Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

@Super XX Erfaring med min 85 XS Varmint i .223 Rem. med 1:8 snurr, er at den går generelt dårlig med lette kuler. Billig bulkammo er gjerne i kategorien snusboks. Med tunge kuler gir den grei presisjon. Utkastet er katastofalt dårlig og det er mye klikk med endel billigammo, som har noe slappe hylsedimensjoner, feks Fiocchi. 

Børsemakeren tok en lang, hard kikk på saken, og laget deretter en ny utdrager med korrekte dimensjoner. Voila! Rifle som kaster ut hver gang, selv uten at en trenger å røske sluttstykket bakover. Har ikke testa med lavmontert sikte med store targetratt, men ikke noe problem med SuB Klassik x50 som er montert med ca 5 mm klaring til pipa. ( Opitiock low, om jeg husker rett).

Helt klart for dårlig på ethvert våpen, og spesielt på et dyrere våpen som Sako. 

 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Vavlo......da har nok børsemakeren gjort en omfattende restaureringsjobb på sluttstykket på angjeldende Sako.

Han må ha forandret utkastet fra å være mekanisk (a la M98) til og bli automatisk (a la TikkaT3) slik du beskriver det. En slik modifikasjon krever finmotoriske evner og bearbeidingsutstyr utover slagdrill og hammer, for å si det slik. Bra jobb utført av børsemaker.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Castor skrev:

Han må ha forandret utkastet fra å være mekanisk (a la M98) til og bli automatisk (a la TikkaT3) slik du beskriver det.

Det er ikke mulig og bygge om en Sako 85 til å ha en automatisk utstøter (plunger). På en 75 kunne man nok enda gjøre det siden  bolthodet hadde en «krage» rundt hele støtbunnen/flata som medførte at hylsa ikke sklei sideveis inn på støtbunnen, men ble skubbet foran inn i kammeret. Se på de to sluttstykkene så skjønner du hva jeg mener. En «plunger» på et 85 sluttstykke vil bolkere hylsa under kamring slik at alt går i lås.

 

Det er mange som påstår at det er utdraget som er for rom/slapp/har for lett grep hva vet jeg, men saken er nok heller at det er en totalt feilkonstruert løsning fra Sako. Hadde de bare plassert utstøter på siden eller rett over utdraget slik som på de gamle Sakoene som hadde to låseklakker så hadde alt fungert helt perfek. Det å lage en «trang» utdrager er bare en nødløsning som antagelig medfører problemer den dagen man har skitt på hylsene, men er selvfølgelig en bedre løsning enn ingen.

 

Min Sako 85 XS fungere med «riktig tillært» hånd teknikk og en kikkert som ikke «står i veien» for en hylse som egentlig vil rett opp og ikke ut til siden. Den skyter også katastrofalt dårlig med kuler som er letter enn 69 gr. 

 

Hvis noen spør meg så ikke kjøp en Sako 85 SX! 

