Jump to content

Elgkaliber


bjoernstad

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser etter et systemvåpen, og har bestemt meg for å iallefall ha 6,5 x 55 på ene løpet som skal brukes til rådyr, bever, rev, gås etc.. Det andre løpet jeg skal ha skal brukes til elgjakt, da jeg syns 6,5 blir litt lite og spinkelt til elgen. Lurer hovedsakelig på om jeg bør velge 30 06 eller 9,3 x 62. Forskjellen på prisen er jo ganske stor, i tillegg er vel slagkraften også forskjellig. Er fint om kaliberet ikke er så kraftig at det vil ødelegge for mye heller. Hva tror folket?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener, som det meste av statistikk på området, at det kaliberet du allerede har, vil gjøre nytten og vel så det.

Dette blir enda en 6,5x55-tråd, og det er jo morsomt nok i seg selv....

Nå syns jeg også at kortfeite patroner er sjarmerende, så kanskje en 358 Win eller 9,3x57 ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

begge kalibrene er greie nok. trives best med 9,3x62 når jeg skyter på trening med grove kalibre og 30-06 er grei nok den også men har en tendens til å føles som et hestspark iforhold til 9,3x62. og lader du selv får du ganske bra priser på patronen og kula i 9,3x62. rekyl fins ikke sjøl ikke engang med 18,5 grams kule.

dette er min mening!

Link to comment
Share on other sites

Alle tre gjør jobben "godt nok". 9,3en har lavere hastighet, selv om kula er tyngre, så ikke mer søl om kulevalget er rett. Avgjørelsen bør komme av om du klarer å skye like bra med den som 30-06en, da rekylen vil være noe tyngre. Mengdetreninga kan du ta med 6,5x55 løpet med "gratis" ammunisjon, og prisforskjellen på jaktammo er ikke så stor mellom de to større, at det har noen praktisk betydning i det øknomiske dragsuget denne hobbyen innebærer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er du redd for rekylen så går du for en 3006, ei 200 grs kule i denne er dødelig på elgen, 9,3x62 sparker så du merker det i skuldra, du kan lett bli skuddredd og nappe av avtrekket som resultat og få dårligere samlinger og du vil ikke trives med dette kaliberet.

 

Bruker alt mellom 6,5 og 375 H&H Mag på elg de grove med tunge kuler gir minst blodslått kjøtt, men det er av underordnet betydning etter min mening, jeg har råd til å skjære vekk 500 gram stygt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si noe om dette for andre. Hør med andre på skytebanen om du kan få prøve noen skudd med 9,3 og 30.06. Rekyl oppfattes forskjellig fra person til person. Om rekyl ikke viser seg å være noe problem for deg ville jeg valgt 9,3'n, men om elgen merker store forskjellen ved et godt treff vites ikke... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter er i følge sin profil 15 år, og har i løpet av sin svimlende høye alder erfart at 30-06 sparker som en hest (11 grams kule), mens det overhodet ikke finnes rekyl i en 9.3x62 (18.5 grams kule)... Jaja :D

 

Rekyl er egentlig en enkel sak: Det går like mye energi bakover som fremover. Dess tyngre rifle, jo mer skal det til for å flytte på den. Tung rifle gir altså mindre rekyl enn en lett rifle. Rekylopplevelsen er også betinget av stokkutformingen, og hastigheten på kruttet som brukes. Jeg vil mye helelr skyte med en sedat 458wim med 500 grains kule (oppleves som et tungt skykv) enn en 378 wea (oppleves som et lite helvete....) med hurtig rekyl. Det er også sånn at enkelte er mer følsom for rekyl enn andre. Og, det er sånn at man skyter bedre med liten/ingen rekyl enn med mye. Det skal en del trening til for å skyte bra med våpen med tung rekyl.

