Jump to content

Elgkaliber


bjoernstad

Recommended Posts

Dette blir litt OT, men siden tråden i all hovedsak har gått over til å handle om 8x57, så tar jeg sjansen:

 

Har supertunge kuler i 9,3 og andre grovkaliber noe for seg? Jeg tenker da på 320 og 325grains`erne fra Woodleigh og Norma. Har sånne tungvektere noe for seg til jakt på norsk elg? Er det i det hele tatt noen som bruker disse kulene her hjemme?

 

Jeg bruker 320 grs Woodleigh kuler.

Har brukt 18,5 grams mega i mange år, god kule. Fikk en eske 320grs Woodleigh kuler av en kompis som byttet fra 9,3 til 375. Ikke vet jeg hvorfor.

320 grs har ett litt mere tungt skyv i rekylen. Ikke noe å snakke om. Ellers så gjør de like lite eller mye ødeleggelse i skrotten. Har forresten aldri funnet noen kuler igjen i elgen med 9,3. Det blir pene slakt.

 

Å til de som prater rekyl. 9,3 har ett fint tungt skyv som er helt ok. Jeg skyter flere jaktfelt med 9,3-en i året. Klart at de siste skudda ikke er like gøy å trekke av som de første, men åkke som. Gøy er det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hva er fordelen med så altfor tunge kuler? virker de så mye bedre? de har vel en god del rekyl i seg?

er det forresten noen som har greie på åssen kulebane det er på 8 x 57 ?

 

Kan starte med fordelene slik jeg ser det;

Lite ødelagt kjøtt.

Skulle du være uheldig å treffe kvist, er det mer å gå på. Spesielt en fordel under ettersøk

Skuddeffekten er ofte god med tyngre kuler med stor ekspansjon.

 

Ulempen er selvfølgelig krom kulebane, men under normale avstander(0-200 m) har ikke det så mye å si.

 

Selv har jeg veldig lyst på en marlin i 45-70 eller en rem pumpe i 35 whelen :)

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig.. har noen kompiser av meg som argumenterer imot, da de mener 9,3 er "mindre" og slår mindre enn 8 x 57, dette er da helt feil!? 8 x 57 er ei mindre kule og har ganske mye mindre rekyl enn 9,3 etter hva jeg har forstått, har aldri skutt med 9,3, men har skutt en del skudd med 8x57 og synes ikke rekylen er veldig ille.

Jeg er såpass liten og lett at noe kaliber med tung og mye rekyl gir dårlig skyting for min del. 8 x 57 er litt grøvre enn 30 06, og det er godt å få et lite sprang mellom kalibrene, da det andre jeg har er 6,5 x 55. Jeg vurderer i tillegg å sette på en lett og liten demper på 8 x 57 løpet. merkel kr1 er ei lett og hendig rifle og noe kaliber som har mye rekyl vil ikke være god å skyte med, så jeg tror 8 x 57 Jeg har ikke sett mye på priser til dette kaliberet, men jeg håper bare det er billigere enn 9,3, so jeg synes var ganske dyr. Om litt kommer jeg til å begynne å lade også, så da går vel prisene litt nedover ; )

Link to comment
Share on other sites

Rekylmessig er 8x57 ca som 30-06. Mange mener at 9,3x62 med 286 grs kuler er i overkant av hva de mestrer. Personlig tror jeg de fleste kan lære seg til å takle rekylen fra dette kaliberet.

Men det viktigste er uansett å ha en kombinasjon man takler, og skyter godt med.

 

Ser selv at jeg skyter bedre med de lettere kalibrene enn 375 Rugeren, spesielt liggende.

Har nå sett på lyddemper på denne, og da er ikke rekyl noe problem lenger.

 

Hvis man lader selv blir det helt andre priser, ellers er det en del dyrere å kjøpe skudd til 8x57 enn feks 30-06.

 

Hvis man tenker økonomi, og tilgang på ammo kan jo rett og slett et 6,5x55 og et 30-06 løp være et alternativ.

