Jump to content

Jæren skytterklubb


PGM .338lm

Recommended Posts

Det ble snakk om hva NP stod for på noen Norma hylser under en liten pause nå på lørdag. For øvrig artig å få skutt inn børsa igjen, for så å treffe ute på 850! Takk Christian for kyndig klikk-hjelp!

 

898600.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja det var en fin dag på lørdag :-)

 

Ja vi skulle hatt et stålmål der :-)

Og kansje med tiden kommer det.

 

Eneste er den pioneer boremaskinen som er veldig motvillig i oppoverbakken i fjellet :-/

 

Noen som vil frakte den opp?? :-)

 

Men over til noe annet.

 

Det blir dugnad neste skyting.

Håper folk kan ta i et skippertak :-)

 

Det som står på "må gjøres lista" er :

1:vedlikehold av stålmål

2: få opp blinkstativ fra 400-700 (kjenner at sammlingene må måles)

3: få opp vindflagg fra 400-700 ( det har vært litt vind og røska tak i dem som er der fra før av så noen er meget mishandlet og noen er "tatt av vinden") skal forøvrig finne en annen type vidflagg som kan være litt enklere og se på lengre hold.

4: prøve og få bygget "comp båser" for hver enkelte skytter. Eller rettere sagt fast oppmerkede plasser til skyttere med beskyttelse plater på sidene framme med munningen for og ta trykket du som regel motar med trynet og til tider gjør at du mister hele konsentrasjonen. Vi har en plan.

 

At alt dette skal gjennomføres på en dugnad er vel noe opptimistisk :-/

Men jo flere som stiller jo mer blir det gjort og jo bedre blir det for oss alle :-)

 

Vennligst gi en lyd her viss du/ dere kan være med på dugnad, så kan vi planlegge litt.

 

Mvh

Pgm

Link to comment
Share on other sites

Det var utrolig kjekt på lørdagen, flott vær selv om det blåste endel. Fikk skutt 70 skudd men nå begynner det å bli plagsomt med rekylen på 30-06en med halvfriske ladninger faktisk :shock: . Kjente ikke noe før men tror jeg holder kolben 100% på samme sted hvert skudd nå, sikkert en bra ting i utgangspunktet men skulderen ser noe rar ut..

IMG_5582.JPG?m=1307348725

Hadde vært fint å få ut noen vindflagg og blinker! Satser på å kunne stille på dugnaden neste gang, håper det er mange som kan komme :!:

Link to comment
Share on other sites

Håper det blir mer trøkk enn med .22 da men det skal definitivt bli gøy men en skikkelig pipe og comp :D Synes presisjonen er rå nå jeg, så når jeg får ny pipe, søylebedding, lapping og retting osv så bør det meste ligge hos meg og ikke i våpenet iallefall! Og så blir det jo kjekt å bygge opp våpenet fra noe som ikke alle andre bygger langholdsrigger av.

Link to comment
Share on other sites

Heia.

 

Neste skytterhelg holder sjefen foreningskveld med venninene så jeg har fått beskjed om at jeg har veldig lyst til å være alene

nede i campingvogna :overrasket: ........men der er det plass til flere glade gutter. :D

 

Om noen har lyst så er det mulighet til overnatting og grilling der......

Da er det 5 min til skytterbanen 8)

 

geir

Link to comment
Share on other sites

Geir S:

Såpass! Siste gangen jeg legger ut "nakenbilder" her ja... :wink::mrgreen: Men sånn ellers hørtes det veldig moro ut! Skulle jo fått gang på dette, skal du være der hele helgen? Hørtes moro ut det, men kan ikke love noe 100& enda. Er det fremdeles plass til en til?

 

Mvh Glenn_G

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ut som en vellykket helg, hater når folk legger utdrikkingslag og slike ting på skyte helgene mine, får sende ut en kalender til alle bekjennte og si jeg er opptatt disse helgene :P

 

Jeg kommer definnetivt neste skyting, satser på og få lade opp en hel masse ammo til da, om det blir overnatting vet jeg ikke helt enda, men hadde vertfall vært nice om vi kunne fått ned en sjikkelig grill så vi slipper og bruke engangs ubrukelig grill, kan se om jeg finner noe billig som fungerer :)

Link to comment
Share on other sites

Forsto på formannen i Sokndal Skytterlag at dere skulle skyte hver lørdag nå til sommeren.

