Jump to content

Jæren skytterklubb


PGM .338lm

Recommended Posts

Heia.

 

Helgen nærmer seg. Satser på at vi tar en minidugnad før vi starter opp med skytinga på lørdagen.

Så om noen hadde klart og stille opp før 11 så får vi satt opp nysveisa stålplater, malt over blinkene og satt opp blinkene på

300 meteren før vi starter opp klokken 12 sånn ca.

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heia

 

Ny helg nye muligheter.

Forrige helg så var vi ca 15 som møtte opp på skytinga. Så dette var kanonbra.

Til helgen så er det nye muligheter til og "lobbe" kuler over vannet.

Men det hadde vært fint om noen kunne komme ca 11 slik at vi får malt opp stål samt satt opp blinker.

Jeg kjøper inn spray slik at vi får malt opp blinkene.

 

Skytinga starter opp 12 på lørdagen......Velkommen er dere alle.........

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ble skikkelig kaldt i går men det var moro alikevel! Men var det noen som fikk målt temp og lufttrykk?

Utrolig varierende vind og når kjølen satt seg i skrotten så ble det mer og mer bom, så bedre klær + hansker er et must til neste gang for min del iallefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Du skal ha fått en mail nå. (hvis alt funker som det skal/burde)

 

For øvrig var det trening i dag, og vi var 7 stykker som trosset vær og vind. Noe snø gjorde det vanskelig å kjøre helt ned på standplass. Og ekstra vanskelig for noen å komme seg ut på veien igjen.

 

For egen del så ble det bare litt chronografering, og var fornøyd med resultatet :D

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til å starte skytingen igjen.

 

Er vel ikke noen som har et par gode tips til 308win ladninger?

Har en Tikka t3 tac; 60cm pipe med 11 stigning

Kommer også til å lade Norma Messing.

Her på banen skyter vi jo ut til 6-700m så det er jo målet med ladningen min.

 

Jeg vet jo at dette er litt individuelt etter riflen etc, men greit med et par pekepinner i riktig retning.

 

 

Lurer da på:

Kuler (merke,type,vekt)

Krutt (merke,type)

Tennhetter (merke og type)

 

Også, the big question:

Hvordan skal ladningen da se ut, hvor mye krutt etc?

Link to comment
Share on other sites

N150, 155grs Scenar, lengde 71mm, og en passe mengde krutt. Blir sjeldent feil.

Tiltredes

 

Takk for kjappe svar :)

Jeg lurer nå fælt på hva "en passe mengde krutt" betyr?

 

Jeg er meget blank på hjemmeladnings feltet og skal nok teste forskjellige ladninger, men trenger et mer nøyaktig tall her :)

 

 

Midway: 445 kr for 100stk laupa scenar

Jaktdepoet 1680 for 1000stk...

Stor prisforskjell her ja...

 

Folk kan også legge inn tips hvor de handler dette billigst :)

 

 

god fredag.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Sørlandets Benkeskytterklubb er utrolig flinke til å sette opp stevner! Og også i BR50, noe som hadde vært gøy å prøvd seg litt på. La også merke til at klubb stevnene ikke koster mer enn vanlig trening og det må jo være en bra ting, da kan man jo delta uten å være så konkurranseorientert at en vil bruke masse penger bare for å få lov å delta :D Håper det blir dratt igang noe i JSK også, har vært å prøveskutt en Anschutz mod 64 kal .22lr i dag og fikk ikke mindre lyst til å begynne med BR50 av det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny rifle! 6PPC skal jo være sinnsykt bra på lange hold, tror jeg kommer til å slite mot deg med 30-06'en min i varierende vind. Men moro blir det uansett :D Greit å kunne skylde på kaliberet nå som resten av rifla er så bra :lol:

 

Klarte selvsagt ikke dy meg så jeg kjøpte den gamle Anschutzen, har pusset og rengjort den i dag samt montert kikkertsikte. Har en tråd om den her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=66934

 

Ps. synes alle benkeriflene burde ha hver sin tråd for det hadde vært greit å kunne studere andre rifler når man bygger egen synes jeg. Dessuten er det jo BR rifler så fine å se på :D

Link to comment
Share on other sites

Kan være at ditt kammer er noget kortere enn testvåpenet's kammer. Enkel måte er å måle med en pusse stokk.

