Jump to content

22 Magnum eller 22LR?


Staurbakk

Recommended Posts

Jo, nå skal du høre: Du sender en ferdig utfylt våpensøknad til politiet, som forhåpentlighvis returnerer den godkjent. Så tar du med den godkjente våpensøknaden til privatperson eller godkjent våpenforhandler og bytter penger mot våpen. Slik kjøper du våpen. Der fikk du svar på spørsmålet ditt, selv om du egentlig (forhåpentlighvis) mente noe annet. Legg litt vilje i det, så får du flere (og seriøse) svar

Link to comment
Share on other sites

For det Første gi han et skikkeligt svar, dersom ikke hold fingrene vekk fra tastaturet. :evil::evil::evil:

 

Jeg tror du skal kjøpe deg en cal 22lr.

Den er rimelig i drift, og stabil ut til ca 75m med rett amo og at du holder tilstrekkeligt godt i stokken.

Boltrifler er det jeg foretreker :D

 

Men det hadde vært litt greit å vite litt mer om bruksområdet du ønsker å ha på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe 22LR. Tilgangen på ammo over det langstrakte land er relativt god og ikke minst BILLIG :)

Og om du setter på en lyddemper så blir det nesten helt stille.

Lær deg litt om kulebanen og sett av noen timer til trening og vips så har du en utmerket rifle til å skyte småvilt med :) (Opp til harens størrelse, men ikke hare)

 

Jeg trener mye med salong, dette for å få treningen billigere en med 308win.

Link to comment
Share on other sites

Og siden ingen har nevnt det i klartekst ennå...

 

Kaliber .22 Magnum er ikke vanlig hyllevare i alle sportsforretninger.

Kaliber .22 Magnum er dyrere i innkjøp enn .22 LR.

Kaliber .22 Magnum er ikke mulig å få i Sub-Sonic, altså lyddemper er bortkastet.

Kaliber .22 Magnum har egentlig ikke større bruksområde enn .22 LR.

 

Altså ingen grunn til å kjøpe .22 Magnum som første småkaliber våpen.

 

Grunner til å kjøpe .22 Magnum:

 

Det høres tøffere ut med Magnum (Rambofaktor)

Man kan skyte vilt større enn en hares størrelse, men den holder knapt kravet på rev og absolutt ikke på rådyr.

Den har litt flatere kulebane enn .22 LR.

Den har mantlede kuler.

 

Altså er .22 Magnum noe man kjøper når man syns at den gamle .22 LR'en ikke strekker til lenger, rent bortsett fra at da går man ofte over til noe som er litt større og mye kraftigere, som .222 eller .223. :wink:

 

Nei, finn en Brno eller CZ i .22 LR du, den kommer til å gi deg mye glede.

Link to comment
Share on other sites

Altså er .22 Magnum noe man kjøper når man syns at den gamle .22 LR'en ikke strekker til lenger, rent bortsett fra at da går man ofte over til noe som er litt større og mye kraftigere, som .222 eller .223. :wink:

 

Nei, finn en Brno eller CZ i .22 LR du, den kommer til å gi deg mye glede.

 

Må si meg enig her. Hvis du vurderer .22 magnum, så hvorfor ikke bare kjøpe en 223? :)

 

Er og dønn enig i at skal du ha en vanlig .22, så gå for CZ, eller Brno (er vel samme ulla?)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en 22lr. Den er billig, UTROLIG presis - og et fantastisk treningsvåpen.

 

fungerer kjempegodt til småviltjakt, duer, kråker, ryper, skjærer - ja alt egentlig :). ikke til Storfugl da - men det er haglemat uansett..

 

Bakdelen med 22lr er faren for rikoskjetter - det skal en jo alltid være obs på, men 22lr er omtrent som å kaste fiskesprett på bakken. - ikke sikker på hvor mye bedre 22mag er på dette omerådet

 

Alle jegere burde ha en 22lr i skapet. :lol:

 

Jeg tar min stadig ut, og skyter en 500- 1000 skudd før elgjakta hvert år. 22lr setter større krav til skytteren enn i raskere kaliber, og er således bedre trening enn med et annet våpen.