 

8x57 har ikke mye dårligere kulebane enn 30-06 med sammenlignbare kuler. Hvis man lader selv kan man nok finne kuler med ganske god bc til langholdsladninger.

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig.. har noen kompiser av meg som argumenterer imot, da de mener 9,3 er "mindre" og slår mindre enn 8 x 57, dette er da helt feil!?
Kuttet ned sitatet. Jegermeistern.

kompisene dine tar nok feil der.har selv 8x57 og 9,3 det er nok en del mer rekyl i 9,3. når det gjelder pris, kan du sammenligne med 3006.det koster omtrent det samme. ihvertfall der jeg handler skudd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes differansen mellom 30-06 og 8x57 er såpass liten at jeg ville definitivt gått for 9.3x62 istedet.

 

I ei systemrifle ville jeg hatt 6.5x55, 30-06, 9.3x62, og 375. Om dette finnes som kombinasjon aner jeg jo ikke, men dette er ihvertfall de kalibra jeg godt kunne tenkt meg.

 

Det groveste jeg har skutt med er 45-70 og 300 gr. Kraftig rekyl, men den er så sein at den oppleves mer som at den skyver, og ikke slår. Så jeg synes at 8x57 føles tøffere mot skuldra, fordi den har raskere rekyl. Jeg koseskøyt ca. 250- 300 skudd med 7.92....som jo alle veit er det samme som den sivile utgaven i 8x57.... med bare ei vanlig kortarma skjorte. Skuldra fikk noen blåmerker pga. at jeg ikke har rekylkappe på den, men det gjorde ikke vondt. Ble bare "sliten" i skuldra etterhvert. Men dagen derpå kan vel sammenlignes med en "hangover" fra gårsdagens fyllekule :lol:

 

Disse skudda ble fordelt på 1 hel dag tidlig på 90 tallet. Ca. halvparten av dem ble skutt med karabin'n min som veier rundt 2.5 kg. et sted. Den andre halvparten ble skutt med en som er ombygd til jaktstokk, og som har ei lita rekylkappe av gummi. Den vil jeg tru veier oppimot 3.5-3.8 kg. Dette var med gammel ammo fra 1949 og 1950, så vil tru at ladningen på dem ikke er så sterk som idag. Men jeg har også skutt en del skudd med denne karabin'n min på 1 strak arm. Det er ikke fullt så behagelig da avtrekkerbøyla treffer fingra pga. at jeg er for slapp i klypa til å holde den skikkelig fast så den ikke sklir...he he he. Men morro var det ihvertfall :mrgreen: Smerte er ikke vondt, det er bare en følelse var det en gang ei jente som sa til meg.... 8)

 

Jeg er generelt ikke redd rekyl, men alt som er grovt og nytt for meg, gruer jeg meg veldig til de første skudda er unnagjort. Etter det, så har det hittil gått veldig bra, men det er liten tvil om at jeg har ei rekylsperre et sted. Hadde vært veldig morro å testa 9.3x62 en gang eller flere. Jeg har sett rekylen på 9.3x74, og den virka både hard og rask. Den så for meg ut som at ville vært i grenseland for hva jeg hadde tålt, og turt å skyte med gitt.

 

Men da jeg tenker meg om, så har jeg skutt med 9.3x57 mener jeg å huske, og det var helt uproblematisk såvidt jeg husker. Men det er kanskje en del forskjell opp til 9.3x62 og evt. 9.3x74 ??

Dette var tidlig på 90 tallet, så jeg var jo ca. midt i tenåra. Hadde vært morro å testa hvor rekylgrensa mi er hen. Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg trives best med rifle med liten rekyl.

