Jump to content

MOA, MIL og andre vinkelmål - En liten innføring


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg kjedet meg litt her i ettermiddag, og tenkte jeg skulle lage meg en aldri så liten MIL/MOA tabell i Excel. Grunnen for dette er at de jeg skyter med har MIL/MOA kikkert, noe som gjør det vanskelig å komme med korrigeringer. Derav mitt ønske om å lage en klikktabell for MIL retikkel med MOA knepp. Jeg har en MIL/MIL kikkert, så mitt liv er jo et liv på en rosa sky.

 

Problemet er at jeg ikke får til å lage tabellen! Det blir bare kaos! Det er mildt sagt provoserende, og nå er det like før noe blir ødelagt her for å få ut aggresjonen.

 

Hvis vi f.eks skyter på 500 meter, spotter treff 0,5 MIL til høyre. Korrigeringen er da 5 knepp venstre på min kikkert, men er meningsløs for de som da har MOA knepp. Jeg aner derfor ikke hvor mye de må justere. Hvis jeg da raskt kunne slå opp korrigeringen i tabellen min, ville livet bare være såååå mye bedre å leve.

 

Jeg bruker følgende formel for å regne ut i excel:

0,1 MIL på 100 meter: (1/10000)*(180/3,14)*60

0,1 MIL på 125 meter: (1/12500)*(180/3,14)*60

0,1 MILpå 150 meter: (1/15000)*(180/3,14)*60

0,1 MIL på 175 meter: (1/17500)*(180/3,14)*60

OSV..

 

For meg så ser dette rimelig fornuftig ut, og jeg får relativt fornuftige svar. MEN, hvordan får jeg tabellen ut i antall klikk? Ganger med 4 siden det er 1/4 MOA knepp? Det ser merkelig ut i Excel.

 

Dette kan jo ikke være så vanskelig å lage, det er jo tross alt snakk om kjente avstander og kun omregning fra MIL til MOA.

 

Enda enklere kanskje, finnes det ferdige slike tabeller noe sted?

 

-T

 

Edit: Stor leif rettet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Først et tips:

Jeg bruker wolframalpha.com til å finne ut av mine bueminutter:

 

F.eks

1/4 moa på 275 meter - http://www.wolframalpha.com/input/?i=1%2F4+moa+%40275+meter

0.07 mils (mrad) på 325 meter - http://www.wolframalpha.com/input/?i=0.07+mrad+%40325+meter

Hvor mye MOA er 27 mm på 375 meter - http://www.wolframalpha.com/input/?i=27mm%40375+meter (trykk på 'More' for å få fram alle enhetene)

Pluss en hel masse andre beregninger. Prøv å skriv inn 152 USD i søkefeltet så får du resultatet i NOK iht dagens kurs.

Har lagt inn wolframalpha som en søkemotorene i min nettleser. Alltid tilgjengelig. Høyreklikk på en enhet i teksten, søk i Wolfram...

 

Så en bemerkning:

Har en rimelig budsjettkikkert. Den er merket: 1/4" - 1 Click. En kan fort tro at dette 1/4 tomme (og at de antar at du veit at det er 100 yards det er snakk om), men i brukerveiledningen står det "1/4MOA per click". Altså blir 5 klikk på 200 meter lik 7,3 cm (iht overnevnte kalkis)

 

Blir litt forvirrende når noen bruker '' for å angi bueminutt og andre bruker '. Er det en grunn til det tro, eller er det bare slurv fra produsentenes side?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis vi f.eks skyter på 500 meter, spotter treff 0,5 MIL til høyre. Korrigeringen er da 5 knepp venstre på min kikkert, men er meningsløs for de som da har MOA knepp. Jeg aner derfor ikke hvor mye de må justere. Hvis jeg da raskt kunne slå opp korrigeringen i tabellen min, ville livet bare være såååå mye bedre å leve.

 

 

Det enkleste er å regne 14 knepp pr mil. Din 0,5 MIL observasjon blir da 7 knepp korreksjon.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
:D kappa en 7 mm bit av ett gammelt føleblad (borret 7mm hull i denne og tilpasset) og monterte så mellom ring/base-feste med locktite lagerlåsing på min Tikka super varmint, 300 win.mag...tilsvare omtrent 25 moa...har15 knepp igjen ned med Zeiss 6-24*56..søkkfornøyd :twisted: skjøt 5 skudd med ,150 grs sierra ,ladet til 1100 m/s ,på 1350 m på 50 cm blink og treff på alle fem!!! super-rigg...no vente bare demper`n :twisted:
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tenker jeg riktig?

