Jump to content

Tikka M55 og M65 - klubben


mork

Recommended Posts

Da blir jeg også medlem i klubben.

 

Arver en M55 som jeg vil "pusse" opp/gi litt kjærlighet i tiden fremover.

 

Tenker å få på en Hausken Jakt demper og en pictatinny skinne m/FL Diavari 6-24x56

 

Demperen er jo greit, men skinnen har jeg litt spørsmål rundt. Noen her som har erfaring på hvordan dette gjøres enklest mulig? Finnes det noe plug'n play der ute, eller blir dette en børsemaker-jobb?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Hepp.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Jeg klarte da det kukstykket og ødelegge sluttstykke til min t3 light Links i 6,5x55.

Etter noen undersøkelser så finner jeg da ut at Tikka selger KUN komplette sluttstykker (Har fjæren, tennstempel og hev arm) Dette koster 4800kr, men det ender ikke der....

Det er kun 5 stk børsemakere i Norge som har lov til å "tilpasse" nytt sluttstykke til børsa?, noe som da vil si at den må sendes dit og jobbes på av børsemaker og sendes tilbake. (Sender ikke sluttstykket til private) Tør ikke tenke på hva totalen blir for denne jobben.

 

Da er mitt spm: Vet noen om sluttstykket er likt mellom 308-300WM og 6,5x55, om det er det så kan jeg vel kjøpe meg en ny børse i et av overnevnte kaliber i tillegg, og få den gamle operativ med sluttstykket fra den nye?

Man kan jo bare bruke en av gangen ;)

 

Muligens et idiotisk spørsmål men må nesten sjekke..... :/

Link to comment
Share on other sites

Magnumene krever større støtbunn enn feks .308W og andre normalpatroner. 6,5en er bare litt større, men uten at det har noen praktisk betydning. Det burde derfor kunne gå med feks 30-06, 8x57 osv Det er godt mulig at kammer på den gamle rifla må tilpasses sluttstykket. Få børsisen til å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Har to M55 i kal. .308w.

Nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke rekker å bruke begge :D

Selger derfor den stabile Supersporteren. Lagt ned en del hjort og rådyr med denne.

Brukt som innmarksrifle. Har ei annonse på salgskammeret.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Send en mail til børsemaker Sannes på Åndalsnes, han har nok svaret! Jeg trodde mitt var klart for bytting, kjøpte ei brukt 308 M55 fra ca. midten av 80 tallet for noen år siden. Han kikka i det og sa: dette holder mange skudd til. Han kappet det til 47 cm og gjenget det for demper, min beste femskudds i benk var 6,34 mm i følge kammerets måling i web cupen bench rest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

må bare spørre igjen . er det noen som har weaver baser ,som man bruker leupold qrw ringer på . tikka m55 eventuellt om man ser hvilket nr de basene har , . tror det er 61-67-69 . men husker ikke hvem av dem det er,

 

 

 

 

HALLO NOEN SOM KAN HJELPE ,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Baser med nummer 61 passer - men skruen som skal inn i hullet helt fremst på låsekassa må kappes noen millimeter.

 

 

 

må bare spørre igjen . er det noen som har weaver baser ,som man bruker leupold qrw ringer på . tikka m55 eventuellt om man ser hvilket nr de basene har , . tror det er 61-67-69 . men husker ikke hvem av dem det er,

 

 

 

 

HALLO NOEN SOM KAN HJELPE ,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja! Ta ut sluttstykket, vri bakre del slik at det blir nedspent. Finn et egnet verktøy til å trekke bakover den delen som du nettopp har spent ned og vri videre samme vei. Ikke ulikt som et stykke ut i denne videoen

bare at du ikke kan bruke en nøkkel for å ha den i spent posisjon
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Hei folkens.

Jeg har en pent brukt (inntil) strøken Tikka M65 lux i kal 6;5x55. Det sitter på en Meopta Artemis 3-9x42 og den er gjenget for demper. Denne blir oljet og tatt vare på flere ganger hvert år, selv sesongene den ikke er i bruk. Det er tykt løp, noe som gjør den litt tung. Det er det eneste negative jeg kan komme på. 

Jeg ønsker litt tilbakemeldinger av dere som har peiling på denne børsa, for jeg vurderer salg.  Hva kan denne være verd, uten kikkert og med? Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Hei har en eldre Tikka M65 308. Er på jakt etter deler. Den har knekt noe i selve lademagasinet, den har ikke avtagbart magasin men 5 skudds fast magasin med fjær. Trenger onså nytt av dette. Eller går det å bygge om slik at man kan bruke avtagbart magasin til denne børssa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Her feks https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/

Ellers er du kanskje medlem i et skytterlag der de selger krutt med ladedata trykket på kruttboksen.

Hvilke kuler som går godt i di rifle kan du bare finne ut ved å skyte. I og med at jaktfelt skytes på relativt korte avstander er det populært å bruke kuler i den lettere enden av skalaen. Mindre rekyl og mindre varmeflimmer. 

Link to comment
Share on other sites

De er ikke lettvektere, men samtidig så frister det å kvalifisere M55/65 til å være verdt en påkost i form av nytt lettvektsskjefte fra f.eks. LAW. Det er vanvittig gode børser. Hvis en velger demper og kikkertsikte med omhu så blir ikke totalvekta og balansen så langt utpå jordet med originalt skjefte heller.
5500kr hvis børsa er tilnærmet ubrukt er et ganske godt kjøp. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
På 29.11.2019 den 5.12, Jegern73 skrev:

Da blir min T3 byttet ut i en M65 i kaliber 6,5x55. Fra tidligere har jeg en M595 i 243win. Storfornøyd😀

Så kanskje blir enda en i 9,3x62? Hvem vet🙃

Kort innpå; du er ikke på tanken med å kvitte deg med 243'n? 😬

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...