Jump to content

Tikka M55 og M65 - klubben


mork

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Min far har for ikke lenge siden kjøpt en ganske pen M55 med femskuddsmagasin. Det viser seg imidlertid at magasinet henger for løst, og øverste patron ikke kommer langt nok opp til å bli med sluttstykket ved forsøk på lading. Det går nesten, men så glipper det ved idet patronen møter litt motstand. Holder man magasinet oppe fungerer alt upåklagelig. Jeg har fundert en stund, men klarer liksom ikke uteske hvordan man kan løse dette problemet. Det er jo mildt sagt plundrete å lade ovenfra, så å teipe magasinet fast blir heller ikke noen løsning. Annet enn evt på jakt..

 

Andre som har vært ute for dette problemet? Det er tilsynelatende ikke noe i veien med funksjonen til de enkelte deler her, men magasinet henger altså for løst, og kommer dermed en milimeter lenger ned enn det som er nødvendig for at patronen skal bli med inn i kammeret..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

380.jpg

 

God dag m55/m65 klubben.

 

Dett er en Tikka M55. 308w

 

Jeg har skutt med denne børsa siden jeg 9-10 år gammel og har dratt den med meg på hjortejekt, reinsdyrjakt og langhold i mange år nå. Pressisjonen

på denne rifla er fantastisk helt til i år når løpet desverre var modent for utskifte. Fekk spredning uansett kor nøyaktig jeg var med ladning og skyteteknikk,

så jeg kronograferte skudda mine og dem hoppet ifra 750 m/s til

850 m/s selv med scenar :o

 

Så da vart det nytt løp ifra Ragnar Hansen. Krieger ss 1:12 løp med 20mm i munningen, 50cm langt og gjenget med m18x1.

Siden original løpet på m55 er 1:9 twist? noen som vet det? for original løpet til m55 likte best lette kuler med høg hastighet, jeg brukte før

44gr n140 krutt på ei 155gr scenar kule. Økte jeg til 170gr kule ville hun ikke samle i det hele tatt. Men nå med 1:12 twist spiser hun

homogene kuler bra. Jeg har kommet fram til at hun liker best 42gr n140 med en 167gr scenar forran.

 

Så blir det litt kjekkere å skyte langhold :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. En kompis kjøpte for litt siden en Nickel 1,5-6x42 som han skal ha på sin tikka M55. Tror den heter det. Mener den er fra ca 1983. Kaliberet er .308.

 

Han må ha ringer til den. For å gjøre det litt rimelig, har jeg søkt litt rundt for han og har funnet Warne Maxima medium 30 mm til 558,- hos Beveren sport. Er dette riktig høyde, eller kan han gå lavere? Antar at kvaliteten er helt grei på disse? Finnes det noen andre, rimelige alternativer? Originalmontasjer er skrekkelig dyrt... De han har fra før, er ringmontasjer i 1", og de har ikke avtagbare baser, så det må helt nytt til her.

 

Svar/tips viderebringes med takk! :-)

 

Han har for øvrig et annet problem. Magasinet på rifla går ikke i inngrep. Det må rett og slett teipes fast for ikke å falle av! Noen som har vært borti dette før?

Link to comment
Share on other sites

Magasininnfestinga på m55 er kanskje det svakeste ved hele børsa, på min har jeg limt på en hard gummi på baksida av stålplata som presser på magasinet i fremkant, denne gjør at plata/fjæra hele tida har tilstrekkelig spenn til å holde magasinet på plass, det sitter jævlig godt, nesten for godt, men det er bedre enn alternativet (fallt ut ved rekyl tidligere)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du vrir mot høyre ca 1 runde så får du ut tennåla.

Kan være litt hard å få sammen igjen.

 

For å få av stokken sitter det en skrue i underbeslaget som er skrudd i rekylklakken.

En liten skrue på skrå i avtrekkerbøylen som holder magasinutløseren og fremkant av avtrekkerbøylen.

Så er det en skrue "under" sluttstykket, ta ut sluttstykket så ser du den i bakkant ved siden av sikringen.

Dem sitter som regel godt så slip til bits som passer så slipper du å ødelegge sporet i skruene.

Link to comment
Share on other sites

Fekk mekansimen ut av stokken, det gjekk veldigt lett når eg viste at eg måtte ta ut den vetle skrua ved avtrekkerbøylen. Turde ikkje gjera det "før eg fekk beskjed" da det var ei lita fjør der. Avtekket var heilt uten kryp men litt hardt, er det ikkje justerbart avtrekk på desse riflene her? Korleis skal det justeras egentlig? Kva skal eg skru på, har iverfall fått demontert slutstykke gjennstår og sjå om eg får det samen igjenn og da.

Link to comment
Share on other sites

Har fått selve rifla i samen igjenn samt fant ut det med avtrekket, det var ikkje særlig vanskeligt, problemet med stor P er sluttstykket er kul umulig å få samen igjenn.

 

Skal prøva å forklara: På den delen der fjæra er er det ein liten knast som tydeligvis skal inn i ett spor på selve sluttstykket.

 

På "fjærdelen" oppforbi den vesle knasten er det også ein knast ein del større enn den andre, den kan ttykkes opp men det er drit tungt. virker som om desse to knastane må stå på linje med kvarandre for at det skal vera muligt å i heile tatt få begynna å trykka å vri fjærdelen på plass i selve sluttstykket. Er det eg har prøvd på så langt trykka opp den store knasten og prøva å vri på ett eller anna for å få desse to knastane på linje, ingen suksess så langt. Kan jo prøva å setta fast i ei skrustikke med ei tøyfille rundt, men vrir det vel berre rundt. Rimeligt håpløyst.

Link to comment
Share on other sites

Krever litt saft i klypene. Ikke bruk skrustikka, det blir fort stygt. Spørr en kamerat med harde klyper, det er egentlig enkelt!

Mulig du kan bore et hull på 12mm i en 2x4stubb, lage et spor på 3-4mm ut fra hullet. Sett hanen/bakdelen av stykke med fjæra mot hullet, tre sluttstykke over, trykk ned og vri rundt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

En onkel har en M55 i 308 jeg kan få overta. Men finnes det syntet eller laminatstokker å få tak i til disse? Tenker da ikke på grs eller kkc da det blir for tungt i skauen.Hvordan er det å bruke leupold qrv på disse børsene? Har litt ulike sikter og har qrw ringer til alle disse og er veldig godt fornøyd med den løsningen når jeg bruker forskjellige sikter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
Så, har du en M55, gammelny eller styggammel, i .243 w, . 308 w eller kanskje .222 rem.....

Lux, Sporter eller andre utgaver: Post her! Med bilder!!! :D

 

Jeg har en M55 kal. 222 rem. Så da får jeg vel være med i klubben :D . Har en Tasco 4X40 kikkert på den, men er på utkikk etter ny kikkert. Begge kjøpt i 1988. Får vel ta bilder å få lagt ut etterhvert.

 

Er litt "fan" av fast forstørring på kikkert, 4X eller 6X, så utvalget er ikke stort å velge i.

 

 

 

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...