Jump to content

Resound Jeger


JoachimN

Recommended Posts

Hentet i dag 1 par Resound jegerpropper på posten og har nå brukt de litt. Til sammenligning så har jeg brukt et par med Sordini xp til jakta noen år. Ble først og fremst kjøpt for å unngå den klamme/innestenkte følelsen man får etter noen timer med hørselvern på. Det som jeg først la merke til var egenlyden/ susingen i apparatene selv når de stod på det laveste. I sordiniene er det på laveste trinn helt uten susing, på andre helt ok.

Noen som har disse proppen? Er det tyst eller skal det være konstant susing? For min del er det helt uaktuellt å bruke proppene når susingen er så intens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde mine for første gang i ettermiddag, og jeg opplever det samme som deg. Susingen er godt over det jeg syns er akseptabelt. Dette var på skogsfuglprogrammet. På teleslyngeprogrammet kom det en annen ulyd i tillegg.

Jeg kommer til å ta en telefon til leverandør på mandag morgen for å høre hva de har å si om dette.

Link to comment
Share on other sites

Beklageligvis er også mine resound jeger også slik med det som kalles egenstøy, eller sus om du vil. Jeg har vært i kontakt med Hørselaben og fikk beskjed om at slik måtte det være. Hadde også en ulyd i høyre propp som ligner en vibererende ekkolyd, så jeg sendte de inn igjen for rep. Men fikk de igjen med samme lyden. Begynner og bli litt skeptisk til hele greia. noen flere med positive eller negative erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at Resound Jeger ikke er godkjent av myndighetene som hørselsvern, imotsettning til Soundscope sine. Jeg skal ikke si for sikkert at dette er korrekt, men det er kanksje verdt å undersøke videre før man går til innkjøp av den ene eller den andre.

Link to comment
Share on other sites

Sound Scopes var de første aktive proppene jeg leste om og vurderte et kjøp, men jeg synes prisen var for høy. Det var ca 2 år siden. Jeg har i ca 2 år vert plaget med tinitus og gikk i en periode tilbake til passive propper men de stjeler for mye lyd og skogsfugelen fløy opp uten at jeg hørte det. Pipinga i øret blir til tider uholdbare med passive propper.

Jeg var innom standen til NJFF og de som selger Resound proppen og Earfoon norge . Ut i fra den informasjonen jeg mottok falt valget på Resound.

 

http://www.horselslaben.no/index.php?nr ... 477&site=1

http://www.earfoon.no

http://www.censdigital.no

 

"Kjendis gutta" bruker resound og er strålende fornøyd. :?:

http://blogg.jaktogdvd.no/2010/08/18/re ... for-jakta/

 

 

Ps! nettopp sendt mail til hørselelabben ang problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen susing i mine Soundscopes med mindre jeg guffer opp volumet mye, men da blir det så høy lyd at selv insekter som flyr forbi bråker, og det er jo litt i overkant... :D

 

Ser det er noen som synes prisen er høy. Isolert sett kan den kanskje være det om man ikke legger penger i jaktutstyr ellers, men i forhold til hvor viktig det er å ta vare på hørselen, og ikke minst hvor utrolig kjipt det er å få tinnitus, mener jeg det er billig-billig-billig!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt slike en god stund nå, og må si jeg er strålende fornøyd. Kjenner meg ikke igjen i de problemene som skisseres overfor her. Regner med de ordner det kjapt om det skulle være feil på noen av apparatene. Med disse som med det meste annet som selges kan det sikkert være feil på enkeltprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt Resound Jeger på tredje sesongen,jeg har ikke hatt de problemene som er beskrevet ovenfor,mine måtte også inn til justering,men det var etter det jeg forsto ganske vanlig,mine justeringer gikk ut på at noen lyder ville jeg få forsterket og noen lyder ville jeg ha dempet,har fått strålende service fra Hørselslaben de gangene jeg har vært i kontakt med dem :D Så er det vel også sånn med denne tråden at det er de som er misfornøyde som skriver inn.Jeg regner med at de fikser på problemene deres gutter :)

Link to comment
Share on other sites

Har lenge tenkt på å kjøpe ReSound Jeger, men ble litt skeptisk etter å ha lest her..

Jeg sendte mail til dem og spurte om det var vanlig med egestøy..

Fikk et langt og godt forklart svar om at det kunne forekomme, men at det kunne gjøres noe med.

