Jump to content

Tikka M55 og M65 - klubben


mork

Recommended Posts

http://Www.rifle-stocks.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank titter jeg på. Mye fint der. De eksporterer også til Norge. Fikk nettopp mail fra de at de IKKE sender utenfor USA. Sist jeg fikk mail fikk jeg beskjed om at stokken var ikke en våpendel og at de kunne sende den ut av landet.

 

Om linken ikke virker søk på Richard Microfit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er i ferd med å kjøpe en brukt (selvsagt...) Tikka M65 i kal. 6,5x55 fra Sverige. Børsa er iflg selger ubetydelig brukt, stått i våpenskapet i hvert fall de siste 10 årene, og ut fra bildene ser den virkelig fin ut. Jeg har forferdelig lyst på M65 etter å ha hørt og lest mye om hvor bra de gamle Tikkaene er.

 

Det å kjøpe i Sverige og ta den inn i Norge er visstnok ingen sak. Jeg har tenkt å få den tilsendt poste restante til nærmeste posthus i Sverige, og hente den der. Etter det jeg skjønner, så trenger jeg kun å vise kjøpetillatelsen fra Politiet i tollen, så ordner de resten.

 

Jeg har i dag en Tikka T3 Hunter i samme kaliber inne til reparasjon. Den skal jeg mest sannynlig selge. I den forbindelse snakket jeg med Schou våpen, og nevnte min plan om å kjøpe en M65. Prisen kan virke stiv; SEK 6500. Hans reaksjon var "det må du ikke finne på, du får jo ikke deler til den".

 

Jeg har virkelig lyst på den rifla, og prisen skremmer meg egentlig ikke. Det følger med en eller anna Taco kikkertsikte som mest sannsynlig ikke vil stå lenge på den rifla hos meg. Jeg regner med å finansiere rifla med salget av T3'en.

 

Rifla vil bli brukt til elgjakt og litt jaktfeltskyting - samt annen jakt kanskje.

 

Hva sier entusiastene? Jeg har forsåvidt bestemt meg allerede, men er likevel nysgjerrig på respons fra folk som helt tydelig ivrer for gamle Tikka'er.

 

Til slutt; er det mulig å finne ut hvilket år rifla stammer fra ved hjelp av serienummeret? Jeg har søkt meg blå, men noen database eller oversikt har jeg ikke klart å finne.

Link to comment
Share on other sites

Da er det satt inn ny ekstraktor i gamle Tikkan, lagd av børsemaker, utkastet er like dødt som før, jeg tok opp dette med børsemaker i dag da jeg stakk innom ham med bolten, han mener nå det er ejektoren som det er noe feil med. Når jeg holder en tomhylse mot støtbunn i sluttstykket er det ganske mye slark i hylsa, børsemaker mener det må være sånn, hva mener dere ?? Veldig lysten på å få denne børsa i skytbar stand nå da jeg nylig ga 1200kr for ca 3000 skudd med nato :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Prøver igjen; er det noen som vet om man finner produksjonsår basert på serienummer noen steder på nett? Nå er det like før jeg får min "nye" Tikka M65 som jeg har kjøpt fra en kar i Sverige. Basert på bilder så ser det ut som det er en M65 De Luxe. Stokken har en rødlig farge helt fremst på forskjeftet samt på nederst på pistolgrepet, samt en hvit stripe mellom fargene.

 

Serienummer på rifla er 650-689xx.

 

Er det noen som har peiling på cirka når rifla kan være produsert?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kan ikke si responsen på mine innlegg vedr. kjøp av en brukt M65 i kal. 6,5x55 var så veldig imponerende. Nå har jeg nå kjøpt rifla, og fått den i hus. En utrolig fin rifle som er svært lite brukt. Tror det er en De Luxe variant av M65, den har ihvertfall litt forskjellig farge fremst på forskjeftet samt på pistolgrepet.

 

Hadde vært morsomt å vite når rifla er produsert, men det har jeg ikke klart å finne ut av. Han jeg kjøpte den av kjøpte rifla brukt i sin tid, men husker ikke når.

 

Etter å få fått denne rifla i hus, så tror jeg at min T3 Hunter vil bli stående mye i våpenskapet i fremtiden.

