Jump to content

Elgkaliber


bjoernstad

Recommended Posts

Kan du - si meg om det finnes et snev av mulighet for at en elgokse på 200 kilo kan gå en halvtime etter lungetreff, selv om treffet skulle sitte høyt?

Høye lungetreff vil jo komme nært ryggraden - og da er min erfaring at et kulefragment eller en beinbit slår borti, med "knall-og-fall" som resultat.

 

Eventuelle lungetreff langt bak ("kjøttsparerskudd"), kanskje et skudd som går gjennom bakre del av høyre lunge, mellomgolvet og vomma, kan kanskje resultere i en slik virkning som du nevner.

 

Høye treff i lungene vil jo gjøre at blodet renner ned, og lungene fylles nedenfra (husk førstehjelpsrådet: Skadestedet skal legges høyt - unntatt lungeskade, da skal siden med den skadete lunge legges ned, for at blodet ikke skal renne til den uskadde lunga (rett, Lykke?)).

 

Mine erfaringer med "seiglivete" dyr er at det oftest er lave lungeskudd, som ikke har skadet hjertet og årene til hjertet. Derfor mitt mantra: Hold opp og fram!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå snakker vi samme språk med samme erfaringer jegermeister`n :wink:

Jeg har også opplevd at "normalt sett" dødlige skudd har resultert i ettersøk, mens andre "normalt sett" møkkaskudd har resultert i dødt dyr i umiddelbar nærhet.

 

Her er det ingen fasitt og det er ingen kalibre som kan være nøkkelen til løsning.

Nøkkelen ligger i trening med børsa og hvordan hodet fungerer når dyr er på skuddhold.

 

Jeg er dog enig i at grovt kaliber (les ikke nødvendigvis super duper magnum) kan gi noe bedre marginer i enkelte situasjoner, men til syvende og sist handler alt om ett skudd plassert i vitale organer. Når dette er gjort faller resten av resultatet litt utenfor jegerens påvirkningsmuligheter.

 

tilbake til tema:

Jeg sender inn sakokassa mi etter jakta for å tilpasse ei 358 Win pipe. Jeg har 350 RM pipe til sevenkassa, men jeg trives ikke med den. Det blir rett og slett for mye smell og rekyl for meg.

358 win pipa blir på 43 cm, flutet og påsatt Maximdemper. Om jeg får felt elg og gris noe raskere tviler jeg på, men det er netopp dette kaliberet jeg har lyst på akkurat nå 8)

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med "seiglivete" dyr er at det oftest er lave lungeskudd, som ikke har skadet hjertet og årene til hjertet. Derfor mitt mantra: Hold opp og fram!

 

Støtter mantraet ditt: Opp og fram, - lungeskudd med (knall og fall om en får med ryggen der den skifter navn til hals/nakke) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sender inn sakokassa mi etter jakta for å tilpasse ei 358 Win pipe.

Når det gjelder 358 Win, må jeg dessverre bare være skrivebordteoretiker - har aldri prøvd den i praksis!

 

Men jeg skal gjerne være med og "slå et slag" for det kaliberet, hvertfall når folk må skifte pipe i 308 W-våpen med kort kasse. Det må vel være ganske nært det ideelle elgkaliber - kanskje i samme klasse som 9,3X57 - grovt kaliber, som ikke slår i hjel skytteren!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de gangene det blir knall og fall ved skudd bak bog er nesten utelukkende ved treff i de store arteriene i toppen av hjertet. Et voldsomt blodtrykksfall gir "slukk lyset" effekt. Kaliber spiller mindre rolle. Skudd i stikkhullet gir ofte dette resultatet.

Kaliber/kulevalg, adrenalin, gir nok innvirkning på hvor langt dyret går etter skudd med samme treffpunkt.

En større sårkanal gir nok raskere utblødning og en kortere fluktstrekning.

 

 

Jeg skjøt en elgokse på ca200kg med ett sånn skudd i høst, den gikk 3-4meter og var da ferdig.

Kaliberet er 270Win med 9,7g Oryx i 850m/s.

Link to comment
Share on other sites

tilbake til tema:

Jeg sender inn sakokassa mi etter jakta for å tilpasse ei 358 Win pipe. Jeg har 350 RM pipe til sevenkassa, men jeg trives ikke med den. Det blir rett og slett for mye smell og rekyl for meg.

358 win pipa blir på 43 cm, flutet og påsatt Maximdemper. Om jeg får felt elg og gris noe raskere tviler jeg på, men det er netopp dette kaliberet jeg har lyst på akkurat nå 8)

 

Hvorfor lader du ikke litt snillere? 200gr. TSX i snaue 800m/s :?:

 

Jeg bruker Sierra GK 225gr. Får 740m fra min 358W 570mm pipe.

