Jump to content

Kniv i beltet men hvor? Avstemming:


Richard666

På hvilken side i beltet skal kniven henge?  

442 members have voted

  1. 1. På hvilken side i beltet skal kniven henge?

    • Høyre
      252
    • Venstre
      124
    • Har ikke kniven på/i beltet
      68


Recommended Posts

Lurer på hvor godtfolket har kniven hengende i beltet. Har selv kniven på høyre side men har hatt en diskusjon med en jeg har litt kontakt med som har kniven på venstre side. Hva er mest vanlig, er det tradisjon, lokale variasjoner eller annet som spiller inn. Tenkte først på vi som skriver med høyre men dere som er skjevhendte sleng dere på!

Link to comment
Share on other sites

Det var da veldig få alternativer da? Hvor er "vannrett rett til høyre for beltespennen", "i støvelen", "oppi venstre skjorteerme" og "oppned i kryssremmene"? :)

 

Spøk til side - hvor jeg bærer kniven avhenger av kniven og sliren. Jeg er høyrehendt og liker å bære små kniver høyt i beltet på venstre side og store kniver lavt i beltet på høyre side. Men favorittene går i spesielle slirer, vannrett rett til høyre for beltespennen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er venstrehendt og har kniven på høyre side. Pga. at jeg bruker kniver der jeg må bruke begge hender for å føre den ut og inn i slira. Holder i slira med høyre hand og tar kniven med venstre. Dette for å slippe å skifte hand. Kniven begynner og slutter bruken i venstre hand.

Det er også praktisk å ha kniven på motsatt side av rifle under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mine henger på høgre side. Kanskje mest av gammal vane.

Eg ser for so vidt det logiske i å ha den på venstre og.

 

Har jeg kniv hengende på kroppen, henger den på venstre side. Egentlig uten noen god eller logisk forklaring. Jeg kunne derfor godt tenke meg å høre med Vestlandsjeger om han kunne utdype "det logiske" med å ha den på venstre side? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du storkniv (samekniv) på høyre side når du er høyrehendt er det et ganske sikkert "søringtegn" ;)

Dette fordi man må holde slira for å ikke ødelegge den å da har man kniven på venstre side slik at venstre hånd holder slira og høyre hånd krysser brystet og trekker kniven (Man gjør motsatt om man er venstrehendt)

 

Med småkniver gjør jeg det samme, kansje bare vane?

Link to comment
Share on other sites

Kniven henger på venstre side og patronpung på høyre side. En gang i skuddåret henger avstandsmåleren i tillegg til kniven på venstre side. Som flere nevner her, er det naturlig for meg å ta tak i sliren med venstre hånd og kniven med høyre når den skal ut av sliren.

Link to comment
Share on other sites

No til dags så har eg kniven i ei lomme. Men før så hadde eg vel kniven i beltet og viss eg ikkje hugsar feil så hadde eg den på venstre side og eg er venstrehendt. Det er faktisk veldig enkelt å bruke høgrehanda til å halde rundt slira på denne måten også.... Men i kombinasjon med våpen på skulderen så er det ikkje ei god løysing.

Link to comment
Share on other sites

Har du storkniv (samekniv) på høyre side når du er høyrehendt er det et ganske sikkert "søringtegn" ;)

Dette fordi man må holde slira for å ikke ødelegge den å da har man kniven på venstre side slik at venstre hånd holder slira og høyre hånd krysser brystet og trekker kniven (Man gjør motsatt om man er venstrehendt)

Akkurat. Og bruker man småkniv, passer det utmerket å ha kniven på høyre side, litt bakpå rumpeballen. Da henger den ute av veien og er lett tilgjengelig med høyrehanda.

 

Siden jeg ikke har storkniv, bærer jeg kniven på høyre side, litt bakpå ræva. Men det betinger dingleoppheng. Med amerikansk oppheng slik at kniven henger oppe i beltenivå kommer kniven for høyt til å trekkes ut av slira på en enkel måte på høyresida og passer nok best på venstre side.

 

Det kommer altså helt an på knivtype og slirekonstruksjon

Link to comment
Share on other sites

Snodige greier dette her, de fleste som har skrevet innlegg har kniven på venstre side. Resultatene foreløpig fra avstemminga viser at flest har kniven på høyre. Mange her som er skjevhendte her eller :)

 

Kan vel være mange som er lei av å ha børsestokken dundrende mot knivskjeftet når de går også... Ser absolutt ingenting praktisk med å ha kniven på høyre side. Den er et arbeidsredskap under jakta, ikke selvforsvarsvåpen. Skal jeg frem med kniven har jeg som regel tid til å ta av meg jakka først, og kunne like godt hatt den i lomma. Men da er liksom poenget med slire og beltehempe borte...