 

Dersom jeg skal tilte til 20moa på bakre base:

 

1 MOA = 1" @ 100 yards

1 MOA = 0,291 MIL @ 100 meter altså 2,91cm

20 MOA = 5,82 MIL @ 100 meter

20 MOA = 0,0582mm @ 10mm

 

20 MOA = 0,6693 @ 11,5cm

dvs dersom det er 11,5 cm mellom c/c baser må bakre base tiltes 0.67mm for å få 20 MOA?

Link to comment
Share on other sites

dersom du synes det er vanskelig, så tenk heller i milliradianer, eller mil, om du vil.

1 mil er 1/1000, så om skinna di er 100mm lang, skal den opp 0.1mm for hver mil, 7 mil er passelig, 0.7mm, og overens med dine 0.67mm, som er 6.7mil, eller 20moa.

Altså riktig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mulig dette blir litt OT, men det omhandler MIL og avstander.

Det er en kjent sak at man nokså enkelt kan bruke kikkerten og dets retikkel til avstandsbedømming.

Mest kjent er muligens MIL-dot, men vet at bla. tysk-4 og duplex også kan brukes.

 

eks:

Kjent høyde/bredde på mål (f.eks. meter) x 1000 / MIL lest i kikkert = meter til mål.

(1.8 x 1000 / 5 = 360m)

 

Laget en liten tabell som kanskje flere kan ha gleden av å bruke - ikke alltid en har med seg kalkulator på jakt...

(Godt mulig at det ligger flere slike på Kammeret, men jeg fant ingen)

Raden ytterst til venstre representerer kjent høyde/bredde, kolonnen i toppen antall MIL målt.

 

PDF:

MILrangecard.pdf

 

JPG:

MILrangecard.jpg

 

Edit:

Oppdatert med mulighet for mer detaljert måling.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Varför överhuvudtagit prata om MOA?

Vi bor i europa och vi har haft det metriska systemet i över 100 år.

Varför gå tillbaka till 1800 talet?

 

De moa kikare jag har haft har jag sålt, Moa är enbart ett elende!

 

Samma sak vad gäller skenor och montage, varför prata i moa?

Det gör ju bara allting väldigt svårt!

 

Mina fästen är märkta i Mils och moa.

Så exempelvis 6mils/20,6moa eller 13mils/44,4 moa.

Det gör att man direkt vet att förändringen mot är 0,6m på hundra meter eller 1,3 meter på hundra meter, skitenkelt.

 

Ett annat tips är att sluta använda klick.

Räkna i mils istället.

Om uppsättningen är 45 klick, skriv istället 4,5 mils.

Då kan ni välja när ni skjuter om ni skall skruva 4,5 mils eller om ni skall hålla upp 4,5 mils med mildot.

 

Mil dot systemet är otroligt bra och enkelt att använda, men då skall man använda det hela vägen och inte blanda in MOA IPHY klick och annat skit.

 

Ölburkar dricker man av och de skall INTE användas på bössorna.

Shimsa kikarfäste är bara ett sätt att förstöra dem.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

tror nok meningen med tråden her er å vise folk som har MOA kikkerter hvordan de kan utnytte kikkertene sine, ikke alle har økonomi til å droppe sin MOA kikkert å kjøpe splitter ny kikkert bare fordi at de fant noe bedre i etterpåklokskapens navn :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du montert kikkerten nå? Hvis ja, sjekk hvor mye du har å gå på nedover på korteste aktuelle hold du har tenkt til å stille til (for enkelhets skyld 100m). Så er der bare å bestille den vinkelen du kan utifra dette. Jeg gjorde akkurat dette til en trg. Hadde 7,5 mil å gå på. Ble da 20moa skinne. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Etter å ha lest denne posten her x antall ganger forstår jeg fremdeles ingen ting så derfor spør jeg pent. Hadde noen orket å ta seg tid til å sende meg en utfyllende pm med en god forklaring på MOA og MIL, kanskje uten sånne lange regnestykker (matte er ikke min sterke side). Jeg lurer egentlig på alt fremdeles. Takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Det er to hovedmåter å beskrive vinkler, radianer og grader. På samme måte som for temperatur har vi fahrenheit og celsius. I grader er som kjent en sirkel 360 grader, mens i radianer er 2*pi som er tilnærmet 2*3,1415... en MIL er en milliradian, altså (2*pi)/1000, mens en MOA er en 60del av en grad (minute of arc). Det må noen regnestykker til hvis du vil forstå noe mer.

