Jump to content

Tikka M55 og M65 - klubben


mork

Recommended Posts

Hei.

 

Basen som passer til Tikka 55/65 har artikkelnummer S1320916, så er det bare å velge ringer etter størrelse på kikkert.

Mener du klarer deg med ekstra lav hvis du har mindre en 42 objektiv, og lav hvis du har 50/56 objektiv. Dette fungerer i allefall på mine 590/695.

 

Lurer ellers ellers på hvordan det er med spor for rekylklakk til den fremre basen på 55/65 modellene.

Ser at på Sporteren din Mork, er det en eller annen form for "skrue" skrudd inn vannrett. Hvordan ser dette ut :?:

 

Hvis sporet for rekylklakken mangler er det vel en smal sak å frese ut ett slikt spor, slik at baser passer overens med 590/690 og 595/695. Greit å vite i fall det skulle forville seg en 55/65 inn igjenom dørene :smile:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei.

 

Basen som passer til Tikka 55/65 har artikkelnummer S1320916, så er det bare å velge ringer etter størrelse på kikkert.

Mener du klarer deg med ekstra lav hvis du har mindre en 42 objektiv, og lav hvis du har 50/56 objektiv. Dette fungerer i allefall på mine 590/695.

 

Lurer ellers ellers på hvordan det er med spor for rekylklakk til den fremre basen på 55/65 modellene.

Ser at på Sporteren din Mork, er det en eller annen form for "skrue" skrudd inn vannrett. Hvordan ser dette ut :?:

 

Hvis sporet for rekylklakken mangler er det vel en smal sak å frese ut ett slikt spor, slik at baser passer overens med 590/690 og 595/695. Greit å vite i fall det skulle forville seg en 55/65 inn igjenom dørene :smile:

 

Roar

 

Man freser ikke i Tikka 55/65. Man tar bort rekylklakken på ringen/basen og så skrur man inn en skrue i et av montasjehullene i låskassa og bruker skruen som rekylstopper. På mine har det passet best å bruke framre hull på bakre bru med ringmontasjer.

 

Tikka 55/65 er Tikka. Alt etter dette er Suomi Fiat ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Fikk melding om at rifla var klar for avhenting.

Oppdatering: Har gjort noen endringer på rifla. Sannes Presisjon fikk oppdraget: Gjenge for demper 14x1, skru på picatinny-skinne, lage justerbar kolbekam og bedde. Skal bli spennende å se resultatet.

Tanken med gjenginga var at denne rifla muligens kan få overta etter sporter-rifla som innmarksbørse. Da vil jeg ha demper. Skinne for å kunne bytte fra stor til liten kikkert. Og justerbar kolbekam sier seg selv i forhold til kikkertbyttene som kan gjøres. God kinnkontakt er veldig viktig for meg.

 

Blir et bilde når jeg får den i hus.

 

PS! Visst prisen er rett, er det mulig at Sporter-rifla blir solgt.

 

Hei og goddag!

 

Har et lite som til deg, Mork...

Hvilke skinner er det du har på Tikkaene dine? Og et hvor har du handlet dem? Pris?

Har ei M55 jeg kunne tenkt meg muligheten til og bytte kikkert på. Har en med ''dotter'' i, men med fast forstørrelse. Sku hatt mulighet til og fått på en med variabel forst og større obj... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som kan hjelpe meg med å identifisere denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35522778" target="_blank

 

Jeg er i markedet etter børse, men selger her virker ikke å ha helt oversikt over hva det er han har.

 

Hadde vært greit å vite før jeg setter meg i bilen og kjører i noen timer for å klå evt kjøpe.

 

Hva tenkes om prisen forresten...?

 

Edit: Selger sier det er en modell M95/M98...Kan det stemme? Aldrig hørt om det og finner ikke noe info på nett heller.

Beklager til trådstarter, burde vel postet dette i en annen tråd :oops:

Link to comment
Share on other sites

Han mener nok M65.

Førsteinntrykket sier meg at 11K er noe overpriset. Kikkerten er gammel, neppe verdt 2K engang.

Sluttstykket ser ut til å ha gått for lut og kaldt vann.

