Jump to content

Sannheten om Zeiss Classic


Kjetil123

Er disse billige Zeiss Classic'ene noe "billigdrit"?  

275 members have voted

  1. 1. Er disse billige Zeiss Classic'ene noe "billigdrit"?

    • JA! - styr unna!
      45
    • Nei, ekte tysk kvalitet!
      231


Recommended Posts

Tror da classic er laget i Tyskland. De meste av Zeiss er ekte Tysk laget. Er vel noen serier laget i USA(qoncuest). Skal ikke være helt påståelig, men mener å ha sett noen qoncuest hånd kikkerter laget i Ungarn. Har sjøl en "billig" Zeiss Duralyt, og den står det "made in Germany" på og.

Link to comment
Share on other sites

http://www.zeiss.no/c125726c004490c2/Contents-Frame/43b2658da7cc1467c125728a005983dd

 

Om man ser litt på siden er ikke Conquest nevnt der kun på den amerikanske siden

Det man kan tro er at "ZM/Z kikkertsikter (Classic)" er kikkerter i "billigsjiktet" beregnet på det Europeske markedet på samme måte som Conquest er for det amerikanske.

 

Mener å huske at disse ble laget i øst i begynnelsen men at produksjonen nå er flyttet til vest

 

http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4?Open

 

Det er en mulighet for at classic serien skal fades ut for at den nye billigserien skal ta over og av den grunn kan grossistene få den rimelig

Link to comment
Share on other sites

Carl Zeiss produserer det meste av sine produkter i Tyskland.

 

Unntaket er: Conquest riflekikkerter (som blir laget i USA).

Som ellers ikke har noe med Zeiss å gjøre annet enn at De har en Zeiss logo, og at Carl Zeiss i Tyskland stiller visse krav til enkelte spesifikasjoner.

 

Og som tidligere nevnt i tråden Conquest Håndkikkerter (som blir skrudd sammen i Ungarn), Hos ett datterselskap av Carl Zeiss.

 

Utover dette Er Toppmodellene i Victory serien ( Håndkikkert og Riflekikkert) Tyskprodusert.

Mellom modellene i Classic serien (Riflekikkert) Tyskprodusert.

Og Duralyt serien (Riflekikkert) Tyskprodusert.

 

Mrk. Duralytserien har ikke T* coating. som gir den noe dårligere motlys egenskaper enn de to øvrige, men den er fremdeles bedre enn Conquest riflekikkert (som er produsert i USA av en eller annen.)

Link to comment
Share on other sites

Conquest: produsert i midt-østen, sammensatt i USA

Classic: produsert i europa(ingen vil si hvor, meopta mest sannsynlig) SAMMENSATT i tyskland!

Victory: produsert i tyskland, sammensatt i tyskland.

 

Så Classic er ikke noe dritt etter min mening! jeg har en 3-12x56 og den funker utmerket.. ser det er mange som går etter tester når de skal vurdere kikkert, men disse testene er visst via maskiner som måler div. verdier som vårt øye tydligvis ikke ser så mye av(mellomklasse og toppserier)

 

Ser jo stor forskjell på bushnell og zeiss, ingen tvil.. så var det jo dette med billigklasse og mellom\toppklasse igjenn da...

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du denne informasjonen fra?

Conquest: produsert i midt-østen, sammensatt i USA
Midt-østen, det høres ikke så sannsynlig ut, mente du østen?

 

Uansett er selve sammenstillingen, og justering av posisjonen for hvert optisk element, minst like viktig, som toleransene på selve linsene.

Link to comment
Share on other sites

Sannheten om Zeiss Classic vet vel bare Zeiss, men ser en i prislista til Zeiss (2009) så ligger Classic Diavari modellene fra 8 500,- til 14 500,- og slik sett forholdsvis dyre. Da er det i så fall ikke noe "billig" drit. Om det er noe drit kan vel fortsatt sikkert diskuteres :-).

 

Det er vel stort sett XXL som selger Classic'en billig, derfor tror jeg dette prisfenomenet snarere ligger på importsiden. Paralellimport er det jo noe som heter.....

Link to comment
Share on other sites

Spurte Zeiss Norge om dette ifjor.

