Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Min 85 føles ikke stabil ut i det hele tatt i orginalstand

 

Er rekylplata i skjeftet på rifla til din kone beddet/limt fast?

 

Lurer også på hvorfor det er spor til Tikke T3 rekylklakk når den ikke brukes. Mulig de først hadde en slik klakk men da er det jo nesten ikke gods igjen i skjeftet foran skruen. Makan til dritt. Skulle ønske jeg sjekket dette før jeg fikk rifla. Det er nesten så det er fristende å sette inn en løs rekylklakk mellom kasse og løp ala Rem700. At folk har problemer, bevisst eller ubevisst, er det liten tvil om. For meg er antagelig enkleste løsningen finn.no.

 

Jeg har første utgave løs "rekylklakk" i denne tråden: https://enoughgun.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=7281

 

Etter å ha skutt tusenvis av skudd med et par Sako 75 virker 85 som en skikkelig nedgradering.

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Torf skrev:

Etter å ha skutt tusenvis av skudd med et par Sako 75 virker 85 som en skikkelig nedgradering.

Kondolerer ☠️

 

Jeg hadde akkurat samme opplevelsen med min, men en bedding løste problemet.

Det jeg gjorde (tror jeg-siden det er en stund siden nå) var å lage pilar foran og bak som passer slik at det blir metall mot metall fra underbeslag til låsekasse. Så limte jeg ned hele den løse metallåseklakketellerannetfaensjævladrittløs-ting, også gjorde jeg en helt ordinær klassisk bedding på toppen som ligger fra tangen av kassa frem til et par cm på pipa. Det ble dag og natt forskjell i presisjonen, og det er til og med en 223 som er nærmest rekylfri.

 

Jeg kan ta et par bilder ned i stokken, men kan ikke gjøre det før til uka siden jeg drar på sjøen etter arbeid og kommer til og være der til været blir dårlig. Er det en kasse i xs kan også du få kjøpe stokken min om du vil. Jeg har ikke bruk for den lengre siden Sakoen min har gjennomgått en ekstrem makover med heftig fettsuging 🙄😁 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Bly skrev:

Jeg har ikke bruk for den lengre siden Sakoen min har gjennomgått en ekstrem makover med heftig fettsuging 🙄😁 


Du kan nok ta bilder av mer enn beddinga i stokken. Gjerne restene av det som har ligget nedi den også :-)

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Torf skrev:

Min 85 føles ikke stabil ut i det hele tatt i orginalstand

 

Er rekylplata i skjeftet på rifla til din kone beddet/limt fast?

 

Lurer også på hvorfor det er spor til Tikke T3 rekylklakk når den ikke brukes. Mulig de først hadde en slik klakk men da er det jo nesten ikke gods igjen i skjeftet foran skruen. Makan til dritt. Skulle ønske jeg sjekket dette før jeg fikk rifla. Det er nesten så det er fristende å sette inn en løs rekylklakk mellom kasse og løp ala Rem700. At folk har problemer, bevisst eller ubevisst, er det liten tvil om. For meg er antagelig enkleste løsningen finn.no.

 

Jeg har første utgave løs "rekylklakk" i denne tråden: https://enoughgun.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=7281

 

Etter å ha skutt tusenvis av skudd med et par Sako 75 virker 85 som en skikkelig nedgradering.

 

 

 

 

Ja jeg mener den er beddet fast, om jeg får tid i morgen så kan jeg legge ut bilder..

Link to comment
Share on other sites

Etter en nermere titt på de to aktuelle så ser jeg att den hunteren har magasinutløser/hengslet underbeslag i avtrekksbøylen, er dette noe en 75 har ? Eller kan det være en 691 ? 

 

691 er vell den modellen som har fått minst skryt etter som jeg har forstått ?:)

 

Rart det ikke går ann å skrive litt mer detaljert salgsannonse 🤔

Link to comment
Share on other sites

Det som er det mest kritiske problemet med gamle Sakoer er at styreskinna på sluttstykket kan løsne under rekyl, gli framover, og sperre for nedre låsklakk når sluttstykket skal åpnes. Sluttstykket blir altså låst i stilling. Dette gjelder spesielt på hardtrekylerende kalibre.