Link to comment
Share on other sites

vavlo: Jeg har hørt mye negativt om presisjonen i 223rem Sakoer med 1:8 stigning og lette kuler. D samme gjelder også Tikka. Derfor var jeg klar på at jeg skulle ha 1:12 da det er lette kuler jeg i all hovedsak kommer til å bruke. Har kun testet hjemmelad ammo i denne børsa og den går helt vannvittig godt. Patronene jeg har ladet er heller ikke ladninger jeg egentlig hadde forventet superpresisjon med, slappladninger med 55grs FMJ(Lapua) og 50 grs GMX til fugel og en redusert ladning med N110 og 35grs V-max. Sistnevnte er noe av det mest presise jeg har skutt med uansett rifle. 4 skuddssamlinger på rundt 10mm. Har aldri hatt klikk og børsa, som jeg nevnte i første innlegg, virker å være av topp kvalitet. Men utkastet er lavmåle. Det var den lange øyeavstanden på VX6 som reddet opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring med 223, siden jeg bare har holdt på med det i noen år, så da lurer jeg på om lette kuler i Sako/Tikka 1:8 løp, er det bare et Sako/Tikka problem, eller er det slik over hele fjøla? Er det bare Sako/Tikka som lager en bom/løpsprofil som er ræva eller ligger djevelen begravd i sakens natur? Det hadde vært greit og vist om et løpsbytte fikser dette problemet?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en X-bolt i 223rem før overnevnt Sako. Den hadde 1:8 stigning. Den eneste tunge kula jeg prøvde var 70grs RDF. Den gav "ujevn" presisjon. Derimot så gjekk den bra/meget bra med 55grs Lapua FMJ og 50grs Nosler BT. Bra v.s. jevnt under 20mm på 3 skudd. Det er nok litt tilfeldig hvordan 1:8 og lette kuler fungerer, men sjansen for at det ikke går bra er nok betydelig større enn med 1:12. Sjansen for dårlig presisjon er nok også større om man kombinerer 1:8 og billig fabrikkammunisjon. Alt jeg refererer til her er hjemmeladet med Lapua- hylser. Jeg prøvde også 55grs Black Hills softpoint (fabrikk, ikke superbillig). Denne låg på mellom 30 og 40mm. Ergo: ikke bra nok.

 

Link to comment
Share on other sites

En annen ting man kan stille spørsmålstegn ved er om 223Rem, 1:8 stigning og kuler mellom 70 og 90grs er å prøve å gjøre patronen om til noe den "ikke er". For langholdsskyting blir den "krampeaktig" pga. lite hylsevolum og lang kule. Som jaktpatron vil man seff få mindre vindavdrift på for eksempel rypejakt sammenlignet med en slappladet 55grs kule. Men alle kulene i segmentet 70-90 grs er enten hullspiss eller plastspiss som meget vell kan "rasere" rypa. Som predatorpatron mener jeg den blir dårligere pga at "varminteffekten" uteblir. Streiftreff på div uspiselige ting som kråke og rev med en varmintkule i 1000m/s ender stort sett godt. Dette i kombinasjon med at man kan risikerer dårlig presisjon med lette kuler taler i favør av 1:12. Om tanken er lav rekyl og kuler med bra BC er nok for eksempel 6XC mye mer egnet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Bytter nok til 1:12, den dagen denne pipa sier takk for seg, da den kun brukes til jaktfelt/ elgbane og BC gevinsten med tyngre kuler er liten på slike hold.

@Bly Nei utdrageren er ikke laget spesielt trang. Det var den originale som var ualminnelig rom  (nesten 1mm klaring mellom sluttstykke og patronbunn når hylsa hang i kloa) og i tillegg hadde feil radie på kloa. Når utstikket på utstøteren også er ca 1 mm sier det seg selv at utkastet kan utebli eller bare halvveis rett som det er. Man kunne muligens laget en slags fiks på dette ved enten å forlenge utstøteren noe eller korte inn boltstoppen, men hvor fagmessig det evt er, skal jeg ikke ha noen formening om.

For øvrig kan det virke som at riktig utdrager også hjalp noe på utkastvinkelen. Nå kan det jo være at utdrager ikke er årsaken til slapt utkast på alle andre slike modeller.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo 1mm er kanskje litt i det meste laget. Jeg leste en gang en tråd på ett eller annet forum om en som hadde samme problem. Han reklamerte til Sako og fikk en ny ekstraktor. Den var identisk med den han hadde fra før og problemet vedvarte. Så fikk han laget en trangere og da virket det bedre. Jeg mener kanskje også å huske at han gjorde noe med radien? Så det er kanskje opplagt at ekstraktoren ikke er optimal for den konstruksjonen den er plassert i. Jeg har vurdert å lage en ny selv for å se om det gjør saken bedre, men har bare ikke helt kommet dit enda siden rifla stort sett bare trekker støv i skapet. Jeg har jo andre som virker problemfritt hver eneste gang 😉

 

@Super XX Jeg liker 223 med tunge kuler og skyter så og si bare 77 og 80 gr MK eller Scenar i min Sako. Jeg får  uanstrengt 800 m/s med de selv om løpet bare er 40 cm. Det er helt perfekt til småviltjakt synes jeg. Problemet med rifla er at jeg av og til kunne tenke meg å skyte «billig» fabrikkammo som en løsning når man bare skal skyte frihånd og 100-200 meter. Men det orker jeg ikke når rifla knapt nok holder elgkravet på 100 meteren med kjøpeammo. Jeg har prøvd å lade noen lette kuler for å se selv, men det gjør ikke saken så veldig mye bedre. Det sprer fortsatt mere enn meg på frihånd og da mister jeg interessen veldig fort. 