Stemmer det?

 

Jeg jobber fast annen hver lørdag, og da selvfølgelig på feil helger...

Siden jeg bor i bygda hvor banen ligger er jeg jo nesten forpliktet til å komme oppom å se til dere en gang.

Selv om det stort sett bare går i Praktisk Skyting og jakt for meg så langt.

Hadde vært veldig morro å testa .308en på dryge hold!

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

jeg skal nokk ha med han på treninga ja. Han er vel så og si med hver gang.

Nå har det vel seg sånn at han blir poddesur de gangene han ikke kan være med,han ville slutte på fotball for det kræsjet noen ganger med skytinga :mrgreen: ( er bare "litt" fornøyd med den utalelsen fra en 8 åring ) så han er vel mer eller mindre fast inventar :-)

 

Vi skulle kansje satt opp en vaktliste.

Da hadde det vært mulig med skyting hver helg.

Jeg har ikke sjangs og være der hver helg (viss jeg gjør det har jeg en skillsmisse og ta tak i hjemme)

 

Så det må bli viss vi får til en vakt liste.

Jeg skal ta dette opp med styret og medlemene.

 

Snakkes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heia

 

Helgen nærmer seg og det ser ut til å bli et greit vær i helgen.....

Så da blir det å lufte bøsja.

Som tidligere skrevet så kommer jeg til å bli i campingvogna i helgen.

Så er det noen som er intreserte, så er du / dere velkomne der.

Da vil det jo være mulighet til å stikke bortom og få fyrt av noen skudd både fredagskvelden og søndagsmorgen i tillegg til lørdagen da.

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg og Jr. kommer nedover, med telt, rifler og fiskestenger...

 

Tar gjerne imot tips om steder å telte i nærheten av banen, på veien forbi Jøssingfjord, eller rundt Flekkefjord. Fiskeplasser er og å ønske.

 

Når er skyting tenkt å starte/avslutte lørdag? Lurte på å henge ut noe papp @300m for å teste .22LRen på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

du må bare komme til meg....lettere for deg der.

telt holder jeg.

Da blir det letere for deg med dusj toalett og matlaging.

Og en liten cognac på kvelden.

Hint....ta med en våtdrakt til guttungen om du har.....for da er det bademuligheter i elva.

 

Er det flere som har lyst på en skytterhelg med mye skyting....så si i fra.

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare "reste"komponenter å lade fra så det blir lite satsing for min del denne treningen, blir bare å forsøke å tyne pipa litt før den skal skiftes :mrgreen: . Men satser på å få teste ut litt forskjellig ammo i Brno mod 2'en. Må få opp en blink på 50m!

Har bare 4x forstørrelse på kikkerten da min 3-9 kommer for lavt så jeg ikke får tatt ladegrep. (Noen som har slike montasjer liggende til overs? Sikte er 1" rør og montasjene som er for lave er 11mm høye. Skulle nok hatt 15-20mm. Det er 11mm festeskinne på våpenet.)

 

Blir vel uansett litt alternative våpen i pausen så det blir nok moro uansett :D

 

EDIT: angående dugnad så er det dessverre uaktuelt for meg da ryggen har vært helt ødelagt en stund :cry: Men det skal bli moro å skyte igjen, skuldera er rimelig grodd igjen også :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, men ringreven Christian har funnet et lite mål (stein) i en liten sandhåle hvor det er lett å se treff. Opp til toppen av fjellet, litt opp til høyre og så ned med en hvit stein i midten. Nice!

Hvor langt er det egentlig opp til den sandhåla? JEg SWAGa (hadde glemt IPoden og telefonen hadde paja) antall klikk på ryktet om 850m, og Christian spotta, og endte på 104 klikk, men ballistikkprogrammene mine sier 95klikk, alle sammen, og de stemmer på alle andre avstander, opp til 1280m med denne ladninga. Også på 100-700 på Sokndal på lørdag...

