Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

13 timer siden, henriette skrev:

Spørsmål til Sako folket.

 

Har vurdert og kjøpe meg ei Sako 85 cabonlight 308.men er den virkelig 16 lapper 

bedre i kvalitet enn Sako 85 Finnlight SS   ???

samme kvalitet, bare lettere. Så spm til deg selv er vel om du synes de grammene du sparer er verdt 16k.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel carbonlight titt og ofte til salgs til betydelig lavere pris enn listepris.

Men skulle jeg brukt den summen på en 85, ville jeg kjøpte en Finnlight og montert i en McMillan Gamehunter stokk med Edge fyll istedenfor å betale så mye for "samme" stokk i lettere utførelse og et materiale som lett skades.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, henriette skrev:

Har vurdert og kjøpe meg ei Sako 85 cabonlight 308.men er den virkelig 16 lapper 

bedre i kvalitet enn Sako 85 Finnlight SS   ???

 

Tja si det, en 85 er en 85 i kvalitet uansett. Det du betaler for er en lettere stokk, som jeg tror tåler mer enn kritikerne tror. Så får det bli opp til hver og en å kjenne og prøve begge og finne ut hvem som gir den beste følelsen. Jeg gjorde nettopp det og som tidligere skrevet i denne tråd så angrer jeg ikke på min Carbonlight.

 

Med tanke på pris så tror jeg ikke du skal henge deg så mye opp i veiledende pris. Det er det ingen som betaler. En butikk i Drammensområdet har/hadde den priset til snaue 27 og det brukte jeg som utgangspunkt når jeg handlet min i en annen butikk. Hadde jeg vært veldig opptatt av pris burde jeg sikkert endt opp med en eller annen Tikka, men nå gjorde jeg ikke det....

 

Du vil sikkert få mange svar på dette, men jeg tror ikke mange av svarene kommer fra folk som har brukt og skutt med børsa over tid. Synsing er det mye av på "Kammeret" og slik er det ofte på de fleste nettforum.

 

Prøv selv og stol på magefølelsen. En 85 er god uansett om det er light ditt eller datt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del med 85 carbonlight. Veiledende pris er for voldsom, men får man den til mellom 26 og 27 som enkelte butikker har solgt den for, bør man absolutt vurdere den. Det er en helt annen kvalitetsfølelse over stokken en på vanlig finnlight, og (jeg synes) den er bedre å skyte med. Spesielt pistolhåndgrepet er nydelig. 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Super XX skrev:

Det er en helt annen kvalitetsfølelse over stokken en på vanlig finnlight, og (jeg synes) den er bedre å skyte med. Spesielt pistolhåndgrepet er nydelig. 

Som om jeg skulle sagt det selv. Det var en annen følelse av "hel ved" vs "plastic fantastic". Ut over det synes jeg finnlight er en snerten børse det også som jeg ganske sikkert kunne levd godt med.

 

27 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvordan er rekylen i Carbonlight? I mitt enkle sinn ville jeg nok hatt en i 6,5x55 heller enn .308W.

Rekylen i 308W er helt grei. Børsa har slik jeg ser det et godt rekylopptak. Og skal man ha kortest og lettest stiller 308 sterkt. Selv liker jeg tradisjonelle kalibre som 9,3 x 62, men i en såpass lett børse tror jeg det hadde fjernet plomber og plakk i hvert fall på den ene siden... Som sagt kortest, lettest og levelig gjorde at jeg endte med 308W. Elgen kan ikke dø mer enn en gang, så jeg tror det skal gå bra, selv om jeg som nevnt er veldig fasinert av noe tyngre skyts.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nytt medlem i klubben.

 

Sako L691 Carabine Full Stock kal. 6,5x55

Sako M75 Finnlight kal. .270 Win

Sako M75 Hunter Stainless kal. .300 Win Mag

 

Er på jakt etter en original laminatstokk til Finnlight´en så hvis noen har en liggende gi gjerne en lyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Ny på forumet og trenger litt hjelp.

 

Arvet for noen år siden en Sako L61R 9.3x62 fra tidlig 80 tall med en noe nyere Leupold 3-9x42 påmontert, våpenet virker å være godt behandlet.

 

Våpenet er blitt lite brukt i mitt eie så jeg vurderer å selge det, men er usikker på pris, hvis jeg har skjønt det rett, er det ikke så mange av disse i 9.3x62?

Edited by Flix
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

Det er ikke en 3-9x40 som står på? VX-1, VX-2, VXR? Finnes forskjellige utgaver i forskjellige prisklasser.

Med VX-1 så tipper jeg rundt 6000kr, noe mer hvis det er kikkertsikte av høyere kvalitet.

 

For å herme etter noen av brukerne her inne så er dette ei kjempefin børse som koster mindre enn ei ny pipe til en Blaser, hvilket vitner om at verden vil bedras. 😉

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, jmosbakk skrev:

Hei og velkommen til forumet.

