Jump to content

22 Magnum eller 22LR?


Staurbakk

Recommended Posts

Nja, først anbefalingene:

Skal du bruke rifla til litt av hvert, Blink/plink, og jakt på altmulig rart fra Hare og ned untatt Hare (untatt hare er forøvrig noe tull, men slik er loven). Ja da kjøper du en rilfe i 22lr.

 

Grunngivning:

22lr er i forhold til alle andre kaliber, ekstremt mye rimeligere. For en nybegynner er det kun en ting som virkelig teller, og det er mengde trening. Blink, brusbokser (husk rikosjett faren), kråke og, Måse. Ja alt dette kan man skyte nesten dag ut og dag inn, uten at man hverken får dårlig sammvittighet for hvor mye penger en bruker. Eller rent ut ikke har penger til amo.

Og så er det muligheten til demping, jeg skyter kun 22lr med demper og sub amo (har 17hmr til avstander mellom 50 og 115m). Null hørselsværn, stillere enn luftgeværet mitt (mye stillere med sub amo). Og man kan holde på til alle døgnets tider, uten at hverken far, mor, nabo, eller bror bryr seg (og det er kjekt det :wink: ).

 

 

 

Skal du jakte, og jakte, og jakte, og kun sjekke at siktet og kulebane er som du tror. Ja da er 17HMR og 22WMR snertne saker, men amo kostnaden er nær eller rettere sagt svært nær ok 223r amo (som du attpåtil kan lade selv med rimeligt utstyr).

 

 

 

 

Så hva duger en 17HMR eller en 22wmr til? Begge går til rev, men 17HMR er klart i grenseland til rev (og vel så de om ikke skuddet er særdeles vellplassert).

Demping gjør underverker (men kun med kvalitets dempere, som t.d A-Tec CMM6 Rimfire, og da med minst to ekstra moduler påmontert). Fordelen er først og fremst at man kan skyte uten hørselsværn med demper på disse kalibrene, samt at kulesmellen på ingen måte bærer like langt som på en 223r.

 

En annen sak er hva som er spesielt med 17HMR, og det er er at den lille 17gr kal. .17 kula, ikke flyr verden rundt. Visst flyr den mye lenger enn en 40gr i 22lr, men den har den fine fordelen at det er en av de beste kulene/kalibrene som jeg vet om med tanke på rikosjetter (V-max), og hvor lang disse eventuelt flyr (spesielt ved skyting i vann).

 

Min 17hmr er derfor kjøpt med to begrunnelser i bakhodet.

1. Kort sikkerhets avstand etter treff i bakke/vann.

2. Ekstrem presisjon ut til 100m (og vel så det), jeg kaller av en eller annen grunn min for "Kråkedødaren" :twisted:

Altså jakt, jakt, jakt, jakt, blink for å røle litt, og så tilbake til jakt. Kråkeunger på mønet til ett av husene på gården (85m avstand, m/annlegg)? Hent Varminten, er jeg heldig, kan jeg ta en to tre før de skjønner hva som skjer. Uten å være redd for hverken takpappen, eller for å skyte over halve fjorden. :wink:

 

Tilbake til treningseffekt og økonomi:

Jeg er nå på min andre rifle i 22lr (den første er en 1/2auto som vel har gått i overkant av ca 50000 skudd, og vi skjøt vel perioder fort oppimot 5000 skudd i helga med den :lol: ), og min nåværende er en CS452 American i 22lr (anbefaler Varmint om du er litt lang) som jeg nok har skutt over 5000 skudd med.

 

Til sammenligning har jeg eid min CZ452 Varmint i 17hmr, nesten like lenge. Men den har jeg vel knappest skutt 200 skudd med (men sikkert skutt like mye vilt med som den andre CZ'n), og det sier vel en hel del om hva man bør prioritere, uansett alder.

 

 

 

Nei dette ble lang, kjøp en god rifle i 22lr. Du vill elske den, og kjøper du en kvalitest demper som tåler litt. Kan du skyte alt som finnest av 22lr amo, uten å ta av demperen.

 

OBS! Ikke kjøp Brno/CZ med standard eller deluxe stokk, da disse ikke egner seg særlig til bruk med kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at det er ikke en (1) eneste ting du kan gjøre med .17 hmr eller .22WMR som du ikke klarer enda bedre med .222, .223, 5,6x52R og en hel haug med andre

 

Lydnivå, ammopris og sikkerhetsavstand (3!). Nå skal jeg selge min 22wmr :lol: men det er av andre grunner.

 

 

Lydnivå. er uansett såpass at man må bruke hørselvern og vekker slumrende omgivelser, lyddemper er like dyrt til disse som de litt større.

Ammopris. er ikke mye billigere enn de litt større, og .22WMR kan ikke lades på nytt.