Jeg vil veldig gjerne ha et løp i 223 som takler både lette og tunge kuler. I 6,5x55 har jeg aldri opplevd at lette varmintkuler ikke samler i samme pipe som skyter kuler med dobbel lenge? Så hvorfor er dette et 223 problem? Eller er det egentlig bare et Sako/Tikka problem?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Sako entusiaster

Jeg regisrerte meg som medlem i fjor, men har ikke fått varsler om innlegg i gruppa, må jeg logge meg på for å se aktivitet?Jeg administrerer en Facebook gruppe som heter Sako Rifles Club. Ca 8200 medlemmer. Ca 30% fra USA. Ca 100 land totalt. Prøver å holde oss til de som har en reell interesse for Sako eller rifler generellt. Utrolig mye flotte Sako’er i vårt bildearkiv! Våpensmeder fra Australia til Brtish Columbia med interesse for Sako. Mange i USA som liker de gamle, gode fra 60 tallet og har masse erfaring. Og så har vi en del fra Finnland, her snakker vi ekspertise. Jeg har en Vixen Deluxe .223 fra 65. Som ny! Finnlight 6,5x55. 75 Hunter 375 H&H , Og sjefen: AII L579 . 308 Mcmillan McWoody stock, Lilja løp. Cerakote. Zeiss V6. Rafdal er kvalitet! Ønsker dere velkommen til cluben, hyggelig og nesten helt fritt for personangrep, politikk etc. Vi har nulltoleranse, men masse humor på tvers av kontinentene gjør dette veldig hyggelig. Takk for oppmerksomheten. 

Edited by SakoLserie
Feil start på første innlegg
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpt en L579 som dukket opp i posten i dag og som jeg tenkte å kappe løpet og montere demper på.

Hadde isåfall blitt min første rifle med demper.

Men rifla var fin og jeg har ikke hjerte til å herpe den.

Lurer derfor på om noen har resten av baksiktet jeg mangler og som er villig til å selge. 

 

AD13C32E-4E4E-4305-B307-EA63876187CF.jpeg.146f9c34401e04516177f92b86629479.jpeg

Edited by wrangler
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2019 den 12.54, Fxn skrev:

Eg kunne tenkt meg å få sluttstykket på min M85 stainless flutet!
Nokre som har anbefalinger til børsemaker og eventulet pris på noko sånt?

Husk at sluttstykket på Sako 75 ikke er en fatbolt. Det er litt lite gods å frese fluter i og du vil nesten ikke spare vekt. Ikke er det trangt i kassa heller slik det er i fatbolter som Sauer og S&L. 

Link to comment
Share on other sites

At man kan flute et Sako 85 sluttstykke er en ting, men jeg er ikke så sikker på at spiralfluting er så lurt på akkurat den modellen. Om man prøver seg på dette skal man jaggu ha tunga rett i munnen. Det er mye som må tas hensyn til i dette  låsekassedesignet. For det første er det ikke så store flater den runde delen av bolten rir på i låsekassa. I tillegg må man ta hensyn til at det er to fjærebelasta dingser som presser mot denne runde delen også. Det ene er boltstoppen, den er kanskje ikke den verste siden den ikke nødvendigvis trenger å trykke mot sluttstykke. Den må bare gå langt nok inn mot, slik at den stopper en låseklakk. Det som virkelig er utfordringen er den usedvanlig teite plasserte hylseutstøteren som presser opp mot sluttstykke fra bunnen av låsekassa. 

