Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg får vel melde meg inni Sako-klubben med min nye Sako 85 Hunter i 308 med 45cm løp og Hausken bakkammerdemper. :)

Har skutt noe over 100 skudd med den og er storfornøyd. Det meste av skuddene har vært ladningstester men ca 30 av de har jeg fått skutt prestisjon og jeg liker det jeg ser :D:twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har ei Sako (vixen) L461 .222 rem produsert en gang tidlig på 60-tallet. Jeg har også ei Tikka M55 som jeg ønsker å bruke samme kikkert mellom. Dvs. jeg må ha samme baser på de to riflene. Snakket med Sannes i går. Visst det ikke er gjenget for å skru på baser på Sako-rifla blir det vanskelig å få det til, mente han. Stålet egner seg ikke til å borre i. I min gamle Sako er det selvfølgelig ikke gjenget for å skru i baser.

 

Spørsmålet er: finnes det andre løsninger som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ENDELI! :D no kan eg og melde meg inn i beste klubben på Kammeret.no!

 

Fikk min Sako85 Finnlight i kal.6,5x55 på fredag. Framme på løpet er det gjenget for en hausken orginal og rifla er toppa med ein Zeiss Classic Viktory 2,5-10x50 med lys, orginal montasje frå optilock 8) men når man skrur fast siktet, er det kun dei 2 "klemmene" på basane som skal holde det? eller har eg hoppet over noko:?:

 

Fantastisk god rifle og gleder meg vilt til å få prøve den skikkeli :P

 

Rifla skal i hovudsak brukast på Hjort, rein, gås og rev :!:

 

tenkte og eg skulle ha på en tofot som er enkel å klipse på og av!? noen tips? :winke1:

 

DSC00183.jpg?psid=1

 

DSC00181.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Har en sako 85 finnlight 6,5x55 med a-tek demper og swaroski z6i-bt 3-18x50

 

Bra rifle men leter etter en annen type stokk til den, noe ala dragonovstokken/tommelhull bare syntetisk, er det noen som vet hvem som kan ha ettermarkedsstokker til disse børsene?

Link to comment
Share on other sites

ENDELI! :D no kan eg og melde meg inn i beste klubben på Kammeret.no!

 

Fikk min Sako85 Finnlight i kal.6,5x55 på fredag. Framme på løpet er det gjenget for en hausken orginal og rifla er toppa med ein Zeiss Classic Viktory 2,5-10x50 med lys, orginal montasje frå optilock 8) men når man skrur fast siktet, er det kun dei 2 "klemmene" på basane som skal holde det? eller har eg hoppet over noko:?:

 

Fantastisk god rifle og gleder meg vilt til å få prøve den skikkeli :P

 

Rifla skal i hovudsak brukast på Hjort, rein, gås og rev :!:

 

tenkte og eg skulle ha på en tofot som er enkel å klipse på og av!? noen tips? :winke1:

 

DSC00183.jpg?psid=1

 

DSC00181.jpg?psid=1

grattis! har samme børse med lik kikkert som deg. jeg kjøpte en stoney point til den. sjekk ut den, helt fantastisk!!

Link to comment
Share on other sites

Finnlight er søren meg de fineste syntriflene jeg ser. Må alltid bortpå og fikle når jeg ser en slik i en eller annen butikk. Behagelig stokk på alle måter, og kvaliteten virker som om den er langt foran det meste av ander stokker i slikt materiale.

 

Hadde det enda gått an å få på en slik stokk på den gamle AII'en min... Er sikkert ikke akkurat "plug and play", selv om jeg ikke klarer å se forskjell på en AII og en 75 sånn umiddelbart. Men det skal vel ikke mange mm variasjon i en eller annen retning før det ikke går.

 

Ser jo det av og til er Finnlightstokker til salgs på Finn.no.

 

Kanskje jeg skulle sende en melding til Sako i Finland og spørre om en slik stokk kan passe, mon tro...

Link to comment
Share on other sites

ENDELI! :D no kan eg og melde meg inn i beste klubben på Kammeret.no!

 

Fikk min Sako85 Finnlight i kal.6,5x55 på fredag. Framme på løpet er det gjenget for en hausken orginal og rifla er toppa med ein Zeiss Classic Viktory 2,5-10x50 med lys, orginal montasje frå optilock 8) men når man skrur fast siktet, er det kun dei 2 "klemmene" på basane som skal holde det? eller har eg hoppet over noko:?:

 

Fantastisk god rifle og gleder meg vilt til å få prøve den skikkeli :P

 

Rifla skal i hovudsak brukast på Hjort, rein, gås og rev :!:

 

tenkte og eg skulle ha på en tofot som er enkel å klipse på og av!? noen tips? :winke1:

 

Kjøp Harris tofot av Jay's på ebay. Betalte ca 600 kr. Har kjøpt en kort og en lang utgave, og han skriver ned verdien på det han selger :wink:

 

DSC00183.jpg?psid=1

 

DSC00181.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vurderer å sette inn nytt løp i min Sako Vixen .222 rem. Skal ha samme kaliber. Løpet som står i nå er relativt slank i profil. Og sikkert nærmere 60 cm. Ønsker et tykkere løp, kan godt være 50-56 cm. Hva er ok, og hva er prisen ferdig montert?

Link to comment
Share on other sites

yes, da kan jeg melde inn min 2. sako. En sako vixen deluxe i kaliber 223, toppet med en kahles 8x56 m lys. For ei fantastisk snerten børse som er tilpasset sitt kaliber!

 

Da er jeg stolt eier av en sako 75 deluxe i 9,3x62 og en sako vixen deluxe i 223.