 

Jeg har en halvautomat, Ruger 10/22, med tung pipe +++, det er et morrovåpen uten like. - går faktisk hull i hull, og er mer presis enn anschuts'en til svigefar.

 

.., men til jakt hadde jeg kjøpt en brukt boltrifle med lydemper. Kommer langt med 1000-1500 spenn.

Link to comment
Share on other sites

1. ja, og nei.

2. Nei.

3. Nei.

Jeg har 17hmr (samme som 22wmr bare med mindre kule), og har god effekt av lyddemper (bruker en A-Tec cmm6 rimfire, med to ekstra moduler).

Men det er ikke det samme som 22lr, subpatron og demper. Men forskjell med og uten demper er like stor som for enn 308w.

 

Om man har en dempet rifle i 22lr, og lurer på hvor mye 22wmr/17hmr smeller med demper. Så er det bare å skyte ett skudd med CCI stinger i 22lr gjennom den, skyter en så samme amoen uten demper. Og tenker seg at 22wmr/17hmr smeller litt skarpere, så vet man hva man kan forvente seg av en lyddemper på 22wmr og 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkeren skriver: Kaliber .22 Magnum er ikke mulig å få i Sub-Sonic, altså lyddemper er bortkastet.

 

Er dette korrekt? 1) Finnes ikke .22wmr i sub? Såvidt meg bekjent stemmer dette 2) Er det bortkastet å ha lyddemper på ikke-subammo? Selvsagt ikke. Du kan demper kruttsmellet. Ovelydsmellet fra kula får du ikke gjort noe med, hverken i en .22mag eller andre overlydspatroner.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skal bruke salongriflen til er. Jakt, blink og langholskyting osv. jeg skal nesten bruke den til alt: D

 

Joda.. Hvor dryge hold snakker vi da? :D

 

 

Jeg ville gått for .22LR. Hvis du først skal ha litt bedre egenskaper enn 22LR, ville jeg ikke oppgradert til en .22mag men heller kjøpe et .223rem. Mye bedre ballistikk, og kan brukes på rådyr også når den tid kommer.

 

- Husk; alle skal ha en .22LR i våpenskapet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En liten OT her: Jeg går med planer med å dempe min 22LR rifle. Men er det egentlig noe å hente på det? Skyter jeg subsonic ammo er det bare så vidt det smeller uten demper. Men jeg kommer nok til å gjøre det uansett pga gøy faktoren 8).

Link to comment
Share on other sites

Ein 22LR er obligatorisk i einkvar heim, til treningsskyting og jakt på enkelte viltarter på maks 100 meter..

Skal du derimot har litt meir"punch" til f.eks til rev og andre fyr opptil 150 meter, så er .22 Magnum eit betre alternativ.

Det beste valget i dag, er å kjøpe ei systemrifle, der du kan kjøpe løp i fleire kaliber, frå .17 Mach2, .17 HMR, .22LR og .22 WMR, og då er det vel Sako Quad og CZ 455 som alternativene i dag..

Link to comment
Share on other sites

Kjøp .17 hmr !

Som regel mer presis en .22mag, flatere kulebane, litt mindre vindavdrift pga mindre flate på kula og høyere hastighet.

Dette er et agressivt lite kaliber som du kan bruke til alt småvilt, på fornuftige hold.

Pluss at "all" ammo går nesten likt! Gamepoint bruker du på det du skal spise, v-max /hurtigekspanderende på resten! :)

Får ganske effektiv demping med A-tec rimfire demper på cz 452`en min i .17 hmr, men det er som regel helt likt med .22mag.

hvis du skal ha .22 lr eller .22 mag, gå for .22lr. forskjellene er ikke så store utenom at kula har mer power. Ammoen er så sykt billig for .22lr! Det burde veie mye opp.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, ideligen skal jeg få skylda for det gale jeg gjør... :evil:

 

Vinglemuttern har helt rett, man kan med fordel montere demper på alle kalibre, det vil ta bort smellet av kruttet.

Men lyden av kula som bryter lydmuren blir du ikke kvitt, så det blir ikke noe "lite host" som i en .22 LR Subsonic.

 

Og når det gjelder akkurat det lydmursmellet så må jeg si det overrasket meg hvor mye en dempet .223 bråket med overlydsammo.