Link to comment
Share on other sites

350 RM...You are my man :!::!::!:

Og jeg som trodde jeg var alene om slike standpunkter :wink:

Jeg er normal skeptisk til det meste - derfor er jeg heller ikke ubetinget demper-bejubler:

 

viewtopic.php?p=303379#p303379

 

viewtopic.php?p=303536#p303536

Neida,det er flere av oss!Kommer aldrig demper på mine våpen uansett kaliber!Synes det er stygt,liker ikke korte løp(bl.a hastighet tap)og liker ikke balansen med demper osv..

Link to comment
Share on other sites

jeg er til dels enig, men om jeg skal skyte godt med 9,3x62 så tror jeg det må litt demping til. På et våpen som er såpass kort og lett som merkel kr1 vil nok rekylen blir bra hard, og jeg som veier såvidt over 70 kg og er under 175 høy vil nok merke det godt. Jeg tror jeg setter på en atec ctm4 på 9,3 løpet. dette vil dempe litt samtidig som riggen ikke blir veldig tung.

Link to comment
Share on other sites

No går det jo an å male eit litt meir nyansert bilde enn enten for eller mot dempar...

 

Dempar har sine fordelar og ulemper, på noken våpen og bruksområder er det kanskje hensiktsmessig og på andre ikkje i det heile tatt. (Eg har forøvrig eit venstre øyre som skulle ønske dempar-bølga kom nokre år tidlegare...)

 

Ei kort og hendig rilfe i 9,3x57 eller 9,3x62 (med dempar) framstår for ei enkel sjel som meg som noko bortimot det ideelle elg-verktøy. I alle fall om eg skal gå med bikkje. 358W har eg ikkje særleg kjenskap med, men den stiller nok omtrent i den kategorien den og. 338Federal syns eg og virka spanande, men det vert jo litt lettare kuler då.

Tunge treige kuler, utan so altfor mykje rekylproduksjon, er nok min religion når det gjelder norsk storviltjakt slik som eg likar å drive det.

Link to comment
Share on other sites

For de som lader selv er det mulig å lade 9,3x62 ned til nesten 9,3x57-nivå. Iflg. Normas ladetabeller ligger maksladninger med 286 gr Oryx rundt 640 m/s i 9,3x57. Minimumsladninger med samme kule i 9,3x62 ligger rundt 670 m/s. Ikke den store forskjellen med andre ord. Dette er noe å tenke på om man vurderer 9,3x57. Da vil man også beholde muligheten til å lade fullverdige 62-ladninger senere. Altså to kalibre i ett :D Utvalget av piper og komplette våpen er også større i 9,3x62.

 

Dette er tanker jeg ville gjort meg, om jeg vurderte 9,3x57.

Link to comment
Share on other sites

30-06 spenner som en hest men da bruker jeg litt tyngre kuler en 11 grams!

 

 

Du er i farta igjen med dine erfaringer :evil:

Det er ikke lenge siden 243 hadde mye rekyl og 9,3 hadde lite rekyl etter dine utsagn. Nå er det 30-06 som er rekylmonstret.

Før eller siden forstår du at du ikke blir tatt seriøst om du fortsetter slik, og resultatet blir at folk ikke gidder å poste i tråder der du kommer inn-

Link to comment
Share on other sites

358 Win har jeg dårlig erfaring med, brukte 250 gr A-frame og satt lungeskudd på to hjorter, begge var i live og kunne løpe etter 15 minutter. Kulen ekspanderte ikke, og det var nesten ikke skade på lungene selv om begge var gjennomskutt.Det virket som hastigheten var for lav. Slike problemer har jeg ikke hatt med 9,3, det gir stort sett umiddelbart teppefall.

 

Lyddemper ser jeg som et HMS tiltak. For noen år siden hadde jeg øresus og tinnitus lang ut i januar etter en hektisk jaktsesong. Året etter jaktet jeg med elektroniske hørselvern. Det trivdes jeg ikke med, og året etter var lyddemperen på plass. Det virket svært bra, ørene holder fred, og jeg føler meg bedre tilpass i terrenget uten hørselvern.

 

Det er forøvrig ikke påkrevd å kappe løpet for å montere demper, den fungerer enda bedre med lengre løp, og dersom du prøver vil du oppleve at lengden på våpenet betyr lite i praksis.