 

Men grunnen til at jeg ville ha lyddemper på 6.5x55'n og 30-06'n er jo fordi det blir mye triveligere å skyte mtp. hørsel til både meg sjøl, evt. bikkjer og andre jaktkamerater. Og bonusen er jo mye mindre rekyl også :D

En vinn vinn situasjon, så det er jo perfekt. Jeg trur sjøl ihvertfall at jeg kommer til å ha lyddemper på alle mine jaktvåpen i framtida da jeg/hvis jeg kjøper meg noe mer våpen da. Jeg gidder ikke å sette det på 7.92'n siden jeg bare bruker den til koseskyting svært sjelden. For da kan jeg bruke hørselvern. Men hadde jeg fått sjekka opp om det gikk an å få dagens jaktammo til å funke i låsekassa uten at det klyper, så kunne jeg nok ha vurdert det. Siden jeg har veldig lyst på f.eks 375, så hadde jeg kjøpt demper som passer til den, også brukt den på 7.92'n også 8)

 

Men til rådyrjakt så har jeg bare brukt 6.5x55 siden 1990 hittil. Men nå som jeg endelig har fått en ålreit kikkert på 30-06'n, så blir den med på elgjakta neste år ihvertfall, og med 6.5'n som back up i tilfelle noe skulle skje med 06'n. Men jeg har ikke fått skyti inn denne kikkerten enda. Jeg hadde store planer om å gjøre det i år, men dette året ble ganske langt unna sånn som jeg hadde tenkt meg gitt, så jeg har ikke skyti 1 skudd med riflene, og jeg måtte ta ei pause fra all jakt i år. Håper jeg kommer sterkere tilbake neste år 8)

Jeg har bare sikta gjennom løpet på 06'n, og justert trådkorset etter det. Dette var en ca. avstand på 100 meter....målt med øya.... Gleder meg til å teste den, for jeg har neimen ikke skutt med den 06'n siden flere år før fattern fikk blomster på taket, og da begynner det fort å bli rundt 14-15 år siden.

 

Ja ja, mulig dette ble noe OT innimellom, men det får stå til. Men jeg står fortsatt på det jeg sa først i innlegget mitt 8):D

 

Lykke til med kalibervalget 8)

Du kommer neppe til å angre på at du valgte 9.3 foran 8x57, men det er min mening.

 

EDIT: de små grå har våkna, og det var ikke 9.3x57 jeg hadde skutt med, men 7x57R.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nå har jeg vært att og fram og tenkt hit og dit, og jeg greier neimen ikke å bestemme meg. 8 x 57 er som kenneth sier temmelig lik 30 06, men der igjen tror jeg 9,3 har en rekyl som vil være for hard for en så liten og lett kar som meg og på ei så lett børse som merkel kr1. Der igjen så er det godt å ha et forholdsvis stort spenn mellom kalibrene. Jeg vil også unngå å ha et kaliber som skyter sunt for mye på elgen og ødelegger for mye kjøtt, men samtidig så vil jeg ha et grovt ett, så det ikke er det det står på. Prisen og ikke minst tilgjengeligheten på ammunisjon er også en faktor som spiller inn.

Hmmm 8 x 57 eller 9,3 x 62?

håpløs avgjørelse...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken systembørse tenker du å kjøpe ?

 

Er enig i at en 6,5x55 er ypperlig til alt opp til hjort,

og at det kansje er lurt med et kraftigere kalibert il ELg.

No har eg ikke noe eraring på elgjakt selv, men kan set fordelen med større høl og kraft.

Ville nok godt for 9,3x62.

 

Et annet alternativ kan være 338 WinMag.

Har selv en Savage FS 116 i 338 WM, som gir god knall og fall effekt på hjort.

I en artikkel som J.Lien skrev i jakt om hjortejakt av et jaktlag, var det bare 338WM som ga 100% knall og fall av ulike kalibre som 6,5x55, 308win, 3006 og 8x57.

8x57 hadde også full uttelling på knall og fall, men erfarings grunlaget (antall dyr ) var for lite, for å komme med en slik konkluksjon.

 

338WM har du godt utvalg av ammo, samt mange muligheter hvis du er hjemmelader.

 

I forhold til system rifler et det et problem at ikke alle rifler kombinerer både standar kalibre og magnum kalibre.

Dette gjelder blant annet Sauer 202, men du kommer mer en langt nok i Norge med 9,3x62.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

30-06 er grei nok den også men har en tendens til å føles som et hestspark iforhold til 9,3x62. og lader du selv får du ganske bra priser på patronen og kula i 9,3x62. Rekyl fins ikke sjøl ikke engang med 18,5 grams kule.

