Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Nei ingen info,  typisk at jeg kjøpte to nye Sakoer i 2017 og så kommer de med to nye modeller på nyåret...

 

Jeg ser jo på bakgrunnsbilder at Finnlighten har fått ny stokk og Carbon Wolf blir en chassis rifle kanskje med TRG Magasiner? Eller er det en Halvauto tro?

Link to comment
Share on other sites

Tipper Carbon Wolf ikke er chassis rifla på Sako`s sider. Carbon Wolf kommer i bl.a. 30-06 og 7mm rem mag. Kanskje Carbon Wolf er en Black Wolf med carbonskjefte.. (når vi først synser litt..)

Ps. På eurooptic står det jo Finnlight 2 stainless.. Rifla som ser ut som en Finnlight på Sako`s sider ser fint lite stainless ut.. kanskje det kommer mer enn to modeller (eller utgaver av hver modell) 

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da var nedtellingen ute. Tre nyfriserte modeller og slett ingen grensesprengende nyheter. Tikka hadde samme nedtelling, der kom de med en ny modell type småvilt...

Ja ja, så får jeg fortsette å vurdere en carbonlight da, har egentlig alltid trengt en lett rifle i carbon og Sako klinger jo godt i mange sine ører, så vil tiden vise hva det blir til..... 

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben her!

Trg 42 300 winmag med Kahles 624i, Spuhr montasje montert på picatinny, orginal tofot og Hausken Mega Xtrm. 

Fikk våpenet i november, etter 9 måneder med utålmodig venting.. Begynte nettopp å lade ammo selv, så jeg tar gjerne i mot tips til ladedata..

P1000105.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 26.1.2018 den 21.56, Hammers skrev:

Hei

Noen her inne som har tips om hvor man kan få tak i et sluttstykke til en L61R i std. Kaliber? (Ikke magnum støtbun)

 

Marius

 

Er dette den eldre L61r eller sako AV (relansert l61r under AV modell)? 

 

Jeg har forsåvidt vært på leting etter deler til disse lenge, blant annet løst magasin. Det er uhyre vanskelig å finne noe som helst. Du må enten ty til import eller få en børsemaker til å lage noe. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat
9 timer siden, tigor skrev:

Lite fristende med en plasttopp på ei slik børse.

 

Synes det ser ut som det er en relativt tilpasset metallsak, litt ruglete for godt grep. Har sett penere gjengebeskyttere, men kommer uansett til å ha en lett liten demper på tuppen. Nå er det bare å vente på våpenkontoret som etter sigende har opptil 12 ukers behandlingstid. Hurra for reformen som skal gi bedre tjenester til publikum..... Satser på å sjekke ut rifla grundig på årets Camp villmark og ta en endelig avgjørelse da.

Får bruke ventetiden til å lese meg opp på blyfri 308 ammunisjon siden jeg ennå ikke har en 308 i garderoben, samt vurdere om 8x57 rifla skal selges eller være reserve. Fint å ha noen prosjekter gjennom vinteren😉

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Swift skrev:

Synes det ser ut som det er en relativt tilpasset metallsak, litt ruglete for godt grep. Har sett penere gjengebeskyttere, men kommer uansett til å ha en lett liten demper på tuppen. Nå er det bare å vente på våpenkontoret som etter sigende har opptil 12 ukers behandlingstid. Hurra for reformen som skal gi bedre tjenester til publikum..... Satser på å sjekke ut rifla grundig på årets Camp villmark og ta en endelig avgjørelse da.

Får bruke ventetiden til å lese meg opp på blyfri 308 ammunisjon siden jeg ennå ikke har en 308 i garderoben, samt vurdere om 8x57 rifla skal selges eller være reserve. Fint å ha noen prosjekter gjennom vinteren😉

Blir hovedsaklig reinsdyr børse for meg denne carbonlight'n,mulig skogsbørse under dagjakta etter hjorten,og da kan det vere kjekt med en demper på. Kommer til å velge 7mm-08 Remington for rekyl å flatere kulebane. 