For å løse opp dette må man bruke en dor man stikker inn i gassventhullet på skinna og så trekke den bakover til normal stilling slik at sluttstykket kan åpnes. Sluttstykket er da også defekt og videre skyting er vanskelig pga at ejektoren stopper videre ladegrep i sporene til de defekte klipsene som skulle holdt fast skinna. Disse Sakoene er IKKE ei rifle til bruk på bjørn eller annet farlig vilt. På 60-tallet var det en amerikansk børsemaker som konverterte Sako sluttstykker til mauserekstraktorer for å unngå dette problemet. Jeg har akkurat kjøpt en i 338winmag til rådyrjakt..  8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Torf skrev:

Det som er det mest kritiske problemet med gamle Sakoer er at styreskinna på sluttstykket kan løsne under rekyl, gli framover, og sperre for nedre låsklakk når sluttstykket skal åpnes. Sluttstykket blir altså låst i stilling. Dette gjelder spesielt på hardtrekylerende kalibre.

For å løse opp dette må man bruke en dor man stikker inn i gassventhullet på skinna og så trekke den bakover til normal stilling slik at sluttstykket kan åpnes. Sluttstykket er da også defekt og videre skyting er vanskelig pga at ejektoren stopper videre ladegrep i sporene til de defekte klipsene som skulle holdt fast skinna. Disse Sakoene er IKKE ei rifle til bruk på bjørn eller annet farlig vilt. På 60-tallet var det en amerikansk børsemaker som konverterte Sako sluttstykker til mauserekstraktorer for å unngå dette problemet. Jeg har akkurat kjøpt en i 338winmag til rådyrjakt..  8)

Løses vell greit med brems/demper :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, mesteparten av den mekanisk ødeleggende rekylimpulsen skjer når kula starter å aksellerere, før den er ute av løpet. En tung demper noe.

 

Dette er forøvrig ikke bare teori. Jeg har opplevd og sett det flere ganger. Faktisk også på lette Forestere i 308 som bare har et klips på skinna.

 

Tidlig produserte Weatherby Vanguard(Howa) var en Sako-simulering med tilsvarende skinne. Etter en tid ble skinna droppet og Howaen ble slik den er idag.

 

Sakoene hadde også eliminert skinneproblemet ved rett og slett å fjærne skinna og ikke frese ut spor i sluttstykket til klipsene. Låskassa fungerer bedre uten skinne og noen matchrifler på Foresterkassa kom uten skinne.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, AsgeirK skrev:

Etter en nermere titt på de to aktuelle så ser jeg att den hunteren har magasinutløser/hengslet underbeslag i avtrekksbøylen, er dette noe en 75 har ? Eller kan det være en 691 ? 

 

My bad, så ut som magasin på litt dårlig bilde, men tror nok det er en 691 AV ja, ikke en 75.

 

Men ville vurdert 75n hvis den fortsatt er tilgjengelig. Har en 75 i 6,5x55, fantastisk god børse og en veldig god synt stokk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meatplukk: Problemet med skinna ble aldri utbedret. Man må bare være klar over det. Disse Sakoene fungerer helt greit i 99,999%+ av tifellene. Jeg har hatt og har en selv. Men hvis jeg skulle i "krigen" er det en "krigsmekanisme" eller en Win M70 som blir med.

 

De som ikke kjenner til dette problemet, og blir utsatt for det, forstår som regel ikke hva som låser sluttstykket i stilling. Årsaken er at det er vanskelig å se at skinna har sklidd framover. Derfor blir som oftest pipa skrudd ut bare for å se at styreskinna er årsaken..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg med meg at @Torf sin Sako havna på Finn, men kanskje andre lurer på hvordan en 85 kan beddes.

 

6EE426F0-8108-417D-8B62-221713B8D898.jpeg.5ba3dd73d0527859c773276bc2159808.jpeg

Pilar foran og bak, og den «løse» klakken som skrues fast i stokken er limt inn som en fast og permanent del i beddingen.