Kulesmellet var som en piskesnert, laget ekko innover fjorden og vekket 2-3 elgbikkjer lenger inne i bygda som selvsagt bidro til at folk fikk sterkt redusert nattesøvn i nærområdet.

 

Poenget mitt var vel helst at en .22 LR er et billigere alternativ med flere bruksområder enn .22 Magnum.

Med en .22 LR tømmer du pakka med skudd uten skrupler, med .22 Magnum vil du rasjonere..

Jeg kjenner et par stykker som har nettopp .22 Magnum, og de står stort sett i våpenskapet og støver ned, etter at sensasjonen med den lille magnum'en gikk over så var det liksom ikke noe mer.

For .22 Magnum og de mer obskure .17 kalibrene blir mer spesialiserte til jakt og baneskyting enn .22 LR som jo har potensiale for nesten like mye i tillegg til at morro-faktoren med "plinking" er betraktelig høyere. :wink:

 

Forresten, billige lyddempere beregnet på .22 LR blir gjerne for små til en .22 Magnum, selv om de hjelper noe på lyden.

 

Og når jeg først er i gang så må jeg moderere mine utsagn når det gjelder .223.

Billig NATO ammo fra norske (NAMO) kilder er en heller dårlig løsning for de normale riflestigningene, altså ville jeg gått for .222 isteden.

Så nå kan jeg angre at jeg kjøpte .223 og må slite med ovale hull i skiva...pokkers miljøammo.. :?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en Sako Quad i et av kalibrene 22LR, 22 wmr eller 17 hmr.

Rifla med et løp ligger rundt kr 6000,- i pris, noe som ikke er dyrt, og da har du muligheten til å kjøpe løp nr to og kansje tre senere når lommeboka tåler det. Da får du i både pose og sekk. Og en fin småviltrifle i tillegg.

 

Hvis du ikke har hørt om Sako Quad så gjør et søk her på forumet, ligger mye info om den, blandt annet en tråd som inneholder 10 sider om ikke flere, med info om denne rifla.

 

Her har du rifla:

http://sako.fi/sakoquadmodels.php?synthetic

Link to comment
Share on other sites

Som dei fleste andre har sagt: Kjøp .22lr som første våpen!

 

Det er eit enkelt og glimrande treningsvåpen.

Du får tak i massevis av billig ammo overalt.

Du får eit jaktvåpen som funkar bra på vilt under hare-storleik og ut til ca 75 m.

 

22wmr er eit meir spesialisert våpen, og sjølv om navnet er både tøft og spennande i forhold til "kjedelege" .22lr, so ville eg jammen vore sikker på at det verkeleg var det eg trengte før eg kjøpte det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

gordon setter:

Rifla med et løp ligger rundt kr 6000,- i pris, noe som ikke er dyrt
Jeg er litt nyskjerrig på hvilke kriterier du legger til grunn, når du gjør en prisvurdering. Jeg har ikke sett mange "jaktsalonger" som koster mer enn 6000, men jeg har sett mange modeller som er betraktelig billigere. Sako er god kvalitet, men at det ikke er dyrt, er en drøy påstand.
Link to comment
Share on other sites

Vel, et ekstra løp/kaliber til Quad koster 2 lapper omtrent. Du kan få en 22wmr og en 22lr for under 8000.- Men, da har du to av 6 plasser i våpengarderoben oppbrukt... Quad tar bare en plass. Vil du ha 17hmr i tillegg begynner det å bli dyrt å ha mange våpen, da blir det rimeligre med Quad totalt sett.

Når det er sagt, Quad er ikke billig.

Link to comment
Share on other sites

Sako er god kvalitet, men at det ikke er dyrt, er en drøy påstand.

For det du får, så er det ikke dyrt.

TRG-22 sin Sako Quad Varmint er et smykke av et våpen, med en pen oljet valnøttfarget (kanskje det ER valnøtt) stokk, og GOD finish og utseende på stokken.

Foplk skryter av "jaktsalongene" sine som skyter "5 skudd på et kronestykke" på en god dag, denne skyter de en og en i hølet på et gammeldags kronestykke (ikke alle som husker de kanskje..), Skaubjønn sin har jeg ikke sett med .22LR men i 17WTF skyter den så de mikroskopisk nålehullene henger sammen. På 100m, det er bittesmå samlinger det, fra ei "ordinær" jaktrifle.

