Jump to content

Blaser D99 Duo


Skarvekongen

Recommended Posts

Funderer på å skaffe en Blaser D99 Duo i kaliber 7x57R, 7x57R og 20/76.

Er litt tankefull da det kan være en utfordring med samskyting på rifleløpene. Siden Blaseren har frittliggende justerbare løp, er spørsmålet om noen har erfaringer med å få til god samskyting.

 

Bare for å nevne det; Jeg er ikke ute etter synspunkter på Blaser eller utseende på D99.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen erfaringer med innstikkspipe, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men nevnte Duo er brukt, og pris spiller en rolle.

 

Hadde tidligere en drilling med 2 hagleløp, men kom til at dette var en våpen for småviltjakt, og det driver jeg ikke med. Så Merkelen ble solgt fordi den ikke ble brukt. For storvilt inkl rådyrjakt er det 2 rifleløp som gjelder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge det er mulighet for å stille inn treffpunktet, er det vel bare å ikke gi seg med justeringen før man er fornøyd. Dvs minst like bra som en godt regulert dobbeltrifle.

 

Tror det ikke er noe å bekymre seg over.

 

Regner med at du er klar over at en D99 bare har to slaglåser?

Link to comment
Share on other sites

Hvis justering av samskyting på Blaser D99 gjøres på samme måte som på dobbeltrifla Blaser S2, er ikke dette noe å grue seg til. Jeg har selv justert samskyting på en S2, og det gikk som en lek. Litt tålmodighet og fingerførlighet bør du ha. Likeledes må du sette av noen patroner til testing, avhengig av hvor kresen du er på samskytingen. Ikke regn med at det holder med 5-10 patroner. Jeg justerte forøvrig min til å samskyte på 100m hold.

Link to comment
Share on other sites

Hvis justering av samskyting på Blaser D99 gjøres på samme måte som på dobbeltrifla Blaser S2, er ikke dette noe å grue seg til. Jeg har selv justert samskyting på en S2, og det gikk som en lek.

Etter det jeg forstår, er løpene bygget opp på samme måte som S2. Beroligende å høre at det var greit å regulere. Antall skudd er ikke noe problem, det blir allikevel bare ei pølse i slaktetia.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I følge Blaser.de så passer D99 Duo rørbuntene i en D99: "After a one-time, factory-provided fitting into the receiver."

Prisen på løpssettene er jeg ikke sikker på, men de koster!! Veiledende pris på et slikt i Sverige ligger mellom 45 og 50k... Regner ikke med det er stort billigere her på berget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt litt på et innstikkløp. Jeg har 30R Blaser som riflekaliberet i min D99 hagledrilling, med en innstikkpipe i samme kaliber har jeg i realiteten hagledrilling og rifledrilling passende til all nordisk jakt. Frister litt!

 

 

Jeg tenker veldig likt som deg her, hvis du finner på å gjøre noe med det så si fra, kanskje vi kan gjøre en dobbelt bestilling:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

har kansje misstout litt her,men får man instikkløp som holder kreaftigere kaliber en 22wmr?såfall er jo problemet løst;)

 

Jada, man får innstikkløp i det meste av kalibre. Amatør har linket til Keller og Simman i et innlegg litt lenger opp på siden her, som du ser får man det meste. Og D99 er jo bygget med Jägerlås, og tåler det meste.

 

@dk, dersom du ser på prislista til K+S ligger et løp i 30R Blaser på 1045 Euro http://www.einstecklauf.de/KellerSimmann.html. Det blir 10 Norske lapper det, og det synes jeg er for mye. Det er en lokal smed nær Kristiansand som jeg vet har bygget gode innstikkløp tidligere. Om jeg kan få tak i en brotsj i 30R Blaser så kan han dreie ned et løp og lage et til meg, det blir myyyyyye billigere! Brotsjen kan man bestille fra statene. Send en PM om vi skal se på dette sammen da.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du vil ha da knutmstien! Det er mange Tyskere som har et finere kaliber som innstikksløp. Dersom det var interesseant for meg så tror jeg 5.6x50R hadde kommet høyt på ønskelista. Fint fuglekaliber, bra på rådyr. Jeg vil ha mulighet for å gjøre drillingen om til en dobbeltrifle, med samme kaliber. Synes det blir styrete med to riflekalibre i samme våpen. Men det er jo meg da.

Dersom du skal ha et finnere kaliber så selges det ganske mange av de på egun i Tyskland. http://www.egun.de/market/list_items.php?mode=cat&query=&cat=67&page=1

Men husk nå at Blaser D99 har 57x5cm lange piper, http://www.blaser.de/fileadmin/editor/produkte/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Break_Action_Shotgun_EN.pdf uansett hva skriver i annonsen.

Link to comment
Share on other sites

den så nice ut den 6x70r'n

nei hadde jeg kommet meg inn på noe form for jaktlag for storvilt hadde jeg sikkert ville hatt 6,5'n som extraløp :lol:

lever med dette mottoet at jeg kun skal ha ett fint allround våpen til alt :)

men angrer litt på att jeg ikke tok 308w istedefor 6,5x55,med tanke på løpslengden,men de er sikkert marginal forskjell ut til 200m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spurte i Tyskland om et ekstra løpssett med 2 hagle og et rifleløp til 99duo og da var prisen ca 23 000 men våpenet måtte på fabrikken for tilpassning.

Spurte om det gikk med innstikkspipe i kaliber 20 på messen i april og det gikk greit. Prisen var 12000,-.

Solgte selv en 99Duo i fjor og kjøpte meg en vanlig drilling i kaliber 12. Skal kjøpe en innstikkspipe til denne for å ha valgmuligheten til alt fra revejakt til elg.

De har 3 brukte hos Torsbo handel i kaliber 22, men det er korte innstikkspiper.

Har noen erfaring med samskyting med innstikkspipe og rilfeløpet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en DUO og en S2 Safari. Regulering/samskyting gikk i mitt tilfelle overraskende lett. Som noen nevnte tidligere i tråden holder det med en umbrako og en liten smule tålmodighet. Det vanskelige er å vite hvor mye treffpunktet flytter seg ved justering på pipa.

Jeg har 8x57IRS i min Duo og det nevnes som en kuriosotet at hvert løp for seg samler minst like bra som en hvilken som helst god rifle. 3-skuddsserier mellom 10 og 20 mm er ikke uvanlig.

Før villsvinjakt i Polen testet jeg samskyting 2xrifleløp/slug på 50m avstand; tre hull innenfor en femkrone - jeg kan ikke annet enn å smile tilfreds!

 

Anbefales...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den som gidder å søke på nettet, får svar:

 

Her er 6x70R nevnt:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10306&prodid=9741

 

Men, her mangler 6x70R

 

Jeg ser at bildet jeg la ut av 6x70R er borte. Kaliberet er også borte fra Norma sine hjemmesider ( http://www.norma.cc ), så jeg lurer på om kaliberet er i ferd med å bli historie.

 

Uansett, det var lovlig på rådyr, men ikke elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På 25.1.2011 den 9.33, Skaubjønn skrev:

Det er en lokal smed nær Kristiansand som jeg vet har bygget gode innstikkløp tidligere.

Bent

Blåser liv i denne igjen. Har du navnet på han som lager innstikkløp Skaubjørn?

Noen som har erfaringer med Keller und Simmann sitt innstikksløp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...