Jump to content

utolmodig nybegynner


jegerjon

Recommended Posts

hei

jeg skal begynne å lade ammunisjon selv.

komplett sett fra RCBS er kjøpt og diesett sit 30.06

problemet er at ladeboka hadde trykkfeil og alle jeg har hørt med her på sørlandet har sendt dem i retur og er usikker på når dem tillbake.

 

vel tingen er at jeg har fått plukket hylser fra tønna på banen og er ivrig etter å iallefall presse,vaske og polere hylsene,og sette i tennhetter.og så vente til jeg får ladeboka før jeg begynner ladingen.

 

spørsmålene er som følger:

hva slags innstillinger må jeg gjøre på die for å presse hylsa og presse ut tennhetta.

dersom jeg måler vekta på du forskjellige hylsene og finner dem like,kan jeg da bruke dem om hverandre eller må jeg holde dem separert fra hverandre.

 

eventuellt andre gode tips og råd tas imot med stor ærbødighet:)

Link to comment
Share on other sites

vel jeg har kastet alle som er merket med sprittusj,og har igrunn gått ut ifra at di resterende er fabrikk ammo.

-gått ut ifra- er kanskje et FY-ord her på dette forumet :oops:

 

hvilken betydning vil det ha om di er ladet om tidligere?

begynt lesingen fa linken til ruger1022,og har kvernet gjennom kapitelet om riflepatronen.

jeg ser viktigheten med å ta en god kontroll på hylsene,spesiellt når jeg ikke har kontroll på hvor mange ganger og eventuellt om hylsene er ladet om tidligere.

vil det ha stor betydning for presisjon/sikkerhet om hylsene er ladet ulikt antall ganger.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er veldig mange som legger alt for mye vekt på at det er hylsene som gir bra/ dårlig presisjon. Det er få skyttere og rifler blant norske jegere/skyttere som kan utnytte fordelen med perfekte hylser. Om hylsene dine er ladet en eller flere ganger spiller liten rolle bare du helpresser dem og at de holder seg innefor max hylselengde. (trimmlengde 63,3mm max 63,5 mm hvis jeg ikke husker feil)

 

Bruk solvent og rens hylsehalsen, legg dem på smørebrettet og bruk passe med hylsefett, smør hylsehalsen innvendig med børsten. Kjør dem gjennom dien og mål hylselengden. Skru dien ned så du har en ørliten motstand mot ladepressen. Sett inn hylsen og press.

 

Når du nå skyter disse i din rifle ikke bland dem med andre hylser. Disse hylsene trenger du nå bare presse hylsehalsen da de passer ditt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...