 

@ trådstarter. Til mitt systemvåpen har jeg løp i 223, 6.5x55, 300 wsm og 375H&H. Dersom jeg skulle valgt to ville det blitt 6.5 og 375 løpene. 9.3 gjør akkurat samme jobben i skandiavisk skog som 375, og er en mye brukt elgdødare.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er egentlig en enkel sak: Det går like mye energi bakover som fremover...

Vel, ikke spesielt presist. Det er like stor impuls bakover som forover, men siden massen til kulen er så mye mindre enn geværet, havner nesten all energien i kula.....Heldighvis.

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter er i følge sin profil 15 år, og har i løpet av sin svimlende høye alder erfart at 30-06 sparker som en hest (11 grams kule), mens det overhodet ikke finnes rekyl i en 9.3x62 (18.5 grams kule)... Jaja :D

 

 

Syns detta var rart jeg og :lol::lol:

 

 

 

Jeg ville valgt 222,223,22.250 eller noe lite jeg i de ene med tanke på fugl osv.

å 3006,375, 9.3 eller noe;)

Link to comment
Share on other sites

9,3 sparker?

da vil jeg nå da kalle dem som sier det pingler. skyter du med 15 grams kuler merker du den ikke en gang! sjøl uten demper.

min mening

 

du poacher. jeg syns ikke 338'n er så vond som 243.

hadde ihvertfall itte blå skulder etter 338'n!

 

 

Du sier mye rart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg har vel aldri visst så mye som da jeg var 15, når jeg tenker meg om. Synes selv jeg hadde stålkontroll på det meste. Fint med friske innslag her på forumet, bra at det ikke bare er gubber her! Og det er klart at gutten kan ha erfaring, og skal ha lov til å ha synspunkt fordi om han er ung. Men det gir jo en liten ramme for synspunktene dine da ulvejeger, når de er litt på siden :wink: Håper du ikke tar det ille opp.

 

Jeg ville valgt 222,223,22.250 eller noe lite jeg i de ene med tanke på fugl osv.

å 3006,375, 9.3 eller noe;)

Dette synes jeg egentlig er en god ide! Dersom trådstarter velger 22-250 og 30-06 eller 9.3 er det bare behov for et sluttstykkehode ("Standard" i Blaser). Sparer penger, og tid ved løpsskifte. Velger du 222 eller 223 må du ha sluttstykkehode for "mini" kalibre i blaser i alle fall, og velger du 375 må du ha "magnum" i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

tanken er 6,5 x 55 og 9,3 x 62 med en demper . 6,5 skal brukes på rådyr, bever, rev, en og annen rein og kanskje hjort. 9,3 x 62 skal brukes kun på elg. Jeg vil ha et systemvåpen med kikkertfeste på løpet som blaser, merkel osv, slik at jeg kan bruke forholdsvis stor kikkert med høye skumringsverdier på 6,5 løpet (har en splitter ny zeiss diavari 2,5-10x50 m lys) og en mindre 1,5-6x42 e.l. på 9,3 x 62 løpet. jeg vil ha demper på begge, og jeg er hundefører på elgjaktlaget, så en forholdsvis enkel rigg på 9,3 løpet er kun positivt.

 

Rifla jeg i utgangspunktet har sett meg ut er merkel kr 1. Ville lenge ha blaser, men liker magasinløsningen på R93 dårlig. Det er klart jeg kunne tenkt meg R8, men da røk budsjettet mitt : /

 

håper på synspunkter ang tankene mine rundt riflekjøp!! : ))

 

Noen som har anbefalinger på lett, liten og god demper på 9,3 løpet? på 6,5 løpet skal jeg ha litt størrelse på demperen, da jeg ikke kommer til å bære det mye og langt.

Ellers vil jeg gjerne høre positive/negative tanker rundt Merkel Kr1..

Link to comment
Share on other sites

Har haft en Merkel KR1 i 4 år nu, och aldrig ångrat köpet. Till Merkeln har jag två pipor att skifta mellan, 6,5x55 och 9,3x62.