Det som er kjekt med radianer, er at hvis det er små vinkler så slipper man å bruke tangens, og det blir bare forholdet mellom høyde og lengde...

http://en.wikipedia.org/wiki/Minute_of_arc

http://en.wikipedia.org/wiki/Radian

 

Les her.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enkelt å forklare det enklere enn det er gjordt.

 

Forstår dere hva en vinkel er?

 

Hvor stor en vinkel er måles i forholdet mellom buen radien. Måler man lengden av buen og radien i samme enhet, f.eks cm, og buen og radien er like lange, er vinkelen 1 radian. En vinkel hvor buen bare er en 1000-del av radien, blir en milliradian.

Link to comment
Share on other sites

Det er to hovedmåter å beskrive vinkler, radianer og grader. På samme måte som for temperatur har vi fahrenheit og celsius. I grader er som kjent en sirkel 360 grader, mens i radianer er 2*pi som er tilnærmet 2*3,1415... en MIL er en milliradian, altså (2*pi)/1000, mens en MOA er en 60del av en grad (minute of arc). Det må noen regnestykker til hvis du vil forstå noe mer.

Det som er kjekt med radianer, er at hvis det er små vinkler så slipper man å bruke tangens, og det blir bare forholdet mellom høyde og lengde...

http://en.wikipedia.org/wiki/Minute_of_arc

http://en.wikipedia.org/wiki/Radian

 

Les her.

 

_________________

"Kan du ikke forklare det enkelt, forstår du det ikke godt nok" - Albert Einstein

Det jeg har understrekt forstår jeg bare ikke, får det ikke til å stemme. Tror nok Einstein har rett :wink: Og at Amatør har forstått. Enklere går det ikke an å si det

 

Men i praksis - om du har problemer med å forstå dette:

- start med å glemme moa

- en mil, mrad, milliradian er for praktiske formål 1 til siden for 1000 fram. Det er skjønnheten og enkelheten med radianer.

 

på avstanden 1000 tørk, er 1 mil ett tørk til siden. På 1000po (koreanske fot) er en mil 1 po til siden, osv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

en MIL er en milliradian, altså (2*pi)/1000

? En radian er da vel ikke 2pi? Det er 2pi radianer rund enhetssirkelen, eller enhver sirkel.

 

K

hehe, ja, unskyld. tolv timer med eksamenslesing i går (med mye geometri også :oops: ).

 

 

Men. Hvis du kun skal skyte langhold på stillestående mål trenger man vel ikke annet enn å kunne lese av en tabell og skru inn klikkene? Har man MOA-sikte, har du en MOA-tabell, og har du MIL-sikte bruker du MIL-tabell. Problemet kommer når man har sikter med den merkelige (men desverre vanlige) konfigurasjonen MIL-retikkel og MOA-klikk. Da er det ikke bare enkelt å kompansere for nedlaget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke favorisere sistnevnte konfigurasjon. Men under vanlig rolig langholfsskyting, har man såpass god tid at man kam ta frem mobilen og bruke kalkulatoren og dermed ila noen sekunder finne ut riktig knepp verdi og få inn gode treff på de neste skuddene. Men har man dårlig tid i krigen mot zombier og slikt, då blir det verre.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok gode forklaringer på hva en Radian og Miliradian er, men legger likevell med en liten skisse på hvordan dette i praksis ser ut.

(Ligger helt sikkert noen lignende forklaringer på Kammeret et sted, men ikke i denne tråden.)

 

Presiserer, bare for ordens skyld, at i dette eksemplet er det tatt utgangspunkt i en sikel med radius på 100 meter ( 200 meter diameter ) og at det IKKE har noe med avstand å gjøre - heller en sektorinndeling av den avstand du bruker som utgangspunkt - og at det er klikkverdi 1/10 MILRAD som er brukt i eksemplet.

X3bccJr5

MOA eller "Minutes of Angle" kan forklares på lignende måte:

Sirkel = 360 grader. En grad deles videre inn i minutter - lik en klokketime - altså 1/60 dels grad = 1 MOA.