Fikk umiddelbart en lang mail som fortalte at dette er orginale tyskproduserte Zeissikter som er tatt inn av Zeiss Norge.

Forøvrig var det tydelig at Zeiss var ganske oppgitt over nettsynsere som uttalte seg om ting de ikke egentlig ante noe om.

De fikk visst sjelden henvendelser om dette, men når du leser på nettet skulle du jo tro de hadde drøssevis av henvendelser daglig.

 

Det er med andre ord xxl som har bestemt seg for å være BILLIGE på akkurat disse og tar minimal avanse. Siktene er som tidligere nevnt lista vesentlig høyere fra Zeiss.

Hvis du ser andre steder som selger Classicsiktene har de sjelden akkurat de modellene xxl selger for de kan ikke konkurrere på pris. De Classicsiktene de har ligger gjerne flere tusen over lignende sikter hos xxl.

 

Ble forøvrig i samme mail fortalt at de kompakte(8/10x20/25?) håndkikkertene i Victoryserien ikke blir produsert i Tyskland. Husker ikke sikkert hvilket land som kom opp, men lurer på om det var Ungaren.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss Klassik 7x50 m/lys - og synes den dekker skumringsjakten min.

Jeg hadde alltid mine variable 30mm`ere mellom 5-8, og fant ut at jeg ikke så noe bedre i de (samme merke selvsagt :) ), og solgte unna noen.

Og da var jeg så spandabel at jeg kjøpte to 7x50 - og den ene er bare montert/innskutt på ei rifle som overlapper den andre :roll:

 

Derfor selger jeg den ene :wink: i full fart - før jeg finner fram en rifle som ikke er overlappingskaliber :roll: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Merk først: Lager ikke en ny tråd, søker og finner en tråd som kan dekke mitt spørsmål. Tips til nye brukere!

 

Til saken: Kan noen svare meg på hvor lang tid det tar for xxl å sende en zeiss classic fra butikk og hjem til meg?

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

Sannheten er beintøff; Zeiss Classic er bare noe skrot, de som har kjøpt slike-spesiellet 2,5-10x50 med lys er lurt så det holder. Men send meg en PM så bytter jeg, av ren godhet og nestekjærlighet, skrotet med en skikkelig kvalitetskikkert hvor en kan velge farge på lyset (knall rødt, blendende gult eller narkis-blå), produsert av en fabrikk i Kina som ligger ved siden av en mopedfabrikk hvor eieren en gang var korporal i hæren.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller uvesentlig kor kikkertsiktet er laga. Sannheten om classicen får man først når den er prøvd på jakt. Kjøpte ein 2,5-10 x50 m/ lys til kona, og den er rett og slett knall. Alvorlig gode i skumring/ måneskin og liten og snerten, så ho sa brura..

Testa og utprøvd....og vi skyt mange dyr!!

Link to comment
Share on other sites

Har snakka med Zeiss Norge i dag. Ut frå denne samtalen så vert det bestilt inn ein Zeiss Classic 2,5-10 x 50 på xxl i dag. Dette er ikkje noko kikkert laga i Kina - Ungarn - m.m. men laga i Tyskland. Samme rammeverk som Diavari, men ikkje dei same linsene. Lotutec på Diavari, + noko til som gjer min hovudkikkert 3-12 x 56 diavari til ein vinnar, men classicen er ein kikkert med samme garantiar som diavari og ellers eit skikkelig produkt. Kikkerten vil også etter mitt syn vere meir en godt nok for flesteparten av jegerane, men med 56 kikkertene som eg har kan ein sitte på post 20 min lenger :)

 

Slik er det med den saken.

 

Snakka også med zeiss ang. håndkikkert 8 x 56 FL og RF. Fikk opplyst at FL er best med tanke på rein skumringskikkert... Då blir det julegåva mi i år frå Julenissen..