 

Merkeln är lika smidig som Blaser R93/R8 och har samma smidiga pipbytessystem, kikarmontage och skyddande slädslutstycke. Merkeln är inte någon rakrepeter som Blasern, men har en i mina ögon bättre magasinlösning, dessutom är Merkeln utrustad med snälltrycke som standard.

Link to comment
Share on other sites

det går mot merkel kr 1 for min del : ) liker magasinløsningen, utseende, pipebyttesystemet, og egentlig det meste.

 

men tilbake til kalibrene. Som jeg har skønt så slår 9,3x62 mer og noe annerledes (litt tyngre) enn 30 06. hvilket av kalibrene ødelegger minst kjøtt og dreper best og fortest? dette kommer selvfølgelig an på kula også, men er 9,3 en del kraftigere på elgen?

et mål i seg selv er jo å få elgen til å dette "fortest" mulig. Det er ikke minst mest humant, men også mest lettvint med tanke på ettersøk og sikkerhet.

Er hundefører på jaktlaget, så trenger en forholdsvis lett demper som alikevel demper godt på 9,3 x 62 pipa, noen forslag? og hvordan er det å kappe pipa på 9,3 x 62 med tanke på å miste hastighet?

Link to comment
Share on other sites

det blir nok 9, 3 kaliberet. Det blir også 6,5 og ikke 222, 223 eller22-250. dette pga at 6,5 er en litt sterkere patron med flat kulebane og at f eks 223 fort kan bli "tatt" av vind og gjøre utslag der. 6,5 er jo også veldig kurant med tanke på patroner. Merkel kr 1 har også litt lav tilgang på ulike kalibre. er vel 222, 223, 243, 6,5 x 55, 308, 3006 og 9,3 x 62 som jeg vet om. Så det blir 6,5 x 55 og 9,3 x 62. det er nesten bestemt : )

Link to comment
Share on other sites

Det er et solid valg, bjoernstad. Jeg har tatt det samme.

9,3x62 er forøvrig et veldig egnet kaliber hvis du har planer om å kutte pipa, fordi det ikke mister fart i like stor grad som mange andre kalibre i den klassen. Det er et veldig bra elgkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en Elg kaliber?

Setter man skuddet der det skal være burde en .223 duger.

Du har allerede valgt de som de flest mener er en helt grei kaliber til alt av norske

jaktbare arter. Noen bruker det til og med i Afrika.

Slutt å prøve å unskylde deg for en annen kaliber og velg heller med følese.

Hvilken ekstra kaliber er det det du ønsker deg.

9,3x XX, .375H&H, 458Win.Mag, 30.06, spiller ingen rolle. Eller vær litt sær og velg

den mest suksesrike kaliber gjennom tid.

.303 British. :D

Link to comment
Share on other sites

Du ser da ut til å vera på trygg grunn, bjoernstad :D 6,5 til mengdetrening og jakt på mindre vilt, og 9,3 til elgen må vera noko bortimot innerblink.

 

Eg har bruka 9,3x62 på elgen i vel 10 år no og har ikkje angra eitt sekund! No har eg ei tung børse (ca 4,5 kg med sikte) med ei tjukk Pacmayr-kolbekappe, og det hjelper mykje på rekylopplevinga. Eg skaut eit jegerfeltstemne (30 skot) med 9,3-en i vår, og det er lite tvil om at dei siste ti skota var ein solid utfordring for viljestyrken - lysten til "kjappe løysingar" avtrekksmessig var tildels stor mot slutten... Men med lyddempar - og litt tilvenning - trur eg du vil oppfatte 9,3x62 som uproblematisk i jaktsamanheng.

 

Lykke til med ny børse :D

Link to comment
Share on other sites

så bra at noen bruker anna enn standardkaliber på jegerfelt. sist æ va på jegerfelt skaut æ med marlin i 45/70 med full pupp 410grains kuler. alle spurte om æ ikkje hadda no anna å skyte med, men da sa æ at det ikke skorter på rifler i skapet mitt, men æ gidd ikkje å ta fram 308n eller 6,5x55 bare for å ha sjansen på flere treff, når æ skal bruke marlin på elgjakta... endte faktisk på øvre fjærdepart på resultatlista med marlinen.