 

Skulle gjerne lagt ved et bilde av rifla, men det vet jeg ikke hvordan jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som vet om det går ann å skaffe sportingstokk til M65 308W(den har langt kammer og magasin er blendet for fra 30-06) i links ?

Skulle også gjerne hatt varnmintløp til den...men det er vel totalt umulig å skaffe..?!

 

Kjøpte denne rifla ny i 1989, og har ALDRI hatt noen trøbbel med den. Mista magasinet i høst, men var i den heldige posisjon at den lokale forhandleren hadde ett liggende for langhylser. Fant faktisk det gamle igjen under snøen i slutten av elgjakta...flaks! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte på at det kunne være pipa nedi der ja, men syntes det virket litt rart. Filte ned skruen så det passet uansett. Syntes ikke at leupoldbasene til tikka passet noe særlig på m55.. Virker for at de skal ligge nedi et spor på midten? Er dette noe t3 har men ikke m55?

Link to comment
Share on other sites

Basene til T3 har en tapp som passer inni i et spor i fremre bro. M 55 har ikke dette sporet. Det finnes originale ringmontasjer å få I ennå så vidt jeg vet. Disse har en tapp som stopper mot utkasteråpningen.

 

Edit: Forøvrig skal en være obs på at om en nytter originale optilock baser for Tikka på M55 så er den fremre basen litt for lang. Det er nok å file litt av ene hjørnet(svalehalesporet) fremme på basen for at den skal kunne monteres uten at den stikker t over utkasteråpningen. Gjør man ikke det kommer ikke montasjen I senter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Har spekulert litt på det samme. Låskasse er jo den samme, men magasinet og underbeslaget er forskjellig, så den vil Ikke passe. Jeg har brukt en standardstokk på min sporter, bare for å prøve det, men det forutsatte at jeg brukte magasinet og underbeslaget til en standardrifle.

Link to comment
Share on other sites

Det vil da si at jeg må få tak i standard underbeslag og magasin hvis jeg vil bruke grs stokk? Litt surt å invistere i en dyr stokk hvis den ikke passer.

Da er jeg i såfall like langt, ikke det enkleste våpenet å skaffe deler til. :?

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke det. Det "enkleste" er vel å få tak i en delebørse.. Følger du med, kan det av og til dukke opp helt latterlig billige eksemplarer på finn.no eller lignende steder. Men da gjelder det å være først ute. Sett finn.no som hjemskjerm og sjekk oppdateringer etter tvangslidelsesprinsippet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så at det var en som hadde susa bort sluttstykket sitt her, og var på jakt etter et nytt. Vedder gebisset til oldemor på at han ikke finner noe. Dere kan jo " spleise " på ei delebøsse! Er den i 6,5 er jeg interessert i pipa( om den ikke er råtten) og åpensiktene. Har en kompis som trenger stokken.

Ved nærmere ettertanke bør vi alle spleise!

Link to comment
Share on other sites

Det var en veldig god ide, Hans Kristian. Men når man skal kjøpe seg ei delebørse, hvordan gjør man det med politiet da? For børsa er jo ikke i skytbar stand etterhvert når delene blir spredt over alle vinder. Tror jeg må ta en prat med lensmannen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om man skal ha ei "fin" rifle i .17 Rem synes jeg ikke 9 K er så ille, forutsatt at den er i mint cond. Hva må betales for ei ny rifle med tilsvarende finish? Man får såvidt en ny T3 med plastikkstokk til den prisen, men det er jo for grovsmie og regne i forhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måtte bare ha den 8) . Blir forhåpentligvis ei bra revebørse. Har en zeiss 72 jeg tenkte å sette på, men må finne en montasje som gir minimal klaring mellom løp og sikte. Noen som vet om en montasje som passer til dette? Såvidt jeg vet passer ikke optilock`en.

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

Vil gjerne melde meg inn i M55 og M65 - klubben.

Har nettopp fått ei M55 av svigerfar, og dette er mitt første våpen (etter eit luftvåpen i tenåra eingong i tida).

Eg vil gjerne vite litt om kva eg nett har fått.

 

Er det nokon som kan opplyse meg litt om min Tikka M55LUX .308 Win ?

 

Vegard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...