Jump to content

Trykktegn haglelading


lipitor

Recommended Posts

Muligheten for å tolke trykktegn ved haglelading er omdiskutert. Bildene er fra Sigurd og undertegnedes søken etter den perfekte ærdødaren(Vi er ikke helt i mål enda)

 

3' rem hylse/B&P32 1 1/4 oz stål US1/x grain Alliant steel krutt

 

Uten å videre i detalj målte vi ladningen til 15000PSI+

 

Sammenlignet med en patron vi ikke skjøt ser man rimelig tydelig at bunnen buler og tennhetta er på vei ut. Skal nevnes at her er vi såpass over streken at en visuell tolkning ikke har verdi.

DSC_0903.jpg

 

-L-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladningen var etter manual hvis jeg ikke husker feil?

 

Nja, inspirert etter manual i allefall. Utgangspunkt i en BP ladning dog annen hylse og wad. Hadde 3 ladninger klare til testen, titrerte 1 grain Steel opp pr ladning stoppet med denne som var nr 2 i rekka(Rekylen var dessuten påtaglig i benk)

 

Strekklapp eller ingenting, spør du meg.

 

Bildet burde understreke den påstanden, som nevnt var snittet over 15000psi. Så ikke noe på hylsene i forkant av denne ladningen og vi skjøt endel hårete ladninger den dagen.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hoy,

 

Har lurt litt på det med strekklapp og hvordan det fungerer. Vil ikke stålkvalitet og for eksempel gods tykkelse ha noe å si på resultatet. Regner med at strekklappen måler midlertidig utvidelse/forlengelse av kammeret. Velger du stålkvalitet eller våpen i programvaren?

 

Altraum...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Jeg har ladet en del til rifle med stort hell. Sitter nå en del på nett å kikker og blir inspirert at noen hagleladninger.

Det finnes jo mye fint opplæringsstoff her på kammeret også. Det virker svært tungvint å bare bruke ladninger med de eksakt samme komponenter man har tilgjengelig, men jeg skjønner jo at dette er en sikkerhetsmessig forholdsregel.

 

Er det virkelig slik at for eksempel annen forladning og hylse kan gi så stort utslag som det vises til her?

 

Det virker jo helt utenkelig å skulle ha slike begrensinger å ta hensyn ved lading av rifleammo. Nå har jo riktignok de homogene kulene innført store forskjeller i starttrykk i tabellene, men selv dette skremmer ikke produsentene fra å oppgi ladedata.

 

Det er kanskje værre å teste en ladestige med hagleammo, men cronograf bør jo kunne bidra til en viss kontroll av hagleladninger også, eller er ikke det godt nok?

Link to comment
Share on other sites

@SuperZ

 

Det är oftast skrivet av folk som laddar mest kula och hämtar information från Amerika landet m de fetaste advokaterna .... Hållpunkterna för hagel och då pratar jag bly, det som påverkar mest är tändhatten och dess styrka, höjden på färdig patron är viktig och för 12/70 stjärnstukad är 58mm standard och 0,10mm +/- = 40-45bar. Leker vi med tanken att man på ett recept som påkallar svag tdh ( 615,614,684,686,cx50,cx1000)  kör en stark dito och ligger högt på krutet och tillika haglet, använder en sg17 förl istället för en z2m18 och toppar det hela med att stuka till 57-57,5 då blir trycket mkt påtagligt, speciellt om man ligger i ovankant av krutets arbetsområde. Man måste göra en rad fel för att det ska bli riktigt farlig som inkluderar att skjuta med ett gammalt och dåligt vapen.  Man kan byta tdh i samma effektområde och absolut till en svagare. Sen att amerikaner är nojjiga är inte förvånade då dom skiter i höjden så länge dom kan stänga patronen och på den heliga youtuben kallas en stukning som ser ut som skit för ” a perfekt crimp”  . Kronograf är ett bra hjälpmedel och det egentligen enda praktiska vi har då extrema avvikelser indikerar att nåt är fel . 
/P

Edited by culot
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører dem som ladet for rifle og pistol/revolver i mange år, før jeg startet med haglelading for noen få år siden. 

- Dette er ikke ulikt å lade for våpen med riflede løp. 

 

Det som kan være litt vanskelig til å begynne med, er å skaffe fornuftige komponenter.

Men det går forholdsvis greit i disse tider. De fleste her inne kjøper nå komponenter utenom krutt og tennhetter fra Italia.

Det finnes relativt mye oppskrifter å få tak i med ''standard'' komponenter.

Bruker man tennhetter som Winchester 209 og CX2000 (som er sterk type), som er de som er enklest å finne i Norge, og krutt som Vectan A0 og A1, Vihtavouri 320/340 og standard forladninger som Z2M og SG, kan man lade ordinære jaktpatroner i området 32 gram opp til ca 38 gram gram bly. Hylser av type Fiocci og Cheddite er det mengder av på lerduebaner, eller om du skyter litt privat, blir det fort mye tomhylser. Alternativt kjøpe nye hylser fra Italia. 

 

I mine hagler går normalt ladde patroner absolutt best. Det er ingen ting å tjene på å lade hardt, det øker bare spredningen og ''slår i filler'' dekningen. Men har du lyst på å lade for lange hold, finnes her inne oppskrifter med Long Shot krutt som gir patroner som slår både forover og bakover...

 

Jeg starter konsekvent lavt på kruttet, og lader meg oppover, til jeg har ønsket hastighet/dekning. For normale kruttsorter er dette oftest i området 400-415 i mine hagler. Noen får veldig bra resultat med noe noe høyere hastighet. Med krutt som Long shot kan man uten videre lade med hastighet opp mot 450m/s. Culot, som har skrevet forrige post, har fått utviklet og trykktestet denne ladningen, som brukes av flere her inne. Den kalles LS38. 

 

Patronene jeg lader nå, går bedre i haglene jeg lader for, enn jeg noensinne har fått dem til å gå med fabrikkpatroner, og er tilpasset det jeg skal bruke dem til. Noen som sprer ca en meter på 15m hold for krattjakt på rugde, noen for ''normale'' hold, og noen som samler mye for lengre hold. 

Det kan bli litt eksperimentering med krutt/forladning/haglmengde før man finner det som aktuelt våpen trives best med, akkurat som for riflede løp. Bare med litt andre komponenter. Men det er jo gleden med å holde på med dette. 

Jeg har foreløpig bare ladet med bly, men kommer nok til å eksperimentere litt med alternative hagl etter hvert, hvis/når det blir jakt i områder som krever dette.

 

Doffen

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...