Sikkerhetsavstand. er kortere på .17HMR enn de fleste, men du må fortsatt tenke sikker bakgrunn.

 

Kort sagt er de fordelene du nevner faktisk enda større med .22LR. :wink:

 

Etter mitt skjønn er .17HMR og .22WMR fortsatt en mellomting som kun fyller et snevert tomrom mellom .22LR og de "litt større" og som sådan mest egnet for entusiaster med spesielle interesser. :)

Link to comment
Share on other sites

Å argumentere med at det alltid er noe større som gjør jobben like bra, holder ikke. Jeg kan gjøre akkurat det samme med 30-06'en min som jeg kan med 22wmr'en min, rent skytemessig.

Det mauseren ikke er egnet til, er å ligge i sekken på fjellet. Der passer min 597 i 22wmr helt perfekt. Og siden jeg plinker med 30-06 og 450marlin, har jeg ikke bruk for ei egen plinkebørse. Og så, hva om jeg bruker ei 50skuddseske til 130-140kr mens de grove kjøler seg, det har jeg fint råd til. Om jeg skulle ladet de 50 til en 223, måtte jeg nesten på ei progressiv presse, synes jeg lader nok som det er i de grove kalibrene.

 

I og med at min .22 skal være et lett jaktvåpen med rekkevidde på 80-100 meter på fjellet, passer 22wmr helt perfekt. Jeg er ikke god nok til å bedømme vind, så for meg er .22lr ubrukelig i fjellet. Det blåser alltid! Ei boltrifle 223 blir for mye å dra med seg.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkeren: Nå argumenterte jeg for 22 mag kontra de litt større (som du beskrev det), men du velger også å vinkle mitt utsagn som om jeg reklamerer for 22 mag kontra lr. Det kan jeg godt gjøre, hvis bruksområdet hovedsaklig er til jakt. Nå tenker jeg dog ikke på antall skudd avfyrt i respektive aktiviteter.

 

Det at ammoprisen bare er er litt billigere enn de litt større er et dårlig argument i og med at du selv bruker ammopris som et argument for lr kontra mag :roll::lol::lol: Dessuten går jeg ikke med på at ammoprisen bare er "litt billigere" enn 5,6x52R (ditt eksempel).

 

At det er irrelevant om man bruker .223 eller 22 mag i forbindelse med lydnivå og vekking av slumrende omgivelser er feil. Dessuten er det en del som kjøper 22mag for å skåne bikkja for lyd, se treskjellerfolka f.eks.

 

Å argumentere vekk sikkerhetsavstand med viktigheten av sikker bakgrunn blir også feil, det er forskjell på om kula detter ned etter 1400 meter eller 3500 meter.

 

At bruksområdet kanskje er litt snevert, javel, men da er 22 lr snevrere, og ypperlig til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Neida, jeg forsøkte slett ikke å vinkle noe som helst, jeg bare påpekte at dine favorittkaliber fyller en heller smal nisje mellom to betraktelig mer utbredte kalibre (.22LR og .222/.223) og at det etter mitt skjønn fortsatt ikke er det ideelle valget som første småkalibergevær for en fersk jeger/skytter. :)

 

Eller kort sagt:

Til plinking, trening og jakt på smått småvilt holder jeg på .22LR

Til trening og mer seriøs jakt (rev og rådyr inkludert) holder jeg på .222 eller .223.

 

Som du ganske riktig påpekte er ikke ammoprisene på 5,6x52R noe godt argument, jeg bare skrev det i farta da jeg ikke husket navnet på de nye tyske kreasjonene med omtrent samme effekt og bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber .22 Magnum er ikke mulig å få i Sub-Sonic, altså lyddemper er bortkastet.

 

 

Altså ingen grunn til å kjøpe .22 Magnum som første småkaliber våpen.

 

Grunner til å kjøpe .22 Magnum:

 

Det høres tøffere ut med Magnum (Rambofaktor)

Man kan skyte vilt større enn en hares størrelse, men den holder knapt kravet på rev og absolutt ikke på rådyr.

Den har litt flatere kulebane enn .22 LR.

Den har mantlede kuler.

 

Altså er .22 Magnum noe man kjøper når man syns at den gamle .22 LR'en ikke strekker til lenger, rent bortsett fra at da går man ofte over til noe som er litt større og mye kraftigere, som .222 eller .223. :wink:

 

vel vel... du kan ikke ha prøvd 22 mag, eller 17 hmr når du sier at lyddemper er bortkastet, for lyddempern er ikke bortkastet den demper lyden fra øre sus til og faktisk kan drive en normal samtale rett etter skuddet, har du prøvd og skyt for eks en rype me 222? eller 223? selv me mantlede kuler gir dette splatt faktoren(vis du ikke driver selvladding).... 22 magnum er en mellom ting.. min rangsjering er 22 lr 17 hmr 22 mag..;).. disse småkalibrene kommer til og bli vanlig etter hvert har ikke myye større bruksområde med en 222 eller 223.. men kjøp bruno eller cz du blir garantert fornøyd!:)

Link to comment
Share on other sites

Kaliber .22 Magnum er ikke mulig å få i Sub-Sonic, altså lyddemper er bortkastet.