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min kjøpte seg en Zeiss Classic 3-12x56 før jakta. Kikkerten ser grei ut, jeg har hatt mange Zeisser oppigjennom åra, men jeg syntes den "kjennes" billig ut. Material messig. Så til saken. Innskyting ved 6x forstørrelse, ingen problem, hull i hull. Ved 12x, får vi treffpunkt forandring ca 8 cm for høyt. Javel, stille ned 8 knepp (1cm@100 meter), treffpunktet forflytter seg 2 cm. Stiller ned 8 knepp til, oppppss der kom vist alle kneppa, er nå 8 cm under senter. Stiller opp 8 knepp igjen, treffpunktet flytter seg 4 cm. Stiller siktet ned til 6x, og vips så er vi i senter igjen. Jegeren som eier siktet er over 60 år, det var jeg som skjøt, jeg sier han må klage på dette, men han sier at det er godt nok til sitt bruk. Jeg synes det er helt ræva. Mulig han har vært uheldig med siktet sitt, noen flere som har vært borti dette? Våpenet er en Tikka T3, originale Tikka montasjer er brukt. Ja vi har demontert montasjene og satt alt samme på nytt, med samme resultat, så det er ikke der feilen ligger.

Veldig kjedelig å oppleve feil med en zeiss, som man helst opplever med gamle Bushnell sikter og annen billig optikk fra fjerne himmelstrøk.

Siktet er ellers veldig bra, skarpt og fint, gode skumringsegenskaper, som Zeiss alltid har hatt, men det hjelper lite når man ikke kan zoome eller stole på kneppene.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det går ann å få tak i Classic til XXL-priser med andre retikler? På XXL var det ingen som visste.

 

Skulle gjerne hatt 2.5-10 med belyst nr.60 og 3-12x56 med n.8. Retikkel 4/40 er altfor trange for med og dekker for mye av målet med grove stolper.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det går ann å få tak i Classic til XXL-priser med andre retikler? På XXL var det ingen som visste.

 

Skulle gjerne hatt 2.5-10 med belyst nr.60 og 3-12x56 med n.8. Retikkel 4/40 er altfor trange for med og dekker for mye av målet med grove stolper.

 

Et høyst interessant spm, som jeg +'er meg på!

Link to comment
Share on other sites

Den siste her er nok veldig rett. Som zeiss gjengen sa: Om du kjøper inn 1000 kikkerter, så skal du få ein kjempe-pris. Over til spm. Retikkel som er tilgjengelig på classic diavari, classic dital og Victory Diavari: (alle er lysopning 56mm)

 

The Classic Diavari models :

Illuminated reticles available 40 | 44 | 60 | 66

Standard reticles available 4 | 8 | 42

 

The Classic Diatal models:

Illuminated reticles available -

Standard reticles available 4 | 8 | 42

 

The Victory Diavari models:

Illuminated reticles available

1st image plane 40 | 43 | 44 | 60 | 66

Illuminated reticles available 2nd image plane 60 | Z5

Standard reticles available1st image plane 4 | 8 | 42 | 43

Standard reticles available2nd image plane 20

Link to comment
Share on other sites

XXL selger classic`n med tap!

Kjøpte selv en 2,5-10x50 m/lys (7000kr) for en måndes tid siden, og da hørte jeg pris hos mange. Alle sa xxl selger med tap og hadde ikke sjanse på pris.

Dette innrømmet også kundebehandleren på xxl til meg. Grunnen var vistnok stort innkjøp og mulighet for våpenkunder som handler hel pakke me rofle,montaje, osv. samt at vi våpenkunder ofte setter trygghet med å handle hos vår gode gamle lokale børsjemaker fremfor en stor kjede med begrenset kjøper<--->selger bekjentskap.

 

Er forøvrig meget godt fornøyd med kikkerten!

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å kunne se tekniske data for kikkertsikter - det avslører en god del.

For eksempel at Classic 2,5 - 10 x 50 egentlig er 3,3 -10 x 50 - dvs, "dassrullsikte"!

(for uinnvidde: Et "dassrullsikte" (navnet kreert av Jørund Lien, selvfølgelig!), er et sikte som påstås å ha en lav forstørrelse, men der en får maksimal synsfelt før nedre forstørrelse. Ved lavere forstørrelse ser en da innsiden av kikkertrøret, ikke et større synsfelt).