 

Blir nokk så jeg bestiller et sett ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg er en av de som har hatt ReSound jeger helt fra starten av, og har nå andregenerasjons apparater. Jeg har nedsatt hørsel på ett øre, og bruker ett høreapparat til vanlig. Jeg bruker ReSound Jeger faktisk også i perioder til daglig som håndverker, der skudd fra spikerpistoler, både gass og luft, sliter voldsomt. Jeg bruker de også på skytebanen. I jaktsituasjoner har det vært mest postering under rådyr og gaupejakt, da sammen med trådløs halsslynge på radioen. I jobbsammenheng har jeg koblet mobilen til apparatene. (Folk lurer fælt på om du er steingal når du går der og snakker med deg selv :D:D ) Når det gjelder egenstøyen som det skrives om her, så er ikke dette noe jeg har mærket meg med, men det er klart at med et høreapparat så skal jo hørselen forsterkes, og derfor kan det nok oppleves som støy når du hører "dobbelt så godt" som du er vant til. Da er det som Tordenkjeppen skriver at du hører insekter fly. Du hører lyder over alt og de kan være litt uvant å retningsbestemme i starten. En elg som passerer på snøen 100 meter bak deg, høres ut som den puster deg i nakken :D Men dette ser jeg ikke på som noen ulempe, snarere en fordel. Da vet du i allefall at noe er i nærheten. :mrgreen:

Så alt i alt er jeg meget godt fornøyd med mine og ville ikke vært de foruten. Men hvis du forventer at du skal få et "øre" som demper skuddet, for så å være et valig øre igjen etterpå, du vil nok bli skuffet. For riktignok har teknikken kommet langt, men SÅ langt er den nok ikke kommet.

Et lite tips til slutt: Når du er ferdig med å bruke apparatene så sett på den forseglingen du tok av batteriene da du satte de inn. Da har du batteriene inntakt når du skal bruke de neste gang. jeg har batterier som har ligget sånn i mange måneder uten å bli tømt for strøm.PS. det er de to små hullene på batteriet som må tettes. Batteriene aktiveres nemmelig av luft.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vindstøy, så tror jg nok du er litt for kravstor. Jeg bruker høreapparat til daglig og kan ikke si at jeg merker noen forskjell på ReSound og mine vanlige apparater med tanke på vinstøy. Støyen vil alltid være der når vinden treffer direkte på apparatene. det du kan gjøre er å snu litt på hodet eller prøve å skjerme på annet vis.Det er nok det eneste som hjelper. Jeg kan nevne at når jeg sykler, så tar jeg gjerne ut det vanlige høreapparatet pga. vindstøyen, eller slår det av.

Link to comment
Share on other sites

Tror Fattern er inne på noe her ja. Har prøvd konkurentens modell, og kan ikke annet en å si at jeg synes Resound sine er mye bedre på det meste. Støy har jeg ikke tenkt over, ergo det har ikke vært noen problem. Resound sine føltes dessuten mye bedre i øret. Synes også disse ga en mer naturlig lyd enn konkurentens. De som er missfornøyd med Resound sine tror jeg ikke blir fornøyd med noen.

Link to comment
Share on other sites

Tror Fattern er inne på noe her ja. Har prøvd konkurentens modell, og kan ikke annet en å si at jeg synes Resound sine er mye bedre på det meste. Støy har jeg ikke tenkt over, ergo det har ikke vært noen problem. Resound sine føltes dessuten mye bedre i øret. Synes også disse ga en mer naturlig lyd enn konkurentens. De som er missfornøyd med Resound sine tror jeg ikke blir fornøyd med noen.

 

Slik jeg forstod det var det helt normalt å måtte justere lyden opp til flere ganger før lydbilde blir riktig.

Det kan godt være at tinitussen gjør øret mere følsom for høyfrekvente lyder.

 

Nei ,nå for jeg komme meg avgårde. Skal ut å skremme Tiur`n i dag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har endelig rota meg til å fått kjøpt ReSound Jeger fra hørselslaben (http://www.horselslaben.no)

De forklarte veldig godt hvordan det funket, bla. att jeg måtte si ifra når jeg hadde brukt dem litt så skulle de justere dem slik jeg ønsket. Har ikke fått testet dem så mye enda, men så langt ser det veldig bra ut. Litt egenstøy har dem, men ikke så mye jeg hadde fryktet. Får se når jeg har fått dem justert litt om det blir enda mindre støy.

Susinga fra apparatene minner litt om susinga jeg får etter å ha skutt uten hørselsvern på jakt, bare litt lavere.

Kjøpte også med teleslynge og "skytepugger" (gummipropper uten elektronikk).. Teleslynge er utrolig kjekt og jeg gleder meg til å gå i skogen uten å sette fast ledningen i kvister.