Det er ikke en 3-9x40 som står på? VX-1, VX-2, VXR? Finnes forskjellige utgaver i forskjellige prisklasser.

Med VX-1 så tipper jeg rundt 6000kr, noe mer hvis det er kikkertsikte av høyere kvalitet.

 

For å herme etter noen av brukerne her inne så er dette ei kjempefin børse som koster mindre enn ei ny pipe til en Blaser, hvilket vitner om at verden vil bedras. 😉

 

Det er en 3-9x40 VARI-X II.

 

legger ved litt bilder.

 

 

A8767338-B695-4B07-A5D2-D27319CF7004.jpeg

678EA909-2694-4F27-8446-85003D804781.jpeg

0F38078B-5E34-487C-866E-768A256D8AB6.jpeg

778E0629-F987-4AE2-A836-5937CE4A1F80.jpeg

Edited by Flix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
18 timer siden, Torf skrev:

Ja, den er verd 6k++. Bare stål og treverk. Hadde sikkert kostet mer enn 85 hvis den hadde blitt produsert idag.

Bruktprisen på gamle Sakoer er unormalt lav i Norge. 

 

Flott, vet noen av dere om hvilken demper som passer best til denne børsa, og bør løpet kappes?

Link to comment
Share on other sites

Sammlinge til HARE4 må på ingen måte sees på som et representativt utvalg for hva man kan forvente av en Sako. Hadde jeg kjøpt en Sako som hadde prestert sånn, hadde jeg hevet kjøpet. Jeg har skutt mye med 75 hunter, 85 classik, 85 finnlight og 85 carbonlight alle i 308 Win. "Alt" sammler mellom 20 og 30 mm. Hjemmeladet ammo med annerkjente kuler går lett under 20mm.

Men om du er vant med 5mm sammlinger vill det meste bli en skuffelse. Hvordan får du målt en sånn sammling?

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man har vært så heldig å kun hatt jaktrifler som samler alt av jaktammo på 20-30 mm, ( @ 100 m)så vil jeg si at det heller ikke er særlig representativt. Tror også man skal slite med reklamasjon om rifla klarer å sette skudda tett med en eller to sorter ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det blir noe sånn ca mål.. men t3en går himla godt med scenar 155grain og 43,5grain n140.. det som er utenfor svarten er skudd fra test av annen ammo.

Så er litt derfor jeg tror jeg kommer til å angre om jeg bytter den ut til fordel for noe som er mer likt black bearen jeg jakter med.. blackbearen ligger forøvrig mellom 12-18mm med naturalis og nielsen sonic kuler. (9,3x62)

20180520_164637.jpg

Edited by plugg69
Link to comment
Share on other sites

Ble bare litt nyskjerrig. Hva skal du bruke rifla til? Er jo hyggelig med ei tungløpa ( ja, jeg vet det heter pipe) rifle som setter matchkuler tett på pappskiva, men om en vil ha ei tynnløpa jaktrifle bør en jo være godt innafor til det meste av jakt om den samler under 20 mm hver gang med jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Super XX skrev:

Sammlinge til HARE4 må på ingen måte sees på som et representativt utvalg for hva man kan forvente av en Sako. Hadde jeg kjøpt en Sako som hadde prestert sånn, hadde jeg hevet kjøpet. Jeg har skutt mye med 75 hunter, 85 classik, 85 finnlight og 85 carbonlight alle i 308 Win. "Alt" sammler mellom 20 og 30 mm. Hjemmeladet ammo med annerkjente kuler går lett under 20mm.

Men om du er vant med 5mm sammlinger vill det meste bli en skuffelse. Hvordan får du målt en sånn sammling?

Nei dette var kun min rifle med mine kuler og mitt kaliber. Jeg har sako 75 30-06 som samlet 20-25mm samling med alle 4 forskjellige ammo jeg har prøvd. Har også hatt sako 75 i 6,5 den var litt mere kresen på ammo:) og så har jeg hatt Sako 85 SS i 30-06 som samlet 20mm på alt kvalitets jaktskudd men ikke så bra på billige treningsskudd. 

 

Har og hatt tilsammen 4 tikka t3/T3x og en 590. Og alle har gått med supre samlinger med alt av kjøpeammo utenom Nato. 

 

Men ingen rifle er like og du finner somregel en kule som går hull i hull til rifla uansett :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Med Sako så er det enten eller, Carbon light er fin som fa.., Carbon wolf er stygg som et hel... 

Også er det slik at Sako lager mange gode løsninger, men det klarer nesten aldri og sette de sammen i ei rifle. De ødelegger riflene stort sett alltid med et eller annet lurt design som ikke fungerer 🤥 Det er Sako i et nøtteskall 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 0.19, ÆlgJeGer1 skrev:

Hei, hva er erfaringene rundt en sako quad ? Tenker å ha to løp, ett i 22lr for plinking og 22wmr for jakt på kråke og rev osv.