Tror du driver litt og tullkødder med oss her.

9,3 x 62 har en annen, men mer rekyl enn .30-06. Men i en ovtung 9,3-er sammenlignet med ett eller annet ultraligt våpen i .30-06 kan forskjellen bli mindre.

I elgjakt skytes det mest i stående ,evt, sittende stilling, og da føles rekylen mindre ubehagelig enn i liggende.

Trening mot løpende elg, stående selvsagt da, går helt greit med 9,3 x 62 med 15 grams Jaktmatch, i ett våpen med rimelig vekt for kaliberet. Og med god kolbegeometri.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg vært att og fram og tenkt hit og dit, og jeg greier neimen ikke å bestemme meg. 8 x 57 er som kenneth sier temmelig lik 30 06, men der igjen tror jeg 9,3 har en rekyl som vil være for hard for en så liten og lett kar som meg og på ei så lett børse som merkel kr1.

 

 

Hm, nå er jeg frekk, så du må ikke svare hvis du ikke vil....men hvor stor/liten er du ? Og hvor mye veier den aktuelle rifla i 9.3 ?

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er ofte verre for en tung kropp enn den er for oss små.

 

KR1 veier 2,9kg med korteste pipa, Ca 3,4kg med montasje og kikkert. De tyngste ladningene vil nok kjennes i skuldra.

Lader du selv kan du bruke kuler i det lettere sjiktet i moderate ladninger. Greit til øvelse også.

 

Pipe i 6,5 bruker du mengdeskyting.

 

Jeg har en rifle i 358W, veier 3140g med kikkert, sender 225gr kule i 745m/s. Liggende med t-skjorte blir det fort nok, sittende går det bra. På jakt merkes ikke rekylen.

 

Jeg er riktignok en del :D større enn deg, slår deg med 1 kg og 1 Cm.

Link to comment
Share on other sites

det går da fint, veier 70-75 kg og er 173 høy. merkel rifla er omkring 3 kg med optikk kan jeg tro.

 

 

Da er vi ganske like. Jeg er 172 cm og 76 kg. Som nevnt er 45-70 det kraftigste jeg har skutt med, men rekylen var veldig treig men tung rekyl, så den skøyv meg på en måte. F.eks en 8x57 "sparker" litt mer. Men jeg ligger heller og skyter med 8x57 enn med 45-70'n med 300 gr. Angrer som faen på at jeg ikke testa med maks kulevekt før jeg solgte den :roll:

 

Men jeg liker definitivt best å sitte. Da har jeg best kontroll på det meste + at jeg føler jeg får bedre rekylopptak enn om jeg ligger. Så jeg skyter mye mer stabilt sittende. Stående suger jeg, så det burde jeg definitivt trene noe jævlig på :oops:

 

Nå husker jo ikke jeg hvor mye disse våpna mine veier eksakt, men den som er 7.92 da, er jo en karabin, og ikke over 1 meter ihvertfall + at jeg bare bruker jernsiktene. Vil beholde den helt dønn original som da den ble sluppet over skauen her. Stygg som juling, men går som pokker. Tviler sterkt på at den veier mer enn rundt 2.8 kg. Hadde jeg giddi å rydda meg plass inn til våpenskapet, så kunne jeg veid den, men det får vi evt. komme tilbake til da inspirasjonen tar meg :oops::wink::lol:

45-70'n var 101 cm., og den hadde jeg en 3-9x32 kikkert på. Så hvis jeg skal tippe rundt 3.7-4 kg. kanskje. Jævla grovt løp på den dritten gitt.

Link to comment
Share on other sites

det går nok fortsatt mot 8 x 57, altså. liker det kaliberet da jeg hadde ei husqvarna rifle i dette kaliberet før. Det er jo en bra elgvelter! 9,3 er også selvfølgelig et svært godt elgkaliber, ,men for min del blir det for grovt. Det er jeg temmelig sikker på! Jeg er såpass lite glad i rekyl at jeg kommer til å sette på demper på det løpet også, antakeligvis.