 

Det er klart at grove kalibere gir en mer juling enn de små, men om man trener litt og tåler å få litt bank, så er det ingenting i vegen med å bruke større skts som feks 9,3, Hollenderen, 45/70 eller enda grovere skyts.

 

det eineste negative æ hadde å si om den siste jegerfelten før elgjakta, var faktisk at de hadde så små lapper til blinkene hehe.

Link to comment
Share on other sites

får jeg på en god lyddemper på 9,3 pipa så får jeg bort litt av rekylen. På 6,5 løpet vil jeg ha a-tec maxim, denne veier jo nesten halvkiloen, og skal jeg ha noe så stort på 9,3 pipa blir det fort for tungt og stort i og med at jeg er hundefører på elgjaktlaget. Har noen eksempler på forholdsvis lette dempere som fortsatt demper godt og er solide? gjerne a-tec da disse er svært solide har jeg funnet ut : )

Link to comment
Share on other sites

9,3 har jeg virkelig fått sans for etter og ha sett virkning/skuddreaksjon i elg. så en pigg okse ble skutt med 9,3 og den satte seg ned på rævva og svingte litt med hode før den klappet i sammen. så også ei elgku ble skutt med samme kaliber, det var kortsluttning med en gang.

 

i tillegg så ser du reaksjon hos dyra som regel med engang, de spretter som regel(de jeg har sett blitt skutt) litt og begynner å sprike med beina, og vagle.

jeg har personlig aldri sett reaksjon ved treff av min 30-06, men kanskje andre har det.

 

rekyl er selvfølgelig en vanesak. fikk prøve 375H&H en gang med trenings ammo, og det var som en 30-06 lading med tung kule, bare litt "lengre" rekyl. ikke ubehagelig i det heletatt etter min mening, men dette var ei lett kule i dette kaliberet.

 

i skauen har jeg aldri merket rekyl heller jeg men :lol:

Link to comment
Share on other sites

det er veldig positivt å se skuddinnslag i dyret og se at det skjer noe. har skutt med 308 og det er vanskelig å se, har i tillegg skutt med 8 x 57, og så ikke stort der heller jeg, selv om det er et ganske kraftig kaliber. men jeg er spent på hvordan jeg får dempet 9,3 løpet med en a-tec ctm4 demper e.l.

Det er iallefall planen :)

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering er helt A og Å i denne sammenheng. Av og til går de rett ned med 260 og av og til ser en ikke antydning til skuddreaksjon med 375 H&H. Alle dyr med noe høye skudd som gir enten fragment eller trykk opp mot rygg og nakke går uansett rett ned. MEN en elg skutt bak bog og noe lavt går ikke rett ned samme hva du skyter med. Er du ikke borti det sentrale nervesystemet har de som regel kraft nok til enten stå litt, gå eller springe.

Bruk det du har med ei god kule. Vidunderkaliber som sikkert feller elg hver gang finnes ikke. Det er dine ferdigheter som avgjør, ikke skriften i bunnen av hylsa

Link to comment
Share on other sites

Gode ord fra peders! Skuddreaksjon er først og fremst spørsmål om treffpunkt - kaliber er underordnet. Men en uekspandert 9,3 har jo omtrent samme diameter som en ekspandert 6,5, så fordelen er nok på "grovingenes" side! Og kjøttødeleggelse går mest på anslaghastighet, deretter kulekonstruksjon. Kaliber er underordnet også der.

 

Jeg har skrevet om 9,3'en i den tråden om "sparker 9,3 fælt" (som den altså aldri har gjort på jakt). Jeg skal ha en lett A-Tec demper på, når de får levert den, men skal beholde 60-cm-pipa, for å kunne skyte uten demper i nødsfall (10 cm kutt 8-dobler lydtrykket mot øret). Du mister nok litt hastighet ved løpskutt, men 9,3x57 legger jo også elgen, så det er ikke noe problem.