Så er den dertil ferdigmekka fra fabrikk, trenger ikke beddes, fikses avtrekk.., bare skytes.

+ Skaubjønns argumenter.

 

Til fratrekk så skjønner jo ikke jeg hva en skal med de odde kalibrene mellom .22LR og .17 etellerannet sentertent eller .223Rem - men det er nå meg :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]Til fratrekk så skjønner jo ikke jeg hva en skal med de odde kalibrene mellom .22LR og .17 etellerannet sentertent eller .223Rem - men det er nå meg :oops:

 

K

For de av oss som ikke vil/gidder å lade selv fyller f.eks .22wmr "hullet" mellom .22LR og det som er tilgjengelig av fabrikk .22hornet, .222 og .223

Link to comment
Share on other sites

gordon setter:
Rifla med et løp ligger rundt kr 6000,- i pris, noe som ikke er dyrt
Jeg er litt nyskjerrig på hvilke kriterier du legger til grunn, når du gjør en prisvurdering. Jeg har ikke sett mange "jaktsalonger" som koster mer enn 6000, men jeg har sett mange modeller som er betraktelig billigere. Sako er god kvalitet, men at det ikke er dyrt, er en drøy påstand.

 

Joda er dyrt om du sammenligner en annen salongrifle i mot sako Quad i 22 LR, enig i det, men tenker mere på det at man kan bygge på med løp, da kommer man vel billigere ut en om man kjøper to rifler, en i 22lr og en i 22 wmr feks.

Link to comment
Share on other sites

men tenker mere på det at man kan bygge på med løp, da kommer man vel billigere ut en om man kjøper to rifler, en i 22lr og en i 22 wmr feks.
Joda, både du og Skaubjønn har ett poeng. Men med tanke på hva trådstarter spør om, og tittelen på denne tråden, så kan jeg ikke se for meg at tanken var å kjøpe 2 rifler. Uansett så er 6000 kr mye penger for en "jaktsalong". Om trådstarter vil ta seg råd til dette blir jo opp til han. Jeg har ingen problemer med å tro at ham blir fornøyd, hvis han velger Sako Quad.
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er 15 år gammel og er således ikke gammel nok til å handle våpen selv. Dvs at foreldra hans må søke og ha våpenet registrert på seg. Om ikke de har våpen fra før i huset så må det også handles inn våpenskap. Det blir ganske store utgifter etterhvert så la oss heller anbefale en god cz/brno i 22.lr istedenfor alskens dyre fancy løsninger. Den tid kommer alltids at han vil utvide med flere og kraftigere våpen.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg er 15 år men våpnet skal stå på pappa sitt navn til jeg blir 16 og vi har våpenskap. men uansett så er det bare å si hva dere mener. :)

 

Som sagt tidligere, så bør du kjøpe en billig, brukt 22 boltrifle - av anerkjent merke. Da blir det penger igjen til mopedmekking, fotballsko eller hva enn du ellers vil bruke penger på.

Kalliberet er latterlig presist - og ammoen er latterlig billig - og bedre treningsbørse finnes ikke!

 

Noen mener at man bør kjøpe Sako Quad osv. - joda flott våpen, men på tross av jeg er en "holden mann i 30åra" ville jeg aldri funnet på å bruke 8-10 tusen kroner på en salongrifle. Ihvertfall bør ikke en 15-16 år gammel gutt vurdere dette som et førstevåpen :!:

 

En salongrifle er vel nesten umulig å slite ut - så en kan gjøre trygge bruktkjøp.

 

Få en med lydemper, så kan du "skyte og skyte og skyte og skyte og skyte" uten at du skremmer halve nabolaget. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mitt første våpen blei en billig og brukt .22LR boltrifle som jeg hadde det mye morro med. Har i nyere tid byttet ut den med en Ruger 10/22 og kan ikke for all verden skjønne hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere. Presis nok er den, mulighetene med ekstra stæsj er virkelig til stede og den er ikke altfor dyr for en 15-åring. Sjekk den ut før du bestemmer deg sier jeg bare:)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Ruger 10/22 selv, og var ikke fornøyd. Elendig magasin, dårlig presisisjon pga av altfor lett og ustabil, og de fleste ammotyper gikk ikke godt nok etter mine meninger. Så jeg solgte rifla. Men mye "stæsj" får du til denne.