 

Det der kan tas med ei klype salt, det er ikkje bortkasta å dempe ein .22 Magnum, du tar aldri bort overlyds hastigheita, så du får ein piskesnert uansett, men kruttsmellen den forsvinner. Og det er faktisk litt smell av det kaliberet der.. Så uansett så vil eg anbefale å få dempa den, for både hørselen til skytteren og ikkje minst at det er litt mindre skremt vilt, dersom du jakter med den..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøp deg ein 22L! Sjøl har eg denne : CZ 452-2E 22Lr med demper.

Eg har jakta da mesta så e lovlig å skyta med da å kanskje et par ting utenom.. (skarv, gås å et par villkatta)

Et våpen så funke veldig godt til mykje rart :D skyter med sub-sonic så det høyres berre et klikk når du trykker av ;)

Link to comment
Share on other sites

Lydnivå. er uansett såpass at man må bruke hørselvern og vekker slumrende omgivelser, lyddemper er like dyrt til disse som de litt større.

Etter mitt skjønn er .17HMR og .22WMR fortsatt en mellomting som kun fyller et snevert tomrom mellom .22LR og de "litt større" og som sådan mest egnet for entusiaster med spesielle interesser. :)

Her må jeg nesten få påpeke at kostanden for en grei demper til en 17HMR/22wmr, består av å kjøpe 2stk A-Tec cmm4 rimfire, og sette 6 eller alle modulene på den ene. Da blir dempingen slik at man ikke har noe problem med jaktskudd uten hørselsværn.

 

Jeg har 17hmr for å fylle tomrommet mellom 22lr og 223r/22-250r. Poenget er betydelig mindre rikosjett fare enn for 22lr, også mindre enn for 223r/22-250. Skyter bare litt lenger enn 22lr, og har etter mitt syn ekstrem presisjon i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk begge deler sier jeg :P

 

Kjøpte meg CZ455 med 22lr og 22 magnum løp, bruksomerådet til børsa blir behagelig mye større med tanke på alt fra billig trening med 22 lr og rev/harejakt med 22 magnumløpet, enkelt løpskifte og på min trenger jeg ikke å justere på siktet etter løpsbytte, kontrollskyter bare så jeg er sikker på at børsa treffer før jeg tasser ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

har hatt vanl 22lr før. den var alltid litt for veik syns jeg. kjøpte 22wmr og angrer ikke et sekund på det. den gjør alt jeg alltid ønsket 22lr skulle gjøre/prestere. børse størrelse/vekt og smell/rekyl er nesten det samme som 22lr,men kula er meget friskere og den er mantlet så den skjener ikke av så lett som blykulene i 22lr. den er et godt valg til jakt og ikke for dyr å øvelse skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på tur i dag, og med mye snøflekker og sky rype ble hagla heime. Jeg brukte min 22wmr og kompisen 17hmr. Han fikk rype, mens jeg mistet mine på grunn av dårlig ammunisjonsvalg. Helmantel blir litt sjansespill, men jeg får ikke tak i gamepoint lokalt.

Med litt vind i dag, og hold opptil 100 meter, ville 22lr vært nærmest ubrukelig for oss i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på tur i dag, og med mye snøflekker og sky rype ble hagla heime. Jeg brukte min 22wmr og kompisen 17hmr. Han fikk rype, mens jeg mistet mine på grunn av dårlig ammunisjonsvalg. Helmantel blir litt sjansespill, men jeg får ikke tak i gamepoint lokalt.

Med litt vind i dag, og hold opptil 100 meter, ville 22lr vært nærmest ubrukelig for oss i dag.

selv foretrekker jeg cci hp. syns gamepoint exp for lite. spes på litt avstand og i mindre vilt,da får liks ikke kula åpne seg noe særlig og skuddeffekt og hull i viltet ser mer ut som helmantel! får du ikke tak i gamepoint lokalt så prøv hp i stedet,den gjør en bedre jobb syns nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått testet CCI HP, og effekten har iallefall vært god. En hare og ei rype ble det på lørdag, tatt med wmr'en, og to med bestefars gamle enkeltløper. Haren ramlet som en sekk, mens rypa lå å kavet litt etterpå. Rypa ble skutt rett forfra, hadde ikke tid til å vente på at den skulle legge breisida til, da den åpenbart var på letten. Utgangshullet var vel som ei femkrone. Brystfileten har det nok gått bra med, men jeg blir nok ikke å skyte andre veien med denne ammoen. Inntil videre satser jeg på denne.

