Jump to content

Er 17.HMR brukbart for jakt på småvilt som skal spises?


Kriss94

Recommended Posts

Vi får se, kanskje en sånn gammel konservativ stabukk blir imponert over dette nymotens greiene.

 

Har som sagt blitt lovet at jeg skal få teste en sånn 17HMR, og har tatt tipsene deres og kjøper med en pakke GamePoint og kanskje V-Max + FMJ for testing.

 

Hvis jeg får god nok presisjon så blir den med på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Presisjoenn er helt hinnsides i min 17hmr. Det er en helt annen greie enn en 22lr, 800 m/s i utgangshastighet og spiss matnlet kule er noe annet enn blyklumpen i 333m/s. Ekstremt flattskytende til 100 meters hold, så dabber det av. Genial liten patorn synes jeg. Men, den er mye mer vindfølsom i fjellet enn en 6.5 for eksempel!

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut :)

 

Jeg er nemmelig bortskjemt når det gjelder presisjon, og ja jeg tror ikke jeg kan forvente at denne lille 17 kaliberen presterer det samme som 6mmBR'n på 100 meter ++. Men det var jo ikke derfor jeg ønsket meg en slik, det var jo for å slippe å lade og til å drive småviltjakt på moderat hold, til en rimelig penge.

 

Nå gleder jeg meg til sola kommer så jeg får skutt litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Funker gamepoint på rev også? eller er det v-max som gjelder? Er ganske ny på dette så har ikke fått løsnet skudd på vilt enda, men litt blinkskyting har det blitt, som også har resultert i bedre grupperinger med gamepoint vs fmj.

Ellers er jeg ikke helt fortrolig med avtrekket på min cz452, våpenet er nytt å jeg er nybegynner så det er vel kanskje en tilvenningssak?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Har kjøpt en cz 455 i 22 lr og 17hmr. avtrekket på czen er mildt sagt elendig. med masse kryp!. Men presisjon på 17hmr er helt rå!!.

testet tnt og v-max forrige helg og etter ca 20 skudd samlet en 5skudd serie på 100m innenfor en skiveklisterlapp(samling på 12mm eller no sånt). Gleder meg enormt til rypejakt men da skal jeg montere en timney avtrekker på cz en først!. :| På sakoen er vel det meste bedre når det gjelder avtrekk kan jeg tenke meg men ikker hvert det dobbelte i pris.

timney avtrekker kan bestilles fra statene til 100daler;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Med lyddemper er dette ikke noe problem. Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på at CZ'en er veldig tung og klumpete i forhold til den mye dyrere Sako Quad. Så om du har noen kroner ekstra ville jeg utvilsomt gått for Quaden.

 

 

Og Sakoen er igjen stor og klumpete i forhold til Browning T-bolt 8) men går det ikke å skifte løp på den da, men Browningen bør alle ta en kikk på. Mindre og letter rifle skal man lete lenge etter, om den i hele tatt eksisterer pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...