Link to comment
Share on other sites

Skal du likevel ha på demper, så ville jeg gått for 9.3, men det er min mening. Jeg har som sagt ikke testa 9.3.

Jeg retta innlegget mitt et stykke oppi her, for de små grå våkna, og da huska jeg at det var 7x57R jeg hadde skutt med, og ikke 9.3 :oops: Tidlig utgave av senilkonfus som dem sa i Olsenbanden :lol:

 

Men er det ingen som kan få lånt han gutten her en 9.3, så han kan få testa ? Er forjævlig å velge feil også, da man først vil investere noen kroner i godsaker :?

Link to comment
Share on other sites

Ok, har naa sittet og lest om 8x57 og begynner aa bli klar for aa kjoepe en rifle i kaliberet. (Jeg har naa 308, men bor i Canada og rifla er norsk-registrert, saa maa ta den med hjem om noen maaneder, vil derfor snart trenge ny rifle:) )

 

Men hvordan er helmantel kuler i 8X57 paa sel, rype, gaas og harepus, samt mikkel rev?

 

Skyter mye ryper og gaas med 308 og har nesten ingen problemer med at jeg mister kjoett, hvordan vil overgangen bli hvis jeg bytter til 8X57?

Link to comment
Share on other sites

jeg har en sauer 202. i kal.6,5*55. den fungerte helt topp og skyte med. på elg synes jeg at det er for svakt kaliber. det er greit med rette sideskudd, men ser det,hvis elgen er skrått ifra\imot deg så har kulene (oryx 10,1g) vingla av. måtte hatt noen ettersøk og ekstra skudd i dyrene. gikk over til 9,3*62 i år. det er mere rekyl,men grei og skyte med. har brukt naturalis kule. grei pris i fabrikkladda. 560 kr\20 stk. jeg vil anbefale 9,3èn. jakt og friluft i arendal. billige piper..

Link to comment
Share on other sites

Når man tenker på va de brukte til elg før i tiden som for eks 6,5 krag osv og va de

hadde av kuler, så skulle man egentlig tro at 6,5*55 skulle være nok til å felle en elg

med de gode kulene som fins i dag. Selvsagt er det bedre med tyngre skyts for de

som liker det, jeg vill bare fram til at 6,5 funker det å vis det brukes gode kuler og

skuddet siter der det skal.

Link to comment
Share on other sites

Hæ, lite elg ?? Ja, i Oslo sentrum vil jeg tru det var tilfelle, men i området rundt meg...Romerike...så var det definitivt ikke lite elg ifølge de gamlekara jeg veit om ihvertfall, men jeg veit jo heller ikke hvor langt tilbake du talar om, så jeg får reservere meg litt der. Om det er begynnelsen eller midten av 1900 tallet.

 

At 6.5x55 er godt nok til elg er det liten tvil om, men det skader definitivt ikke å ha mere trøkk. Og som du sier så er det neppe noen som har peiling på hvor mange ettersøk dem gikk. Det viktigste på den tida var vel å fø familien, og da bruker man det man har, og det så er feller av alle slag osv. I gamle dager hadde dem vel nesten bare krag i 6.5 og den er vel egentlig enda slappere enn 6.5x55 også....stemmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Ja Krag var slappere ladd, men det vil jo med føre at dårlige kuler oppfører seg bedre. Men de hadde da andre ting, da forsvaret kvittet seg med gamle enkeltskudds greier, fikk man regel om at villrein kun kunne jaktes med et skuddsvåpen, husker ikke hva det var, men grovt var det nok.

 

Ser man på felling statistikk over elg, vil man fort se at det er kun i nyere tid vi har hatt store mengder elg, dette faller sammen med utviklingen i skogbruket etter krigen, med flatehugst, før var det plukkhogst, sauer og kyr over alt, noe som gav relativt lite godt elgbeite.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på felling statistikk over elg, vil man fort se at det er kun i nyere tid vi har hatt store mengder elg, dette faller sammen med utviklingen i skogbruket etter krigen, med flatehugst, før var det plukkhogst, sauer og kyr over alt, noe som gav relativt lite godt elgbeite.