Link to comment
Share on other sites

unnskyld meg. men jeg prater kun på egne erfaringer. kan full si at jeg ikke har så stor erfaring som dere da! men jeg har da skutt med litt av hvert og nok til å kunne utale meg. 243'n spenner bra til kalibret å være. men den blir bedre etter at man får ladet til en riktig ladning å får en ordentlig stokk (rett stokk)! eller har jeg skutt en del med 30-06 og 9,3x62 men dere trenger ikke å tro på meg eller noe sånt også syns jeg at 30-06 spenner fælt og 243 og det er mineerfaringer!! ikke dine. så jeg sier igrunn kun mine erfaringer og da sier jeg ikke din erfaring med kalibre pga at jeg vet ikke hva du erfarer på kalibre heller :!:

Link to comment
Share on other sites

Ta det no litt med ro, folkens.... 8)

 

Wolfhunter, eg tvilar ikkje på at du har gjort dine erfaringar. Men når dei erfaringane er (som fleire har prøvd å påpeike) heilt motsatt av alle andre sine erfaringar og stikk i strid med tekniske spesifikasjone og fysiske lover, so bør det ringe ei bjølle:

Det må vere andre faktorar som har spela inn, og som har medført at du har oppfatta det slik, sant?

 

Vekt og utforming på rifla, skytestilling, kolben sitt anlegg i skuldra, og ikkje minst kva vi forventa oss av rekyl før vi trekker av. Alt dette er med på å påverke vår oppfatning av rekylen.

 

Likevel heng det nok ikkje heilt på greip når du framstiller det som om 243 har meir rekyl enn 9,3x62. Det må nok ekstremt sære rifler og ladingar til for å få til det, om det i det heile tatt er teknisk muleg.

30-06'n kan føles kvass. Og eg tvilar ikkje på at friske 30-06 ladingar kan føles betrakteleg meir ubehageleg enn koseladingar i 9,3. Likevel vert det ganske feil framstilt når du bastant seier at 30-06 sparkar som ein hest, samtidig som ein er pingle om ein ikkje likar rekylen i 9,3. Eg skjønnar at folk slit med å ta sånne uttalelsar alvorleg.

Link to comment
Share on other sites

har alle akkuratt samme erfaring om samme ting njaa det tror jeg ikke. men jeg oppfatter 243'n som mere rekyl(raskere) en 9,3x62.

og det at folk sliter med å ta meg alvorlig er mitt problem. men jeg 9,3x62 gir fra seg bra med rekyl den å da. men slik jeg oppfatter den med 15 grams kuler så kjenner jeg ikke forskjell med og uten demper. men 18,5 blir mere langsom med demper en uten.

 

og det er som du sier. det blir som man oppfatter det :wink:

så jeg unnskylder meg en del her hvis mange tar meg som useriøs her men det kan godt hende jeg er også...

men nå skal sant sies at jeg er jo bare 15 år så dere har en del år mere erfaring en meg, men jeg utaler meg på mine erfaringer og jeg skyter jo en del med 9,3x62 så jeg skal ikke utale meg så mye på det men jeg syns det at 30-06'n kan spenne mere med 12-14 grams ladninger. ellers har jeg ikke problemer med å skyte med den. men alle kalibre er gode å skyte med da man har lært seg å skyte med dem :mrgreen: og mestre dem.

Link to comment
Share on other sites

Alle har ulike forutsetninger for å beskrive rekyl som kraftig, og må beskrive det ut fra sine egne kjennskap og erfaringer. mange påstår at full pupp-ladninger i 44mag er uhåndterlige og helsefarlig, mens hadde de prøvd en 460s&w mag, så ville nok grensen for kraftig rekyl blitt flytta laaangt forbi puslete 44mag-ladninger, i likhet med at man kan prøve seg på noen av de "store" kaliberne på riflefronten som 458winmag 45/70 eller 375 H&H for å nevne noen. Det positive her inne er at her er et stort erfaringsgrunnlag på medlemsmassen som gjør at vi alle kan rettlede hverandre på mange områder. Vi er ikke her for å gnage hodet av hverandre.

 

Ha ei fin helg.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Wolfhunter.

 

Jeg har selv vært 15 år og er 39 år nå. Jeg har vært nettopp så våpeninteressert som du er og jeg har vel også vært såpass påstålig i ung alder. Da jeg var 15 fantes ikke kammeret og det var ikke så mange steder jeg kunne finne info.

