Jump to content

Erfaringer med Forster Co-Ax ladepresse?


300ULTRAMAG

Recommended Posts

Har denne pressa selv og den er helt suveren! Har kortet ned håndtaket litt og montert den på en liten portabel ladebenk/kasse og kan lade omtrent hvor som helst! Største fordelen er hvor hurtig du bytter dier og den sentrerer hylse-die automatisk. Solid presse som gir presis ammo. Skal man bare ha en presse så må det være denne.

 

OBS: svært lange konkurranse-dier (Redding) til for eksempel seriøse magnumkalibere kan bli for høye til at du får ladearmen over!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt denne i 3 år nå, og lader .308, .30-06, .338 Edge, 9,3x74R og .470 NE på henne. Rett og slett ei RÅ presse!!

 

Den lager svært rette patroner som er et must på langhold. Alt går mykt og fint, spes. sammen med Redding comp sett.

 

Raske dieskift. Forsters die-ringer er det mange som bruker på andre presser også.

 

Litt uvant å bevege ladearmen over og litt bak, men det er kun en vane. Den er kjapp! Lar seg gjøre å få tak i et sånt kort håndtak med kule på for de som vil ha mindre bevegelse (dog mindre kraft). Kraftoverføringen er høy nok i massevis.

 

Etter at jeg fikk meg denne pressa har jeg ettertrykkelig slått fra meg tanken om progressiv presse... Bruker Forster BR kruttmål i tillegg, nok et Forsterprodukt med litt egen løsning, men fungerer utmerket. Veldig liten variasjon fra ladning til ladning.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den tidligere.

 

OBS: svært lange konkurranse-dier (Redding) til for eksempel seriøse magnumkalibere kan bli for høye til at du får ladearmen over!

Det var i gamle dager (gml.håndtak), lader f.eks 7mmRM med Redding comp die idag. Og har fortsatt 42-43mm klaring under håndtaket

Link to comment
Share on other sites

Det skal i sannhet sies at jeg måtte få fiksa litt på Comp Seater dia fra Redding til min .338 Edge (.300RUM åpnet til .338 med 300SMK oppi).

Totallengden på patronen er 99mm, og sammen med micrometerjusteringen til Redding ble det litt høyt :oops:

Løsningen var å kappe litt av toppen på kulestopperpinnen som går innvendig i dia, samt lage nytt spor på toppen av denne. Dette er den ENESTE patronen for vanlige våpen jeg kan tenke meg at ikke passer i Co-Axen uten improvisasjon. Det var bare 3-4mm om å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har noen spørsmål ang. denne pressa. Jeg skulle egentlig kjøpe Lee Breech Lock Challenger pressa til en kompis, derfor har jeg kjøpt inn dier fra lee til 17.rem, 223, 30-06 til rifle og 9mm, 38/357, 44mag og 45acp til håndvåpen. Nå ville han beholde pressa selv så jeg må kjøpe en annen. Spørsmålene blir da:

 

1. Kan jeg bruke mine dier i denne pressa?

2. Hva annet trenger jeg utenom pressa for et godt nybegynneroppsett? (kjøper man et Lee kit e.l. så følger vel det nødvendigste med. Skal jeg sy det sammen selv så er det greit med noen gode tips)

3. Vil dere anbefale denne pressa over et av Lee sine kit som var planen min?

 

I starten blir det kun lading av 30-06 for å lære. Har lest/leser ladeboken utg.6 og endel på nettet (her f.eks), men er litt forvirret når det kommer til hva man MÅ ha, hva som er smart å ha og hva som er kjekt å ha. Lurte også på hva denne pressa koster og hvor det er greit å kjøpe den.

 

Håper ikke dette ble en altfor rotete post :roll: Vil også takke for mye god info generellt på forumet.

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke alle dier med denne pressa, men du trenger låseringer som kjøpes ekstra fra Forster. Kjøp pressa fra Sinclair International eller lignende.

 

Dette er en profesjonell presse som koster endel mere en Lee sine, men du kan like gjerne kjøpe denne først som sist :wink: Du trenger ikke hylseholdere da denne pressa har en universal holder. Du bør nok ha hylseprepareringsverktøy, kruttmål og vekt.

 

Har ladet både .357 Magnum og 45 ACP med denne pressa i tillegg til diverse riflekalibere.

Link to comment
Share on other sites

En helt super ladepresse på mange måter, men jeg synes ikke bare at den har fordeler over andre. Selv bruker jeg nesten bare denne pressa. Er fantastisk å slippe å skru inn og ut dier hvis du skifter mye frem og tilbake. Men nå er det jo flere andre også som har kommet med hurtigkobling til dier.

 

Det største minuset med pressa er at du må fullføre hele bevegelsen i pressa for å sette i og ta ut hylser. Bevegelsen er ganske "stor", så det er en fordel med et kort håndtak i mine øyne.

Skal jeg ladde fort, er nok RCBSen (O-pressa) rasker da jeg ikke trenger å utføre hele bevegelsen til pressa. Når åpningen mellom hylseholder og die er stor nok til at hylsa kan settes inn, er man der. På Co-Axen synes jeg også de sidedingsene som trekker opp "plata" er litt i veien, må jobbe veldig rett på pressa i forhold til en O-presse hvor patronen kan settes inn mer fra siden. Arbeisstillingen på ei O-presse blir i mine øyne mer dynamisk, men man venner seg fort til en arbeidsstilling som funker for Co-Axen. Dette er nok også en smakssak, men kan jo være greit å tenke over før man kjøper ei sånn presse.

 

Også har den jo så fin og rød farge da :roll: Sportsmodell? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk mange tilbakemeldinger her på ei presse som er ganske uvanlig. Flott forum!!

-Jeg har gjort meg en del inntrykk av denne selv. Dere har bekreftet mine inntrykk og gjort meg trygg på valget. Skal primært brukes til 300RUM, så den burde passe på alle måter. Det var nettopp den lange slaglengden på armen jeg likte. Det gir jevn og lett bevegelse. Har tidligere ladet mye på en Dillon Square Deal (.45acp), men ladebehovet er nå kanskje 100-200 sk pr år mot 5.000 da jeg hadde Square Deal'en.

Link to comment
Share on other sites

Bruker å "parkere" venstre hånd permanent midtveis på armen og "mater" med høyre, gir brukbar hastighet selv om bevegelsen er lang. (Hjelper til med høyre hånd "i bunnen" hvis nødvendig.)

Synes den er en super-smooth og fin presse. Bruker ikke tennhette-isetteren noe særlig da jeg ikke liker å nævle med hettene mer enn nødvendig.

Mangler du låse-ringer i korrekt (tjukk) diameter, så har Sinclair noen ekstra fine i rustfritt stål. (3stk = 15 dollar) Gamle Redding- og Pasific-ringer har også rett dimensjon.

Noen dråper god olje (f.eks Super-1) kan være lurt å spandere på den av og til for å holde friksjonen minimal.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...