Jump to content

Sakoklubben

Recommended Posts

Nei, jeg har en i 308. Jeg har tidligere jaktet både med 9,3x62 og 8x57 JS og mener det er "gullegode" kalibre til storviltjakt. Hvorfor har jeg da 308? Jo fordi jeg fikk prøve en carbonlight i 9,3 x62. Jeg synes den ble i overkant frisk i frasparket for meg, og siden jeg ønsket lettest mulig ble det kort låskasse og liten demper. Jeg greide ikke skyte kontrolert godt med 9,3 hverken med eller uten demper. Mengdetrening og tilvenning ville nok hjulpet, men nå ble det 308. Og den er jeg som tidligere nevnt veldig fornøyd med og den brukes nå til all riflejakt fra rådyr og oppover....med godt resultat😍

• Like 1
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stakk innom Landrø idag for å kjøpe linsebeskyttere til en kikkert. Gikk så gjennom brukthylla og fikk med denne "på kjøpet". Sako AIV, førstegenerasjons Safari i 338winmag i mint condition. Ser 

Etter og ha solgt alt som har med Blaser R93 å gjøre kan jeg nå i dag melde meg inn i Sakoklubben med mine to nye Sakoer!   Black Bear 9,3x62 med SK156 og Zeiss V6 2-12x50 med ASV i QR.

Ny post/treningsrifle😍 Grizzly 30.06. Gjengebeskytter med forsikte er ikke ferdig, derav bilde med demper..

Posted Images

På 12.6.2019 den 23.05, plugg69 skrev:

Ny post/treningsrifle😍 Grizzly 30.06. Gjengebeskytter med forsikte er ikke ferdig, derav bilde med demper..

LRM_EXPORT_248128085260370_20190612_202606486-01.jpeg

Flott rifle du har, plugg69👍 Har du fått laget gjengebeskytter med forsikte? Eventuelt andre som har en genial løsning? Det er noe jeg har tenkt på en stund på min grizzly i 9,3x62. Bruker å ha det moro på løpende elg med kompiser, å da skyter vi åpne sikter. Derfor har jeg ventet med demper, men det hadde vært topp å kunne montere de åpne siktene om man vil selv om man gjenger for demper.

På 5.3.2020 den 14.45, Keino skrev:

.......

Takk😊 Jeg har så lav kikkert at jeg har ikke plass til kikkertdekselet med baksiktet på. Derfor har jeg ikke fått laget det enda, men det kommer før eller siden😊

På 4.3.2020 den 22.36, Mastodon skrev:

Jeg ønsker å demontere og ta av skur og korn på min 85 Black Bear. Er det noe jeg må tenke på annet enn å skru av skruene?

Nei.. 😊

Syntetic black er lik finnlight, kun fargen som skiller dei. Skulle tru dei kunne levere samme kaliber som den i det minste. Men så er det importøren som også er ein propp i kalibersluket. Skulle ha laminatstokk, rustfri og kaliber 9.3x62 på mi forrige Sako 85.  Den måtte eg til Sverige for å finne og så importere den sjølv...

Var ute å testa min Sako nr.2 i dag. 

85 black synt. I 6.5x55 nye villreinrifla mi. Tofot og demper blir nok ikkje med til fjells, vekta utan dette er på 3.6kg.

Montasje er lånt frå 9.3'n derfor blanke baser, bli å få tak i svarte...

20200314_140732.jpg.964b276ee7508dd249242a03e09d1ddf.jpg

Edited by tussehaugen
19 timer siden, Begnadøl skrev:

Hvorfor kommer ikke 85 syntetic black i alle kalibre ? Er det noen forskjell på den og Stainless som gjør at dette ikke er mulig ?

Forskjellen er vel fargen. Ofte er importøren en propp i kalibervalget, men når det gjelder denne ser det ut som om det er fabrikken. Da jeg først begynnte å titte på carbonligt var kaliberutvalget meget begrenset. Etter hvert ha det blitt litt større. Så hvis du er tålmodig og kan vente et par år kan det hende det har forandret seg hvis Sako ser at det er etterspørsel.

Alternativt kan du vurdere et annet kaliber? Jeg gikk fra 9,3x62 via 8x57JS ned til ,i mine øyne, kjedelige 308 win. Og tro det eller ei, det fungerer. Elg, hjort og rådyr dør som bare det uten nevneverdig lengre fluktstrekning. Hovedgrunnene til det mener jeg er; skuddplassering, gode kuler og at viltet her jeg jakter ikke har lest seg opp på 9,3......