Hvor kan man legge flutene for ikke å komme i konflikt med alle disse funksjonene? Ikke vet jeg, men en spiral gjør det i hvertfall ikke noe lettere, kanskje helt umulig? Jeg ville gitt faen 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett to varianter spiral på Sako 75/85. En av en brite. Den har jeg ikke trua på! Den går rundt hele veien. 

Den andre, som sikkert funker, er gjort av Longrifle, og der har de ingen flute som krysser linja utstøteren glir/presser mot

EB581CB0-AF1A-4B30-AD1A-8379D87DD5D3.jpeg.0037640230b3076f1c95c022866026cf.jpeg

Denne har jeg mest tro på, men jeg ville fortsatt holdt meg unna 😬

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, jeg har ei  Sako Finnbear AIII 6,5x55. 

Som jeg er veldig fornøyd med, men jeg lurer på om det er noen som vet om det skal være frittflytende løp på denne? 

Løpet ligger ikke fritt på min AIII, så jeg lurer på om jeg burde pusse litt på stokken? 

Link to comment
Share on other sites

Heisann.
Eg har ein Sako 85 med kkc stokk. Kva for ein tofot rår dykk til dette oppsettet ?

Det kjem heilt sikkert fleire Sako's i garderoben med kkc stokk i framtida, og difor så må tofot'n kunna raskt monterast og vert flytt frå stokk til stokk.

Edited by Fxn
Link to comment
Share on other sites

På 3.3.2019 den 20.30, Fxn skrev:

Heisann.
Eg har ein Sako 85 med kkc stokk. Kva for ein tofot rår dykk til dette oppsettet ?

Det kjem heilt sikkert fleire Sako's i garderoben med kkc stokk i framtida, og difor så må tofot'n kunna raskt monterast og vert flytt frå stokk til stokk.

Det ypperste på markedet med tanke på jakt er Neopod tofot som er super lett men også dyr, fåes hustigfeste til di fleste rifler.

 

Jeg vil heller bruke di pengene til andre ting og kjøpte isteden en Vanguard tofot til min KKC med hurtigfeste som er littegrann tygre men mye billigere:) 

IMG_20190208_114902.jpg

Edited by Hare4
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2014 den 14.22, 6x47 skrev:

Lurer på om noen som får perfekt mating med 6br i sako 85, feks i 22-250 magasin.

Er godt kjent med topp mating i sako A II. Sako 591.

Fikk nylig inn ei sako 85 rifle i 223. Ser at magasinet på denne er litt annerledes enn sako 75.

Sako 85(XS action) 223 mater feks 221 Fireball perfekt. Det gjorde ikke sako 75.

Vært kjekt å få sine favoritt kaliber i ei sako 85 kasse.

 

Hvis noen med ei sako 85 rifle i 22-250 har lyst å teste, så ordner jeg gjerne noen dummies i 6mm Norma BR

Fikk du svar på dette? Lurer på akkurat det samme. Har testet 6mm br 90 grs Scenar. Måter fra mitt originale 308 magasin, men patronen dras bakover ved ladegrep. Mulig det går å modde 308 magasinet med kortere tilbringer og flytte frem bakveggen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nye Leupold qr baser til Sakon i dag men sliter med å montere de. Bakre base går ikke helt i bunn og når jeg ser igjennom kikkerten på lav forstørrelse ligger løpet godt til venstre for retikkelet. Her er noe alvorlig galt men skjønner ikke hva.

Prøvd å flytte fremre base både fremover og bakover uten at det hjelper stort.

Noen som har hatt samme opplevelse eller vet råd.?

Link to comment
Share on other sites

Hei Wrangler,

 

Jeg har hatt Leupold QR på to av mine våpen, men aldri mer. Fikk store treffpunktforandringer med av- og påmontering av optikk. Låsene blir også slitt i ganske så stor grad.

 

Jeg gikk over til Recknagel H7, har ikke angret.

 

Våpnene det var snakk om er Sauer 202 Outback og Rem 700. 