Var så heldig å få kjenne på børsa for noen måneder siden, og ble frelst tildigrader. Kraftig og bratt pistolgrep og et langt  forskjefte å holde i, overflaten føles varm og mjuk ut.Prøvde imot sauer 404 carbon og xbolt carbon, men ingen tvil om at eg likte sakoen best.

Blir en swarovski z3 på toppen, så rifla blir lett. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på 7-08, men mener å ha lest et sted at man kan kutte 308 mer og bruke demper ift 260 og lengre løp, da 308 er litt mer egnet for korte løp. Men blir jo smådetaljer..

 

Vil si at demper på reinsjakt er veldig greit hvis du har flere kort, virker som de har mye vanskeligere for lokalisere skuddet, og blir ikke like skremt.

Link to comment
Share on other sites

308 er vel et bedre kaliber vist pipa skal kappes, men lite aktuelt det når pipa er fluta og ikkje lengre en 51 cm. 

Kan  godt stemme at dyra blir mindre stressa etter et lyddemperskudd. skaut reinsdyr med og uten demper ifjord, og det var vel med demper at dyra fikk minst panikk. 

Men liker best å gå uten demper på reinsjakt uansett, tar heller med en ekstra Stratos 😀

Klokketrua på en 140 accubond i 7-08 😎

Link to comment
Share on other sites

7-08 er en veldig fin patron. Den konbinerer de fleste fordelene fra 6,5x55 og 308 uten noen av deres "ulemper".

 

Med 150-168gr kule har 7-08 mer "ooomp" i målet enn 6,5 noengang kan få, feks på villsvin. Samtidig har den samme ballistiske fordeler overfor 308 på langhold som 6,5x55. Opplevd rekyl i 7-08 likner også mer på 6,5 enn 308. I "gamledager" var 7-08 favorittpatronen i grov rifle metallsiluett pga dette. 6,5x55 var ikke pålitelig på bukkene på 500m. Med datidens matchkuler parkerte 7-08 også 308 på 500m med alle egenskapene lagt sammen slik at man rett og slett fikk flere poeng med 7-08. Hvis man skal ha en kompakt jaktpatron, og ser på utvalget av nye jaktkuler, er 7-08 nå mer spennende enn noen gang. Skrur man sammen ei rifle "selv" ville jeg brukt ei kort kasse med 75mm magasinlengde som feks Sako 75/85. Med "Ragnar Hansen spesial" magasinboks får man 79mm i kort Remington. 700.  De nye "langholdsjaktkulene" liker også ekstra spinn så jeg hadde brukt ei 60cm pipe med 1-8" for å få optimale ballistiske egenskaper ut av kula. I forhold til en 6,5 i lang kasse har man jo allerede spart inn noen cm slik at 60cm er helt greit for å få utnyttet egenskapene i 7-08 optimalt. Tar man den "helt ut" i ei slik rifla kan man få litt over 800ms med 175gr kuler. 175gr "VLD" jaktkulene har hinsides ballistikk (bc=0,65++) og tom 175gr Nosler Partition har  bc=0,519.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tigorHva fikk du oppgitt som leveringstid på 7-08? Schou tar den vel bare inn i de mest vanlige kalibrene?

 

Jeg fikk oppgitt 9-12 mnd når jeg spurte om 8x57 og 9,3x62, like lang tid uansett når på året jeg bestilte.

 

Så dermed blir det en 308 som korteste og letteste alternativ. De to andre ble 10 cm lengre og 200 gram tyngre også var det denne leveringstiden da, som slett ikke passer mine planer....

 

Link to comment
Share on other sites

De krever vel lengre kasse også, så blir vel litt tyngre der.

 

Men ser på 85 SS Synth og Finnlight, er eneste forskjellen kortere løp og fluting?

Litt andre farger på stokken, men ser jo helt like ut ellers. Ettersom normal ofte er mer tilgjengelig, kan man bare kappe den og få lik vekt.  

