Jump to content

Tikka kombi - valmet 412?? Hvilken kikkertmontasje?


J.Hammer

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Tikka Kombi 12-70/222rem som jeg har arvet.

Jeg vet stort sett ikke mer om våpnet enn det som står i klartekst utenpå.

 

Jeg har lyst å montere på kikkertsikte på dette våpenet, men klarer ikke å finne ut HVA jeg trenger. Har hatt våpenet innom to forskjellige våpenforhandlere (skal ikke si hvem og hvor) som ikke kan finne rette montasjer.

 

Kan noen fortelle meg HVORDAN våpen jeg har, og GJERNE hvordan montasje jeg kan kjøpe?

 

Siden jeg arvet dette i ca 1992, og kun har "tatt vare" på det sporadisk frem til nå, så har våpenet fått noen stykke flekker her og der.

Har prøvd å olje det godt inn, men uten noe godt resultat. Er det noe jeg kan gjøre for å få fikset opp i dette?

 

Limer inn linker til bilder her:

21aepnr.jpg

mc9qat.jpg

24wsjn9.jpg

2e1arsl.jpg

28mjtpe.jpg

262xikk.jpg

 

 

 

 

Så til den delen av posten der jeg TROR..

Jeg TROR våpenet ble kjøpt hos L.Johansen i sin tid.

Jeg TROR våpenet har full trangboring (ingen utbyttbare choker)

Jeg TROR våpenet ble kjøpt med tanke på rev.

Jeg TROR jeg har det som kanskje også heter Valmet 412.

Jeg TROR jeg kan kjøpe ting som heter FinnClassic 512S/Tikka 512/Valmet 412

Jeg TROR jeg kan bruke ringer fra denne siden http://doublegunhq.com/searchFrame.htm når jeg søker på "valmet 412 scope mount"

Jeg TROR denne posten http://www.thehighroad.us/showthread.php?t=321714 gjelder mitt våpen, sånn rent bortsett fra at jeg har 12-70 og 222 rem...

Jeg TROR jeg kan klare å treffe rev med kombien om jeg får kikkertsikte på den...

 

Men siden jeg har fått beskjed om at jeg skal tro i kirka, så henvender jeg meg til dere mer erfarne synsere.. :)

så får jeg øve meg med noen pakker etter jeg har fått på kikkerten før jeg prøver meg på reven :)

 

På forhånd takk for hjelp.

 

Mvh

Jørgen Hammer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

Så da søkte jeg på Tikka M77, og finner dette bildet :TikkaM77-M07.jpg

 

Det nederste våpnet det er jo veldig likt... faktisk VELDIG likt, så da har jeg kanskje en "Tikke M 07 Deluxe with hammer"?

 

Får prøve å søke litt på nettet etter "scope mount" til DET da å se om jeg får noe bra svar :) Har iallefall noe å gå ut etter når jeg ringer å spør etter pris da :)

 

kanskje kan jeg spørre etter nr som jeg finner i dette bildet Tikka-M-Series-Mounts-web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet holder du til. Jeg har noen montasjer liggende som du kunne fått prøvd om du vil.

Dersom de er til 412/512, så er det nok ikke sikkert at de passer i låsesporet på M07/M70/M77K.

Det ser litt anderledes ut på 412/512 enn det som du har på bildet. Basen og optilock-systemet eller ser nokså likt ut.

 

Snakket med Roy Aaberg i Lyngdal? www.aaberb.no

Han har iallefall stålkontroll på de kombiene til Tikka...

Link to comment
Share on other sites

Du har en Tikka mod 07. Fast 3/4 trangboring på hagleløpet. Et flott våpen til det meste av småviltjakt. Da jeg kjøpte min i ca 1977 hadde jeg kikkerten festet i en vippemontasje i aluminium, sannsynligvis Weaver. Senere ble det en original Tikka stålmontasje. Denne montasjen har bare en festeskrue og er grei å ta av og på uten at treffpunktet forandres. På min 07 er samskytingen mellom pipene slik at jeg med kikkert på må ha siktekorset over ryggen på reven når kikkerten er innskutt med rifleløpet, men der er bare en vanesak. Ved åtejakt på rev vinterstid er det faktisk en grei sak å kunne se siktekotset mot snøen over skulderen på reven når skuddet går.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har jeg fått bombesikre tilbakemeldinger på at jeg har M07, OG M77.

Sendte en mail til Roy Aaberg som ble anbefalt i et innlegg her, han sier at jeg har en M77.

Fremdeles litt usikker siden bildene viser at jeg skal ha en M07.

 

Uavhengig av allt det tok jeg med kombien til Jaktdepoet på Fauske, der kom det ønskede svaret med en gang da jeg viste frem kombien og lurte på om de hadde montasje: "JA!!".

 

Montasjen var på og kikkerten (Nikkon Nighteater ettellerannet) grovinnstillt på 5 min! Alle tiders!

Så hvis noen finner denne posten senere og lurer fælt, så tror jeg jeg fikk på en standard tikkamontasje.

 

Uansett, synes Jaktdepoet fortjener en applaus! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...