 

Herregud så fine børser! : ))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

To Sakoer for liebhabere til salgs på Finn.no nå, og til hyggelige priser og, hhv fem og åtte tusen, begge i .308.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32492288

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32265822

 

Synd og skam at jeg ikke har behov/lov/råd til en slik nå... :(

 

Nydelige børser, Bjoernstad! Slik skal gamle børser se ut! :D Biiiiiittelitt penere enn en Tikka T3 Lite og alle andre plastikkjern (selv om de også gjerne er bra bruksjern)!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ny mann på kammeret og hiver meg med som medlem i Sakoklubben.

Har en Sako Finnbear L61R kal 30.06 #51XXX.

Har montert på S&B Klassik 1,5-6 x 42 og Hardcore demper.

Ammo som brukes til hjortejakten er Federal fusion 165grs

 

(fikk desverre ikke lagt med bilde i denne omgang)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da forsterker jeg mitt medlemsskap i klubben..

 

Ble nettopp eier av en Sako finnwolf (VL 63) i kaliber 308 fra tidlig 70-tall , gått ca 80 skudd og er helt som ny. Faktisk pent liv i treverket også! Børse med slik alder i en slik tilstand er en sjeldenhet, også å ha gått under 100 skudd på over 40 år! Skal nok skifte ut optikken på den. Tenkte meg en liten, lett europeisk kikkert med under 42 mm i lysåpning. Dette blir veldig spennende ; )

Link to comment
Share on other sites

Flott helstokk "LisleArne" :D

 

Jeg leverte min orginale Sako 75 til XXL i Oslo for kapping og gjenging til demper. Selgeren på XXL foreslo maks kapping av løpet og jeg fikk børsa tilbake med ca. 40 cm løp. Jeg var overrasket over hvor kort dette ble (skulle nok vært mer bevisst på dette når jeg leverte inn børsa til gjenging) og synes presisjonen ikke har blitt bedre med kort løp og demper.

 

-Noen som har erfaringer med så kort løp til en Sako 75?

-Har jeg lov til å bruke rifla til jakt med så kort løp uten demper?

-Hvor får man kjøpt nytt løp til en Sako 75 i Oslo-området?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Sakomannen.

 

Eg har ein Remington Seven som er kappa på litt over 40 cm. Denne er i .308, og for det kaliberet så funker det bra mtp hastighetstap. Syns børsa blei veldig bra, har påmontert ein liten og lett Atec-dempar og med S&B 1,5-6x42 så ligg vekta på 3,3 kg og balansepunktet cirka på magasinhengslet.

 

Demparen min er på ved all jakt og skyting, litt av poenget mitt med å montere dempar var å skåne høyrselen på jakt. Du kan sjølvsagt jakte utan dempar dersom børsa di gjeng greit utan. Den har ingen betydning for anna enn smellen med mindre presisjonen påvirkast. Dette må du teste i di børse. Men bruk høyrselvern, med 40 cm. løp så blir det ein ganske så kraftig ka-boooomm :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for respons fra Lislearne og Kjetilh

 

Godt å høre at det er flere som har så kort løp som 40 cm, og ikke er bekymret for dårlig presisjon på grunn av så kort løp. Totallengden på børsa er 93 cm, så det er altså lovlig. Jeg har 6,5x55. Jeg har også en A-tec, og den er lett og fin og flott på jakt. Etter 20 skudd er den imidlertid allerede litt "musespist" på lamellene inne i demperen. Jeg kontaktet A-tec og de mente det var normalt at lamellene (tappene) inne i demperen smuldret bort etterhvert som man skøyt. Jeg mente likevel det var alt for mye smuldring etter bare 20 skudd, og de var enige i det og sendte meg to nye ringer som jeg har byttet ut. Flott service fra A-tec, og folk må altså ikke bli forbauset om de åpner demperen etter 50-100 skudd og ser at noe av innmaten er korrodert eller smuldret bort...

Link to comment
Share on other sites

Flott helstokk "LisleArne" :D

 

Jeg leverte min orginale Sako 75 til XXL i Oslo for kapping og gjenging til demper. Selgeren på XXL foreslo maks kapping av løpet og jeg fikk børsa tilbake med ca. 40 cm løp. Jeg var overrasket over hvor kort dette ble (skulle nok vært mer bevisst på dette når jeg leverte inn børsa til gjenging) og synes presisjonen ikke har blitt bedre med kort løp og demper.

 

-Noen som har erfaringer med så kort løp til en Sako 75?

-Har jeg lov til å bruke rifla til jakt med så kort løp uten demper?

-Hvor får man kjøpt nytt løp til en Sako 75 i Oslo-området?

 

Kan være håndtverket også..... Ikke alltid lengden det kommer an på..

Link to comment
Share on other sites

Må vel også inn i klubben med nyinnkjøpt Sako L91 heilstokk i kal. 30-06 toppa med Zeiss Classic 2,5-10x50 i svingmontasje. Spørs om den kan måle seg med Sevenen i .308, men det blir moro å prøve :D

 

10_113633568.jpg

 

10_1904793.jpg

nå er eg ikkje nåke fan av helstokk, men denne syns eg rett og slett va grise fin :) grattis me ny børse :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5x55.

 

&,5 er vel ikkje optimalt å kappe så mykje, trur det er ca. 55 cm som regnast for "smertegrensa" der. Men for all del, det er sikkert ikkje verdens undergang. Har du god presisjon så bør det gå greit. Kanskje ein idè å måle hastigheten, slik at du veit omtrent åssen utgangshastighet du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...