 

Kan være jeg var uheldig med min, men slik var nå erfaringen jeg hadde med dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hei Staurbakk. kjøp deg en salong ( cal .22 long rifle ) nå først. så får du mulighet til superbillig ammo og får lære deg å skyte skikkelig på en billig måte. så kan du heller bruke tid og penger senere på enten en bedre cal .22 eller på noe annet.

Selv har jeg tenkt i samme baner som deg. fordi jeg ofte bærer med meg både hagle og rifle på fjellet. og da blir det lite med .22 siden jeg ikke får jakte hare med den.

selv har jeg en halvautomat salong. den skal byttes ut med en boltrifle, siden jeg liker slik mekanisme bedre. du kan få kjøpe salongen min billig. den har ikke kikkert siden den gikk adundas en jaktdag. men har 10skudds magasin og lyddemper. bor ikke langt fra bodø.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Ruger 10/22 selv, og var ikke fornøyd. Elendig magasin, dårlig presisisjon pga av altfor lett og ustabil, og de fleste ammotyper gikk ikke godt nok etter mine meninger. Så jeg solgte rifla. Men mye "stæsj" får du til denne.

 

Kan være jeg var uheldig med min, men slik var nå erfaringen jeg hadde med dette våpenet.

 

OT: Vel, av fem millioner Ruger 10/22 eiere så vil du uten tvil finne en overveldende flertall som er fornøyde. Rugers fabrikkmagasin er glimrende og aftermarket magasinene må man bare prøve seg frem til. Presisjonen står det på ammunisjon og skytter etter min mening! Og det er tross alt begrenset hvor lange avstand det er forsvarlig å jakte med .22LR. Jeg for min del skulle ønske at folk hadde anbefalt den til meg den dagen jeg skulle ha min første rifle i .22LR.

 

For det er gitt at unge skyttere har begrenset råd og en 10/22 gir i min mening det meste for pengene. Du får en halvauto rifle til bruk både til jakt og plinking, ett aftermarket tilbud til stokker, løp, magasiner og utallige muligheter for modifikasjon. Jeg kan ikke tenke meg ett mere allsidig rifle i .22LR enn Rugern.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ville gått for .22 magnum. Den har alt det du skulle ønske en .22 lr skulle hatt. Skyter flatt ut til 90 -100 m, mindre vindavdrift, nok trøkk til jakt på rev, gås, hare, skarv og storfugl med minimale kjøttødeleggelser.

god presisjon med rette ammo. De eneste nakkdelene er ikke lyddemper og noe dyrere skudd (2.5 - 3 kr.pr.skudd) og selv med den prisen har vel de fleste råd til og skyte 30 -40 treningsskudd i uka.

Av geværer kan jeg abbefale anschutz 1516, weihrauch 60j eller brno american. De er alle som regel velskytende og de er av god kvalitet. Det er nok bedre avtrekk på anschutzen og weihrauchen, men disse er noe dyrere en brnoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal kjøpe .17 hmr. Beste kaliber på smått småvilt opptil 150 meter, sett at vinden er stabil.

 

Men vis du absolutt skal ha .22 lr eller 22WMR:

 

Kjøp WMR vis du skal bruke den mest til jakt , eller tror/synes jakt er det du kommer til å bruke rifla mest til.

 

 

Kjøp 22lr vis du skal plinke.

 

 

Dette synes ikke jeg er en smakksaks i det hele tatt, det er sånn det er :wink:

Jakt= 17hmr>.22wmr

plinking : .22LR> Annet.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at det er ikke en (1) eneste ting du kan gjøre med .17 hmr eller .22WMR som du ikke klarer enda bedre med .222, .223, 5,6x52R og en hel haug med andre litt større patroner som klarer så mye mer attåt.

Hvis man binder seg til .22WMR så sitter man med et dilemma den dagen behovet for noe litt større melder seg, eller man får lyst på en .22LR.

 

Jaktvåpengarderoben har satt begrensninger for oss der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...