Mål først lengde fra munning til sluttstykke, med dette lukket. Merk av på pussestokken. Sett så en kule inn i kammeret, til den står i bommene og mål inn til kula. Merk av på stokken. Da har du total lengde i ditt kammer for aktuelle kule. Dette målet vil variere med forskjellige kuler, så skifter du kuletype, bør det gjøres på nytt. Tar 2 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Du får høyere trykk når du setter kulen dypere. Men om det bare er 0,5 mm og du begynner lavt på tabellen så er det ingen problem. Jeg ser krieger barrels skriver at de fleste piper går best med ca 3mm friflukt http://www.kriegerbarrels.com/Proper_Re ... wp7875.htm <- nederst på siden. Du får forresten bedre kulehold når du setter dypere og det er en bra ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke hørt noe om at det ikke skal være trening iallefall, regner med å stille selv om det ikke kommer noe i veien. Kan ikke forstå at det skulle være noe problem å bruke 100 meteren men det er en stolpe på ca 90m hold på "hovedbanen" som vi pleier å henge blinker på for å skyte inn osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det på banen? Regner med dere hadde perfekte skyteforhold iallefall? Fikk ikke mulighet til å dra nedover og til helga får jeg sønnen min på påskebesøk så det spørs vel om jeg får muligheten de nærmeste to helgene heller. Har et spørsmål, ser at Jaktdepotet selger billige Nosler competition kuler(http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=87&t=67029&p=750006#p750006) Har noen erfaring med disse kulene? Ser at bc'en er grei iallefall og prisen er langt under feks scenar i mitt tilfelle iallefall. Her er link til info om kulene i diverse kalibre:

http://www.nosler.com/bullets/custom-competition.aspx

Link to comment
Share on other sites

Hei Glenn

 

Vi hadde en fantastisk dag på banen ! Var rundt 10stk med mange fine våpen og mye god skyting :) alt blir bare bedre og bedre :-D Ble diskutert en del i forhold til dugnat og hva vi ønsker nytt i år i forhold til gong, flere blinkstativer på flere avstander og mer og mer ...

 

Send meg PM angående kulene og jaktdepotet ;)

 

Snakkes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei til alle glade gutter.

 

Det blir skyting i Sokndal til lørdagen. Men i morgen så blir det dugnad fra klokken 1700.

Så til alle, møt frem.

Plan for dugnaden er:

Stativ på 500 meter

Rydde sti rundt vannet

Oppgradere stålblinker

 

PGM .338lm tar med seg grill og pølser :)

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Ble litt kort varsel for dugnad så jeg fikk ikke stilt opp denne gangen :oops: Men håper på å kunne trå til neste gang!

Det var en flott dag på banen i dag, jeg kom sent men gikk sist så da veier det opp litt iallefall :mrgreen: (Husket "flagget" også.)

Utrolig vanskelig vind i dag! Iallefall fram til rett før jeg skulle reise, for da stilnet vinden en god del. Da gikk det plutselig veldig fint å skyte både på 20x20 på 600en og 30x30 på 700en :D Og det er jo så moro når de siste skuddene man har med treffer der de skal. Fikk også testet den nye rådyrrifla mi såvidt og det var jo moro! Ikke fullt så moro å pusse halvauto da men jeg har nå fått fjernet både karbon og mantel. Men den rifla der kommer ikke til å få samme puss som langholdsrifla, det er iallefall sikkert..

 

Var minst en ny person på banen i dag og det ser jo ut til at de fleste som prøver langhold blir "smittet" så vi blir nok flere og flere med tiden :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke noen tur nedover for meg heller. Var nødt til å prioritere andre ting. Men i dag fikk jeg tatt meg en tur å skyte litt langhold. Fikk skutt litt på 900 og litt på 1200 meter.

 

Vanskelige vindforhold og avstands måleren tok ikke skivene mine, så da måtte jeg ta den med til skivene og måle mot fjell hylla som jeg skulle skyte fra. Noe som viste seg å ikke stemme helt. bommet nok med 5-10 meter, fordi skuddene på 1200 meter satt noe lavt. 2 av skuddene satt til og med rett under pappen. Men heldigvis satt jeg pappen rett foran en stor flat stein, slik at jeg fikk sett hvor skuddene satt.

 

5 skudd samling 1200 meter - ble litt i underkant av 54 cm i litt varierende vindforhold

?image=523347451&size=medium

 

Oversiktsbilde 1200 + 900 meter

?image=523347459&size=medium

 

Og litt mer Zoom på

?image=523347467&size=medium

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...