyere her enn kongsvinger vet jeg ikke. Personlig hadde jeg tenkt å skru opp farten på både skyting og fotarbeide siden det gikk så stödig å fint på Kongsvinger. Det ble bare rot med dårlig skyting og lappet opp charleys med Charleys, gikk rot i hvilke skiver jeg hadde skutt på osv osv. Så etter lunsj lördag skulle jeg ta det med ro igjen, Problemet var liggende skyting på stage 1, her må jeg ha brukt minst 10 skudd på ene stålet. Men fom stag 3 (fikk positiv tilsnakk for våpenföring) flöt det bedre. Min beste stage var nr 8 med 66 % å her var det mye springing og stålplater. Stage 6 kunne også ha värt i samme divisjon om jeg bare hadde racket sleiden först, tapte nok en 2 sec på bare det.

 

Inngikk avtale med en på squaden så da blir det film av meg etterhvert (han får dvd i posten med film av seg selv). Å filme 1 skytter for å bli filmet selv er en overkommelig oppgave, men å fly rundt som jojo for å filme masse gidder jeg ikke mere.

 

Som vanlig var det rikelig med snuskeprat i lunsjen, men de holdt på knerte meg med latterkule da det kom masasjeinstitutt historier. Sannhetsgehalten er noe ubestemmelig men jeg har valgt badstu idag for å löse opp kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg gressenkemann, kone og barn er levert på fly til NL. Det blir trist å være alene i 14 dager :P

 

Idag fikk jeg en kasse med 40.000 "target pasters" fra Targetbarn.com. Tidligere har jeg brukt runde klistrelapper fra eric greuffel sin web shop, men de var jeg i ferd med å gå tom for. Pga gikt i fingrene er ikke det å rive frysetape fra rull noen holdbar løsning for meg. Så derfor har jeg bestillt slike target pasters i en hendig eske å antallet burde holde en stund. På web siden står det at farve messig skal disse være lik IPSC skivene, det stemmer ikke helt, men det gjør ikke heller frysetape eller de lappene jeg har hatt tidligere. Her er et bilde:

 

DSC00194.jpg

 

Bildet viser et 9 mm kulehull = mer enn stor nok for også .40sw.

 

Prisen ble $180 (paster $125 + frakt $55) fra USA og kr 225 til posten for brydderiet med fortolling. Leveringstid 1 uke, så her har postverket noe å lære.

Link to comment
Share on other sites

Vært i Moss å trent. Skyting i fart, å det gikk overraskende bra. Mista fiber, så jeg gidda ikke mere enn 120 skudd. I morgen er det puss, ny fiber å lage treningsplass i stua til trening på trekk til steel challenge.

 

De nye "pasters" funker bra men med farveforskjell i forhold til vanlige voksede skiver.

 

Unggutt har fått sin Chezmate, han var lykkelig.

Link to comment
Share on other sites

:clap::thumbup:

 

I posten lå våpenkort på Colt Mustang'en jeg prøvde for litt siden. Å 2 innvilgede kjøpetillatelser med 1 års gyldighet på hhv Revolver til "sivilpistol 4" og 1911 i 9 mm. Revolver (fortrinnsvis Colt detective spesial med 6 skudds tønn) blir ikke kjøpt inn før STI'en er klar for 2012 sesongen, 1911 er levert og innkjørt og kona er usedvanlig blid. Må ringe Olav på Pedersen våpen å fortelle gladnyheten på mandag, håper han er på jobb :wink: Så da har jeg alt jeg trenger, Open pistol har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe inn, da kan jeg skyte alt av "praktisk" lignende konkurranser.

 

Kofferten og bilen er pakket for tidlig avreise til Steel Challenge i morgen. Det ble ikke noe våpenpuss, bare tørke av våpnet og sette på nytt fiber. Fått pakke fra Midway Norge med bl.a Hopes bronse børste så nå har jeg for første gang klart å rengjøre utdrager.

 

Forøvrig inneholdt pakken fra Midway TUFF 1911 magasin holder for 8 singel stack magasiner, tenkte å bruke annenhver lomme, compakt å forhåpentligvis bra nok. Fikk også Wildernes tactical frequent flyer belte = slipper å ta av belte på sikkerhetskontrollen på flyplasser. I Nederland venter pakke fra DAA med fiber, magasin futteral +++

 

Jeg fikk PM her om dagen, han hadde fått greie på at S&W M&P9 Pro var nøye med våpenpussen. Det har ikke jeg merket noe til, jeg pusser sånn ca hver 1000 skudd, ikke fordi jeg må men fordi våpenet ser møkkete ut. Mine hjemmeladninger med N320 krutt soter litt = våpenet blir møkkete (jeg har strammet krympedia litt å det ble bedre, ønsker ikke å stramme noe mere forde 9 mm skal ikke ha krymp, hylsemunningen skal bare legges inntil kula).

 

Våpenet har nå gått ca 5000 skudd. I forhold til HK P30'en så er kvaliteten best på M&P'en på kun et område, overflate finish, det er knapt slitasje på løpet. (bruksmessig har M&P'en bedre "controls", magutløser på rett sted, bedre sikter, kortere reset) (uavgjort på avtrekk (V1 avtrekk LEM) når våpnet er brukt en stund (M&P'en har fått nye fjærer fordi den var for lett original)) (HK Seier, på kvalitetsfølelse, grep, hane og ikke minst magasiner (tanks kvalitet).

 

Vapen tidningen har startet en serie om IPSC skyting, del 2 kommer i slag i sverige 28 juni. Jeg har meldt meg inn USPSA og Steel Challenge for å få bladet Front sight.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra NM 2011 i Steel Challenge, det var så morro at jeg skal tilbake i morgen å bruke M&P9'en i Open divisjon. Lurer på om jeg blir sist i Open eller om jeg klarer å slå noen 8) Om noen få timer kommer det film på Youtube.

 

Lærdom fra dagens skyting - tro ikke at du har truffet, skyt til du er sikker (gjelder spesielt blå plate - stopp-plate). Av merkverdigheter jeg ser på filmen så "neier" jeg ved hvert trekk, den uvanen må bort. Jeg trenger å trene på trekk, jeg taper ca 3 tideler pr trekk i forhold til mine beste stunder. En 1911 i 9 mm vil egne seg utmerket til denne skytingen :P . Skyteformen passer utmerket for eldre å uføre som ikke vil springe jo jo.

 

Dette er et "prøve" år, så det var litt uklarheter med tanke på regelverket, men det går seg nok til. Når regelverket revideres må de følge de vanlige klassedelingene vi har i NFPS, eller enda bedre i USPSA = vi følger det regelverket som er internationalt.

 

Dette er en skyteform der RO må følge med som "hauken", det var flere som "slapp unna" med bom, også på stoppskiva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...