2CD97460-4A0F-4C2E-8D95-E070339F4EFC.jpeg.1f592aba7a1b40b5ed93008c7dc383fd.jpeg

27C657B9-11F5-412C-B4DE-77FDCC31D0AE.jpeg.e5544cef62444e6a1eb28881080ef1aa.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, plugg69 skrev:

ser du har søyler @Bly, var det noe forskjell på presisjonr og etter?

Vet ikke, fordi jeg gjorde alt i samme operasjon? Men det var forskjell på presisjon før og etter beddejobben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har arvet en Sako L579. Ifm med vedlikehold tenkte jeg å ta av stokken, og etter det jeg leser meg fram til skal det være nok å skru ut de to skruene under. (En bak avtrekker og en foran magasin).
Jeg vet ikke hvor mye kraft man skal bruke for å ta av stokken, men jeg synes den sitter veldig godt fast. Det ser ut til at den har blitt beddet en gang i tiden.
Kan det være pga av dette at stokken er vanskelig å ta av?
Eller må man også løsne på rekylbolten som går igjennom stokken?

Link to comment
Share on other sites

To skruer er nok, noen sier også at man skal løsne magasinbrønnen, uten at jeg vet helt hvorfor. Er den beddet er nok det forklaringen, da ville jeg løftet løpet forsiktig opp, evt prøve å rikke litt opp og ned istedenfor å prøve å dra rett opp. 

Link to comment
Share on other sites

Tja! Det er også en måte å gjøre det på. Metoden er nokså lavteknologisk i mine øyne. Man kan i prinsipp gjøre den metoden på kjøkkenbenken hjemme hvis man skaffer seg ei vakuumpumpe. For meg ser det ut som om kjernen er et PU skum? PVC er mye bedre, men til formålet så betyr det antagelig ikke så mye. Skummet har neppe noen form for konstruksjonsstyrke i seg selv. Det er der mest for å ha noe å legge fiberen på før epoxyen binder og fikserer vevet.

 

Det sies i videoen at de ikke kan vise alt for ikke å avsløre produksjonshemligheter. Jeg lurer på hva det skulle være, for det er absolutt ikke en ukjent metode de bruker? Forma avslører alt. 

 

Slik som de legger på fiberen/strømpen så har de ingen måte å sikre optimal fiberretning på. De kan med andre ord ikke lege fiber med 45 graders vridning mellom lagene, som ville gitt maksimal stivhet.  Jeg skulle i det minste ønske at de kunne tatt seg tid til å legge et kosmetisk lag ytterst uten fiber som bølger i alle retninger. Det hadde gjort mye med "uttrykket", og de har jo allerede en synlig "søm" etter senterlinja.

 

Det blir iteressant og se destruksjon testen i neste episode. Håper de gjør den sikkelig og ikke bare fjaser 🤗 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@msteiro

Jeg har prøvd karbonstrømpe i mye mindre diameter, og bare for kosmetisk formål. Da la jeg strømpen rett på en glatt flate, så det var enkelt og trekke strømpen over. Så penslet jeg på epoxy i tykt nok lag til å kunne slipe ned overflaten uten å ødelegge fiberen etter herding.

 

Hvis du tenker å prøve metoden til Sako må du være klar over et par ting. For å få strømpen til å «sitte fast» på skumkjernen så bruker de garantert en eller annen form for kompositt spray lim (klister) som løses opp i epoxyen når den injiseres. Hvis du ser hånda til personen som legger på strømpen så har vedkommende mye fiber som sitter fast på fingrene. Det skjer ikke uten klister. Man kan sikkert få til å legge strømpe på «delvis tør» epoxy på samme måte for så å pensle på epoxy i duken til ønsket antal lag? Men da blir vakumering overflødig. 

Skal man kjøre klassisk  vakuuminfusjon med pose så må man tenke på om det skal være et flowmedia på yttersiden av duken. Jeg tipper Sako har løst det ved enten å ha kanaler inn ved kjernen eller så bruker de epoxy som ikke herder før oppvarming slik at de kan bruke all verdens tid på å infusere duken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 2:32 i videoen så ser du flere strips med karbon.

Det kan virke som de legger disse på punker i stokken som er utsatt for mer krefter.

Bak på kolbekappen 2:42 så ligger dette i 90 grader i forhold til resten av "sokken". 