Jeg hadde ikke betalt mer enn 6-7,5K for denne. Med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Leverte Supersporteren inn til Sannes på Åndalsnes i dag. Han skal sette på Picatinny-skinne samt gjøre litt arbeid på stokken. En liten sprekk bak låskassen ble oppdaget. Skal limes og settes inn gjennomgående bolt.

 

Sa jeg vurderte GRS. Han hadde andre tanker. Leukonenstokken er veldig bra. Og faktisk 200 gram lettere enn grs.

Så da slår jeg det fra meg. Er fornøyd med komforten slik den er.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten som står på er en hawke sidewinder 30 6-24x56sr den brukes til div skyting på blink. På jakt bruker jeg en Bushnell elite 3200 3-9x50. Kjøpte rifla for ett år siden å d ble 4 elger med den sist høst :lol: brukes også på gaupejakt og div annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Da var min gamle LSA55 (tatt over fra fattern) gjenoppstått med nytt McMillan skjefte (Varmint, frest for normal løpsprofil).

Nydelig balanse og godt skjefte, børsa er blitt toppet med en Kahles Helia C i optilock montasjer og jeg synes det hele ble ganske så snasent :D Vurderer å kappe pipa til 47cm og sette på demper etterhvert, til helga skal det skytes :D

 

2wpnfpz.jpg

30vov1g.jpg

1py0if.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

https://www.dropbox.com/s/9ylj9y0spfrjxuz/20130122_152953.jpg

 

vedlegger min "pride and joy" Tikka M65 Battue. stocken ær pusset ned, lacken fjernet och oljad istællet. har veldig lyst att byta kikkerten, en hakko som ær lika gammal som rifla, men den duger tills jag har pengar som inte behøvs till annat. den var lite skutt med nær jag køpte den og presisjonen ær upåklagelig, hull i hull nær skytter gør sin jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Er det noen betydelig forskjell på M55/65 og M595/695? Spør bare av nysgjerrighet. Har over tid vurdert å bytte rifle, men denne tråden har gitt meg en vekker om at en skal være glad i den gamle Tikkaen sin, selv om det "bare" er en M695. Jeg er som nevnt veldig fornøyd med den. Eneste minus er vekta. Den er ganske tung

 

Det er ganske stor forskjell på M55/65 og M595/695.

 

M55/65 er den desidert beste Tikka rifla som er produsert etter min mening.

Jeg er også stolt eier av en M65 i 6.5x55. Når jeg kjøpte den brukt for en del år siden, ga jeg 4200 kr for den innkludert stålmotasje og en ny kikkert av ok merke.

Et røverkjøp uten like etter min mening.

Etter en kraftig puss, satte den 3 skudd på klistrelappen.

Våpenet er veldig presist og behagelig å skyte med.

 

For tiden er den desverre ute av min jaktgarderobe da jeg har en del andre våpen til jakt.

Så jeg kan for øyeblikket bare bruke den på skytebanen

Jeg vurderer sterkt frem og tilbake om å gjøre et bytte på det, men det er vanskelig å velge blandt alle barna sine :P

En kompis maser på meg hvert år om å få kjøpt den og den er yndlingsvåpenet til fadern, så han låner heller den hver gang han skal på jakt istedenfor å bruke en av sine egne rifler.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jaktrifla svikter så kan du ikke bruke banesauern på jakta? Sikker på at det er slik?

 

Er ikke mer sikker enn at det er det jeg har fått beskjed om fra våpenkontoret på mitt politikammer.

Er selvsagt ikke helt sikkert at de vet hva de snakker om.

De har sagt at dersom ei rifle ikke er registrert i min jaktvåpengarderobe, men registrert til banebruk, kan jeg selv ikke bruke den på jakt.

Men jeg kan låne den ut til annen person som kan bruke den på jakt.

 

Jeg har andre rifler i jaktgarderoben min jeg kan bruke om en av dem svikter.

Jeg har alltid med meg 2 jaktrifler når jeg f.eks reiser til Sverige på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik at erverv av våpen innvilges etter våpenloven (evt. med ref. til viltloven) og regulering av hvilke våpen som er lovlige til jakt er hjemlet i viltloven. Så vidt jeg kan se er det vel ingenting i verken lov eller forskrift som hindrer bruk av et konkurransevåpen til jakt så lenge det tilfredsstiller kravene i viltloven? Dette har jeg også fått bekreftet fra POD, om enn for ganske lang tid siden..I motsatt fall ville jo en jeger som vil stille i f.eks. jaktfelt med samme rifle som han jakter med ikke kunne det?