 

edit: lagt til bilde av utgang

DSC01173.JP

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange "kjepphester" som luftes her, ha fokus på spørrer. Han er 15 år, og skal ha sin første børse. Antagelig må han basere seg på lommepenger i en del år til fremover for å "drifte" denne, da må det bli billigst mulig, altså 22lr. Jeg kjøpte en kasse sist uke, 40 øre skuddet (CCI). Min første erfaring var med onkels enkeltskudds 22lr, han var gårdbruker og bodde i passe sykkelavstand fra heimen. Jeg og en kompis tilbragte det meste av helgene der, og gjorde skogen utrygg for diverse småfugl med salongen. For å få lommepengene til å strekke til gikk det faktisk mye i "eikenøtter (finnes disse ennå?) for de var billigst, men de var greie å skyte blink med. Når jeg begynte litt mer seriøst på skytterbanen gikk det i ombygde Krag'er med 22lr løp, vi lå faktisk og prikket inn blink etter blink på 100 metern med disse, jeg skjønner derfor ikke helt de i tråden som påstår at 22lr ikke kan brukes lenger enn til 75 m.

 

Nå har jeg faktisk to stk 22lr (pluss noe annet også, jaktgarderoben er full). Den ene står på hytta på fjellet (joda, jeg tar med sluttstykket hjem og legger i våpenskapet) og den andre står hjemme og brukes en del til vedlikeholdstrening. Det er synd at en eller annen byråkrat fant på at 22lr kan brukes på "vilt opp til hares størrelse, men ikke hare". Jeg har aldri skutt hare med salongen, men en god del (fjell)-ryper, og på hold opp mot 100 m. Jeg har også skutt flere rever (før energikravene kom vel og merke) med salongen, og aldri hatt behov for mer enn et skudd.

 

Derfor, Cstaurbakk, kjøp deg en rimelig og grei 22lr, sett på et ok kikkertsikte (ikke noe behov for en "state of the art) og bruk lommepengene på så rikelig med ammo at du lærer å håndtere børsa under alle forhold, lærer deg sikker våpenhåndtering, og ikke minst, lærer deg når du skal la vær å skyte når du jakter.

 

Når du har gått læretiden og er klar for "svenneprøven", da kan du begynne å se på litt mer gromme saker, og da har du vel også hatt omgang med forskjellige skyttere og jegere og har selv en forhåpentligvis begrunnet mening om hvilke type våpen og hvilket kaliber du vil satse på.

 

Lykke til!

 

Istmus :smile:

Link to comment
Share on other sites

Japp, trådstarter har vel forhåpentligvis fått seg rifle nu, men hva gjør vel det. Det betyr vel ingenting om en tråd er gjennåpnet den er sikkert like aktuell for en eller annen uansett :) :)

Ja, ganske lang tråd, så noen får sikkert bruk for noe av det som står her :)

 

Edit: Fiksa quote :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det ser ut til at de fleste anbefaler cal 22lr. gjerne i cz, ameriken eller varmint, med løpsbytte til 17hmr. for å kunne utvide bruken til mere jakt.Jeg har bestemt meg for det. Men jeg har to spørsmål som kan være relevant for denne løsning.

1. Kan man bruke samme gjenger og demper på begge løpene?

2. Kan man bruke samme kikkert, flytte den over på det andre løpet uten større forandring av treffpunkt.

 

Det ville bety en stor besparelse for en førstgangskjøper!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ventet med systemvåpen (løpsbytte)

Det gamle rådet om å kjøpe rimelig rifle, og så dyrt kikkertsikte du kan ta deg råd til er fortsatt godt.

Liker du å skyte, vil du skyte mye. Da er ingen kalibre bedre enn .22 lr.

Om du vil ha ekstra god kvalitet og presisjon for pengene ville jeg sett etter en gammel walther eller anchuts enkelskudds banerifle. Disse har svært gode avttrekk og dioptersikter, men er "verdt lite" siden de mangler magsin og skuddtakt tydeligvis er veldig viktig for mange.

 

Siden det ikke er mulig å bomme fort nok til å vinne, lurer jeg litt på den filosofien.

 

Noe av det morsomste blinksytingen jeg har holdt på med er med salongrifle ved sjøen. Liggende på en ås skytende på leirduer som er tapet sammen to og to så de blir vanntette. Da kan du strekke holdene til godt over 200 meter og bruke kulenedlaget til å justere deg inn. Veldig lærerikt, du får virkelig innsikt i hvordan vind og avstand påvirker kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...