Jump to content

Bygge om 25-06 til langholdsbørse - annet kaliber?


UltimaRatio

Recommended Posts

Ja som overskriften sier pusler jeg litt med tanken på å bygge om en Sako i 25-06 til en litt lettere langholdsrifle en hva TRG'en min er! Ikke utenkelig at jeg får et av mine sære anfall og går til fullt bytte av kaliber - spørsmålet er hvilke kaliber er aktuelle? Hvilke aktuelle kaliber vil sannsynligvis mate greit fra det originale magasinet. Er jo litt svak for spesielle kaliber også da og hjemmelading er det eneste aktuelle for meg :mrgreen: Alle tips mottas med takk!!!

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til Flashman er absolutt verdt å tenke på. Men om pipa som står i samler bra og enda har litt levetid igjen, så ville jeg holdt meg til den enda ei stund. 257 kuler er noe dyrere enn 264, har noe lavere bc, men prisforskjellen er såpass liten, at du skyter ut pipa før du har tjent inn prisforskjellen på å bytte allerede nå. Skal du tøye holda så langt at du trenger den ekstra BCen, så regner jeg med du kasnkje heller gir TRGen en luftetur uansett??

Link to comment
Share on other sites

Det fins kun en TRG-S kasse. (99.7% sikker her) de har bolt stop enten for magnum eller vanlig, og god plass til å lage større plass i bolthodet.

Mulig det er mye jobb, men jeg ville undersøkt det om 338 er interessant. Men de var det med lettvekter da? Eller kanskje en liten 338NormaMag med 22" pipe, Leon-brems - ?

 

TRG-S /995 kassene er ettertraktet i USA for å lage tactical/lanholdsjakt-våpen, det lages både stokker og "bottom metal" av vel ansette leverandører som McM, Manners og Seekins og fler.

 

Den er selvsagt også utmerket egnet til å lage en 6.5-06, det er et kaliber som neppe gir opp noe til noen (av betydning) til langholdsbruk. Tenk også på 280Remington.

 

K

Link to comment
Share on other sites

.280 Ackley er også godt valg, skyteforme 280 Rem hylser og vanlig fabrikkammo, så du fyrer av fabrikk ammo i 280 rem og får Ackley hylser, samt Nosler / Norma lager .280 Ackley ammo og hylser, hva prisen på den ammoen koster aner jeg ikke . Men lett og hendig patron som blir mer og mer populær.

 

(Nei nå kommer kaliber tvilen igjen ....... )

Link to comment
Share on other sites

Hva med en skikkelig 6.5? :)

Min 6.5x65RWS er en skikkelig ytelses maskin. Hylser er greie å få tak i, den banker både 6.5-06 og 6.5-284 godt ned i støvlene. Om du ikke er redd for å knerte hylser, kan du nok skvise 140grs kuler avgårde i ca 1000 m/sek. Selv har jeg vært oppe i 992 m/sek.

Om magasinet ditt klarer patroner med col fra 84mm til 92mm, som er det lengste kammeret mitt klarer, så er det ingen problem. Mitt Tikka stål magasin klarer 88mm. Under langhold på stål er det ikke så nøye med magasinmating uansett, synes jeg da.

 

Så om du er ute etter noe i 6.5, så synes jeg dette er et godt alternativ, og det er ikke mange som har dette kaliberet, her på forumet har ingen meldt seg når jeg har skrevet om mitt iallefall. Finnes vel noen R brukere, men den patronen har ikke samme ytelse som min.

 

Lykke til med søket :)

Link to comment
Share on other sites

995 låsen er helt konge, min nåværende (to stk solgt pga.ræva økonomi :evil: ) er på sin andre pipe i 270 men har skutt ut piper i 6,5-06 og 30-06. Ny stokk og underbeslag er best. fra Mcm (A-3) og er forhåpentlig i hus på nyåret. Ny pipe i 280 rem. ligger klar.

Ikke noe problem å få 6,5-284 til å mate fra magasinet, fikk 338 Rum til å mate fra 30-06 magasinet uten noe hyss.Trg 42 magasinet må moddes noe for at det skal funke.

Bakdelen med Trg-s er stokken, som etter mitt syn er konstruert av en Finne med 10 i promille,ved stokk bytte må org. stokken slaktes for å benytte mag. utløseren og tilhørende fjær, utover det er rifla (igjen) helt konge.

Det ligger bilder av et par F-class Trg-s rifler på Sako Collector forumet som ser helt råe ut.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...