Hjemmelen for erverv sier jo bare at søkeren og våpenet tilfredsstiller kravene for dette, ikke noe om bruken.

Link to comment
Share on other sites

For det første skal man kun bruke våpenet til det formålet man skriver i søknaden og dermed har fått innvilget det til.

For en del jakt med rifle er det et krav om at man skal skyte et minimum antall treningsskudd og også skyte skyteprøve.

Også for andre jaktvåpen er det forventet, men ikke et krav om at man skyter noen treningsskudd på banen hvert år for å skyte best mulig og jakte så humant som mulig.

Derfor kan man bruke et jaktvåpen så mye man vil på¨en skytebane/skyteløype. F.eks jaktfelt.

 

Poenget med jaktvåpengarderoben er å begrense antall jaktvåpen en jeger kan eie.

Men selv om man har 6 jaktvåpen, mao full garderobe, kan man eie flere andre skytevåpen til banebruk.

 

Jaktvåpengarderoben ville være totalt meningsløs om man kan ta hvilket våpen som helst man har i våpenskapet og bruke på jakt selv om det ikke står registrert i garderoben.

 

Nå mener jeg at hele jaktvåpengarderoben er totalt meningsløs i alle tilfelle. De kunne i det minste økt den til 10 våpen.

 

For å ikke avspore helt fra hva denne tråden egentlig skal handle om, så vil jeg klart anbefale folk om å løpe og kjøpe om de skulle få sjansen til å kjøpe en Tikka M55/65 i god stand for en rimelig penge.

 

Jeg har hatt mange forskjellige jaktvåpen mellom hendene gjennom årene, men man skal etter min mening rimelig høyt i prisklasse for å finne et nytt våpen idag som kan måle seg med eller være bedre en den gamle Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Min lsa 55 har et fryktelig slappt utkast av tomhylse, jeg må ta ordentlig rennafart for å få sikkert utkast, noen som har vært borti lignende som vet hva jeg kan få gjort for å bedre dette? Børsa er nå henvist til reserveplassen i skapet da jeg ikke føler den er funksjonssikker nok, noe som er synd, for dette er jo ei fin børse, og den samler godt :(

Link to comment
Share on other sites

Min lsa 55 har et fryktelig slappt utkast av tomhylse, jeg må ta ordentlig rennafart for å få sikkert utkast, noen som har vært borti lignende som vet hva jeg kan få gjort for å bedre dette? Børsa er nå henvist til reserveplassen i skapet da jeg ikke føler den er funksjonssikker nok, noe som er synd, for dette er jo ei fin børse, og den samler godt :(

 

Du må bytte ekstraktor. Ekstraktoren strekker seg slik at den fjærbelastede ejektoren nesten ikke er presset inn når den skal kaste ut hylsa. Ekstraktorene strekker seg fordi primærekstraksjonen er ganske brural på M55.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Der har du gjort et lite varp, uansett tilstand på løp.

Håper du kan komme med en liten rapport etter at du har fått hentet den?

 

+1.

 

martinJ, ekstraktorbytte er kurante greier og burde ikke koste mange kronene.

Jeg burde vel få rota meg til å få gjort det på min M65 også snart, da den ikke har full kraft lengre.

Link to comment
Share on other sites

Har en M65 Continental i cal 6,5x55 til salgs om det skulle være av interesse. Halvtung originalt løp, ikke kappet eller gjenget. kun gått 600 skudd, helt strøken rifle. Ny pachmayer kolbekappe og strøken stokk, godt oljet.

 

Nærmere info trengst vel ikke, da de med interessen vet hva en slik rifle står for, mtp kvalitet og presisjon.

 

annonse inne på salgskammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm, fort lettere sagt enn gjort å få byttet ekstraktor, noen som vet hvem som kan gjøre dette? Deletilgangen til disse børsene er jo ikke akkurat all verden :forvirra:

 

Jeg vet ikke hvilke bra børsemakere som er nærmest deg.

Men vil tro at f.eks Børselars fint kan gjøre den jobben for deg.

Ragnar Hansen er vel i underkant av en time fra deg. Han burde også kunne gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...