 

Da bøyer jeg meg for den 8)

 

Hvis du noen gang snubler over den kalibern som var enkeltskudd, så skrik ut, for nå ble jeg nysgjerrig gitt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De gikk fra Remington Rolling Block i 12.17x44 til KJ i 6.5x55.

 

Grunnen til magasinforbudet var at jaktetikk var fraværende, og nå kunne de plutselig treffe på 4 ganger så langt hold som før, så for å hindre at folk tømte magsinet inn i flokkene og håpte på noen døde rein - kom enkeltskuddsregelen.

Tenkt deg folk hvis bestefar kanskje hadde armbrøst, og det eneste som telte var kjøtt i gryta, som plutselig får 6.5x55...

 

K

Link to comment
Share on other sites

De gikk fra Remington Rolling Block i 12.17x44 til KJ i 6.5x55.

 

Grunnen til magasinforbudet var at jaktetikk var fraværende, og nå kunne de plutselig treffe på 4 ganger så langt hold som før, så for å hindre at folk tømte magsinet inn i flokkene og håpte på noen døde rein - kom enkeltskuddsregelen.

Andre vil hevde att det passet fint for at forsvaret skulle få solgt overskuddet sitt, uansett en vinn vinn situasjon, bedre moral og tømte depot for krumbane.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja, riktig. man hører ikke ofte om det, men det man hører er som regel veldig positivt! virker som de som bruker 8 x 57 er fornøyde, men det er klart det er flere kalibre som har samme funskjonen og går ganske likt som er billigere å produsere og dermed blir kanskje 8 x 57 på en måte glemt og valgt bort.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye produksjonskostnaden som gjør at 8x57 har havnet litt i bakleksa, men at vi er en smule amerikanisert her på berget.

Bortsett fra "vår egen" 6,5x55 så er det jo to amerikanske militærkaliber som topper lista her, .308 og .30-06.

Hvis vi tar en titt litt lenger sør så ser vi at 8x57 har en større utbredelse i Sverige og Danmark, for ikke å snakke om Tyskland hvor det nærmest er utenkelig å ikke ha en 8x57 i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

..........Hvis vi tar en titt litt lenger sør så ser vi at 8x57 har en større utbredelse i Sverige og Danmark, for ikke å snakke om Tyskland hvor det nærmest er utenkelig å ikke ha en 8x57 i våpenskapet.

 

Hvis vi går enda lenger sør (Tyskland, Tsjekkia, Slovakia, Østerrike) så er det 7x64 som gjelder. Men det er kanskje mer hjort de jager der.

Link to comment
Share on other sites

8x57 IS lades (Norma o.a.) ofte med et tyngre kugle enn ´06-en, standard 12,8 g mot 11,6 g. ´57- en har litt lavere hastighet. Om det er en ulempe eller fordel på elg kan det være delte meninger om. Her i huset heller vi til at det ikke nødvendigvis er noen ulempe med en litt tyngre og litt langsommere kule til elgjakt, da dette er kortholdsjakt på store dyr.

Tenker da både på avlivingspålitelighet, gjennomslagstilbøyelighet og kjøttødeleggelse. (Her har jeg vel stukket hånden inn i et bol?) :?

Link to comment
Share on other sites

Behøver ikke være spesielt interessert for og like 8x57?

Behøver ikke være spesielt interessert. Det hjelper å ha sett lyset, dvs. fått inn en sunn interesse for dugandes kalibre. Altså at det ikke mest velger jaktkalibre ut fra tilgangen på rimelig treningsammo (les fra Forsvaret og HV, selv om det var mest før). Eller rimelig ammo fra DFS.

 

Grunnen til populariteten til .30-06 er nok delvis at denne patronen var brukt av Forsvaret (tidligere). Og at mange våpenprodusenter f.eks. i USA, kamret den, men i mindre grad metriske kalibre.

