Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Hei

 

Slenger meg med her jeg også, har 2 Sakoer.

 

En sako 75 SS med trestokk i 308 win

 

normal_DSCF0564.JPG

 

Her med Tervonen stokk

 

normal_DSCF0568.JPG

 

 

Har også en sako M591 i 243 win

 

normal_DSCF0706.JPG

 

Var heldig og fikk tak i en strøken Laukonen stokk som nesten passa, men nesten var ikke noe problem for børsemakeren :mrgreen:

 

normal_DSCF0748.JPG

 

Satt på en annen kikkert og ny kolbekappe

 

normal_DSCF1050.JPG

Link to comment
Share on other sites

heisann! ser på sako riflene deres og blir ordentlig misunnelig, det er kjempevåpen! Jeg lurer på litt rundt sako finnbear, hvordan avtrekket, vekten og presisjonen er på denne modellen? jeg regner med det er ei veldig bra børse, det står ikke på det, men er det uttagbart magasin på den? lurer litt på det våpenet i 30 06 til elgen-.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
heisann! ser på sako riflene deres og blir ordentlig misunnelig, det er kjempevåpen! Jeg lurer på litt rundt sako finnbear, hvordan avtrekket, vekten og presisjonen er på denne modellen? jeg regner med det er ei veldig bra børse, det står ikke på det, men er det uttagbart magasin på den? lurer litt på det våpenet i 30 06 til elgen-.

 

 

Hei.har en finnbear selv i 30-06,bra avtrekk og presisjon,er litt tung,ikke uttagbart magasin men en knallgod elgdødare :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Sako Forester L61R i 6,5x55 for siste rest av studielånet mitt våren 1976. Har ikke brukt den så mye, litt "sportsskyting" av og til. Det er ei fin børse å skyte med, jeg liker den godt!

For en del år siden lånte jeg den bort til en kjenning som skulle på arbeidsreise til Svalbard. Det dukket opp mulighet for reinsdyrjakt der oppe samtidig, så han trengte å låne ei børse i full fart. Jaktturen gikk bla. i åpen båt på havet, og det vanket nok litt sjøsprøyt på børsa :roll: . Etter jakturen tørrpusset og oljet han den nøye, før den ble satt i skapet. Sommern etterpå skulle jeg skyte litt, men fikk sjokk når jeg henta fram børsa. Den var helt brun av rust :shock: ,og løpet var så rusta inni at det gikk ikke å se igjenom :shock::shock:

Det ble en tur til børsemakern, han fikk låskassa bra for rust, men løpet var kass. Så det ble en ny Shilen banepipe i rustfritt stål, kammret for 6,5 SCAN og neddreid til original utvendig profil. Den går like godt som med det gamle løpet :D .

 

Lærdom: Vask børsa grundig i skikkelig varmt vann for å få bort allt salt, før puss og olje, hvis den har vært i kontakt med saltvann!!

 

 

Jeg har og en Sako "hybrid" jeg har arvet. Det er ei custom bygd børse, bygd på ei fabrikkny Sako låskasse med tjukkt Douglas rustfritt baneløp og en stødig Bredvold laminert stokk. Zeiss diavari 6-24x56 kikkert. Kaliberet er 6mm REM. Det er ei tung, stødig flattskytende rifle.

Vurderer å selge den, da jeg ikke er så veldig aktiv med skyting. Se i "for salg" tråden, og send meg en PM, så kan du bli med i Sako-klubben du og!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn med min sako 75 i 6,5x55.

 

Jeg har synth-stokk til den og tervonenstokk. Opprinnelig hadde den trestokken (hunter) , men den fikk en brist etter at reimfestet røyk. -Fornøyd med børsa ;)

 

Jeg må spørre Sako 308 om den stillbare kolbekammen til hans Laukonenstokk. Jeg vurderer å skaffe en slik selv og sette den på min tervonen. - Hva heter fabrikatet?

 

 

Ellers vil jeg foreslå at vi deler hjemmeladninger med hverandre (ladedata). Det skulle da øke mulighetene til å få til drømmeladninger når våpnene er såpass like? - alle forbehold om å prøve seg frem med mildere ladninger må jo selvfølgelig gjelde, men det forstår man jo ...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Den kom i 223 også : http://www.sako.fi/pdf/manuals/Vixen.pdf. Har ikke sett noen av de...

 

Jeg vil tro (jeg vet altså ikke) at riflestigningen på 223 ikke var så langt unna 222 (altså 1:14), så hvis grunnen til at du vil ha 223 er for å skyte med litt tyngre kuler så må du nok påregne et løpsskifte. Min Vixen i 222 klarer såvidt å stabilisere 55grs dersom det er litt butte helmantler (feks Norma). Testet med 55 grs Nosler BT og dette funket ikke så bra.

Hvis du vil ha 223 fordi du allerede har 223-komponenter så blir jo saken litt annerledes..