 

Ser at Jaktdepotet har tilbud på Carbonlight i 308, og på lager...ikke dårlig når det nærmer seg veiledende for vanlig SS synth.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=11A1&prodid=14618

Link to comment
Share on other sites

Carbonlight er jeg enig i at er en forskjell mot de andre, da stokken uten tvil er mye dyrere, var forskjellen mellom Finnlight og vanlig jeg tenkte på nå.

I motsetning til Browning, er vel Sako stokken en ordentlig karbonstokk, og etter å ha tafset på den er jeg helt enig i "må ha" følelsen :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sako Carbonlight er nydelig, så "må ha" følelsen blir man nok ikke kvitt. Stokken gir en helt annen kvalitetsfølelse en 85 SS og Finnlight (Mye stivere). Skulle jeg hatt ny storviltbørse hadde jeg benyttet meg av tilbudet fra Jaktdepotet.

Et kjempepluss at den er gjenget fra fabrikk. Får man evt. presisjonsproblemer med denne, er det ingen tvil om hvem som har ansvaret. Om man får Jaktdepotet til å kappe og gjenge en 85 SS og denne ikke oppfyller presisjonsgarantien fra fabrikk, hvem har da ansvaret?

Den eneste betenkeligheten jeg har mot Carbonlight, er hvordan stokken ser ut etter 4-5 år med hard bruk. Det gummiaktige belegget vil forsvinne.... 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Swift skrev:

@tigorHva fikk du oppgitt som leveringstid på 7-08? Schou tar den vel bare inn i de mest vanlige kalibrene?

 

Jeg fikk oppgitt 9-12 mnd når jeg spurte om 8x57 og 9,3x62, like lang tid uansett når på året jeg bestilte.

 

Så dermed blir det en 308 som korteste og letteste alternativ. De to andre ble 10 cm lengre og 200 gram tyngre også var det denne leveringstiden da, som slett ikke passer mine planer....

 

Får bekreftet forventet leveringstid imorgen. Jaktogfriluft skulle ha rifla på lager trudde dem. Men var vist solgt når dem sjekket 👎 så da ble det bestilt ny. Greit det og, ingen som har fått tafset å tatt hundrevis med avtrekk med den. Bestilte en blackbear i 8x57js ifjord, å det tok 5 måneder.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, msteiro skrev:

Da kan man jo vurdere å kjøpe den i 308 på tilbud på JD, og få Rafdal til å sette inn helt nytt løp helt etter @Torf spec for rundt lik pris, og uten så lang leveringstid ;)

 

16 minutter siden, msteiro skrev:

Da kan man jo vurdere å kjøpe den i 308 på tilbud på JD, og få Rafdal til å sette inn helt nytt løp helt etter @Torf spec for rundt lik pris, og uten så lang leveringstid ;)

 

Tja, fikk bra tilbud synest eg.

6 timer siden, Swift skrev:

@tigorHva fikk du oppgitt som leveringstid på 7-08? Schou tar den vel bare inn i de mest vanlige kalibrene?

 

Jeg fikk oppgitt 9-12 mnd når jeg spurte om 8x57 og 9,3x62, like lang tid uansett når på året jeg bestilte.

 

Så dermed blir det en 308 som korteste og letteste alternativ. De to andre ble 10 cm lengre og 200 gram tyngre også var det denne leveringstiden da, som slett ikke passer mine planer....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tafset på en carbonlight.....

Og I am in love, rett og slett. Avgjørelse tatt, nå venter jeg bare på byråkratiet. Må rydde plass i garderoben, så blir nødt til å selge unna en av Schultzene mine. Sluttstykkegangen på Schultzen er overlegen Sako, men det får jeg nok heller leve med.

Hmmm vente, vente og vente på noe godt:x

Link to comment
Share on other sites

God avgjørelse Swift. Gleder meg stort til min carbonlight kommer og, 6 måneder leveringstid på min i 7-08 Remington. Får virkelig håpe den er klar til reinsjakta. Kunna kjøpt i 308 å fått børsa umiddelbart, men nårn først kjøper ei slik børse,  bør en bli Max fornøyd, og da venter eg gjerne litt.