 

Slb

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har man kommet hjem fra årets første skytebanebesøk, i fobindelse med innskyting av ny-rifla.

Rifla gikk som en strek den. Riktignok en tykk strek, men tatt  i betraktning at denne innskytingen samtidig var skyteforming av patroner fra å være 308, til å bli 260 Rem, gikk det svært så bra som dere ser, slik at nå står det hele 9 stk 260 tomgods på gutterommet, klare til videre prekivering:-)

Fikk anbefalt krutt og kulevekt av en kompis som skyter PRS.....når det er skrevet.....PRS gutta er ikke kjent for å putte for lite nitroglyserin nedi patronene, slik at både krutt og kulevekt ble justert et godt hakk ned fra anbefalt, for å være litt mer på den sikre siden.

 

Den nedjusterte krutt/kulekomboen fungerte som gull den, som allerede nevnt, slik at det nok ikke er veldig mye mer å justere på for å tyne mer presisjon, men litt er det nok.

20190417_152435.jpg.19d9acd23ab7c68459324c15c5732aa4.jpg

Var spent på om nyervervelsen ville fungere iht reklamen, etter å ha hørt rykter om både funksjons og presisjonsproblem med disse riflene.

Disse ryktene kan jeg avkrefte tvert, da nyervervelsen fungerte problemfritt og kastet tomgodset rett ut til siden, akkurat slik det skal være og slik man forventer av ei rifle i denne prisklassen.

Presisjonspotensialet er definitivt der, spesielt når jeg ser ser slike trekløver-samlinger som på bildet over, samt at man ikke la mye flid i å få til tighte grupper, men hadde mer fokus på å få "produsert" tomgods å jobbe videre med.

Har bestandig hatt sansen for lettvektsrifler og dette nye "bekjentskapet" vil nok vare ei god stund......og sikkert utvikle seg i årene framover, spesielt når ting er på stell og har presisjonspotensiale. Fikk gofølelsen med en gang jeg tok i rifla. Kan fort vekk bli den nye favorittrifla dette. Denne blir å finne i sekken på årets reinsjakt, det er hverfall helt sikkert:-)

Den blir også med på Beverpost om ikke veldig mange dagene, så får vi se:-)

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott rifle! Jeg fikk også godfølelsen med min raskt og den har blitt mitt klare førstevalg til det aller meste! Leupold lager vel ganske lette sikter så den er ikke dum. Selv har jeg blitt værende med Zeiss 1,5 - 6 og ligger på ca. 3,2 kg komplett med demper og det synes jeg er godkjent.

Lykke til videre med testing og skyting!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har man nok en gang vært på skytebanen i forbindelse med innskyting av ny-rifla og ikke minst formskyting av patroner. Det gikk svært så bra det. Formskytingen gikk best, så nå står det hele 30 hylser klare for videre prekivering. Denne gangen var det for mye vind i været til at man fikk til grupper små nok til at de var noe å ta bilde av, men man traff da blinken med god margin, for å i det slik.

 

Har også nedlagt første viltet med ny-rifla, i form av en nedskalert metallsilhuett-bukk, med størrelse omtrent som en hare. Denne står på 265 meters avstand på vår metalsilhuettbane, for de som ikke er kjent med det.

 

I stedet for å skru, la man siktepunktet akkurat i bakkant av toppen av hornet, noe som medførte en ørliten skadeskyting, som dere ser. Ble treff i overgang forbein kropp på metallsilhuettfiguren, så konklusjonen på denne manøveren ble at det nok er bedre å skru på siktet, i stedet for å forlegge siktepunkt.

Ettersøket gikk imdlertid greit det, da bukkefar lå i umiddelbar nærhet av skuddstedet. Var lite blodspor å finne, men som allerede nevnt......han gikk ikke lang før han la seg ned:-)

20190424_123525.jpg.5d3591e4cf3de8fb090a1cdad2f9b9d2.jpg

 

Blir nok flere turer på skytebanen for skyting på reaktive mål, da man får umiddelbar tilbakemelding (ved treff) på avgitt skudd. Anbefales

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...