Jump to content

kjøp av kombi


skytter 35

Recommended Posts

@kimjorgen: mye samme erfaringene som jeg har med min av samme type, da.

 

Vurderte avtrekksjobb hos børsemaker, for å få det til å fungere litt bedre, men jeg vet ikke hvor mye det er å hente på noe slikt. Noen som har erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Våpen med flere løp som kombier, må ha sikrere avtrekk enn boltrifler. Dette fordi det andre løpet skal ikke gå av som følge av rekylen til det første. Derfor er de normalt harde.

 

Til trådstarter: De beste kombiene kommer fra Tyskland eller Østerike. Med det budsjettet, kan du kjøpe en topp kombi brukt.

Link to comment
Share on other sites

er ute etter en god kombi til ca 10-20 000 kaliber 12-76 og 6,5 55

trenger anbefalinger.

Har hørt av zoli kombiene ruster utrolig fort er dette sant.

Takker for alle svar!

 

Har hatt en Zoli kombi selv, i 12/76 og .222 Rem. Ble veldig glad i den børsa. Fenomenal presisjon og god balanse. Den var som skapt til meg i hvert fall.

 

Den ruster, ja, men så ikke på det som noe problem. Glemte å ta den ut av futteralet en gang, og den lå der et par dager. Da ble det omfattende puss ja! :oops: Hagla mi, en billig tyrker, ruster ikke i det hele tatt, til sammenligning. Men Merkel ruster og hører jeg, så det gjelder jo å huske på vedlikeholdet om man har vært ute i bløtt vær.

 

Zolien gir et solid inntrykk, med fin gravyr og fint treverk. En fordel med den er at rifleavtrekket er på bakre avtrekker (i hvert fall på de jeg har sett). En god fordel ved raske hagleskudd. Man slipper å fikle mellom avtrekkerne.

 

Ser du en brukt Zoli til salgs, reis og se på den, for det er gode børser. Nye ligger et stykke over andre i pris, men det er muligens en grunn til det og. Ny koster rundt 20 lapper. Ellers tror jeg nok Sabatti er mye pang for penga.

 

Om du vil ha loddet eller frittliggende pipe er jo egentlig et fett. Fordelen med frittliggende er at du ikke så lett får varmespredning, noe de loddete får etter et par, tre skudd. Null problem på jakt for øvrig. Man pøser jo ikke ut skudd etter rådyret! Loddet pipe gir et mer solid inntrykk da, og så er det penere (min mening!).

 

Og, en ting, kjøper du kombi og skal ha på kikkertsikte, kjøp hurtigmontasje...

Link to comment
Share on other sites

Har til gode å se en tysk kombi med hagleløpet på riktig avtrekker....
Nå er det vel ikke opplest og vedtatt hva som er riktig avtrekker.

 

Det finnes noen enkle grunner til at det typisk er slik.

 

-Tyskere bruker ikke kombier til støkkjakt, da bruker de drillinger og de har hagleløp på fremste avtrekker.

-De er glade i snellertavtrekk, av samme grunn som over er de vanlige avtrekkene harde, så til presisjonskyting foregår med snellert. Det er mest naturlig å ha snellert på fremre avtrekker. for da er det en naturlig plass i avtrekkerbøylen til fingeren som skal skyve avtrekkeren fremover.

-Har du både drilling og kombi, er det en fordel at disse oppereres på samme måte.

 

 

Dette er typisk, men du finner tyske våpen med de fleste kombinasjoner av avtrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Brekkvapen har normalt ikke justerbare avtrekk, så det er snakk om å file og polerer delene slik at avtrekket blir først og fremst renere, og litt lettere.

 

Med renere avtrekk menes at det er uten kryp, dvs at avtrekkeren ikke beveger seg det minste før skuddet pluttselig går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere kombier og var forsåvidt ikke fornøyd med noen av de før jeg kjøpte meg en Blaser 97 kombi. Perfekt avtrekk og ingen problemer med varmskyting og treffpunktsforandring. Bruker 8x57, men har hatt 7x57 også og var fornøyd med den også. Den har også oppspenner og er dermed tryggere å gå med, vi bærer jo tross alt børsene mer enn vi skyter med de.

Spar heller litt til og kjøp deg en Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Som jegern over har jeg også trimmet avtrekket på kombien jobben ble utført av børsjemaker vågsland og avtrekket ble faktisk bedre en på rifla :D
Da er det på tide å få deg et godt avtrekk på rifla.

 

Eller du bør dra til en som kan jobben :lol:

Tror Browningen har generelt godt avtrekk :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...