 

Med valget 9,3x62 og 6,5x55 dekker du det meste innenlands - hvis du med tida også kjøper ei pipe i 22-250, har du dekt opp alt!

Link to comment
Share on other sites

Min 35 whelen (som er tilnærmet en amerikansk 9,3x62) sender 225 grs GameKing ut med 750 ms i 45 cm løp. Er på full hylse med kruttet jeg bruker, uten trykktegn, så er nok enda mer å gå på med bytte av krutt.

 

Med å beholde 10 cm, kommer nok demperen til å bli lagt igjen en del mer ganger enn om du ikke gjør det... Mi har balansepunket akkurat på fremre skjefteskrue med S&L TMD45 montert (og ræva balanse uten).

Link to comment
Share on other sites

Peders oppsummerer det hele veldig presist, slik jeg opplever det. Lysbrytereffekt med høye skudd har jeg opplevd ved noen anledninger. Da har det vært innslag i øvre del av lungen med knusninger av ryggsøylen. - Der jeg har opplevd størst variasjon i skuddrekasjon, er når jeg har skutt i bogen. I denne jakta hadde jeg 3 Fusion 180 grains (30-06)i bogen på 60 meters hold på en stor okse ( i frisk jogg). Den datt meget hurtig etter siste smellen, men så rimelig upåvirket ut etter den første, mistet noe fart etter andre... Jeg kunne se hvor kulene hadde truffet da vi dro av skinnet, alt i bogen. - (Det må også sies at jeg ikke har kunnskap om hvor langt den ville sprunget om jeg kun hadde skutt det første skuddet. Det viste seg jo siden at det ville vært dødelig med god margin.)

 

Ande ganger har jeg opplevd veldig hurtig fall ved et enkelt bogskudd. - Jeg tok opp dette fenomenet med en venn av meg som er røntgenlege. Han mente at denne variasjonen var å forvente også av anatomiske årsaker: Det er individuelle variasjoner i nøyaktig hvor de store blodkarene ligger plassert. Dette innebærer at om vi skyter på to (hypotetisk) like store elger av utseende på samme sted på kroppen, vil kula kunne ramme et blodkar i det ene individet som er mye større og viktigere enn det blodkaret jeg treffer i det andre individet. Derav forskjeller i hvor hurtig "trøtte" elgene blir når vi skyter på dem.

 

 

De dyrene jeg har felt er fordelt 50/50 på 6,5x55 og 30-06, alle er skutt med kuler som holder godt sammen, variasjonene i skuddreaksjon har primært vært knyttet til skuddplassering. Men - jo større kaliber man skyter med jo mer blodkar river man over. For min del må folk gjerne skyte med kanon om de mestrer dette. Lenge leve valgfriheten :)

 

Til slutt vil jeg stille et spørsmål angående 9,3x57: Vil en rifle i dette kaliberet være gjevn med en 9,3x62 om man kapper løpet på dem begge til rundt 45 cm? Jeg inkluderer her mulighetene for hjemmelading. I så fall kunne jeg tenke meg å skaffe meg en gammel Husqvarna, kappe den og få en elgslegge til Europris :) - Jeg tenker tunge kuler

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Til slutt vil jeg stille et spørsmål angående 9,3x57: Vil en rifle i dette kaliberet være gjevn med en 9,3x62 om man kapper løpet på dem begge til rundt 45 cm? Jeg inkluderer her mulighetene for hjemmelading. I så fall kunne jeg tenke meg å skaffe meg en gammel Husqvarna, kappe den og få en elgslegge til Europris :) - Jeg tenker tunge kuler

 

Mvh Langlo

Du må nok regne med noe lavere fart i 57 pga det mindre hylsevolumet, men forskjellen i hastighet er sikkert mindre ved 45cm løp, enn ved full løpslengde med begge. Dette blir jo veldig teoretisk, siden løp i samme kaliber og lengde kan ha svært forskjellig utgangshastighet med samme ammo.