Har en shultz 97 til jaktfelt og elgbane eg og, og sluttstykkegang og presisjon er overlegen det meste av kjøpebørser. Men sako er overlegen på skauen 😎

 

 

På 20.2.2018 den 10.05, Swift skrev:

 

Link to comment
Share on other sites

Sako Finnlight 2 med nytt, visstnok stivere og solidere, justerbart skjefte ser fin ut:

 

Rustfri med Ceracoat. 

 

finnlight2-hero_0.jpg

 

finnlight2-lisakuva3_0.jpg?itok=D_Pd8eGT

 

Kanskje de blir salg på "gamle! Finnlight "..?

 

Ref 7-08/308:

Det går an å modifisere Accuracy International AW 10-skudds magasiner til 308-kassa hvis det er noen som har behov for større ildkraft. Oppskriften finnes på nettet. Disse bombesikre magasinene er billigere enn Sakos, De mater fra begge sider som sakos magasiner og må ikke forveksles med AICS-magasiner.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Go light sier de.
Pack tight sier de


Karbon og teflon sier de
Kreativ ammunisjon sier de


Vel... jeg er nok en bakstreversk gammel gnukk. For nå har jeg også blitt Sako-eier. Med et drog som muligens må spikkes litt på for å skli inn i jegerklassen på jaktfeltstevner. I det uhyre kreative kaliber 308win. Vi snakker altså om en Sako 85 Varmint SS med original løpslengde 60cm og pipe tung som et rentesjokk fra jappetida,. Bedda ned i en GRS-stokk med en versa-pod under snuten. Kjøpt 'brukt', det stakkars droget ser fortsatt ut som det kommer rett fra fabrikk. Både GRS og originalstokk fremstår uberørt av håndsvette. Muligens gått en pakke med skudd... Toppa med en Conquest HD 5-25x50 med et helt vanlig retikkel (20). Ikke noe langholdswannabe her altså men håper det er nok til å skyte på små klistrelapper på passe langt hold til jeg lærer å holde heeeelt rolig og klemme stødig til. 


Jeg tror det blir en fin avbalansering mot de to anemiske (<3,5kg med kikkertsikte) børsene jeg har i skapet fra før og gleder meg som en liten unge til første sjanse på skytebanen med Godzilla.  

Sako85ssVarmint.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har noe veldig ligende @Umbro. Finnlight black 30-06 varianten vel og merke. Har lik GRS stokk til den i svart med lik versa-pod som jeg ønsker å bli kvitt, passer til alle 85 modeller med låskasse M.

Edited by henvan
Link to comment
Share on other sites

Jepp, da var den iboks, eller i våpenskapet. Hentet en carbonlight i dag og dette virker bra. Litt over 3 kg med kikkert og 3,3 blank med demper blir nok greit å bære skulle jeg tro. Den kaster t.o.m. hylsene ut til høyre, så da er alt innafor enn så lenge. Nå gjelder det å få tatt seg en tur på banen i vårsola.

 

DSC_0344.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.3.2018 den 22.17, Cruiser skrev:

Fin rifle! Plukk av klementinen, så er du på 3000 blank 😉

 

Enig, det ble litt feil med klementinen. Den passet bedre på Schultzen. Nå er den plukket av, det enkle er ofte det beste....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Oppsøkte sako på IWA messen i helgen. De bekreftet at exige kommer igjen . Var visst noe med kvaliteten fra en underleverandør de ikke var fornøyd  med. Jeg spurte også om de snart kom med pipeskift. Da smilte han lurt men ville ikke si noe

Link to comment
Share on other sites

Eier idag en 30.06 sako 75 ss, med demper, stor kikkert og GRS stokk er dette en kjempegod børse, men tung og ukurant for en hundefører bak elghunden... Er derfor på utkikk etter en sako 75 finnlight, enten 6,5×55 eller 30.06, noen som har for salg?! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...