 

Magasinet er hengslet så du kan tømme det underifra, men ikke uttagbart.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg skal ha et slikt lett kaliber vil jeg helst ha 223, billigst ammunisjon også syns jeg det virker som 222 er på vei bort nå. men om det er som du sier så er det nok ikke store saken å bytte løp fra 222 til 223 om jeg absolutt vil. Syns vixen ser ut som fine rifler, ekte sako kvalitet, så skal jeg ha et 22 kaliber skal jeg ha vixen. Basta!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må spørre Sako 308 om den stillbare kolbekammen til hans Laukonenstokk. Jeg vurderer å skaffe en slik selv og sette den på min tervonen. - Hva heter fabrikatet?

 

Hei, den heter Morgan. Jeg kjøpte direkte fra USA, men de selger de også på Midway Norge

 

Se på universaldeler våpen, kolbekappe og Morgan på Midway

Link to comment
Share on other sites

Så kjøp det istedet.

Men du har sikkert en bra .22 fra før - så det er vel bare for å krangle du svarer 8)

 

En kompis kjøpte en ny Kimber til en bra pris - og Sako`en hadde bedre grupper med all ammo som ble prøvd.

Og bedre avtrekk (som betyr mye. Synes nå jeg da :shock: )

 

På samme årstall som jeg kjøpte min - kjøpte en annen kompis en Remington (som var drittlekker).

Men hadde den bedre presisjon?

Nei!

 

Jeg har penger nok til smør og kokt skinke :lol: - så salg er bare for å bli kvitt noe på kortet.

 

Men ingen skal ta fra meg troen på at eldre våpen faktisk er noe bedre enn dagens.

 

Jeg har hatt altfor mange våpen til å bli forledet til det :)

 

Amen :)

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn jeg også

Var å hentet min på torsdag...

Sako Quad i kaliber 22.lr og 22wmr med Optilock montasje og en Nikon Monarch III 8-32 x50 SF M BDC. Demper og tofot er med. For bruk til Revejakt nå utover med tilhørende fløyter av forskjellig slag... Innkjøpt etter særdeles kraftig inspirasjon fra kammerets medlemmer :mrgreen: -

Presisjon er selvfølgelig helt toppers...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og god jul alle sammen :D

 

Her er det nok plass til min 75 varmint 30-06 med justerbart kinnstykke. Oppå den har jeg plassert en s&b 3-12x50 med lys og kulebanekompensator. Kansje blir det kkc over nyttår men har ikke bestemt meg :? En ting er iallefall sikkert, og det er at jeg angrer ikke en dag på det kjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei

 

Slenger meg med her jeg også, har 2 Sakoer.

 

En sako 75 SS med trestokk i 308 win

 

normal_DSCF0564.JPG

 

Her med Tervonen stokk

 

normal_DSCF0568.JPG

 

Har handlet bort Tervonen stokken til sako 75 min.

Fått ny varmint sako stokk, ble riktig pen synes jeg. Stokken er finere enn originalstokken, lysere i treet og passer rustfire kassa og løpet godt.

 

normal_DSCF1102.JPG

 

normal_DSCF1103.JPG

 

normal_DSCF1104.JPG

 

normal_DSCF1105.JPG

 

normal_DSCF1106.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Melder meg inn med min nylig innkjøpte Sako 75 finnlight 308. Kikkerten er en Schmidt&Bender Zenith 3-12x50.

Velholdt rifle som er 5 år gammel og skutt ca 250 skudd ifølge forrige eier. Var lenge itvil om jeg skulle kjøpe

en Blaser R93, men må si jeg er kjempe fornøyd nå som finnlighten er i hus :D

Skal prøve å legge ut bilder etterhvert...

 

Ps: Noen som har tips om hvilken demper som passer best til denne rifla? Har ikke lyst til å kappe i flutinga, men ser av

tidligere innlegg at dette kanskje ikke er noe problem?...

Link to comment
Share on other sites

Er allerede medlem i "finskeplastklubben", men må da melde meg inn her også. De to klubbene går jo tross alt hånd i hånd. Har en sort TRG-42 i 338 Lapua Magnum med Nightforce NXS 5,5-22x50 stående i skapet, og inntil rekylbremsen kommer i posten står den fint der :P

Link to comment
Share on other sites

Ang sako`s 90 årsdag i år har de besluttet å produsere et parti amunisjon til 7x33. etter å ha vært i kontakt med schou våpen har jeg fått bekreftet det, men at de ikke vil bestille amunisjon uten at de har en stor bestilling å sende til finnland. i forbindelse med dette oppfordrer jeg alle som er i besittelse av en sako 7x33 å oppsøke sin lokale våpenhandler for å bestille skudd. Sako finnland skal i følge schou produsere etter behov så det vill være viktig å få jort dette så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på med min høyst ordinære Sako 85 Hunter i 30-06 toppet med den høyst ordinære Leupold European 2-7x33. Det eneste ikke høyst ordinære er den håndsydde lærreima som jeg er ganske fornøyd med. Den er bare ordinær.

 

Edit: Kaliber

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei jeg har kjøpt meg en sako 75 hunter og lurer på en ting. har montert en kikkert med 1,25-5 i zoom på for ville ha en kikkert med lite zoom til elg jakt da jeg går med hund. Men er det noen som har det her ? Det jeg merket var at jeg ser løpet inni kikkerten når jeg har på minst zoom er dette vanlig ? har lav montasje på den. Løpet blir borte når jeg har ca 3 i zoom. noen som har erfaring om dette ?? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...