 

Men det finnes mange (vel så gode?) fabrikanter i Europa som kamrer en lang rekke metriske kalibre. Noen tilverkere i 'ikke-metriske' land kamrer også i økende grad metriske kalibre, så vidt jeg kan se.

8 x 57 IS er en av de virkelig klassiske jaktpatronene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter mye om og men endte jeg på en sako 75 med 9,3x62 pipe på 50 cm. Hendig og fin rifle! Oppgraderte til en deluxe stokk i ettertid. Stokken er godt formet, som gir meg et godt rekylopptak. En tilpasset og god stokk er veldig viktig! Rifla er ikke akkurat stygg å se på heller!

Skyter godt 20-30 skudd på banen uten demper, ikkenoe problem! Rakk ikke å bruke den til elgjakta i år, felte 2 elg med min 6,5x55. Gikk godt deg også, men det er arti å ha litt sprekere kalibre i garderoben! Jeg er strålende fornøyd med valget, og angrer ikke på at jeg gikk for 9,3x62!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin rifle og godt kalibervalg Bernt, denne blir du helt sikkert god venn med :D

 

Litt OT.

Når det gjelder rekylfølelse, så er denne gamle herren også kun 175 / 75 kilo, men jeg har jaktet og skutt med diverse magnumkaliber i maaange år uten problemer eller ubehag (lyddemper har jeg kun på 22 LR).

Komfortgrensa går imidlertid på 375 H&H / 375 Ruger for min del.

Har prøvd 458 Winmag, men det var ikke særlig behagelig, kanskje mest på grunn av svineryggstokken (ZKK 602).

 

I min litt saktegående 35 Whelen har jeg erfart at 250 grs Woodleig RN gir god presisjon, god skuddeffekt, korte fluktstrekninger og flotte slakt.

Lillebroren til 9,3x62 riktignok, men forskjellen er ikke så stor, så jeg anbefaler å prøve Woodleigh ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja :shock:

 

Takk for rask oppklaring. Da kan jeg legge meg å slippe å lure på dette 8)

Er utrolig hva huet mitt kan henge seg opp i gitt :lol:

 

Min mors onkel fortalte at etter krigen ble det i trøgstad brukt like mye hagle med hjemmestøpt rundkule på elg. De hadde vel knappe 2 elg på et enormt vald så elgjakta var ikke akkurratt matauke for bøndene, men en artig tidsfordriv. Bakgrunnen for bruk av hagle var at det var flere som hadde gjemt slike våpen og veldig få rifler tilgjengelig. Hennes onkel skjøt elg med uskarabinen han hadde som følgesmann for flyktninger. Ikke akkurratt ideell men i følge han så gikk det greit etter et halvt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Arild...hmmm har du jobbet som våpensmed, lurer på om jeg vet hvem du er :)

 

6,5 med bra kulekvalitet holder sikkert i massevis ved hjerte-lungeskudd så lange man unngår å treffe bein (bog), kanskje til og med da...

 

Stikkordet er god kulekvalitet.

 

Grøvre skyts (med gode kuler) hamrer lettere gjennom bein (for eksempel skrå vinkel og litt ute) og så lenge en håndterer rekylen uten at det går for mye ut over presisjon (forskjell på redusert evne til å skyte innertiere og å treffe vitalsonen på en elg) er det slik jeg ser det ingen ulemper (men potensielle fordeler) med å gå opp i kaliber. Det krever mye trening men...

Link to comment
Share on other sites

Arild...hmmm har du jobbet som våpensmed, lurer på om jeg vet hvem du er :) ..

 

Nei blundby...jeg vet knapt bak fram på en skiftenøkkel :)

Men har jaktet siden jeg var 16 år, laaaaang fartstid i HV som skyteleder / våpenbefal, aktiv (klubbnivå) pistolskytter i mange år (var med å kjørte igang første metallsihuettgjengen på Møre så vidt jeg vet, 7 1/2" Ruger Super Blackhawk i 44 Rem mag. :mrgreen: )

Jaktet og skutt en god del med kaliber litt over .30 men ingen magnumfantast :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...