Skyteproppene er kjekt å ha som ekstra beskyttelse sammen med hørselsvern når man er på skytebanen. De siste gange på jakt har jeg hatt øresus som har blitt merkbart værre for hver gang og jeg er derfor ekstra forsiktig med høye lyder.

 

Skal skrive mere når jeg har testet dem litt mer.

 

PS. Ser de skal på villmarksmessa så da er det mulighet for å snakke med dem :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt resound nå et par år på jakta. Er ikke plaget spesielt av vindstøy, men de som selges nå skal være enda bedre mhp dette. Noe "forsterkerstøy" (susing) kan høres, men synes ikke det er på sjenerende nivå. Lyden blir ikke like ekte som uten selvsagt og det kan synes som lyder i diskantområdet forsterkes litt mye dvs hører fossefall og rasling i lyngen ved marsj spesielt godt, men dette fikses ved å justere volumet til riktig nivå så lenge man er i bevegelse.

På teleslynga synes overgangen mellom slynga og radiokabelen å være noe svakt utformet. Har byttet en gang-garanti.

Litt fiklete betjening rimeligvis med så små knotter å manøvrere, men det går greit etter noen gangers bruk,

Tips- programmer bare den ene proppen for å ta inn radioen eller skvetter du hver gang noen er på lufta- høres ut som de står rett bak deg ellers.

Brumming ved bruk av teleslynge under høyspentlinjer. Regner med dette er normalt?

 

Alt i alt rimelig godt fornøyd med produktet så langt.

Link to comment
Share on other sites

Brumming ved bruk av teleslynge under høyspentlinjer. Regner med dette er normalt?

Alt i alt rimelig godt fornøyd med produktet så langt.

 

Mine brummer når jeg kommer i nærheten av f.eks. tv`n. Men blir det mer støy i dine med teleslyngeprogram enn med skogsfuglprogram?

Mine støyer så vanvittig på teleslyngeprogram at det blir omtrent som å ha heftig tinnitus.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har også resound jeger, og dette blir deres tredje jaktsesong. Jeg har brukt de mye, både på jakt og skytebanen. I vår ble jeg plaget med at høyre apparat datt ut og jeg fikk bare skurring/ "feedback" i dem. Lyden fra teleslynga slo heller ikke inn. Jeg var hjemme i trøndelag i sommer, og stakk innom "fabrikken" på stjørdal. Forklarte problemet og mente det kanskje kunne løses med nytt filter (dette hadde jeg hjemme, men glemte å prøve dette selv.) Fikk nytt filter, og problemet var det samme. Dette var på en fredag, og han jeg snakket med spurte om jeg kunne legge dem igjen, så skulle han se på dem på mandag. Jeg stakk innom på tirsdag. Da var han på tur å ringe til meg. Apparatet var ferdig. Jeg spurte om hva som hadde vært galt. "Vet ikke, så jeg lagde et nytt et til deg!" var svaret jeg fikk. Jeg spurte da va det kostet, og fikk beskjed om at dette skulle de ikke ha noe for. Syns det var god service. Nå er jeg strålende fornøyd med hørsel på begge ørene.

 

(Det har alltid vært litt susing, og jeg hører bedre uten apparatene for å si det sånn, men jeg jakter mest med hagle, og vil ikke være uten disse. Hvis du kun jakter med rifle, kan du vurdere lyddemper som et alternativ.)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg fikk fikset en liten susing/støy jeg hadde på høyre apparat for ikke lenge siden. Dette var et apparat som jeg hadde hatt siden 1.generasjon av Resound Jeger. Ja faktisk fra før de ble lansert til jaktbruk. Nå er begge apparatene støyfrie og jeg er meget godt fornøyd. Jeg bruker de også som aktive hørselsvern i jobben som snekker. Meget praktisk. :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt ReSound Jeger i en sesong og må si jeg er imponert.. Litt støy er det, men ikke så mye og er mest en vanesak. Det blir litt vindsus når det blåser, men ei tynn lue løser det problemet :)

Gleden av å slippe øresus i flere dager etter avfyrt skudd er stor :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Resound i snart ett år nå. Både på jakt og på banen.

Behagelige å bruke, demper godt og gir god retningsbestemmelse av lyden.

 

Men jeg synes de suser mye når det er stille rundt meg.

Er en slik mekanisk egenstøy i dem.

Mulig det går an å justere det bort?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Noen som bestilte dette på vilmarksmessa i år ? det gjorde jeg, å de skal vist komme nå snart...men hørte fra en kompiss som har fått de, at det ble dyrere enn avtalt.. jeg husker ikke pris, så lurer på om noen husker hva de var avertert for på villmarksmessa ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Resound i snart ett år nå. Både på jakt og på banen.

