Jump to content

Sakoklubben

Recommended Posts

7 hours ago, Torf said:

Når det gjelder S20 kjenner inkompetansen ingen grenser når 19 av 20 butikker promoterer Hunter/tommelhullskjeftet istedet for Precision utgaven som 999 av 1000 jegere vil skyte bedre med hvis man gidder å trene litt.

893_1236395725.jpg

Antakelig riktig, men precision er tyngre i utgangspunktet. Lengre, tykkere løp. Til (vertfall) bevegelig jakt, ønsker de fleste noe kortere, og lettere. Nå er jo nettopp meningen med S20, at man kan bytte for, og bakskjefter etter eget forgodtbefinnende. Til en ikke alt for avskrekkende pris heller. 

Venter selv på en Hunter i. 308r jeg fikk billig. Kommer nok til å kjøpe Precision skjefte etter hvert, dersom jeg er fornøyd ellers. 

• Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stakk innom Landrø idag for å kjøpe linsebeskyttere til en kikkert. Gikk så gjennom brukthylla og fikk med denne "på kjøpet". Sako AIV, førstegenerasjons Safari i 338winmag i mint condition. Ser 

Kjøpte "ny" Sako 75 Hunter i 7mm RemMag idag. På salg hos Landrø til latterlige 4500.-. Rifla er helt som ny. Ikke spor etter patroner i magasinet eller spor etter kuler i materampa i låskas

Da kan jeg endelig kalle meg fullverdig medlem av sakoklubben. Hentet i dag en så godt som strøken A1 i kaliber .222. Bruksområde blir i hovedsak skogsfugljakt med finsk spets, og rådyrjakt på finværs

Posted Images

Det er ikke forskjell på stålet, kun skjeftene.

Avbildet Precision, 20" tynt løp, er nesten ikke merkbart tyngre enn Hunter.

Jeg har kjent på dem side ved side.

Tommelhull på S20 er ren markedsføring fordi Blaser og Sauer har tommelhull.

Edited by Torf

Som Torf, jeg skjønner ikke den tommelhullgreia🙄?  Jeg tror de fleste blir lurt av «følelsen» å ha litt av vekten hvilende mot «ling gu-punktet».  På ei boltrifle synes jeg det er en forbannelse å ha noe over tommelen. Det ødelegger ergonomi og naturlig bevegelser for å håndtere sluttstykket.  På en foldekolbe kan man kjøpe kompromisset siden man får foldet stokken. På en fast kolbe er det galskap..

• Like 1
1 hour ago, Torf said:

Det er ikke forskjell på stålet, kun skjeftene.

Avbildet Precision, 20" tynt løp, er nesten ikke merkbart tyngre enn Hunter.

Jeg har kjent på dem side ved side.

Tommelhull på S20 er ren markedsføring fordi Blaser og Sauer har tommelhull.

Det må i så tilfelle gjelde hva agenten har bestilt inn her i landet. 

Vi er vel ikke målgruppen uansett, men den finnes i andre konfigurasjoner 

The barrel is cold hammer forged and is available in two different contours (grooved light and smooth semi-heavy) and comes in lengths of 20 and 24 in (510 and 610 mm).[6] The muzzle thread is 58-24 UNEF (3A tolerance class).[6]

On 12/20/2020 at 12:14 AM, Bly said:

Som Torf, jeg skjønner ikke den tommelhullgreia🙄?  Jeg tror de fleste blir lurt av «følelsen» å ha litt av vekten hvilende mot «ling gu-punktet».  På ei boltrifle synes jeg det er en forbannelse å ha noe over tommelen. Det ødelegger ergonomi og naturlig bevegelser for å håndtere sluttstykket.  På en foldekolbe kan man kjøpe kompromisset siden man får foldet stokken. På en fast kolbe er det galskap..

Etter å ha bokset i 16 år, så liker ikke håndleddet mitt eller pekefingeren min tradisjonelle jaktkolber lengre -- og tommelhullsstokk er et pistolgrep som later som om det ikke er det, slik at man kan bruke det på jakt uten å få problemer med Ola eller Olga Dunk.

• Like 1
12 hours ago, Red FR said:

og tommelhullsstokk er et pistolgrep som later som om det ikke er det

??

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener, men er det vinkelen på grepet du plages med så er det ikke forskjell på de to S20 har.

• 4 weeks later...

Igår var jeg en tur innom Intersport Bogstadveien i Oslo. 

Der fikk jeg sammenliknet S20 Precision 20" løp mot en Tikka T3X Tacticalmed 24" løp, begge i 308win.

Begge riflene veide 3600g.

For meg var det en skikkelig øyeåpner. Tikkaen er soleklart den beste rifla å skyte med.

p_117230_default_1

p_111900_default_1

• Like 1
On 12/19/2020 at 3:13 PM, Torf said:

Når det gjelder S20 kjenner inkompetansen ingen grenser når 19 av 20 butikker promoterer Hunter/tommelhullskjeftet istedet for Precision utgaven som 999 av 1000 jegere vil skyte bedre med hvis man gidder å trene litt.

I tillegg er den mye finere.

3 hours ago, Bly said:

Hva er forskjellene? 

Først og fremst balanse kombinert med ergonometri for "attitude" på skyting på frihånd.

Overført til hagle blir det som en tilpasset Beretta DT11 vs std Star 27 på OL-trap.

Sånn føltes forskjellen for meg.

Dette bare minner meg på igjen hvor utrolig viktig er det å teste ting før man anskaffer sakene.

Edited by Torf
24 minutes ago, Torf said:

kombinert med ergonometri

Jeg har ikke prøvd noen av de, men T3en ser mere ut som «stående» skyting på utforming av stokk. Kolbekappa er down pitch og grepet er ikke riktig så rett. S20 er jo nøytral 😉. Jeg ville kanskje tenkt at ingen av de stokkene er noe særlig for stående skyting?

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kjøpte "ny" Sako 75 Hunter i 7mm RemMag idag.

På salg hos Landrø til latterlige 4500.-.

Rifla er helt som ny. Ikke spor etter patroner i magasinet eller spor etter kuler i materampa i låskassa.

Kunne ikke si nei.

• Like 6
  • 2 weeks later...