Jeg har bare gode erfaringer med denne kombinasjonen. I flere år skjøt jeg >100 kråker i året med .22LR sub. 22 wmr brukes på kortnebbgås og rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen av dere montert justerbar kolbekam på sako 85 finnlight/SS? Legg gjerne ut bilder så jeg kan se resultatet :) 

 

Jeg hører noen børsemakere fraråder å montere dette på Sako sine synthstokker da gummibelegget vil flasse av, men er likevel fristet til å montere det på rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sako l61r,  3006 Finnbear

I en annonse på Finn står dette:

Selger en Sako L61R i 30-06 Gjenget for lyddemper 14x1.5 55cm løp Denne har 3 låseklakker på sluttstykket. Kun de første 75.000+ har dette! 

Klarte ikke å Google meg til å finne ut om min l61r, har 3 låseklakker. Heller ikke hvilke serienummer som har 3 låseklakker. 

Link to comment
Share on other sites

De første 70-80.000 ble produsert med med 3 låsklakker.. 
Du ser det veldig greit på dette bildet:

 

Styreskinnen går ikke helt bak til håndtaket, men blir stoppet av den 3 låsklakken.

 

Samlere kaller de vel pre-72? Da Garcia i USA begynnte å importere Sako og flere mener kvaliteten falt etter 1972.

Den tredje låsklakken ble fjernet fra 70.000 og oppover, som indikerer 70-71 ifølge Sakos egne serienummer.

Sånn ca...

l_733384746.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
21 timer siden, Sør-jeger skrev:

Ser at Sako produserer sin Carbonlight med XS kassen, i 223.. Denne frister meg litt!


Noen som har prøvd en slik? 

Jeg har ikke prøvd Carbonlight XS i 223Rem, men jeg har en 85 Hunter Laminated SS i 223Rem. (Jeg fikk hevet kjøpet på en Browning X-bolt i 223rem pga magasin og "mateproblemer". Jeg har tidligere omtalt x-bolten her inn før den gjekk til h......)

Børsa er særdeles presis med alt man kan finne på å fore den med (1:12 stigning, så kulevekt er selvfølgelig en begrensende faktor), avtrekk, boltgang, magasin og stokk er som forventet i topp Sako-kvalitet. Den er kort sakt så nærme den perfekte jaktrifle som det går an og komme..

MEN hylseutkastet er en utfordring.  Det var inne på Kammeret.no jeg første gang hørte om problemer med hylseutkast på Sako-rifler. Jeg ble overasket da jeg har vært borti en del Sako`er og alle har kastet ut tomhylsene uten problemer, uansett montasje og kikkertsikte. Fellesnevneren var at alle hadde "308 lengde" (S) på låskassen.  Etter en del søk på nettet fikk jeg inntrykk av at de fleste som hadde problemer var de som hadde M, L og XS kasse. Hvorfor S-kassen virker å være "skånet" for problemet vet jeg ikke. Utstøteren er like idiotisk plassert på alle. Kan ha noe med vekt vs legde på hylsa og utdragerkloens press på hylsa. Utdragerkloen skaper vinkel på utkastet. 308`en jeg har kaster hylsa "skråere" og mer bakover en 223`en. Jeg vet det har blitt solgt utdragere med strammere fjær for å unngå problemet.

Uansett, jeg skulle montere en VX6 3-18X50 på 223-rifla og den har et ganske stort "justeringshus" med tårn. Jeg brukte Sako`s originale ringmontasje. Monterte jeg siktet med tårnene rett over låskassen, så smalt tomhylsene opp i "justeringshuset" (jeg vet ikke hva det egentlig heter) og falt rett ned i magasinet igjen. Ergo; enkeltskuddsrifle. Heldigvis har VX6 lang øyeavstand og kan/må monteres langt frem.   

Når siktet er montert som på bilde under er hylseutkastet uproblematisk. 308`en har akkurat samme sikte og der er det "et fett" hvor man plasserer siktet. Jeg har også prøvd div langholdsikter med lange justeringstårn på denne uten problemer. Jeg er temmelig sikker på at Carbonlight med XS kasse kan by på samme problemer. Sako er klar over problemet men gir tydligvis faen og leverer testbørser som vist på siste bilde. Lite sikte og superhøy montasje. Idioti. Hvorfor ikke skråstille utkasteren......:S Pr. dags dato er det ingen fabrikkproduserte rifler som er perfekt i henhold til MINE krav, Sako er nærmest, men med enkelte patroner må man være villig til å gå noen "omveier" for å sikre hylseutkast.  

 

 

167.jpg

sako.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...