Behagelige å bruke, demper godt og gir god retningsbestemmelse av lyden.

 

Men jeg synes de suser mye når det er stille rundt meg.

Er en slik mekanisk egenstøy i dem.

Mulig det går an å justere det bort?

 

Den egenstøyen kan komme fra spolen. Prøv å få dem til å koble ut teleslynga på en kanal og se om det blir bedre da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Har lyst til å skrive litt om formstøpte, aktivt dempende ørepropper. Tror man også bør legge til "aktivt gjengivende". Det er rett og slett ikke til å komme fra at lyden du hører i ørene dine når du bruker disse proppene er gjengitt av en datachip som er så presset på størrelse at jeg ikke helt vet hva man kan sammenligne den med.... Visuell parallell: se for deg at du går i vakre naturomgivelser, men det eneste du får se er hva du ville sett gjennom 4:3 B/W-søkeren til et kamera. Hvis du visste at dette ville beskytte øynene dine, slik at du kunne utsette brillebruk et par tiår, ville du satset på den løsningen? Hvis svaret er ja, anbefaler jeg slike propper. For det visuelle eksemplet mitt er veldig likt slik jeg opplever det auditive når jeg bruker slike propper. Du hører, og du kan bedømme retning (selv om sistnevnte ikke på noe vis kan konkurrere med originalen), men lydbildet er på linje med den dårligste HiFi-lyden du kan forestille deg. Rett og slett en hyperkomprimert opplevelse av naturlydene som jeg tror de fleste jegere setter stor pris på. I øreklokker med samme system er lyden, og prisen, langt bedre, for lydkortet er så mye større. Men da er ikke bærekomforten like bra, selvfølgelig.

 

Jeg har ikke lyst til å kritisere resound eller de andre; det er formidabelt hva de får til ut fra forutsetningene (les chip-størrelse). Jeg vil heller ikke stå ansvarlig for at jegere blir liggende og høre på tinnitusen når de prøver å sove om natta; det er INGEN spøk! Men jeg synes ikke ulempene ved systemet har vært godt nok belyst her inne. Mistenker at en del er som meg, de har brukt noen høvdinger på et produkt som er imponerende, men som like fullt har fått sin faste plass i skuffen når man er på jakt. Jeg klarer bare ikke å høre naturen i "svart/hvitt". Grunnen til at jeg investerte i resound er at jeg er fiolinist på profesjonelt nivå og sliter med et susende/pipende venstre øre. Etter en vellykket dag på rypefjellet pep det såpass at jeg ikke turde annet enn å bestille. Men jeg orker bare ikke, det får briste eller bære. Dette er imidlertid ikke en oppfordring til andre, er du bekymret for hørselen din, og føler at du må treffe tiltak, løp og kjøp! Problemet mitt med produktet er at mange fremstiller det som at du knapt merker at du hører gjennom et par propper, og det er BS!

 

NB: en ting til: slike propper er ikke tilstrekkelig beskyttelse på skytebanen! Jeg kjørte noen heftige runder på leirduebanen med dem, for jeg trodde at de var dempende nok. Det var ikke tilfelle. 10-15 jaktskudd i løpet av en dag demper de tilstrekkelig, men 200 baneskudd under tak med naboer på hver side, not good. Ser det er noen som skriver om å bruke dem sammen med klokker på banen, hvorfor? Mer demping enn hva skikkelige klokker gir kan det vel neppe behov for?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvet noen av disse systemene her, så jeg vet lite personlig om hvor mye db de demper rifle og hagle skudd. Også hvor mye man "hører" med dem. På skytterbanen bruker ofte ørepropper og Sordin Supreme Pro X, det føler jeg fungerer veldig godt. Det er ikke alltid at øreproppene blir brukt, og det fungerer fortsatt greit bare med øreklokkene.

 

Jeg tenker at det er på fuglejakt at problemet oppstår, hørsel er en nøkkelfaktor for å få med seg at skogsfuglene tar av. Og uten bruk av ørepropper eller nevnte Supreme Pro, så er det en virkelig påkjenning for hørselen når skuddet fra haglen går, det føles ikke bra, og det kjennes også godt i begge ørene. For meg har det blitt et slags problem, for selvsagt er det den beste følelsen med å gå rundt med ørene fri, og høre godt, samtidig er jeg ikke interessert i skader på hørselen, så der må jeg nok inngå et kompromiss med meg selv, bruk hørselvern!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...