Hadde ikke vært redd for å prøve en 57 selv, men du bør nok skjære klar av "super" kuler, de trenger gjerne mere fart for å få god virkning.

 

 

Jeg ville vel valgt 9,3x62 (neppe noen systemrifle som leveres i 350RM, som jeg trives med, 225grs TSX i ca 860m/s) eller 375HH om jeg var i trådstarters sko. Siden det i min elgjakt er atskillig mere gåing enn skyting hadde ikke jeg vurdert demper i det hele.

Link to comment
Share on other sites

350, hvorfor ville du ike vurdert å ha demper på?

 

Bare gammel og vrang! :)

 

Syns i grunn denne helse fikseringen i samfunnet dras noe langt. Alle får vel dårligere hørsel med tida, min far som ikke har skutt annet en litt i militæret på 50tallet og ellers har jobbet i støysvake miljøer begynte med høre apparat ca 60år gammel, selv har jeg straks 6år igjen til det, men hører fortsatt kviste knekk av dyr i skogen.

 

Er ellers ingen moteslave.

 

Syns at de fleste dempere gjør våpen mere balete å dra med seg og hva utsende angår ........

 

Ser jo også noen av medaljens baksider, skjeve og/eller romme gjenger eller som blir det etter noe bruk, manglende mot hold, løp som korroderer i munningen. Rørleggere som ødelegger/ikke kroner skikkelig, og sikkert noe jeg har glemt.

 

I det siste har de jo også begynt å live opp litt ekstra med å fly i krom bane eller fly i biter, det siste er vel verst.

 

Ser også på det med presisjon, greit at det for mange blir litt bedre presisjon, men det er også mange som ikke har den opplevelsen over noe tid, spesielt de veldig mange som ikke liker å pusse og fikle med børsene sine. Men bare syns det er noe en må ha.

 

Elektroniske hørselvern eller propper, er noe jeg syns er lett å ha med meg og som ikke går utover presisjon eller må stelles ekstra.

Link to comment
Share on other sites

MEN en elg skutt bak bog og noe lavt går ikke rett ned samme hva du skyter med.

 

Fordi det er litt artig å kjekle, har jeg tatt ut dette sitatet fra peders, som forøvrig ikke har hatt annet enn fornuftige innlegg, såvidt jeg har sett.

 

Men denne påstanden blir heller ikke helt korrekt. Jeg har skutt elg med kula pent plassert bak bogen, ganske lavt, som har gått rett ned uten å mukke. Medisinen har vært 300 Weatherby magnum med 200 grs A-Frame. .

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de gangene det blir knall og fall ved skudd bak bog er nesten utelukkende ved treff i de store arteriene i toppen av hjertet. Et voldsomt blodtrykksfall gir "slukk lyset" effekt. Kaliber spiller mindre rolle. Skudd i stikkhullet gir ofte dette resultatet.

Kaliber/kulevalg, adrenalin, gir nok innvirkning på hvor langt dyret går etter skudd med samme treffpunkt.

En større sårkanal gir nok raskere utblødning og en kortere fluktstrekning.

Link to comment
Share on other sites

Har lest linkene dine Jegermeister.

Jeg tilhører også Garand-generasjonen og deler dine synspunkter i aller høyeste grad.

 

Eneste grunnen til at jeg ville velge å montere lyddemper, er med tanke på nattesøvnen til naboene der jeg jakter hjort på natta i måneskinn :mrgreen:

 

(beklager litt OT)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

9,3-62 har jeg blitt gla i,ingen tvil om at det virker om skudde sitter greit.i år har jeg brukt 285gr nosler partition med veldig bra effekt. blandt anna en okse på 229kg som stilte seg opp på 80m ca den fikk ei kule i bogen og det kan du si virka,elgen rulla på rygg og beina sprella noen sek og da var det stilt. rekyl er noe du tenker på når du trener,når du er i skogen og elgen kommer på post så tenker du ikke på det,da smeller det om det er riktig dyr og sitvasjon.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...