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg har kniven på høyre side, selv om jeg er venstrehendt. Dette er av samme grunn som de fleste andre, med beltespenna på venstre side er det enklere å plassere den der.

 

Hvorfor jeg har beltespennen (og klokka) på venstre side er en lengre forklaring som stammer helt tilbake til min barndom. Mer spesifikt til en veldig gammel utgave av Lynvingen (nå kjent som Batman). Denne historien handlet om en venstrehendt morder på et maskeradeball (for noen historier vi kjøpte da vi var små), og selv om han brukte høyre hånd hele tiden ble han avslørt fordi beltespennen var på feil side (godt det ikke var noen andre venstrehendte på ballet). Lettpåvirkelig som jeg var byttet jeg side der og da, og vanen har faktisk blitt med meg til voksen alder. Akk ja, så lite skal til.

 

Det virkelige morsomme er at min beste venn også er venstrehendt og gjør det samme som meg av nøyaktig samme grunn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kniven der den til enhver tid passer best med øvrig utrustning. Som regel på venstre side når jeg bærer våpen. For øvrig liker jeg å prøve å opprettholde den tradisjonelle bæremåten her på Hedemarken, som er på motsatt side av det som er knivhånda. Altså krysstrekk. Det samme er forøvrig tradisjonen, som enkelte allerede har vært inne på, for "samekniver". Dette gjelder både store og små sådannne i følge litteratur jeg har sett om emnet.

 

Lurer på om det ikke var noe om tradisjonelle bæremåter i "Tollekniven" av Tor Brevik(?) og at det er der jeg har det fra.

Link to comment
Share on other sites

Forlengst slutta å ha kniv i beltet, bare styr. Kniven er enten i ei kjekk smal lomme som feltbuksa (Fjellreven, tror jeg) mi har på utsida av venstre lår, i ei snor rundt halsen (etter slira, med spissen opp), i brystlomma på skalljakka, eller i lokklomma på sekken.

Har jeg med en stor kniv er den i ei sekkelomme.

På jobb er det en blåskafta Morakniv i "tommestokk"-lomma på høyre lår

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forlengst slutta å ha kniv i beltet, bare styr.K

 

Samme her.

Har kniven i sekken eller en jakke/bukselomme.

Sjelden jeg har bruk for kniven så raskt at jeg ikke kan ha den slik.

 

Om jeg en ytterst sjelden gang har den i beltet er det på høyresiden. Kommer vel av at knivene jeg hadde da jeg la til meg vanen kunne dras ved å spenne fra med tommelen på knivryggsiden av sliren, dermed holdt det å benytte én hånd. Siden jeg er høyrehendt havnet derfor knivene på høyre side.

 

Men, som sagt, sjelden jeg bærer kniven i beltet nå til dags.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har kniven på venstre side, fordi dere bærer børsa på høre skulder - dere har ikke lang veg til posten, skjønner jeg! Under lange marsjer i "lav beredskap" skifter jeg våpnet fra skulder til skulder.

 

Vanlige jaktkniver har jeg båret på høyre side, fordi de kan "trekkes" og settes tilbake i sliren med en hånd.

 

I det siste har jeg mest hatt med en liten Cold Steel-kniv, denne har "links-slire", og da har den blitt båret på venstre side. Greit, for da har man god plass til Leatherman'en på høyre. Jakt- eller slaktekniver har jeg nå i ryggsekken, eller i bikkjekløven.

 

Som "trålgast" flettet jeg eget belte til oljehyret av "flat twine"-bøtetråd. Og da hadde jeg kniven slik som gamlekara brukte - som Per S. sier, midt på ryggen/ræva, så den kunne nås med begge hender, når man holdt tak i noe foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Ref. lovdata:

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

min utheving.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde alltid kniven på høyre side når jeg bar kniv på kroppen. Men etter og ha mista et par veldig bra kniver har jeg begynt og ha de i sekkelomma med den låst. (med lommelåsen) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min Fällkniven F1 hengende på høyre side i en karabinkrok. Har testa litt, og funnet ut at det skal litt til før denne detter ut av slira. Den sitter i utgangspunktet godt i slira fra før, og er i tillegg sikret med en stropp med låseknapp. Dette er plastslira det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Kniven på venstre side, beltespenna til høyre.