Jeg fikk en Browning BLR i 308 i konfirmasjonsgave av min mor men byttet denne inn i en Winchester i 22-250.For resten av pengene kjøpte jeg ei makan børse i 7 MM RM. Jeg var da 14 og siden har det gått slag i slag i stort tempo med langt over 100 rifler innom i eget eie,

 

Det du skal gjøre er å se på dine egne erfaringer og samenligne dem med andre sine erfaringer. Å påstå at ei 100 grs kule i 900 m/s (243e) gir værre rekyl enn ei 285 grs kule i 730 m/s (9,3) blir for de fleste ansett som flåsete. Når du i tilegg bruker STOR RØD SKRIFT i svar på dette, ja da går liksom alt galt. Å kalle de som syntes 9,3*62 gir mye rekyl pinglete, ja da har det gått litt langt.

 

Lytt og lær. Skaff erfaring og sammenlign.

Det er mange her inne som skyter maaaaaaaaaaange tusen skudd hvert år med alt fra fint til grovt. Dette gir en viss mengde erfaring og kan ikke sammelignes med ett eller to skudd med ei børse lånt av en kamerat.

 

Dette er ment i beste mening og er ikke kritikk. Kun mitt råd til deg. Jeg bor selv i hedmark så om du har lyst og mulighet kan du alltids få være med meg en dag på banen. Jeg tror du vil endre mening om en del da, etter noen hundre skudd med alt fra 95 grs kuler til 600 grs kuler i 2,65 kg børse (samme børsa) 8)

Link to comment
Share on other sites

unnskyld meg. men jeg prater kun på egne erfaringer. 243'n spenner bra til kalibret å være. men den blir bedre etter at man får ladet til en riktig ladning å får en ordentlig stokk (rett stokk)! eller har jeg skutt en del med 30-06 og 9,3x62 men dere trenger ikke å tro på meg eller noe sånt også syns jeg at 30-06 spenner fælt og 243 og det er mineerfaringer!! ikke dine. så jeg sier igrunn kun mine erfaringer og da sier jeg ikke din erfaring med kalibre pga at jeg vet ikke hva du erfarer på kalibre heller :!:

"Erfaringer" av det kaliberet du, etter eget utsagn, har gjort, er for en stor del omtalt i denne tråden!

Link to comment
Share on other sites

Ehemm...kanskje den godeste Woflhunter har stokket om litt på tallene, at .243 egentlig skulle være .423 og DA skjønner jeg at det blir rekyl. :mrgreen:

 

Satt og mimret litt over 9,3x62 her om dagen, jeg har jo opplevd tidligere at elgokse i fullt firsprang har fått et dødlig skudd i maskinrom/bog og fortsatt 150 meter før den har ramlet sammen med et brak, mens elgoksen som kom ruslende rolig i år fikk et bogskudd og tippet død om i skuddet.

Men at det virker er helt klart. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg ser etter et systemvåpen, og har bestemt meg for å iallefall ha 6,5 x 55 på ene løpet som skal brukes til rådyr, bever, rev, gås etc.. Det andre løpet jeg skal ha skal brukes til elgjakt, da jeg syns 6,5 blir litt lite og spinkelt til elgen. Lurer hovedsakelig på om jeg bør velge 30 06 eller 9,3 x 62. Forskjellen på prisen er jo ganske stor, i tillegg er vel slagkraften også forskjellig. Er fint om kaliberet ikke er så kraftig at det vil ødelegge for mye heller. Hva tror folket?

 

 

Har du vurdert 8x57IS som det andre løpet?

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert 8x57IS som det andre løpet?
Kuttet ned på siteringen. Jegermeistern.

 

Støtter den 8x57 er jo ett supert kaliber. Litt grøvere enn 30.06 så og si samme energi og ikke noe voldsom rekyl. Pene slakt og presist kaliber som er lett og billig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

8x57 er billigere enn 9,3x62 både å kjøpe og mye billigere å lade. Du lader en patron til omtrent det kula koster i 9,3.

 

Kjøttødleggelsen er moderat i begge med normale/gode kuler.

 

Rekylen er mild og god i 8x57. Vil si rekylen er krevende i 9,3x62. Hvertfall sammenlignet mellom de to patronene.

 

Skal du ha tyskt våpen er 8x57 ikke noe problem å skaffe :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig. Da syns jeg faktisk 8 x 57 høres bedre ut til mitt bruk! Jeg har lagt merke til at 9,3 er et mer populært kaliber som grovløpet i et systemvåpen. Er det noen som har noen synspunkter på om 8 x 57 er et kaliber som er på vei i skyggen av 9,3, og ikke blir brukt av like mange?

8 x 57 er mer enn hardt nok til elgjakt, jeg syns det virker som et topp elgkaliber

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du vil finne ut at 8x57IS er lettere å håndtere enn 9,3x62 ja.

