Jump to content

Kniv i beltet men hvor? Avstemming:


Richard666

På hvilken side i beltet skal kniven henge?  

442 members have voted

  1. 1. På hvilken side i beltet skal kniven henge?

    • Høyre
      252
    • Venstre
      124
    • Har ikke kniven på/i beltet
      68


Recommended Posts

Det er uklart for meg hvordan folk har oppfattelsen av at kniven skal henge på venstre side i tradisjonell sammenheng.

Kniven skal etter mine opplysninger henge på høyre side på bunaden, og den hang ellers litt varierende steder ut ifra hva man gjorde.

 

Går som regel alltid med kniven på høyre side, enten det er tradisjonell tollekniv eller noe moderne greie i kydexslire.

Bruker bare en hånd når jeg tar kniven opp av og ned i slira. Å bruke begge hender for å trekke kniven hørtes tungvindt ut. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok lokale variasjoner på hva som har vært vanlig, men er på Hedemarken har det i hverfall, i følge hva jeg har lest, vært tradisjon for venstre side for høyrehendte, også på bunad. Ror en derimot over Mjøsa så mener jeg å huske at det har vært andre vaner og tradisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har snoka litt i bokhylla. I følge Thomas Breivik, Tollekniven(1982) så var det på Østlandet vanlig å bære kniven på venstre hofte, slik at en dro kniven med krysstrekk. Det samme skal i følge ham ha vært tradisjonell måte for samene også. Da vet jeg i hvert fall hvor jeg hadde lest dette i sin tid, og jeg husket riktig. Hvor etterettelig Breivik er vet jeg dog lite om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eneste kniven jeg har i beltet er en Leatherman. Denne brukes da til alt småplukk som en kniv kan brukes til, og er plassert på høyre side, slik at den enkelt kan hentes fram med den hånda som skal bruke den ;).

 

Går jeg med sekk med hoftebelte er kniven(e) i sekken, lett tilgjengelig. Muligens en sammenleggbar kniv som ikke veier for mye i stikklomma.

 

Forøvrig er det jaggu mye man skal diskutere :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok lokale variasjoner på hva som har vært vanlig, men er på Hedemarken har det i hverfall, i følge hva jeg har lest, vært tradisjon for venstre side for høyrehendte, også på bunad. Ror en derimot over Mjøsa så mener jeg å huske at det har vært andre vaner og tradisjoner.

på andre sia skal vel kniven tradisjonmessig sitte i låret på nabo'n :lol:

men venstre side for kniv, for på høyre skal jo .45'n henge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid liten kniv paa hoeyre side, rett paa hofta (klokka 3). Naar en fisker skjer det ofte at en trenger kniven kjapt, og da er den fin aa ha i beltet, og jeg bruker kun hoeyrehanda for aa dra opp kniven... Men jeg har en slire som kommer opp paa toppen av kniven med en stropp, og som er veldig enkel aa betjene med en haand.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Artig diskusjon her, og svaret er ikke gitt overhodet.

Selv prøver jeg å alltid gå med kniv på kropp og siden jeg for det meste er i arbeidsklær eller driver med alskens fritidsinteresser så kan jeg stort sett hevde aktverdig grunn til å gjøre dette. Kniven jeg bærer til daglig er en crkt foldekniv med belteklips som sitter på innsiden av bukselinningen eller beltet mellom hoftekanten og rumpeballen på høyre side. Stort sett veldig kjapt å trekke kniven der så lenge man ikke bærer sekk.

 

Er jeg ute på mer krevende ærend så kan jeg ha kukhurikniven i beltet på venstre side da man helst vil bruke to hender for å ta den opp av sliret. Ofte så ender den også opp bak midt på ryggen der den bæres tradisjonelt i mange land, da kan jeg nå kniven med begge hender og den er ute av veien sålenge jeg ikke skal sette meg hurtig ned. Av vane vil jeg neppe legge den på høyresiden i beltet da jeg på jobb bærer slegge og spray på den siden.

Link to comment
Share on other sites

Er venstrehendt, men har alltid kniven på høgre side, ca kl 4. Muligens fordi det er den sida beltet blir åpna på.

 

Dette er da enkelt...

 

Slira skal holdes med "ikke-vanlig" hånd når kniven trekkes med "vanlig" hånd.

Er man høyrehendt, sitter kniven på venstre side og vice versa.

Dette sier seg selv, fordi når zombiene kommer må kniven trekkes som et sverd.

Altså i en stor fin bue foran kroppen.

 

Beltet åpnes på den sida kniven sitter på,

i tilfelle man skal innom et utested eller lignende,

slik at kniven kan tas kjapt av beltet.

Er man innehaver av beltespenne som ikke kan vendes er man skyldig i manglende planlegging,

og man må klare seg selv uten støtte fra andre knivbrukere som er mer praktisk anlagt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt og har derfor kniven på høyre side. De fleste tollekniver tar seg best ut om de ikke henger bak fram på hofta, de fleste er altså laget for høyrehendte. Nå er det sjelden et avgjørende poeng å "trekke" kniven lynraskt. Om det likevel var om å gjøre å kunne "trekke" kjappest mulig vil også dette etter min høyst personlige mening være raskest med høyre-høyre eller venstre-venstre. En kniv i passe tilpasset slire henger akkurat godt nok og er akkurat løs nok til å lett jobbe den trygt ut av slira med rett hånd. Et godt tak rundt skaftet og et dytt i slira med tommelen mens hånda vrikker littegrann, så er den på plass i neven på en rask og trygg måte. Slik er det iallfall for meg. Fancye foldekniver med serratering og pakistansk gummi-lookalike-skjefte i cordurahylster og oppheng i lilla metallic karabinkrok er det kanskje annerledes med.

Link to comment
Share on other sites

er høyrehendt og har selfølgelig kniven på høyre side :P

men når jeg tenker over det ville det vel ha vært litt mer parktisk å ha den på venstre side.. snur ikke like mye på torsoen når man er å henter den på venstre side.

 

men lærte man en gang å ha den på høyre side, er den bestandig på høyre side! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har av slekta (far og onkler)lært å bære kniven på venstre side. De er fra Telemark og Agder. Venstrehånda skal holde slira når den settes i. Ser at noen her har knivknappen på en Telemarksbunad på høyre side så jeg måte opp i skapet å se på min. Den var på venstre side som jeg trodde. Slik kom den fra Almankås på Bø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...