Du kan bestille alle riflene til Sako via norsk forhandler. Leveringstid kan derimot fort bli 3/4 - 1 år. Så må du også finne ein forhandler som gidder å løfte på rævva å bestille for deg. Eg fant ingen slike i norge, men Karl Hedin i Torsby hjalp til👍

Om en ganger opp alle riflevarianter med alle forskjellige patroner så kan en vel ane hvorfor de velger å ikke ikke lagerføre alt. Markedet bestemmer hvilke modeller som får det største utvalget av patroner.

• 3 weeks later...

Hei! 

Jeg lurer på en ting angående vekten på Sako 75.

Jeg kjøpte nettopp en brukt Sako 75 SS Synth i 308W for å ha ei lettere rifle i skogen (Lettere nnn min R8). På Sako sine hjemmesider var rifla oppgitt til 3,0 kg med full løpslengde. Rifla jeg kjøpte hadde en pipelengde på 45 cm, så ved litt småregning antok jeg at rifla kom til å veie rett over 2,8 kg. 
Da jeg fikk våpenet viste det seg å veie 3269g, noe som var nesten en halvkilo over forventet, og langt over oppgitt vekt. 
Viser Sako vekten til M75 uten sluttstykke, eller er det noe annet jeg har oversett?

Edited by KakeMainn
31 minutter siden, lilleulv skrev:

Det er vel 75 Finnlight som er oppgitt til 2,8 kg. SS med syntetstokk står til 3.0 kg og SS med trestokk til 3,2 kg.

Glemte å skrive det, men er en SS med synthstokk jeg har. Den er oppgitt til 3,0 kg med 57 cm pipe, og da ved en pipelengde på 45 cm, vil det da bli en vektreduksjon på ca. 200g.

Edited by KakeMainn
  • 1 month later...

Eg har kjøpt meg ei brukt Sako. Modell l581, etter det eg forstår var dei produsert i begrensa opplag i løpet av eit halvårsperiode på 80tallet.  Problemet er at ho slett ikkje samlar so godt som eg kunne tenke meg, faktisk er samlingane omtrent på størrelse med ei CD-plate. men før eg tar heilt av og hyrar inn børsemakar lurer eg på om det er nokon enkle grep eg kan sjekke sjølv? Eg har allereie fått over og stramma skruar, og bytta kikkertsikte. I fylgjer selgar var rifla brukt på skytebane nokon gongar for 20-30 år sida, og sidan har ho stått i skapet. 

Regner med det er prøvd med flere sorter ammo, og ingen samler tilfredsstillende. Ville starta med skikkelig, som i skikkelig, løpspuss med mantelfjerning. Sjekk evt at pipa ligger fritt, og at kassa ligger "dødt" i stokken.

• Like 1

Puss rifla godt med mantelfjerner. Etter grundig rens kan du å ta ut sluttstykket å se fra munningen langs med riflinga innover så får man et greit inntrykk av tilstanden. Må holde kammerenden mot et lys.

Nylig gått til innkjøp av en Sako Vixen L461 i 222rem. Tenker å bytte ut stokken på den. Noen som har noen gode alternatriv? Passer stokker fra Sako 85 XS/ Sako 75 osv? Finner ingen på nett uten om fra børsemaker. :)

McMillan leverer en kopi av originalstokken dersom det er noe slikt du ønsker.
image.png.a8da7bc9022ee1858c9134d039596d15.png

Se tekst midt i det største avsnittet: "We have a reduced size version of the Sako Hunter for the little L461 and AI actions."

Posted (edited)
On 5/24/2020 at 3:59 AM, kjetil2991 said:

Nylig gått til innkjøp av en Sako Vixen L461 i 222rem. Tenker å bytte ut stokken på den. Noen som har noen gode alternatriv? Passer stokker fra Sako 85 XS/ Sako 75 osv? Finner ingen på nett uten om fra børsemaker. :)

Sako 75/85-stockar passar inte.

Däremot gör Wildcat Composites i Kanada stockar till L461 (och också till L579). Pipkanalen är anpassad för varmint-pipan så den ger ordentligt friliggande pipa på en vanlig Vixen. Stockarna är mycket billigare än McMillan och Stuart på Wildcat Composites är mycket trevlig. 

Edited by LGH
  • 1 month later...