Kan det være at de legger disse stripsene rundt grep, magasinbrønn, og andre utsatte steder, for så og tre sokken over?

Da ville stokken vært mye sterkere, enn om bare "sokken" holder alt sammen?

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

De har garantert lagt mere duk på strategiske plasser, hvis ikke hadde stokken ikke tålt mye bruk. Siden de har laget kjernen i to deler så hadde det ikke vært dumt å legge duk mellom disse delen også selv om det medfører en utfordring med tanke på infuseringen av epoxy. Jeg ville i hvert fall gjort det.

 

Det de har gjort bak på kolben, som er synlig, er å legge en strømpe brettet inn over kolbekappeområdet, mens siste strømpe får ligge «fritt ut» fra kolben. Tidlig i videoen ser man en leppe fra strømpen som stikker ut foran på kolben også. I magasinbrønnen kan man også se at det ligger annen duk enn strømpen. Strømpen er klippet opp og brettet inn her.

 

Det viktigste med en kolbe til kommersielt bruk er nok at man ikke for lett skal kunne slå hull i «skallet». «Styrken» og stivhet er nok egentlig underordnet. Den vil overgår en trestokk nesten uansett hva man lager. Og bieffekter av ytterskall som ikke er lett å punktere er nettopp stivhet og styrke, selv om designet ikke er optimalisert for akkurat dette. Vi får se om destruksjonstesten avslører noe interessant, selv om jeg tviler på det. Jeg tipper stokken overlever det de gjør med den med god margin 😉

 

Hvis man sammenligner produksjonsmetoden til Sako mot f.eks McMillan, så er Sako metoden mange ganger bedre i mine øyne. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 31.8.2019 den 11.20, oc skrev:

Hei. Fersk her på forumet. Har lest litt rundt og drømmer om en carbon wolf i rustfri😅 Noen som har gjort seg noen erfaringer med black wolf eller carbon wolf?

Vet ikke om du får carbon wolf i rustfri. Har min i 308. Har ingen ting negativt å si om den. Om du vil ha i black eller carbon avhenger mest om du foretrekker laminatstokk eller syntetisk stokk. Liker veldig godt at man kan fjærne sluttstykket uten å flytte på kinnstøtta. Store ulempen er prisen. Finnes mange andre gode våpen der ute til en lavere penge.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved bilder av kikkerten som er montert på rifla.

Er denne kikkerten montert for langt frem da det ikke er så mye klaring ved bakre base?

Det er nok klaring til å legge mellem et ark.

Hva tenker dere? 

Er dette OK?

20190918_122911.jpg

20190918_122934.jpg

Edited by Sakoo
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, mekjen skrev:

Lurer litt på hylseutkastet.

En Sako a II har en hylseutstøter som er plasser på venstre side bak i låsekassa. Samme del som holder sluttstykket på plass/stopper det fra å ramle ut, og derfor der hvor du «trykker» for å få ut sluttstykket. Hylsa støtes ut ved at du trekker hylsa bak sammen med bolten og hylsebunnen treffer en tapp som sender den ut. Avhengig av farten du trekker sluttstykke bakover vil du oppleve forskjellig «kraft» på utstøtet av hylsa. Slapp fjær i utdrageren eller annen feil i utdrageren medfører at hylsa ikke kommer ut av kammeret.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

På min klassiske A5 og andre eldre Sakoer så ser nettskjæringa slik ut :

Sako-Factory-Original-AIII-Rifle-Stock-For-Standard-Calibers-Good-Condition_101359541_1564_06E7598B4DD2C91E.jpg

Da jeg for noen år siden vurderte å kjøpe meg en 85, så var det mange, men ikke alle, som hadde stokk med nettskjæring som så ut som fra ei anna rifle enn sako :

image.png.f0ccf6d9dec3f5e1f16c2ed39de8e33e.png

Er dette noe de begynte med etter at Beretta kjøpte de opp ? Er det bestemte modeller som kommer med den /&%¤&% nettskjæringa eller er det et sjansespill hva man får hvis man bestiller Sako på nett, kan få den stygge stokken selv om har sett bilder av akkurat samme modellen med klassisk Sako nettskjæring ?

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...