Er høyrehendt, så da må det bli sånn hvis venstrehånda skal holde slira.

 

Jeg er faktisk "ordentlig" høyrehendt.

Gaffelen i høyre hånd, siden jeg er høyrehendt.

Klokka på høyre hånd, siden jeg er høyrehendt.

 

Aldri forstått hvordan andre som kaller seg høyrehendt kan gjøre det på noen annen måte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I følge gammel knivtradisjon (den gang alle bar kniv daglig på bygda) skal kniven bæres på venstre side for høyrehendte og på høyre side for venstrehendte. Slik anbefales også feks når vi i dag ikler oss tradisjonsplagg som bunad.

 

Jeg synes slike tradisjoner gir en viss identitet, og bærer derfor alltid slirekniv på venstre side.

Link to comment
Share on other sites

Hvil jeg bærer kniv er det i 99% av tilfellene en Gerber Bolt Action Hunter i en egen beltelomme. Denne bygger nesten ingenting og har aldri vært i veien for noe. Forøvrig en knakende god kniv, god profil for jakt og friluft, nett nok til å fungere som foldekniv og likevel stor nok til å være brukbar. Ikke rart den er sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Er høyrehendt og har kniven på venstre side. Har store lommer på buksa så slira "gjemmes/stikkes" i lomma. Beltespenna er også på venstre side, fungerer som en lås på beltet.

Hadde en såkalt slyttstykkeholder som jeg pleide å ha på høyre side. Det sluttet jeg med etter å ha mistet sluttstykket i en pissepause (luftet hunden på morgenkvisten før jakta startet). Det var ikke morro, leitet som svarte hele dagen etter den. Fikk lånt en Ruger og gitt sluttstykket til den i hånda rett før drevet. Visste ikke svarte hvordan det sluttstykket skulle settes i.... Gikk og dreiv med et gevær uten sluttstykke og bad nesten høyt om at det ikke skulle komme noe dyr til meg. Ingen dyr kom og heldigvis fant jeg sluttstykkeholderen på slutten av dagen.

Ikke artig å bli betegnet med "Han som mista sluttstykket...." på jaktlaget. Men alle vet hvem det er! :) (Hadde egentlig passet godt under jaktflauser)

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

I alle fall ikke i beltet. Utrolig hvor fort kniven blir utilgjengelig pga jakke, sekk eller børse. Jeg har selvsagt aldri slikt hastverk med å få fatt i kniven at det egentlig er noe problem, men likevel.

Så for tiden er det en Spyderco Stretch på høyre side i en eller annen bukselomme, samt en CS SRK hengende oppned fra sekkereima på venstre side. Fordelen med sistnevnte er at den er tilgjengelig med både høyre og venstre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Alt ettersom, brukte mest venstre siden før. Men nå har jeg gått over til å ha den kl4, bak på hofta (har blitt for feit til at armene rekker så godt til for dobbelt grep i og ut av slira :oops: ). Jeg går forøvrig aldri med sekk, og bruker normalt dobbelt reim på riflene.

 

Merker ikke noe problem med støy mellom rifle og kniv, da jeg lar jakka henge ned over kniven og drar kniven frem i kl2-3 posisjon under smyging med rifla på ryggen. Samt at den ryker så langt bak som det går om jeg har rifla i hånden, tenker egentlig ikke over dette. Da det å justere om på knivposisjonen går av seg selv, uten at jeg tenker nærmere over det.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg tenkt meg bare en liten tur ut, så har jeg tollkniven på venstre side. slik at jeg som er venstrehendt kan nå den med ene handa. har jeg da tenkt meg på en slik tur at samekniven er med( den er som oftest det.) så er den plasert på høyre side mens tollkniven er på venstre side. har en strømengkniv med venstrehåndsslire, så den passer for meg :D

 

og i buksehempa henger forøvrig jukkastikka, mest av gammel vane men har også brukt den mange ganger.

 

men går aldri ute uten minst en kniv på meg. ser ikke vits i å legge kniven i sekken. kniv er for meg det jeg bruker mest av redskap på tur, og må ha den lett tilgjengelig.

Og i disse Trolltider kan det jo også være en fordel å kunne dra blankt stål om trollpakk skulle komme ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...