Magnification 2.5 - 10 x

Effective objective lens diameter 37.2 - 50 mm

Exit pupil 14.9 - 5.0 mm

Hvis det virkelig var 2,5 x, skulle utganspupillen vært 20 mm. Siden den er 14,9 mm, er nedre effektive forstørrelse (50 mm : 14,9 mm) = 3,36 x. Går en under det, får en bare mindre bilde, uten å få større synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

Mener du at Classic 2,5-10x50 m lys passer best i dass? Er på nippet til å handle et slik for bedre skumringsegenskaper motså mitt Bushnell 6500 2,5-16x42, men ikke sikkert det er noe lurt..?

Her er spec på det:

http://www.bushnell.com/products/scopes/riflescopes/elite6500/652164M/

Brukes på storviltbørse med mye nære hold men også bøjakt i skumring.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer som Mrmeister sier at man ser innsiden av kikkertrøret på lav forstørrelse ja. Jeg kan leve med det til den prisen, og er forøvrig meget fornøyd med kikkerten, som forøvrig er min første Zeiss.

 

Dersom du tar data fra "Victory Varipoint 2.5 - 10 x 50 T*" og samenligner så ser du hvor utrolig lite du får extra for omtrent dobbel pris

 

Desutten mener jeg å huske at man ved å skru forstørrelsen ned flytter linseelementene i forhold til hverandre og utnytter dermed mindre av den tilgjengelige frontlinsediameteren

altså kun 37,2mm ved 2,5X og at det er dette du skal dele på utgangspupill

Link to comment
Share on other sites

Mener du at Classic 2,5-10x50 m lys passer best i dass?

Nei, ikke på noen måte! Jeg skal kjøpe en slik sjøl (siden jeg ble for sein på det Meopta-tilbudet XXL hadde).

 

Men du har altså ingen som helst nytte av forstørrelsen (eller rettere, forminskningen) fra 2,5 til 3,3. Hensikten med lav forstørrelse må jo være å få stort synsfelt - hadde en kunne fått digert synsfelt på 40x forstørring, ville en jo hatt en kikkert for alt fra den trangeste posten til virkelig druuuge hold! Dessverre er forstørrelse og synsfelt omvendt proporsjonale størrelser.

 

Jeg ville kanskje ventet at en stor produsent som Zeiss kunne konstruert kikkerten, og sagt rett ut, at forstørrelsen er 3,3 - 10 (3x zoom), i stedet for å lage, og markedsføre, en mekanisk forminskning (4x zoom), som man ikke har noen som helst nytte av (tvert i mot).

(Jeg har brukt zoom-linser på fotoutstyr siden 1960-tallet - det er jo utenkelig at et zoom-objektiv skulle bli markedsført som "28-140 mm", men at en fikk svarte hjørner på bildet, når brennvidden ble stilt under 35 mm).

Link to comment
Share on other sites

Hva med å vente til du faktisk har fått prøvd Classicen før du finner ett ikke eksisterende problem? :wink: For å si det slik, så vær glad for at de var utsolgt for den du egentlig ville ha 8) Bedre kjøp enn en Zeiss Classic får du nok neppe med tanke på kvalitet og pris. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For eksempel at Classic 2,5 - 10 x 50 egentlig er 3,3 -10 x 50 - dvs, "dassrullsikte"!
Slapp av, forstørrelsen er 2,5-10.

 

Det er på de store forstørrelsene at frontlinsa er det som begrenser lysmengden. På de lave forstørrelsene vil en av linsene inne i kikkertsikte bli begrensningen. Men dette påvirker ikke synsfeltet. I utgangspunktet er det okularet som begrenser synsfeltet, men noen eldre sikter kan man zoome så mye ut at det feltet bildet i første bildeplan ikke er stort nok, og man ser innsiden av røret.

 

Men disse to effektene er uavhengiga av hverandre, så påstanden er feil.

Link to comment
Share on other sites

men noen eldre sikter kan man zoome så mye ut at det feltet bildet i første bildeplan ikke er stort nok, og man ser innsiden av røret.

Men disse to effektene er uavhengiga av hverandre, så påstanden er feil.

Du finner tekniske data om siktet HER.