 

Se det er igrunn to muligheter som er sannsynlige - jeg var i ørska når jeg skrev 105 klikk og det skulle vært 95 - eller det er 900m, ikke 850?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvordan gikk det med skytingen? Jeg var forkjøla så jeg fikk ikke skutt :evil:

Har fått testet ut endel ladninger med den nye pipa og er egentlig litt sjokkert av hastighetene jeg fikk med den. Tror pipa er overbevist om at den er kamret i .300 winmag og ikke .30-06.. :mrgreen::lol: Dessverre så begynte det å blåse opp veldig mens jeg tok stigetesten så angående samlinger så er det bare den første ladningen som traff skikkelig bra. Skjøt på 92m og der ble det ett stort hull ut av de fem første skuddene, deretter ble det litt sidespredning etter vinden. Har en egen tråd om rifla og nederst har jeg skrevet inn hastighetene jeg fikk. Er det noen som har peiling på .30-06 som kan se på tallene og komme med forslag på hvor jeg bør legge meg på hastighet? Vil helst bevare pipa lenge siden den er både god og dyr men vil jo også ha lite vindavdrift så det blir jo et kompromiss uansett.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=53625

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er iallefall sykt fornøyd med rifla og skytinga. Ny ladning til ny pipe og tabell kun fra gratis app til smartphone (Strelok) var godt nok til å sette første skudd i gongene på 300,400 og 500m. På 600m måtte jeg justere 2 knepp.. Har ikke klikk nok til 700m med de nye montasjene til kikkerten dessverre så fikk ikke prøvd meg der men 20x20 plata på 600m med 9x forstørrelse er jo også utfordrende :lol:

 

Jeg er elendig med navn men til deg som er børsemaker hos hommersåk våpen (Truls?) så vil jeg si fra at jeg kan ikke komme neste gang alikevel, får besøk av sønnen min og nå ble det visst på lørdagen han kommer med fly istedet for fredagen så da når jeg ikke skytingen alikevel. -Bare til info siden du skulle ta med en litt low-tech rifle pga maset mitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var ikke mange folk innom på lørdag, vi var fire stykker på det meste.. Men vi hadde det utrolig gøy! Veldig varierende forhold så det var til tider utfordrende men det er jo bare bra :D

 

Begynte å loggføre skikkelig for første gang :oops: og siden jeg er ny i det så tenkte jeg å vise hva jeg har brukt i tilfelle andre vil bruke det samme eller kan si fra dersom jeg bruker helt feil logger.. Er jo ikke så lett å vite hva som er best :?

Jeg har lastet ned noen hjelpemidler fra http://www.shootingvoodoo.com/index.php/library/data_book_pages for logging av skuddene og jeg har i tillegg laget en selv, er ikke sikker på hva som er mest effektivt i bruk så jeg kommer til å prøve flere samtidig og se. Har brukt disse: (Dette er bare skjermbilder, originalene har bra oppløsning)

Barrel%20log_tn.jpg

Veldig greit å ha full oversikt over hvor mange skudd pipa har gått.

 

BR_tn.jpg

Benchrest logg må man ha!

 

Square_tn.jpg

Denne brukte jeg på gong'ene.

 

Blank_tn.jpg

Denne kan jo være fin på andre mål, som feks steinen som folk skyter på som ligger ca 850 meter ute.

 

Ble litt mye styr når jeg skulle ha en logg pr hold når jeg egentlig ville skyte et skudd eller tre pr hold og så jobbe meg utover så nå har jeg laget denne i excel:

Screenshot.jpg

Denne tabellen bør gi mulighet for å gi gode notater når man trener på forskjellige hold under varierende værforhold håper jeg. Den siste tabellen fyller et liggende A4-ark mens de andre er laget for to logger på hvert stående A4-ark. Jeg har tidligere kun brukt notisblokk og jeg har ikke holdt på så veldig lenge med langhold/benkeskyting så alle forslag til forandringer/andre skjemaer mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...