Grunnen til at det ikke er særlig utbredt her i landet er at vi har en mengde med våpen i .30-06 og dermed lengre tradisjon for det kaliberet.

I praksis er det lite forskjell på 8x57IS og .30-06 så har du interessen så er det ingen grunn til at du ikke skal gå for den gamle tyskeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en sauer 202 for tre år siden. Med et 6,5x55 og et 9,3x62 løp, og en reflex t8 demper som jeg bruker til begge løpa. Kikkerten er en zeiss 3-12x56. Jeg er kjempe godt fornøyd med dette valget.

Tenkte jeg skulle bruke 6,5 til rådyr, rev, bever og hjortejakt og 9,3 til elg. Men det har blitt til at jeg bruker 9,3 til all jakt og 6,5 til mengde trening på banen. 9,3 er et ypperlig elg kaliber og ikke dårlig på rådyr heller. Har selv sett at 9,3 ødelegger mindre på rådyr en 6,5, grunnet den lave utgangshastigheten. Jeg bruker 18,5 grams alaska kule. Rifla mi veier rundt 5 kilo og det er perfekt for meg. Har gått mange mil på heia uten at jeg har tenkt på at rifla er for tung, da er det heller formen det står på!

Min anbefaling er at du velger en rifle som sitter der den "skal" for deg. Og begge disse kalibrene er lett å få tak i ammunisjon til. Jeg kommer i hvertfall aldri til å bytte vekk 9,3 kalibre. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har en Blaser med blandt annet 6,5x55 og 8x57 løp. Det er disse to løpene som brukes, mens andre hardtslående står på lager. 8x57 i 50cm løp er presist og behagelig, men bråker en del mer pga kort løp. Bytte av løp er kjapt, da sluttstykkehode og magasin er det samme. Meget fornøyd med den komboen. Dekker all jakt du ikke vil bruke .22 til i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er blitt litt diskusjon om 8x57IS i denne tråden, og hiver meg på den.

 

Jeg har en gammel ombygd kriger i 8x57IS. Har bare skutt en elg med den med upåklagelig resultat. (Oryx 196grs kule)

Jeg er kjempe fornøyd med kalibret, kose rekyl, lett å få til presisjon og helt OK utvalg av kuler. Dette er er patron som har en forsiktig trykknorm pga endel gamle våpen som er i omløp. Jeg tok og la inn samme max trykk i denne patronen som det er i .30-06 i QuickLoad. Med en 220grs Woodleigh fikk jeg TEORETISK over 800ms mot ca. 750ms innenfor normal trykket. Jeg skal gjøre noen tester av dette utover vinteren for å se, men om dette viser seg å stemme i praksiss også, så blir 8x57IS "hundefører børsa" ladet med med 220grs Woodleigh PP, antagelig ladet med N-550 til høsten igjen...

Link to comment
Share on other sites

Oryx, vulkan og alaska fra Norma. Også har vell rws 1 eller 2 typer å velge blandt. Styr unna sellier og bellot sin til elg. Til rådyr og hjort virker den bra.

 

Selv bruker jeg vulkan kula.

 

Skal du lade selv har du mye kuler å velge blandt fra barnes til nosler bt. Accubond er jo ei god og modernekule. Men i de hastigheter 8mmern gir så holder det masse med gode gamle kuler.

Link to comment
Share on other sites

8x57 til elgjakt, da ville jeg gått for Norma Oryx som jaktammunisjon og heller sett litt etter billig treningsammunisjon med omtrent samme treffpunkt på 100 meter.

RWS har mye frisk og bra ammunisjon, men dessverre lever tyskerne fortsatt i den troen at splintvirkning inni dyrekroppen er viktigere enn gjennomtrengning, eller helst begge deler...

Norma Vulkan har samme gode presisjon som Oryx, men den har en tendens til å separere kjerne og mantel når det treffer noe hardt. :?

Oryx derimot vil knuse overarmsbeinet på en elg og fortsatt holde mer enn 90% av restvekten samlet.

 

Prismessig ligger Oryx litt høyere enn Vulkan, men antall skudd man avfyrer mot elg pr. år er ikke så avskrekkende høyt at man trenger å spare inn på kostnadene der.

 

Har du råd til Merkel så har du råd til Oryx. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt OT, men siden tråden i all hovedsak har gått over til å handle om 8x57, så tar jeg sjansen:

 

Har supertunge kuler i 9,3 og andre grovkaliber noe for seg? Jeg tenker da på 320 og 325grains`erne fra Woodleigh og Norma. Har sånne tungvektere noe for seg til jakt på norsk elg? Er det i det hele tatt noen som bruker disse kulene her hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...