 

Som du vil se, er synsfeltet på 10 x forstørrelse 4 meter. På 5 x forstørrelse vil det da være ca. 8 m, og på 2,5 m skulle det vært ca. 16 m - men er altså bare 13. Som andre nevner, en ser innsiden av røret i stedet for terrenget på begge sider, hvis en går til laveste forstørrelse. Det som Jørund L. kalte "dassrulleffekten". En unødvendig effekt av at salgsavdelinga vil ha et sikte med 4x zoom, mens teknikerne bare har konstruert et med 3x zoom. (De nye Z6-siktene til Svaro - har de reell 6x zoom, dvs. synsfeltet utvider seg helt til laveste forstørrelse?).

Link to comment
Share on other sites

Det var påstanden om at forstørrelsen er en 3,3-10x jeg prøvde å fortelle at var feil.

Kjøp deg en 40X kikkert, monter den bak-fram, så får du forstørrelsen liten nok - hvis det er noe mål i seg sjøl!

 

Selvfølgelig er forstørrelsen ned til 2,5 x - du har bare ikke noe bruk for den under 3,3, fordi du ikke får noe større synsfelt! Tvert i mot, effekten blir dårligere, siden målet blir mindre!

 

Men dette er ikke noe nytt - omtrent alle "såkalte" 1 1/2 - 6 sikter er egentlig 2 - 6 x. Når en kommer under 2, gir de fleste "dassrulleffekt", ikke større synsfelt. Men salgsavdelingene vil altså ha mest mulig zoom, og vi oppdager ikke at det ikke er noe gagn i en del av den zoomen!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er forstørrelsen ned til 2,5 x - du har bare ikke noe bruk for den under 3,3, fordi du ikke får noe større synsfelt! Tvert i mot, effekten blir dårligere, siden målet blir mindre!!
Men du blander fortsatt to uavhengige fenomener.

 

Du regner 50mm objektiv delt på 14,9mm utgangspupille og får 3,36x

 

Men du argumenterer med synsfeltet. 13m på 2,5x sammenliknet med 4m på 10x (4m*10x)/13m=3,08x

 

Jeg er enig i at det ikke er noen vits i å forminske bildet, uten å øke synsfeltet. Kanskje med unntak om man fikk forstørrelsen så liten at man kunne skyte med begge øyn e åpne og like nok bilder i begge øyne. Folk liker jo aimpoint, med det elendige synsfeltet, og dassrulleffekten det har.

 

Det er denne dassrulleffekten som virkelig er forbedret i Victory-serien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg foreslo en gang å regne ut et mål for dassrull-effekten basert på tilgjengelige data. Dengangen regnet jeg ut hvor mange mm den svarte ringen rundt bildet utgjorde.

 

D=diameter til okularrøret.

S=synsfelt i m på 100m ved aktuell forstørrelse.

A=øyeavstand

F=forstørrelsen

 

Synsfeltet på øyeavstanden blir da V=S/100*A*F

 

Dassrulltallet blir t=(D-V)/2

 

Noen eksempler:

Zeiss Varipoint 1,1-4x24 :arrow: 2,8mm på 1,1x

Victory Diavari 1,5-6x42 :arrow: 3,8mm på 1,5x

Classic Diavari 1,5-6x42 :arrow: 5,5mm på 1,5x

 

 

 

En annen måte å regne ut på er å finne den faktoren som viser hvor mye mindre synsfeltet er i forhold til hele okularet. Tilsvarende utregningene over.

 

S_max synsfelt på maks forstørring på 100m

F_max maks forstørring

S_min Synsfelt på min forstørring

F_min min forstørring

 

Faktor=(S_max*F_max)/(S_min*F_min)

 

Da får typisk Zeiss Victory Diavari en faktor på 1,1 og Zeiss Classic Diavari 1,25

 

Nå er ikke dataene som er oppgitt bestandig så nøyaktige, og de er ofte rundet av. Men disse regnestykkene kan brukes til å få en pekepinn for hvordan siktene er bare basert på spesifikasjonen. Det første tallet, er etter min mening best. Dette fordi den tar hensyn til okulardiameteren. Det hjelper ikke å kunne skryte med stort synsfelt på 1x når okularet alikevel ikke er spesielt godt utnyttet. (aimpoint kommer svært dårlig ut med dette)

 

 

Er det noen som kjenner igjen disse to tallene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...