(Klikkverdiene på kikkerter er som oftest videre delt inn i 1/4 MOA eller 1/8 MOA)

 

Håper dette fungerer som mer oppklarende informasjon, enn repetisjon på det som allerede er nevnt i denne tråden... for det er det;)

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg igjen for å se om jeg har delvis begynt å forstå det. På den du akkurat postet h2dal, vil det si at ved en justering på 1 klikk flytter du treffpunktet 1cm enten opp, ned eller til siden alt etter hvordan du vrir? (På 100meter og 2cm på 200meter osv)

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg igjen for å se om jeg har delvis begynt å forstå det. På den du akkurat postet h2dal, vil det si at ved en justering på 1 klikk flytter du treffpunktet 1cm enten opp, ned eller til siden alt etter hvordan du vrir? (På 100meter og 2cm på 200meter osv)

 

Stemmer! - merk; om det er 1/10 MILRAD-klikk på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For trøtt til å gjøre matten selv (unnskyldning på plass). Hva blir 1/4 MOA klikk på en kikkert i mrad?

 

Det jeg er ute etter er litt flersidig bruk av appen Bulletflight. Jeg har satt den opp med MIL enheter. Så ved konfigurasjon av en patron til en børse står det One click is xxx H-mRad xxx V-mRad. Er klar over at dvs horisontal og vertikal mRad.

 

Jeg har på langholdsriggen min MIL/MIL format og har dermed puttet inn 0.1 etter som at det er klikket jeg har på langholdsriggen, men på jaktbørsa har jeg 1/4 MOA klikk. Hva blir riktig å putte inn i disse feltene?

Link to comment
Share on other sites

1 grad = 1·60 = 60 MOA

1 grad = 1·(6.28/360) = 1·(3.14/180) = 0.01745 radianer eller 17.45 MIL

1 MIL = 1/1000 · (180/3.14) = 0.0573 grader eller 0.0573·60 = 3.438 MOA

1 MOA = 1/60 · (3.14/180) = 0.000291 radianer eller 0.000291·1000 = 0.291 MIL

 

1/4 klarer du vel å trykke inn på kalkulatoren?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser i datablad til Swarovski Z3/Z5 serien at det står "Impact point corr. per click: 7mm/100m , 0.25 inch/100yds"

 

Nå er jo 0.25 tommer på 100 yards lik 6.94mm på 100 meter, så allerede der er det feil i databladet (eller avrundet til hele millimeter)

Og ingen av dem er jo 1/4moa , som er 7.28mm på 100meter, eller 0.26" på 100 yards.

 

Men, så det store spørsmålet. Hva stemmer faktisk.

 

1/4 moa ?

7mm @ 100m ?

0.25 inch @ 100yards ?

 

Er det noen som har testa? (skyte på 100m, justere opp x klikk, måle forskjell)

 

Evt blir jeg nesten nødt å teste neste gang jeg skal på banen :) Irriterende å ikke vite nøyaktig hvor krum kulebane man har :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter å prøver å finne en måte å bruke shooter sammen med Diopter siktet på saueren.

Sånn jeg har forstått det så er 1/10mil (0,1mil) 1cm på 100m.

Får dette til å stemme bra når jeg bruker samme verdier i shooter som standard verdiene på http://www.feltskyting.no

Får like mange knepp med samme bc og fart.

 

Problemet at sikte avstanden varierer med forskjellige pipe lengder (7cm mellom kort og lang pipe)

Kneppene blir litt grovere med den korteste pipa og litt finere med den lengste.

 

Hvor store utslag gir dette? Har shooter evt noen muligheter for å justere dette?

 

Utslagene er kansje så små at det forsvinner i andre varibler på feltskyting selv med kjent avstand?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har funnet en løsning på Shooter/diopter saken. Se på denne siden http://www.fagerlund.no/index.php/knepptabell-lagsvapen" target="_blank" target="_blank

så finner du hvor mye 1 knepp utgjør på 100mtr. I Shooter kan du legge inn en faktor for å korigere for ukorekte klikk på siktet.

Så hvis 1 knepp blir 0,95mm tar du 1 / 0,95 = 1,0526315789 som legges inn i Shoter på Elev. Correction Factor og Wind Correction Factor. Står beskrevet i manualen for Shooter kapittel: Firearm profiles / Elevation Correction. http://sean.kndy.net/shooter/manual.php" target="_blank Håper dette er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...